Welke DAC nu weer + - + - + -

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Omdat we toch een beetje aan het pielen waren dan een even gekeken of ik het nog wat anders kan doen, blijft een beetje pielen in de marge, maar je bent van de straat.

Ik had de Roon server de taak gegeven om alles naar DSD64 om te zetten en dan de AK4137 de klus naar DSD256 afmaakte, ging net een stukje verfijnder, leuk.

Bijkomend effect vrouwlief heeft betere oren en zit wat dichter bij de ROON server, en dan hoort ze toch wel dat de ventilator van de koeling, en dat is toch wel een behoorlijk stille, dus na een tijdje word de boel wat warmer en dus meer geluid op een plaats waar je dat niet wilt horen.

Als je het volume wat hoger zet is het probleem ook verholpen. :hide:


Nu dan vandaag eens zitten rommelen en bij de instellingen eens de boel naar 768 kHz gezet, gewoon omdat het kan, en ik verwachtte eigenlijk dat de AK4137 het niet zou slikken, echter die deed het zonder morren, en er was geluid.
Schermafbeelding 2025-05-10 203229.png
Dan eens kijken wat er dan nu op het schermpje verschijnt, en welke frequentie er wordt gelezen, niet dus, streepjes voor het niet aanwezig zijn voor deze frequentie. :shock:
Schermafbeelding 2025-05-10 204722.png
Hoe groot is dan de belasting voor de PC? dat valt ook wel mee.
Schermafbeelding 2025-05-10 211349.png
Dan ben je wel nieuwsgierig hoe dit gaat klinken.

En nu ben ik wel verbaast, het is met meer ruimte, stiller verfijnder, hier wel ik graag aan wennen.
Maar eens een poosje dit met wat meer muziek beluisteren.
Schermafbeelding 2025-05-10 215538.png
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door ray5150 »

Jason Becker ? dat had ik niet achter jou gezocht, Hans. :lol:
Ken je ook zijn (wat trieste) geschiedenis ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jason_Becker
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Leuk dat je daar op reageert, we hebben af en toe met Rik en WalterHeus dan een uitwisseling wat we dan leuk vinden, en toevallig stond de bijdrage van Rik nog op de achtergrond omdat ik die net had beluisterd, en het nummer wat ik gebruikte om het geluid te beoordelen was dan van Dan Patlansky.
Zo zie je maar hoe je op het verkeerde been kan worden gezet.
Rik had dit even gepost.
Schermafbeelding 2025-05-11 002311.png
Dus zo houden we elkaar op de hoogte, en leer je van elkaar.
Zijn geschiedenis ken ik weer niet, dus dat leer ik weer van jou :dank: :goeie:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door rikpost »

Als je bij de pakken neer zit gewoon even aan Jason Becker denken .
Wat een drive en wilskracht heeft die man , diep respect !
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Met alle respect voor Jason Becker. Ik vraag mij dan wel weer af hoe je met zo'n drive en wilskracht steeds weer bij de pakken neer komt te zitten? Hij zit dat i.i.g. niet! Leeft zijn leven zoals het komt en geniet er van.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

We blijven uiteraard wel zoeken naar hoe het dan ook nog kan, en dan hoe de conversie verloopt.
Het kan het met de opzet met ROON, dat is vaak door mij gebruikt ook met de meest bekende bestanden, maar hoe het gaat met meerdere soorten van conversie.
Nu dan DFF = DSD64 naar PCM 768 kHz en dan met de AK4137 weer naar DSD256, en dat vlekkeloos.
Dus DFF of DSF zijn de bekende SACD bestanden, en gaat goed in de mix.
Schermafbeelding 2025-05-23 130708.png
De weg is dan wat gecompliceerder, maar gaat van DFF > PCM > naar de XingCore die het als I²S naar de AK4137 stuurt en daar er dan DSD256 van bakt.

Vroeger hadden "dwarsgebakken bruin brood", en dat smaakte volgens overlevering erg goed en lijkt er wel op. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: vr 23 mei 2025, 13:25
Vroeger hadden "dwarsgebakken bruin brood", en dat smaakte volgens overlevering erg goed en lijkt er wel op. :lol: :lol:
Volgens mij is dit dan nog eens een keertje dubbel geroosterd. Ik heb met dit soort exercities toch iets van 3 verschillende luidsprekerkabels achter elkaar aan elkaar genoopt klinkt ook erg goed :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Het gaat mij er om dat ik als de ROON radio speel, en dan een wat onbekender formaat tegenkomt, het gewoon door de software en hardware verwerkt wordt.

Ik kan wel converteren van DFF naar DSF, maar dan geeft het weer meer werk.
Als je moet gaan zoeken waarom hij er plotseling mee stopt, en de conversie loopt niet door, en vrouwlief begint met de vraag waarom??

Voorkomen is beter als...!!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Ik kwam net even bij Qobuz DSD bestanden (te koop) tegen, wist dit nog niet en zeker interessant.

https://www.qobuz.com/nl-nl/quality/DSD ... ing-albums
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Gaat mij er meer om: Voegt dat nou nog wat toe aan de beleving van b.v. aan het Köln Concert van Keith Jarrett? Wat helemaal niet in DSD is opgenomen? En nota bene uitgevoerd op een rammelende Bösendorfer? Ik heb die in PCM CD kwaliteit en klinkt als concert gewoon al geweldig. Techniek is hier eigenlijk volstrekt irrelevant! Converteren naar DSD on de fly met SOX polijst de algehele klankindruk indruk heel miniem nog wat, maar dat is het dan ook.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Vandaag eens wat langer de tijd genomen en geluisterd.
Screenshot_20250611_131022_Roon.jpg
Dus naar de verschillen en heb dan nu toch wel weer die setting terug met dat Roon de conversie
naar 768kHz en de AK4137 doet dan de omzetting naar DSD.

Ik heb dan een heel mooi verfijnt beeld en transparant geluid, en de goede opnames zijn een genot om te beluisteren.
Schermafbeelding 2025-06-11 140851.png

Had even de gelegenheid om het wat steviger neer te zetten( vrouw even de deur uit) en dan is het helemaal toppie. :kwijl: :lol: :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: wo 11 jun 2025, 14:20
Dus naar de verschillen en heb dan nu toch wel weer die setting terug met dat Roon de conversie
naar 768kHz en de AK4137 doet dan de omzetting naar DSD.
Die snap ik dan weer niet. DSD is een bitstream, net als vele 1-bit dacs. Ik begrijp dat van PCM naar DSD converteren een stuk nauwkeuriger kan in software dan in hardware. Dus waarom ga je dat dan toch weer doen in een beperkte hardware chip? Kun je er net zo goed een Topping met AKM DAC chips aan hangen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Die AK gaat dan I²S uit naar de DSD FIR DAC, en wat die chip er uit gooit naar de DAC, zie/weet ik niet, maar het klinkt errug lekker.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Dat is je geraaie! Het gooit er een DSD bitstream uit. Maar de hele crux was nu juist dat die steam mooier in software te genereren is dan in hardware. Moraal van het verhaal: Lang leve AKM. HQP? Nergens voor nodig :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

De AK4137 doet de omzetting naar DSD erg netjes. Minimaal op Roon niveau. Wil je beter dan moet je switchen naar HQPlayer. Dat is echt beter dan wat Roon of AKM doet. Het is zelfs zo dat het hoorbaar is als je HQPlayer de omzetting naar 176.4/192 laat doen en dan de AKM in. Is beter dan Roon de PCM upsampling laten doen. Maar ja, het allerbeste is HQPlayer alles laten doen en zuiver DSD de DAC in sturen zonder de AKM te gebruiken.

Hans, je zou nog kunnen proberen Roon te beperken tot 176.4 en 192. En kijken of dat nog beter klinkt. Dus balanceren hoeveel je Roon laat doen en hoeveel de AK4137 moet doen. 16fs en dan nog eens 16x om tot DSD256 te komen, wat je nu doet, of 4fs en dan 64x naar DSD256 toe. De AKM datasheet specifieert op een input van 176.4 voor DSD256. Ik vermoed dat ze een vaste SDM modulator gebruiken en het zou best kunnen dat met 768k input het eerst intern naar 192k wordt teruggebracht voordat de SDM modulatie begint. Maar zeker weten doe ik dit niet.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Weer even de gelegenheid gepakt om eens precies te luisteren.
Ik heb dan 2 nummers gepakt en die na elkaar beluisterd.

En dan alleen de filter veranderd van max PCM , dus 768kHz naar de omzetting naar 192kHz.
Schermafbeelding 2025-06-12 220357.png
Schermafbeelding 2025-06-12 220449.png
Schermafbeelding 2025-06-12 220040.png
Ik heb het idee dat er met de 192kHz een beetje meer Gain/volume lijkt te komen, alle andere instellingen zijn gelijk gebleven, en het lijkt met de verschuiving van accenten net wat anders te gaan mag dan ook wel mooier genoemd worden, lijkt soms dan iets minder transparant en kan ook net maar zo lijken, zeker weer een beetje fijn slijperij, maar echt niet verkeerd.
Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-12 om 21.58.09_a910c6d3.jpg
Ik begrijp nu ook net dat eigenlijk 176.4kHz misschien beter is, maar dat is met die filters zo gefixt.
Schermafbeelding 2025-06-12 221520.png
We gaan het weer beluisteren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Afbeelding van WhatsApp op 2025-06-12 om 22.53.37_504cb675.jpg
Het nu zelfs zo dat ik de volumeknop maar heb gepakt om het volume terug te draaien, dat had ik niet verwacht. :lol:

Het geluid is echt net weer wat anders. :shock:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door jeroen_d »

Het is het best om 48, 96 naar 192k te doen.
En 44.1, 88.2 naar 176.4.
In Roon kan je dat automatisch laten gebeuren.
Upsamplen met een veelvoud van 2.
En in de device settings samplerate op max 192 zetten. Dan hoef je helemaal niet die hele reeks in te voeren in aangepaste settings.
Bijlagen
IMG_0001.jpg
IMG_0002.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250613-133507.png
We gaan eens luisteren.
Schermafbeelding 2025-06-13 134215.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250613_151143_Roon.jpg
Ik word hier wel blij van. :lol:
Lekker met alles, tot nu toe dan in alle details, maar nu bij de klassieke opname is het volume dan aardig lager.
Screenshot_20250613_151656_Roon.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-06-14 003955.png
Ik heb het idee dat het nu helemaal goed staat, morgen maar eens even luisteren. :sure:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Schermafbeelding 2025-06-14 212550.png
Dit werkt prima, geen problemen met het geluid, veel details en bij veel opnames een goed ruimtelijk effect.
Schermafbeelding 2025-06-14 213048.png
Ook de bijzondere opname van Angel Olsen blijft goed.
Schermafbeelding 2025-06-14 213405.png
Dat bijzondere effect, zal in de opname gesleuteld zitten, maar blijft goed staan. :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef: za 14 jun 2025, 0:42
Schermafbeelding 2025-06-14 003955.png
Ik heb het idee dat het nu helemaal goed staat, morgen maar eens even luisteren. :sure:
Ik zie dat nu eerst de sample rate omhoog gaat en daarna pas de bit diepte.
Lijkt me dat dit andersom moet, met de hogere bit diepte zijn je afrond verschillen kleiner en daar profiteer je van als je de sample rate wil omzetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door Pjotr »

Bij een goed up-scale filter gebeurt het automatisch gelijktijdig, zijn geen 2 stappen. Het is gewoon een filter wat standaard al op een hogere sr sampelt met een hogere bit resolutie en waar het lagere resolutie signaal in gaat.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke DAC nu weer + - + - + -

Bericht door hannesie »

Screenshot_20250616-210517.png
Screenshot_20250616-210527.png
Screenshot_20250616_210814_Roon.jpg
Met sommige bestanden / nummers nog wel eens een beetje hard van karakter, maar de instellingen blijven correct, dit gaat ook weer prima.
Het geluid beeld geeft een goede balans.
Ik ga ook nog wat schuiven met de boxen, iets minder in to.

Klopt, is beter, geluid staat nu goed, beter in het midden.
Screenshot_20250616-212307.png
Plaats reactie