buizen mengversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Nog een dingetje wat ik tegen kwam.

De MIC versterker geeft een mono uitgang.
Is er een manier ,,evt. schakeling,, om dit signaal te verdelen over links en rechts,stereo dus?

Op het net vond ik dit,is dit wat?
Bijlagen
mono naar sterio.gif
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: buizen mengversterker

Bericht door MarcelvdG »

Het is een panpotschakeling, waarmee je het signaal van de microfoon ergens in het stereobeeld neer kunt zetten (links, rechts, midden, ertussenin). Als je geen extra versterking nodig hebt, kun je die twee weerstanden van 6k81 beter verlagen tot 3k57.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Kan ook zo, zonder verdere versterking.
Anne
Bijlagen
Pan.png
Pan.png (4.25 KiB) 644 keer bekeken
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Bedankt jongens :goedzo:
Zal het eerst wel even proberen zoals Anne voorstelt.
Wel zo makkelijk :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Even een update :D

Na het nodige denk en meetwerk een printje gemaakt voor de koptelefoon keuze schakelaars plus de led,s.
Bijlagen
DSC08427.JPG
DSC08428.JPG
DSC08429.JPG
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door peterl »

Ziet er mooi uit zo.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Thanks,
Ja,langzaam gaat het verder.
Als het idee er maar is dan schiet het op.
Morgen maar even verder met een subframe voor wat print bevestigingen en dan maar weer passen en meten.,....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

subframe gereed :D
Mic versterker en koptelefoon keuze print er op gezet .
Nu nog wat gaten bepalen voor de potmeters en schakelaars.
Bijlagen
DSC08430.JPG
DSC08431.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Het lijkt wel of je er buiten mee bezig bent :o
Wordt 't zo groot dat er binnen geen plaats meer voor is ? :lol:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja klopt, :hide:
De keukentafel staat vol,wordt tijd dat er wat ingebouwd wordt. :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door peterl »

Frontje is al mooi opgebouwd, ik weet niet of ik zelf voor die zwarte kruiskoppen zou kiezen, maar kan misschien ook mooi contrasterend werken, maar dan moet ik eerst de hele kast er bij zien.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Vandaag even wat gedaan aan de beluchting van de kast.
En de gaten in de bovenplaat geboord met het subframe als mal.
Met 11 buizen in de kast wordt het wel een beetje warm en die warmte moet ergens heen.
Gezien dit ding ,als alles lukt,op feestjes gebruikt gaat worden,zijn beluchtingsroosters in de bovenplaat niet zo,n goed idee.
Vooral als je de boel een beetje spatwater dicht wilt houden.
Moet er niet aan denken dat er via een rooster een glas bier in de kast verdwijnt #-o
Dan maar een beetje ,,out of the box,,denken. :think:
Beetje zaag en tapwerk verder en de adem box krijgt zijn vorm.
Nog voorin een rooster er in maken en dan doe ik het er voor :lol:
( het deksel kan later dienen om er een eitje op te bakken :hide: :lol: )
Bijlagen
DSC08469.JPG
DSC08470.JPG
DSC08468.JPG
DSC08467.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: buizen mengversterker

Bericht door Shadow »

Mooi werk =D>
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Vandaag even wat gedaan aan de beluchting van de kast.
En de gaten in de bovenplaat geboord met het subframe als mal.
Met 11 buizen in de kast wordt het wel een beetje warm en die warmte moet ergens heen.
Gezien dit ding ,als alles lukt,op feestjes gebruikt gaat worden,zijn beluchtingsroosters in de bovenplaat niet zo,n goed idee.
Vooral als je de boel een beetje spatwater dicht wilt houden.
Moet er niet aan denken dat er via een rooster een glas bier in de kast verdwijnt #-o
Ja dat is drankmisbruik ,Bovendien warmbier is helemaal niet te drinken :mrgreen:
Maar ziet er weer netjes uit Peet :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Dan moet er nog iets van een VU meter in :think:

Beetje graven op het net kwam ik een veleman kitje tegen voor 10 euro :shock:
led vu .jpg
Daar kan ik niet eens de onderdelen los voor kopen!
Dus besteld.

Zelf vind ik de LED,s niet mooi en te dicht op elkaar staan.
Valt er toch nog wat aan te verzelfbouwen. :lol:
Dan maar even een printje bedacht voor de LED.s
LED vu meter.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: buizen mengversterker

Bericht door Ah!buis »

Past 't frontje niet meer :(
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

:-$ ga ik niet gebruiken :)
De bedoeling is net als bij de keuze schakeling voor de koptelefoon.
Zal er een stuk strakker uit zien als met het frontje.
Bijlagen
DSC08429.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ondertussen de printjes bestukt.
DSC08482.JPG
Voor de LED print een boormal gemaakt en de gaten doorgeboord in het plaatwerk.
DSC08478.JPG
DSC08479.JPG
DSC08480.JPG
Dan nog even een voeding gefabriekt 12v voor deze VU meters en een 5v voor de bling bling en een relais voeding.
12v en 5v voeding.jpg
En getest,die doet het.
DSC08477.JPG
Bijlagen
12V-5V-Power-supply-circuit-for-digital.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Even tijd om de VU meters verder in elkaar te zetten.
DSC08483.JPG
DSC08484.JPG
DSC08485.JPG
DSC08486.JPG
DSC08487.JPG
DSC08488.JPG
Dan maar even testen :hide:
Een kant deed het in dot mode en de andere in bar mode :think:
Een draadje door gesoldeerd en walla, alles staat in bar mode :D
Deze doet het,later nog even exact afstellen.

https://www.youtube.com/watch?v=vIGKE9N ... terNijboer
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door peterl »

Dat ziet er zo op de video gelikt uit, mooi werk.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Thanks.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: buizen mengversterker

Bericht door Kappa7 »

Mooi werk, ga je de boel nog afregelen op 0dB?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: buizen mengversterker

Bericht door OpaBert »

Prachtig Demo , mooi gemaakt en bedacht :goedzo:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: buizen mengversterker

Bericht door democles »

Ja dat afregelen was wel de bedoeling.
Alleen weet ik niet echt wat te doen?
In de beschrijving staat 0,775v RMS is dan 0 db.
Met de toonfiets zou ik dat kunnen afstellen.
Maar ik denk dat de meter eerder is bedoeld om max (volledige uitsturing)aan te geven en dan lees ik op het net iets van 5v RMS.
Kwestie van proberen denk ik dan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: buizen mengversterker

Bericht door Pjotr »

0dB bij 0,775V is een studio referentie (dBu). Maar wat kun je daar mee? Je hebt er meer aan om de (maximale) uitsturing van je versterker weer te geven denk ik.
Plaats reactie