Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Andere UGT geprobeerd, zelfde probleem, helaas heb ik geen tijd meer voor foutzoeken vandaag, morgen, en anders maandag pas, weer verder zoeken!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Goed, heb onderstaand schema geprobeerd, na uitvoerige controle, maar na inschakelen ging de spanning over de 270 Ohm kathode weerstand al rap richting de 100V en kort daarna gaf ook de 300mA zekering er de brui aan 8-[

Nu heb ik alles weer teruggebracht naar origineel maar vervormt de versterker ontzettend. Ik heb alle weerstanden en diodes doorgemeten, maar die zijn allemaal 100%, heb ook de buizen gewisseld voor een vers setje maar de vervorming blijft. Zou ik m'n UGT om zeep hebben geholpen? :shock: :? :( ...
Met een zekering van 300mA en een trafo die tegen zoveel stroom kan mag die niet stuk gaan.
Als de 99 niet genoeg stroom trekt kan dit gebeuren, daarom de diode, kan het rooster tenminste niet echt positief worden.
Of de rus was met zelfs -100V nog veel stroom gaan trekken, was al eerder verdacht.
Anne
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Wel als het allemaal onduidelijk "stuk" is dan geeft het te denken.

Aan de 6c33 zal het niet liggen, die zat in de Russische Mig vliegtuigen vooral om zijn betrouwbaarheid in extreme situaties.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ik heb zo’n vermoeden dat ik weet waar de vervorming vandaan komt. De 1000uF condensator parallel aan de 270 Ohm kathode weerstand is een 63V type, daar heeft echter >100V overheen gestaan en niet voor een paar luttele seconden. En ja, ik lag daar om 4:00 in de ochtend in bed over na te denken 8) ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Shadow »

Oh hou op, zo lig ik wel eens wakker van de hoeveelheid energie per foton en de relatie met de frequentie van die foton.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Eerst even onze schaduw aan een betere nachtrust helpen :D De energie van een foton is z'n frequentie maal de konstante van Planck :relax:

Dat de stroom de pan uit vloog zou wel 's kunnen komen door het prutsen aan de spanningsdeler + C naar het rooster van de bovenste triode 99.
Als dat rooster op te laag peil staat kan de onderste triode niet meer voldoende stroom leveren en gaat de anode van de bovenste veel meer positief.Omdat daar ook het rooster van de eindbuis aanzit ... 8-[
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Opgelost, en de oorzaak had niks met een defect te maken. Ik had in onderstaand schema smoorspoel L3 verwijderd maar de 22uF condensator C6 laten zitten met de insteek dat dat niets uitmaakt en da's natuurlijk niet juist, C6 zit immers tussen anode en kathode van de 6C33 en vormt dus een aanzienlijke capacitieve belasting, met het verwijderen van C6 was ook de vervorming verdwenen.
6c33_schematic_005.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, even een transformator puzzel, want ik heb zo'n vermoeden dat de door mij gebruikte Indel TGL 20/003 ook anders in te zetten is dan volgens specificatie, bijvoorbeeld voor 4 Ohm bedrijf. Onderstaande foto laat de aansluitingen duidelijk zien, waarbij volgens specificatie van Indel primair alleen 13 en 16 worden gebruikt en secundair de parallel schakeling van 2+3 en 6+7. Primair is de impedantie volgens opgave fabrikant 1130 Ohm, secundair 8 Ohm.
ttgl_20_003.jpg
Onderstaande metingen geven de DC weerstand en de met m'n LCR meter gemeten inductie aan van de diverse secties. Ik heb bij deze metingen de verbinding tussen 2+3 en 6+7 verwijderd en bij de laatste primaire meting, van 2+3 naar 6+7, uiteraard weer aangebracht. Meetspanning van de LCR meter is 1.5V bij 50Hz.

<Primair>
16-15 > 6.9 Ohm > 302mH
15-14 > 6.3 Ohm > 302mH
14-13 > 5.7 Ohm > 302mH
13-16 > 18.7 Ohm > 2.59H

<Secundair>
9-2 > 0.36 Ohm > 4.7mH
9-7 > 0.32 Ohm > 4.7mH
10-6 > 0.29 Ohm > 4.7mH
10-3 > 0.31 Ohm > 4.7mH
2+3-6+7 > 0.26 Ohm > 19.3mH

Volgens mij moet het mogelijk zijn om een 4 Ohm secundaire wikkeling te maken?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Nee, zou zeggen dat dat er niet in zit :(
Wel ong 4Ω met 600Ω primair, komt ook 't laag ten goede.
Anne
Bijlagen
WkkVerh.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Kunnen we primair nog wat spelen eventueel?

13-14+14-15+15-16 parallel primair en dan naar 32 Ohm?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Kunnen we primair nog wat spelen eventueel?

13-14+14-15+15-16 parallel primair en dan naar 32 Ohm?
Als je de drie parallel zet wordt het 1130/9 Ω = ~125Ω naar 8Ω
of met alle secundaire parallel 1130/9 Ω naar 2Ω en met 4Ω eraan zie je primair 2x1130/9 = ~250Ω maar met een te kleine zelfinduktie.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Wel ong 4Ω met 600Ω primair, komt ook 't laag ten goede.
I’m all ears! Doe ‘ns een suggestie?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Wel ong 4Ω met 600Ω primair, komt ook 't laag ten goede.
I’m all ears! Doe ‘ns een suggestie?
De versie die in rook opging (waarom eigelijk ?) was met 600Ω. Wel de Toroidy maar kan ook met de Indel met 4 ipv 8Ω eraan.
Ondertussen nog een mogelijkheid met de geliefde smoorspoel :lol: ,wel heel wat anders.
Anne
Bijlagen
MetSmspl.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Leuk! Van de week even een vers plankje spijkeren! :D
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Een smoorspoel die als anodespoel is ontworpen? Het maakt nogal uit.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@Anne,

Ter info, ik heb de volgende kleine smoorspoelen liggen:

Hammond 157G - 30H/40mA
https://www.hammfg.com/part/157G

Hammond 156C - 150H/8mA
https://www.hammfg.com/part/156C

Maar als je daar niet mee uit de voeten kunt kunnen we ook hier een passende anode spoel uitzoeken?

http://www.roehrentechnik.de/html/anodendrosseln.html
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
De versie die in rook opging (waarom eigelijk ?) was met 600Ω. Wel de Toroidy maar kan ook met de Indel met 4 ipv 8Ω eraan.
Ik ga morgen nog een poging doen, met de Indel met 4 Ohm, eens kijken hoe of wat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Hammond 157G - 30H/40mA
https://www.hammfg.com/part/157G
De ECC99 staat op 10mA en -6V, heeft daarbij een Ri van iets meer dan 3k.Kantelpunt rond 15Hz, in ieder geval beter dan de UGT O:)
Hammond 156C - 150H/8mA
https://www.hammfg.com/part/156C
Die lijkt me voor 't lichtere werk, niet hier dus :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
Een smoorspoel die als anodespoel is ontworpen? Het maakt nogal uit.
Is idd voor afvlakken in een voeding, dus hoe 't uitvalt bij hogere frequenties (parasitaire capaciteit) :think:
Maar als Sander er graag mee speelt :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Maandag even onderdelen bestellen, dinsdag bouwen, we zijn lekker op dreef zo Anne :goeie: ...
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

Ah!buis schreef:
transplanum schreef:
Een smoorspoel die als anodespoel is ontworpen? Het maakt nogal uit.
Is idd voor afvlakken in een voeding, dus hoe 't uitvalt bij hogere frequenties (parasitaire capaciteit) :think:
Maar als Sander er graag mee speelt :lol:
Anne
Altijd goed om te spelen, low budget en myfi is leuk om te doen, ik moet binnenkort ook maar weer eens aan de slag. Ik vond nog een trafo die met een kleine ombouw wel eens een leuke 6c33 trafo zou kunnen opleveren, maar pas volgende week een eerste meting, tijd ontbreekt even.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

transplanum schreef:
Altijd goed om te spelen, low budget en myfi is leuk om te doe ...
Sorry? Kostprijs van een anodespoel is hier bepalend voor z'n geschiktheid voor audio? Da's kolder, d'r zijn twee zaken die hier bepalen of een anodespoel bruikbaar is voor audio en da's de Rdc en de parasitaire capaciteit. In dit geval zijn beiden geen belemmering.
transplanum
Berichten: 272
Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door transplanum »

En wellicht ook de kern zelf, de prijs voor een EI kern is echt wat anders dan een finemet kern. Zo ook het verschil in eigenschappen
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

transplanum schreef:
En wellicht ook de kern zelf, de prijs voor een EI kern is echt wat anders dan een finemet kern. Zo ook het verschil in eigenschappen
Dat heeft toch voornamelijk te maken met hysteresis ? Niet zo erg voor een smoorspoel, kan bij audio wel wat vervorming geven.
Maar het is een smoorspoel waar gelijkstroom door mag, dus een "lucht"spleet.Zal de hysteresis wel meevallen.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Anne. Met DC zit die hysterese niet zo in de weg. En bij een DC smoorspoel bestaat de magnetische weerstand hoofdzakelijk uit lucht. Het draadje zo volgend is het een versterker voor ijzervreters! Niet voor die nanokristalijne fijnproevers :mrgreen:
Plaats reactie