3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

@ k.p. hier heb ik nog plaatjes van de golden ratio monitor. Metingen close range voor woofer en poort, met en zonder demping in de kast. In het plaatje zonder demping zie je mooi ook nog de staande golf pieken als 'spikes' door de resonantie en zijn eerste harmonische heen.
zonder demping.jpg
met demping.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Ik had nog flink wat damping 10 liggen dus dat heb ik ook op een aantal plekken in de kast gezet.

Totale 'wand' dikte is nu 18mm MDF, 8mm bitumen en 10mm Damping 10 maakt totaal 36mm.

Vraagje: damping 10 heeft een erg hoge dichtheid (soort vilt) neemt dit materiaal nu plek in of vergroot het juist het virtuele volume..? Ik hoop natuurlijk het laatste.

Groetjes Walter
Het vilt neemt plek in, geen punt want je hebt volume genoeg.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Mooi zo, heb ik eindelijk eens geluk in dit topic. :)

(wat ik me dan afvraag is wanneer demping 'luchtig' genoeg is om juist het virtuele volume te gaan vergroten, dat is een vraag voor wellicht een andere keer)

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Gewoon, normale demping zoals pritex of BAF.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Als Jeroen gelijk heeft en het damping 10 van het volume afgaat, dan hou ik nu 13.7 liter netto over na aftrek van de filterkamer, HP50 poort, bitumen, tweeter kamer, 18H52 en de damping 10.

@Wouter, mocht je er zin in hebben, zou je dan nog eens naar de reflex afstemming kunnen kijken met nu dus 13.7 liter netto en een Intertechnik HP50 poortje.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

In WinISD ziet het er netjes uit. Lichte shelving, niet te hoge group delay.
Bijlagen
afstemming.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

13,2 liter staat op pag. 10
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels een deksel van een filterkamer gemonteerd met forse 40x3.5mm schroeven. Voor luchtdichtheid heb ik een tochtstrip rondom gezet als pakking.

Jeroen,bedankt voor de simulatie. Lijkt de goede kant op te gaan zo.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0654.JPG
IMG_0655.JPG
Laatst gewijzigd door Walt op zo 25 mar 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door k.p. »

jeroen_d schreef:
@ k.p. hier heb ik nog plaatjes van de golden ratio monitor. Metingen close range voor woofer en poort, met en zonder demping in de kast. In het plaatje zonder demping zie je mooi ook nog de staande golf pieken als 'spikes' door de resonantie en zijn eerste harmonische heen.
zonder demping.jpg
met demping.jpg
Interessant om te zien. Je zou je haast af vragen of je nog wel een BR systeem zou willen ;). Rond de 800Hz zit nog maar met een verschil van minder dan 10dB. Het lijkt me mogelijk dat dit zelfs te horen is met de poort aan de achterzijde (achterwand reflectie). Is dit kastje soortgelijk gevuld als in je monitor?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ja, gewoon gevuld met BAF. In die van leobus zat twaron en daar was de piek van de poort relatief nog hoger. Ik denk dat hij er niet veel twaron in heeft zitten.

Het gaat echt wel goed hoor met een poort aan de achterzijde, heb ik op blz. 11 nog laten zien. Knappe jongen die dat frommeltje rimpel in een blinde test hoort.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

k.p. schreef:
Interessant om te zien. Je zou je haast af vragen of je nog wel een BR systeem zou willen ;). Rond de 800Hz zit nog maar met een verschil van minder dan 10dB. Het lijkt me mogelijk dat dit zelfs te horen is met de poort aan de achterzijde (achterwand reflectie). Is dit kastje soortgelijk gevuld als in je monitor?
Passieve Radiator?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Geeft wollig laag.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Wellicht wat op de status vooruitlopend, maar hoe zouden jullie de verdere demping aanraden? Pritex op de wanden en luchtig BAF toepassen?

Of heeft het zin het 'magische' twaron eens te gaan gebruiken?

EDIT: het voorste deel van de kast is inwendig 50cm met parallele boven en onderkant, wellicht kans op een vervelende staande golf hier?

Groetjes Walter
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Martijn M »

jeroen_d schreef:
Geeft wollig laag.
Dat is nieuw voor mij. Waar komt dat door?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Bij deze de laatste opzet:

(bitumen en damping 10 zijn niet aangegeven)

Groetjes Walter
Bijlagen
poort_achterkant.JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef:
Bij deze de laatste opzet:

(bitumen en damping 10 zijn niet aangegeven)

Groetjes Walter
Als je de standaard er straks op aanpast kun je de pijp naar onderen laten wijzen. Het is maar een idee, maar dan ben je ook reflectie van de poort output tegen de achterwand kwijt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

wouter schreef:
had ik net toegevoegd :wink:

De beste plek voor een poort is volgens Bernd aan de voorzijde onder.
De beste plek volgens Visaton Monitor is een diagonaal geplaatste poort
De beste poort volgens kirchner is een poort zonder symmetrische boven- en onderzijde, taps dus.
De mooiste ronding is volgens B&W met cellulitis

De redelijke combi van bovenstaande zaken zit in de TAD Reference monitor.
Wilson Audio heeft pijpen onder.
Alles is al een keer voorbij gekomen. Die baspijp zit nu achter de woofer, zou ik helemaal niet doen. Kun je de backwave nergens dempen. De kleinere kastvariant was toch wel prettiger geweest bedenk ik me steeds. Maar nu kan er wel enorm veel gedempt worden. Ik zou dat kastvormje dan liever achter de woofer zien, met zand gevuld ofzo.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

De huidige status van de kast kan ik niet meer zoveel aan aanpassen, het extra horizontaal schot is reeds zeer stevig erin gelijmd.

Poort aan de onderzijde zou inderdaad een optie kunnen zijn... wat zou dan de beste plek dan zijn, voor of achter in de kast? Bijkomend voordeel is dat je de onderzijde toch nooit zult zien, dan is het minder 'eng' om een gat te zagen in de fraaie laklaag. Is een HP50 poort dan nog steeds akkoord qua grootte?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Als je hem achterin de kast op de bodem zet, dan zit er nog een mooie afstand tussen de pijpopening en de woofer. in de voorkamer kan dan nog voldoende demping worden geplaatst en in de achterkamer kan je de wanden bekleden met pritex zodat om de pijp heen geen demping meer nodig is en hij mooi vrij blijft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14140
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

De kast loopt wel erg taps toe aan de achterzijde dus de poort 'ziet' dan aan 3 zijden een wand vlak bij zich. Ik neem aan dat de virtuele poort lengte hierdoor wat toeneemt en de poort aanzienlijk moet worden ingekort t.o.v. de theoretische lengte?

Wellicht is het beste de exacte poort lengte te bepalen met de straks te meten impedantie curve?

Dus dan de poort in eerste instantie expres lekker lang houden, om deze daarna eventueel in stapjes korter te zagen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik neem aan dat die wand zich toch op enkele cm van de poort bevindt, anders moet je hem niet helemaal achterin plaatsen maar in het midden op de bodem van het achterste compartiment. En ja, de optimale lengte kun je prima bepalen door metingen uit te voeren, maar dan moet je ook al het dempingsmateriaal in de kast hebben zitten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle :hide:
Zandor
Berichten: 97
Lid geworden op: za 18 dec 2004, 11:43

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Zandor »

Henkjan schreef:
ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle :hide:
Moet toch kunnen , mits een goede verdeling van staande golven in de kast.
Bijlagen
port.PNG
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door JvS »

Henkjan schreef:
ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle :hide:
LOL zoveel mensen zoveel meningen :lol:

Maar meten en aanpassen is inderdaad een goed idee.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door wouter »

De optelling is dan het meest efficient, zie je ook bij Ajhorn.
Gesloten