3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
@ k.p. hier heb ik nog plaatjes van de golden ratio monitor. Metingen close range voor woofer en poort, met en zonder demping in de kast. In het plaatje zonder demping zie je mooi ook nog de staande golf pieken als 'spikes' door de resonantie en zijn eerste harmonische heen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Het vilt neemt plek in, geen punt want je hebt volume genoeg.Walt schreef:Ik had nog flink wat damping 10 liggen dus dat heb ik ook op een aantal plekken in de kast gezet.
Totale 'wand' dikte is nu 18mm MDF, 8mm bitumen en 10mm Damping 10 maakt totaal 36mm.
Vraagje: damping 10 heeft een erg hoge dichtheid (soort vilt) neemt dit materiaal nu plek in of vergroot het juist het virtuele volume..? Ik hoop natuurlijk het laatste.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Mooi zo, heb ik eindelijk eens geluk in dit topic.
(wat ik me dan afvraag is wanneer demping 'luchtig' genoeg is om juist het virtuele volume te gaan vergroten, dat is een vraag voor wellicht een andere keer)
Groetjes Walter
(wat ik me dan afvraag is wanneer demping 'luchtig' genoeg is om juist het virtuele volume te gaan vergroten, dat is een vraag voor wellicht een andere keer)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Gewoon, normale demping zoals pritex of BAF.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als Jeroen gelijk heeft en het damping 10 van het volume afgaat, dan hou ik nu 13.7 liter netto over na aftrek van de filterkamer, HP50 poort, bitumen, tweeter kamer, 18H52 en de damping 10.
@Wouter, mocht je er zin in hebben, zou je dan nog eens naar de reflex afstemming kunnen kijken met nu dus 13.7 liter netto en een Intertechnik HP50 poortje.
Groetjes Walter
@Wouter, mocht je er zin in hebben, zou je dan nog eens naar de reflex afstemming kunnen kijken met nu dus 13.7 liter netto en een Intertechnik HP50 poortje.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
In WinISD ziet het er netjes uit. Lichte shelving, niet te hoge group delay.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
13,2 liter staat op pag. 10
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Inmiddels een deksel van een filterkamer gemonteerd met forse 40x3.5mm schroeven. Voor luchtdichtheid heb ik een tochtstrip rondom gezet als pakking.
Jeroen,bedankt voor de simulatie. Lijkt de goede kant op te gaan zo.
Groetjes Walter
Jeroen,bedankt voor de simulatie. Lijkt de goede kant op te gaan zo.
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op zo 25 mar 2012, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Interessant om te zien. Je zou je haast af vragen of je nog wel een BR systeem zou willenjeroen_d schreef:@ k.p. hier heb ik nog plaatjes van de golden ratio monitor. Metingen close range voor woofer en poort, met en zonder demping in de kast. In het plaatje zonder demping zie je mooi ook nog de staande golf pieken als 'spikes' door de resonantie en zijn eerste harmonische heen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ja, gewoon gevuld met BAF. In die van leobus zat twaron en daar was de piek van de poort relatief nog hoger. Ik denk dat hij er niet veel twaron in heeft zitten.
Het gaat echt wel goed hoor met een poort aan de achterzijde, heb ik op blz. 11 nog laten zien. Knappe jongen die dat frommeltje rimpel in een blinde test hoort.
Het gaat echt wel goed hoor met een poort aan de achterzijde, heb ik op blz. 11 nog laten zien. Knappe jongen die dat frommeltje rimpel in een blinde test hoort.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Passieve Radiator?k.p. schreef:Interessant om te zien. Je zou je haast af vragen of je nog wel een BR systeem zou willen. Rond de 800Hz zit nog maar met een verschil van minder dan 10dB. Het lijkt me mogelijk dat dit zelfs te horen is met de poort aan de achterzijde (achterwand reflectie). Is dit kastje soortgelijk gevuld als in je monitor?
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geeft wollig laag.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Wellicht wat op de status vooruitlopend, maar hoe zouden jullie de verdere demping aanraden? Pritex op de wanden en luchtig BAF toepassen?
Of heeft het zin het 'magische' twaron eens te gaan gebruiken?
EDIT: het voorste deel van de kast is inwendig 50cm met parallele boven en onderkant, wellicht kans op een vervelende staande golf hier?
Groetjes Walter
Of heeft het zin het 'magische' twaron eens te gaan gebruiken?
EDIT: het voorste deel van de kast is inwendig 50cm met parallele boven en onderkant, wellicht kans op een vervelende staande golf hier?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dat is nieuw voor mij. Waar komt dat door?jeroen_d schreef:Geeft wollig laag.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Bij deze de laatste opzet:
(bitumen en damping 10 zijn niet aangegeven)
Groetjes Walter
(bitumen en damping 10 zijn niet aangegeven)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als je de standaard er straks op aanpast kun je de pijp naar onderen laten wijzen. Het is maar een idee, maar dan ben je ook reflectie van de poort output tegen de achterwand kwijt.Walt schreef:Bij deze de laatste opzet:
(bitumen en damping 10 zijn niet aangegeven)
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Alles is al een keer voorbij gekomen. Die baspijp zit nu achter de woofer, zou ik helemaal niet doen. Kun je de backwave nergens dempen. De kleinere kastvariant was toch wel prettiger geweest bedenk ik me steeds. Maar nu kan er wel enorm veel gedempt worden. Ik zou dat kastvormje dan liever achter de woofer zien, met zand gevuld ofzo.wouter schreef:had ik net toegevoegd
De beste plek voor een poort is volgens Bernd aan de voorzijde onder.
De beste plek volgens Visaton Monitor is een diagonaal geplaatste poort
De beste poort volgens kirchner is een poort zonder symmetrische boven- en onderzijde, taps dus.
De mooiste ronding is volgens B&W met cellulitis
De redelijke combi van bovenstaande zaken zit in de TAD Reference monitor.
Wilson Audio heeft pijpen onder.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo allemaal,
De huidige status van de kast kan ik niet meer zoveel aan aanpassen, het extra horizontaal schot is reeds zeer stevig erin gelijmd.
Poort aan de onderzijde zou inderdaad een optie kunnen zijn... wat zou dan de beste plek dan zijn, voor of achter in de kast? Bijkomend voordeel is dat je de onderzijde toch nooit zult zien, dan is het minder 'eng' om een gat te zagen in de fraaie laklaag. Is een HP50 poort dan nog steeds akkoord qua grootte?
Groetjes Walter
De huidige status van de kast kan ik niet meer zoveel aan aanpassen, het extra horizontaal schot is reeds zeer stevig erin gelijmd.
Poort aan de onderzijde zou inderdaad een optie kunnen zijn... wat zou dan de beste plek dan zijn, voor of achter in de kast? Bijkomend voordeel is dat je de onderzijde toch nooit zult zien, dan is het minder 'eng' om een gat te zagen in de fraaie laklaag. Is een HP50 poort dan nog steeds akkoord qua grootte?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Als je hem achterin de kast op de bodem zet, dan zit er nog een mooie afstand tussen de pijpopening en de woofer. in de voorkamer kan dan nog voldoende demping worden geplaatst en in de achterkamer kan je de wanden bekleden met pritex zodat om de pijp heen geen demping meer nodig is en hij mooi vrij blijft.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
De kast loopt wel erg taps toe aan de achterzijde dus de poort 'ziet' dan aan 3 zijden een wand vlak bij zich. Ik neem aan dat de virtuele poort lengte hierdoor wat toeneemt en de poort aanzienlijk moet worden ingekort t.o.v. de theoretische lengte?
Wellicht is het beste de exacte poort lengte te bepalen met de straks te meten impedantie curve?
Dus dan de poort in eerste instantie expres lekker lang houden, om deze daarna eventueel in stapjes korter te zagen...
Groetjes Walter
De kast loopt wel erg taps toe aan de achterzijde dus de poort 'ziet' dan aan 3 zijden een wand vlak bij zich. Ik neem aan dat de virtuele poort lengte hierdoor wat toeneemt en de poort aanzienlijk moet worden ingekort t.o.v. de theoretische lengte?
Wellicht is het beste de exacte poort lengte te bepalen met de straks te meten impedantie curve?
Dus dan de poort in eerste instantie expres lekker lang houden, om deze daarna eventueel in stapjes korter te zagen...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik neem aan dat die wand zich toch op enkele cm van de poort bevindt, anders moet je hem niet helemaal achterin plaatsen maar in het midden op de bodem van het achterste compartiment. En ja, de optimale lengte kun je prima bepalen door metingen uit te voeren, maar dan moet je ook al het dempingsmateriaal in de kast hebben zitten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle 
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Moet toch kunnen , mits een goede verdeling van staande golven in de kast.Henkjan schreef:ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
LOL zoveel mensen zoveel meningenHenkjan schreef:ome Berndt heeft de poort het liefst zo dicht mogelijk bij de baffle
Maar meten en aanpassen is inderdaad een goed idee.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De optelling is dan het meest efficient, zie je ook bij Ajhorn.
