Dan nog even iets heel anders.
Een technisch verhaal.
Ik zal het beperkt houden want de theorie erachter is nog veel technischer (daar krijg je echt hoofdpijn van!

)
Ik kreeg eens een vraag wat voor tijdvenster je nu moet toepassen.
Toevallig kan ik het bij dit speakertje erg mooi laten zien.
Je kunt dit eigenlijk proefondervindelijk uitzoeken.
1 - Stel eerst je tijdvenster redelijk kort in, bv vanaf 500Hz.
2 - Verleng dan het venster steeds totdat je gekke hobbeltjes gaat zien.
Eventueel kun je venster nog controleren middels een formule (ga ik nu niet op in).
Je kunt dan nog kiezen tussen Uniform, Hann 12%, Hann 25% en Hann 50%.
Die verschillen wilde ik hier even laten zien.
Als eerst Uniform tijdvenster:
Je ziet behoorlijk wat gehobbel en het is praktisch bijna een onbruikbare meting.
Wat helpt is je tijdvenster verkleinen.
Het grote nadeel is dat je laagst frequentie omhoog schuift, naar zo'n 250Hz.
Een betere oplossing is Hann 50% nemen
Je ziet dat je zo dus nog prima kunt meten vanaf 200Hz.
(als ik een heel klein beetje gehobbel toe laat, moet 175Hz ook nog te doen zijn).
Hann 50% geeft een soort weging mee, waarbij het einde van het venster meer wordt "gewogen", dus zeg maar meer wordt gedempt.
Reflecties (die dus aan het einde van zo'n venster liggen omdat ze laten aankomen bij de microfoon) worden dus meer gedempt.
Overigens is deze uitleg niet helemaal correct, maar ik heb het een beetje in Jip en Janneke taal proberen uit te leggen
Dit was trouwens gemeten op een speakerstand van 106,5cm.
Het hart van de woofer zat op 115cm en afstand van de microfoon was 1 meter.