Seas Micro Monitor - Elysium

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Moet wel een open flesje zijn hoor........

Ze zien er idd heel fraai uit :D
Je weet het, je mag die speakers zo langs komen brengen voor wat filter metingen :)
Tja ik hou helemaal niet eens van bier... :oops:

Ik wil heel graag een filter hiervoor hebben! Maaruh, heb jij het niet heel druk met andere dingen? :twisted:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
b_force schreef:
Moet wel een open flesje zijn hoor........

Ze zien er idd heel fraai uit :D
Je weet het, je mag die speakers zo langs komen brengen voor wat filter metingen :)
Tja ik hou helemaal niet eens van bier... :oops:

Ik wil heel graag een filter hiervoor hebben! Maaruh, heb jij het niet heel druk met andere dingen? ;)
Een mooie print bedoel je :wink:
Metingen kunnen wel ff tussendoor.

Kunnen we sowieso even bijpraten over die print.
Want een aantal ideeën is met wat onduidelijk inmiddels.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door EppeRRR »

Flesje geeft een goed beeld van hoe groot ze zijn, ik had ze idd ook iets groter ingeschat :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door MechanicalAnimal »

Vinculum schreef:
Ik geloof dat dit een verplichte foto is hier op het forum.
Zo heb je een goed grootte vergelijk.
huh :shock: zijn dat wel dezelfde? :lol:

naast je Epiloque's lijken ze veel groter. Des te knapper dat je ze zo netjes hebt kunnen bouwen met beperktere afmetingen dan ik dacht :goeie:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

MechanicalAnimal schreef:
naast je Epiloque's lijken ze veel groter.
Tja daarvan denkt ook iedereen dat ze veel groter zijn dan dat ze werkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Henkjan »

Vinculum schreef:
MechanicalAnimal schreef:
naast je Epiloque's lijken ze veel groter.
Tja daarvan denkt ook iedereen dat ze veel groter zijn dan dat ze werkelijk zijn.
check. dat zijn echt zeer woonkamervriendelijke kasten, mits een beetje plaatsbaar en passend in t interieur hebben die een prima WAF
Gebruikersavatar
r.ladage
Berichten: 301
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 8:33

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door r.ladage »

Vinculum schreef:
MechanicalAnimal schreef:
naast je Epiloque's lijken ze veel groter.
Tja daarvan denkt ook iedereen dat ze veel groter zijn dan dat ze werkelijk zijn.
Ik zeg op de foto met een bierflesje! :)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Zo vandaag de speakertjes opgemeten :)

Hier eerste opzet van het filter.
De diffractie dip is trouwens flink dit keer. (is ook te zien in directivity plot van ARTA)

Volgens mij mag het BR poortje trouwens wel wat korter.
Ardon, hoe lang heb je die precies gemaakt?

zwart = 0 graden
rood = 15 graden
blauw = 30 graden
groen = 45 graden
Bijlagen
Directivity V1.png
Directivity V1_50dB.png
Filter V1.png
Freq resp 15 graden.png
Freq resp 30 graden.png
Impedantie woofer.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Hier sonogram van de tweeter
Bijlagen
Directivity pattern ARTA Seas H1212.png
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Dat ziet er toch nog niet heel slecht uit?
Hier is de winisd file waarop ik de baspoort heb uitgemeten. Deze mag je naar hartelust korter maken. Hij zit nl niet vastgelijmd oid. Je moet hem waarschijnlijk wel vanuit de binnenkant naar buiten wurmen want hij zit wel erg strak.
Edit: Of je steekt een rolmaat in de poort. ;)
Bijlagen
WinISD Elysium.zip
(1.02 KiB) 36 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Hier nog een plaatje van de bafflestep die ik gesimuleerd heb in Edge en wat ik gemeten heb.
Je ziet duidelijk dat Edge wat eerder begint.
Tijdvenster begint trouwens op 200Hz! (ietsjes lager red ik nog met een klein beetje rommel in de freq resp)

Voor de mensen die graag verder willen kijken heb ik de ARTA bestanden toegevoegd en de Speakerworkshop file

(aankomende week doe ik nog wat extra metingen overigens)
Bijlagen
Bafflestep.png
Elysium.zip
(603.58 KiB) 35 keer gedownload
SpkrWk1.zip
(224.9 KiB) 35 keer gedownload
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
De diffractie dip is trouwens flink dit keer. (is ook te zien in directivity plot van ARTA)
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Is dat de dip rond 4k?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Vinculum schreef:
b_force schreef:
De diffractie dip is trouwens flink dit keer. (is ook te zien in directivity plot van ARTA)
Wat bedoel je hier eigenlijk mee? Is dat de dip rond 4k?
Ja
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Die kan ik natuurlijk met de dsp wel weghalen als het lastig is maar liever heb ik ze goed gefilterd. Eventueel bij verkoop ofzo ook handig. Nee ga dat voorlopig niet doen maar je weet natuurlijk nooit bij mij... ;)

Ligt het aan mij of lijkt er een groot verloop te zijn tussen 500 en 4k? Lijkt met zo'n 8dB te zakken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Nou het probleem van een diffractie dip, is dat je die niet weg mag halen!!!

Over welk verschil heb je het?
8dB zakken zit er niet in hoor. :-s
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

b_force schreef:
Volgens mij mag het BR poortje trouwens wel wat korter.
Ardon, hoe lang heb je die precies gemaakt?
Voor de mensen die meelezen :wink:

Van Ardon mocht ik de woofer (voorzichtig) eruit halen en ik heb dus kunnen zien hoe het er van binnen uit ziet.

De reden dat hier de bassreflex niet goed werkt is om dat hij de kast losjes gevuld heeft met Angel Hair (ik vind dat trouwens vreselijk spul, maar dat terzijde).
Er zit nu dus in feite dempingsmateriaal VOOR de poort, waardoor deze poort niet meer goed functioneert.
Het blijft lastig in kleine kastjes met een BR poort om deze voldoende te dempen maar tegelijkertijd er voor te zorgen dat je de poort niet bijna dichtgooit.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Dan nog even iets heel anders.

Een technisch verhaal.
Ik zal het beperkt houden want de theorie erachter is nog veel technischer (daar krijg je echt hoofdpijn van! :( )

Ik kreeg eens een vraag wat voor tijdvenster je nu moet toepassen.
Toevallig kan ik het bij dit speakertje erg mooi laten zien.
Je kunt dit eigenlijk proefondervindelijk uitzoeken.

1 - Stel eerst je tijdvenster redelijk kort in, bv vanaf 500Hz.
2 - Verleng dan het venster steeds totdat je gekke hobbeltjes gaat zien.
Eventueel kun je venster nog controleren middels een formule (ga ik nu niet op in).

Je kunt dan nog kiezen tussen Uniform, Hann 12%, Hann 25% en Hann 50%.
Die verschillen wilde ik hier even laten zien.

Als eerst Uniform tijdvenster:
Tijdvenster Uniform.png
Je ziet behoorlijk wat gehobbel en het is praktisch bijna een onbruikbare meting.

Wat helpt is je tijdvenster verkleinen.
Tijdvenster Uniform correct.png
Het grote nadeel is dat je laagst frequentie omhoog schuift, naar zo'n 250Hz.

Een betere oplossing is Hann 50% nemen
Tijdvenster Hann 50%.png
Je ziet dat je zo dus nog prima kunt meten vanaf 200Hz.
(als ik een heel klein beetje gehobbel toe laat, moet 175Hz ook nog te doen zijn).

Hann 50% geeft een soort weging mee, waarbij het einde van het venster meer wordt "gewogen", dus zeg maar meer wordt gedempt.
Reflecties (die dus aan het einde van zo'n venster liggen omdat ze laten aankomen bij de microfoon) worden dus meer gedempt.

Overigens is deze uitleg niet helemaal correct, maar ik heb het een beetje in Jip en Janneke taal proberen uit te leggen :mrgreen:

Dit was trouwens gemeten op een speakerstand van 106,5cm.
Het hart van de woofer zat op 115cm en afstand van de microfoon was 1 meter.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

b_force schreef:
Nou het probleem van een diffractie dip, is dat je die niet weg mag halen!!!
N00b alert!
Waarom niet? Wat is een diffractie dip? Hoe onstaat het? Wat doe je er tegen? En waarom mag je die niet weghalen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Henkjan »

Omdat die dip alleen onder bepaalde hoeken optreedt. Ga je die corrigeren, dan krijg je een bult onder andere hoeken.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Oplossing is dus op zo'n 15 graden tov de luisterplek zetten? Hoe ontstaat dit en hoe is het te voorkomen?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Henkjan »

het ontstaat doordat aan de rand van de kast feitelijk een nieuwe geluidsbron ontstaat die dan door de verschoven fase tov de eigenlijke bron bij bepaalde frequenties voor uitdoving zorgt.

algemeen verhaal: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffractie
[hopelijk binnenkort een nette entry in onze eigen wiki (hint, hint)]

oplossing zit m dus in het kastontwerp :hide:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door Vinculum »

Hmmm, ok. Ik had juist express de hoeken afgerond om dit te voorkomen. Het kan natuurlijk ook komen door de 2 plaatjes boven en onderop. Die steken 1 mm uit aan alle kanten.

Tja, niets aan te doen.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

Het begrip diffractie blijft altijd een beetje lastig.
Het heeft te maken met dat de geluidsgolven ineens om de hoeken "moeten" (zogenaamde akoestisch impedantie)
Hierdoor ontstaat een tweede golffront in tegenfase.
Hoe scherper die hoek, hoe sterker de diffractie.
Dus bij een heel dunne (ronde) baffle is dit effect heel sterk, bij een bolvormige kast is het nagenoeg afwezig.

De afrondingen die je hebt aangemaakt werken een heel klein beetje.
Wil je het echt voorkomen dan moet je de rondingen dus nog veel groter maken (en dus richting een bol toe)

Soms kun je het filter nog iets anders maken om het effect een klein beetje uit te smeren, maar er vanaf komen lukt niet omdat het idd en eigenschap van de kast is.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door b_force »

En nog een update

Any comments?
Bijlagen
Filter V2.png
Freq resp 15 graden 90dB V2.png
Freq resp 30 graden 90dB V2.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Seas Micro Monitor - Elysium

Bericht door hannesie »

b_force schreef:
En nog een update

Any comments?
Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, maar het valt mij wel op dat er toch vrij veel componenten in zitten voor een 2 weg.
Oftewel prijzig? :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”