Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door knuisje »

Ja, het is niet ideaal maar in de praktijk is er goed mee te leven. Het wordt veroorzaakt door de implementatie van de volumregeling op de dsp. Deze is lineair ipv. logaritmisch. Het regelbereik is hierdoor eigenlijk te beperkt. Maar de jongens van minidsp hebben geen zin om dit te veranderen.
Overigens hoef je niet bang te zijn voor degradatie van de geluidskwaliteit. De dsp werkt intern met 28/56 bit en extern met 24 bit. Door diverse mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik (o.a. Hypex) wordt gesteld dat met een dergelijke hoeveelheid bits, en mits correct dithering wordt toegepast, het oorspronkelijke signaal niet wordt aangetast. Met bijvoorbeeld een PGA2311 heb je meer kwaliteitsverlies.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Het is de SMPS400A180 voeding, met de UcD180ST die door Sander destijds zijn gemodificeerd (LM 4562), ik heb die van knuisje overgenomen.
Op de plank liggen is ook niet alles voor die dingen. :sure:
Nu moet er alleen nog geluid uit komen. :oops:
Ik weet nog niet wat er verkeerd zit.
Eerst maar eens verder inpakken voor morgen. :x :x
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Ik zag de je foto op de DIY dag voor leden - Almelo topic. Daar lijkt de amplifier enable afgeknipt te zijn? Bij mij is die aangesloten, kan effe niet zo snel vinden hoe dat ook al weer zat....

Ook op de foto niet goed te zien:
IMG_7204.JPG
Ik zoek het op, je hoort nog van me!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik snap hem, er zeker overheen gelezen. :twisted:

Ik ga het zo eens even proberen. :rock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Ik snap hem, er zeker overheen gelezen. :twisted:

Ik ga het zo eens even proberen. :rock:
En ze doen het !!!!!!!!!!!!!
Neem ik ze toch maar mee naar Almelo. :goeie:
Bedankt voor de tip, Rizzo :rock:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Graag gedaan, veel plezier in Almelo!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Dat is dus wel gelukt vandaag. :mrgreen:
Gebruikersavatar
onieper
Berichten: 54
Lid geworden op: za 16 sep 2006, 11:35
Locatie: Apeldoorn

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door onieper »

hannesie schreef:
Dat is dus wel gelukt vandaag. :mrgreen:
Ik ben vandaag prettig verrast door de goede weergave van je set.
En anderen met mij, heb ik gemerkt

............. :-({|= .........

.... =D> =D> =D> =D> =D> ....

..... =D> =D> =D> =D> .......
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Dank je, en het klonk nog echt niet helemaal naar mijn zin. :|


Ik heb ook best wel moeite het goed af te stellen in een andere ruimte, ik was nog niet echt tevreden, maar het gaf wel een beeld van wat het kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
Ik heb ook best wel moeite het goed af te stellen in een andere ruimte, ik was nog niet echt tevreden, maar het gaf wel een beeld van wat het kan. :mrgreen:
Inderdaad nog een beetje verder prutsen met het afstellen, en het is een erg mooie set! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Hier thuis klinkt het zeker al goed, kom maar eens luisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb het nu voor het eerst spelen thuis met de UCD 180 SMPS i.pv. de Quad 504-2 voor het laag, lekker. :kwijl:

Het laag lijkt inderdaad rustiger, maar ik kan nu niet meer de boel harder laten spelen op dit tijdstip van de dag. :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik snap denk ik wel waarom het in Almelo niet helemaal lekker klonk.

Nu thuis eens geluisterd op een normaal niveau en wat hoger, die Hypex geeft blijkbaar een minder sterk signaal af.

Nu dus met meten eens gekeken, en de verhouding laag/midhoog bij gesteld.

Ik constateer wel dat met het richten van de microfoon het heel wat scheelt, een beetje omlaag gericht krijg ik ook direct meer laag op het scherm.
Tot nog toe geen vreemde klanken, cq vervorming waargenomen, dat had ik wel eens het idee met die Quad.

Het blijft nu allemaal goed onder controle en in Almelo stond het laag dus te zacht. :oops:
zoeken.PNG
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

Zoiets had ik al aan zitten denken, want de hypex zal wel een hogere ingangsspanning nodig hebben dan de lm4780.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door dre »

ik dacht ook al een 'gat' te horen waardoor het erg dun klonk.
hans je krijgt van mij een nieuwe kans! :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

dre schreef:
ik dacht ook al een 'gat' te horen waardoor het erg dun klonk.
hans je krijgt van mij een nieuwe kans! :mrgreen:
Heh, gelukkig, ik maakte mij al zorgen. :D :goeie:

Ik merk wel dat ik de afregeling met afstand en dus de delay ook weer wat moet verfijnen, dat scheelt ook een jas.

Het is misschien makkelijker met die Blanda's te schuiven, als de instelling te wijzigen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Er zijn van die laser afstandsmeters die in dit geval ideaal zijn. Gewoon op de plek van je mic 4 keer "schieten" en de afstanden noteren. Dan het verschil in de minidsp zetten. Een idee?
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

John Reekie heeft zijn manier van time allignment (zonder de afstand te meten) hier besproken:

http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/

Hij werkt met een impulse response meting.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Rizzo schreef:
Er zijn van die laser afstandsmeters die in dit geval ideaal zijn. Gewoon op de plek van je mic 4 keer "schieten" en de afstanden noteren. Dan het verschil in de minidsp zetten. Een idee?
HELE GOEIE. :rofl: :rock: :rock:
HOEF IK WEER NIET VAN DE BANK AF TE KOMEN. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb dus even gekeken naar zo een geval, en er 1 meegenomen, kon die dus direct terug brengen. :D
Het bleek te meten met ultrasoon en een laser richting die je dus niet ziet overdag op een donkere ondergrond.\
Andere met echt IR waren dusdanig duur dat ik dat niet verantwoord vind. :roll:
Nu dus maar een meetlintje van 10 meter gekocht van € 7,95.
Het speelt nu dus weer na wat aanpassing op gain en delay en de verschillen in gain tussen laag en mid/hoog weer erg lekker. :sure:
meet.jpg
meet.jpg (18.58 KiB) 1240 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rizzo
Berichten: 466
Lid geworden op: vr 04 dec 2009, 10:35
Locatie: Gouda

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door Rizzo »

Mijn vader had zo'n ding liggen, dus die heb ik kunnen lenen :mrgreen: Na wat googlen erachter gekomen dat dat ding 100+ euro is. Superhandig, maar om alleen het afstandsverschil te meten tussen de sub's en sats..., dan is 100 eur wat veel.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Ik heb ook nooit geweten dat die dingen zo duur waren.
Gezien het feit dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen is dat een beetje te veel van het goede.
Bij Conrad kwam ik ook bij de site http://shop.conrad.nl/822736.html deze als goedkoopste tegen, maar € 90 is dan ook teveel.
Bij dit ding zit aan het einde een klemmetje, die ik dan aan een standaard/statief vast klem en dan de meting, en het verschil, kan constateren.

Gaat ook prima.

Nu is het met die UCD voor de laagweergave ook beter afgeregeld als in Almelo.
Vanmorgen eens op een wat luider niveau gespeeld, daar kun je dus wel een zaaltje mee vullen. :rock:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door cobaltjeh »

En klinkt het nu beter met de UCD'S?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door hannesie »

Echt wel :rofl:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project

Bericht door TubeHead »

hannesie schreef:
Dank je, en het klonk nog echt niet helemaal naar mijn zin. :|
Merkte inderdaad dat er niet iets helemaal klopte @ Almelo.
Maar alsnog is het gewoon een spektakel om naar de Rapides te luisteren !

hannesie schreef:
Hier thuis klinkt het zeker al goed, kom maar eens luisteren. :mrgreen:

Geld dat ook voor mij ? :hide:
Plaats reactie