Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ja, het is niet ideaal maar in de praktijk is er goed mee te leven. Het wordt veroorzaakt door de implementatie van de volumregeling op de dsp. Deze is lineair ipv. logaritmisch. Het regelbereik is hierdoor eigenlijk te beperkt. Maar de jongens van minidsp hebben geen zin om dit te veranderen.
Overigens hoef je niet bang te zijn voor degradatie van de geluidskwaliteit. De dsp werkt intern met 28/56 bit en extern met 24 bit. Door diverse mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik (o.a. Hypex) wordt gesteld dat met een dergelijke hoeveelheid bits, en mits correct dithering wordt toegepast, het oorspronkelijke signaal niet wordt aangetast. Met bijvoorbeeld een PGA2311 heb je meer kwaliteitsverlies.
Overigens hoef je niet bang te zijn voor degradatie van de geluidskwaliteit. De dsp werkt intern met 28/56 bit en extern met 24 bit. Door diverse mensen die er veel meer verstand van hebben dan ik (o.a. Hypex) wordt gesteld dat met een dergelijke hoeveelheid bits, en mits correct dithering wordt toegepast, het oorspronkelijke signaal niet wordt aangetast. Met bijvoorbeeld een PGA2311 heb je meer kwaliteitsverlies.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Nu moet er alleen nog geluid uit komen.hannesie schreef:Het is de SMPS400A180 voeding, met de UcD180ST die door Sander destijds zijn gemodificeerd (LM 4562), ik heb die van knuisje overgenomen.
Op de plank liggen is ook niet alles voor die dingen.
Ik weet nog niet wat er verkeerd zit.
Eerst maar eens verder inpakken voor morgen.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik zag de je foto op de DIY dag voor leden - Almelo topic. Daar lijkt de amplifier enable afgeknipt te zijn? Bij mij is die aangesloten, kan effe niet zo snel vinden hoe dat ook al weer zat....
Ook op de foto niet goed te zien:
Ik zoek het op, je hoort nog van me!
Ook op de foto niet goed te zien:
Ik zoek het op, je hoort nog van me!
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik snap hem, er zeker overheen gelezen.
Ik ga het zo eens even proberen.
Ik ga het zo eens even proberen.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
En ze doen het !!!!!!!!!!!!!hannesie schreef:Ik snap hem, er zeker overheen gelezen.![]()
Ik ga het zo eens even proberen.
Neem ik ze toch maar mee naar Almelo.
Bedankt voor de tip, Rizzo
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik ben vandaag prettig verrast door de goede weergave van je set.hannesie schreef:Dat is dus wel gelukt vandaag.
En anderen met mij, heb ik gemerkt
.............
....
.....
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Dank je, en het klonk nog echt niet helemaal naar mijn zin.
Ik heb ook best wel moeite het goed af te stellen in een andere ruimte, ik was nog niet echt tevreden, maar het gaf wel een beeld van wat het kan.
Ik heb ook best wel moeite het goed af te stellen in een andere ruimte, ik was nog niet echt tevreden, maar het gaf wel een beeld van wat het kan.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Inderdaad nog een beetje verder prutsen met het afstellen, en het is een erg mooie set!hannesie schreef:Ik heb ook best wel moeite het goed af te stellen in een andere ruimte, ik was nog niet echt tevreden, maar het gaf wel een beeld van wat het kan.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Hier thuis klinkt het zeker al goed, kom maar eens luisteren. 
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik heb het nu voor het eerst spelen thuis met de UCD 180 SMPS i.pv. de Quad 504-2 voor het laag, lekker.
Het laag lijkt inderdaad rustiger, maar ik kan nu niet meer de boel harder laten spelen op dit tijdstip van de dag.
Het laag lijkt inderdaad rustiger, maar ik kan nu niet meer de boel harder laten spelen op dit tijdstip van de dag.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik snap denk ik wel waarom het in Almelo niet helemaal lekker klonk.
Nu thuis eens geluisterd op een normaal niveau en wat hoger, die Hypex geeft blijkbaar een minder sterk signaal af.
Nu dus met meten eens gekeken, en de verhouding laag/midhoog bij gesteld.
Ik constateer wel dat met het richten van de microfoon het heel wat scheelt, een beetje omlaag gericht krijg ik ook direct meer laag op het scherm.
Tot nog toe geen vreemde klanken, cq vervorming waargenomen, dat had ik wel eens het idee met die Quad.
Het blijft nu allemaal goed onder controle en in Almelo stond het laag dus te zacht.
Nu thuis eens geluisterd op een normaal niveau en wat hoger, die Hypex geeft blijkbaar een minder sterk signaal af.
Nu dus met meten eens gekeken, en de verhouding laag/midhoog bij gesteld.
Ik constateer wel dat met het richten van de microfoon het heel wat scheelt, een beetje omlaag gericht krijg ik ook direct meer laag op het scherm.
Tot nog toe geen vreemde klanken, cq vervorming waargenomen, dat had ik wel eens het idee met die Quad.
Het blijft nu allemaal goed onder controle en in Almelo stond het laag dus te zacht.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Zoiets had ik al aan zitten denken, want de hypex zal wel een hogere ingangsspanning nodig hebben dan de lm4780.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
ik dacht ook al een 'gat' te horen waardoor het erg dun klonk.
hans je krijgt van mij een nieuwe kans!
hans je krijgt van mij een nieuwe kans!
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Heh, gelukkig, ik maakte mij al zorgen.dre schreef:ik dacht ook al een 'gat' te horen waardoor het erg dun klonk.
hans je krijgt van mij een nieuwe kans!
Ik merk wel dat ik de afregeling met afstand en dus de delay ook weer wat moet verfijnen, dat scheelt ook een jas.
Het is misschien makkelijker met die Blanda's te schuiven, als de instelling te wijzigen.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Er zijn van die laser afstandsmeters die in dit geval ideaal zijn. Gewoon op de plek van je mic 4 keer "schieten" en de afstanden noteren. Dan het verschil in de minidsp zetten. Een idee?
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
John Reekie heeft zijn manier van time allignment (zonder de afstand te meten) hier besproken:
http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Hij werkt met een impulse response meting.
http://www.hifizine.com/2011/03/refinin ... nidsp-2x4/
Hij werkt met een impulse response meting.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
HELE GOEIE.Rizzo schreef:Er zijn van die laser afstandsmeters die in dit geval ideaal zijn. Gewoon op de plek van je mic 4 keer "schieten" en de afstanden noteren. Dan het verschil in de minidsp zetten. Een idee?
HOEF IK WEER NIET VAN DE BANK AF TE KOMEN.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik heb dus even gekeken naar zo een geval, en er 1 meegenomen, kon die dus direct terug brengen.
Het bleek te meten met ultrasoon en een laser richting die je dus niet ziet overdag op een donkere ondergrond.\
Andere met echt IR waren dusdanig duur dat ik dat niet verantwoord vind.
Nu dus maar een meetlintje van 10 meter gekocht van € 7,95.
Het speelt nu dus weer na wat aanpassing op gain en delay en de verschillen in gain tussen laag en mid/hoog weer erg lekker.
Het bleek te meten met ultrasoon en een laser richting die je dus niet ziet overdag op een donkere ondergrond.\
Andere met echt IR waren dusdanig duur dat ik dat niet verantwoord vind.
Nu dus maar een meetlintje van 10 meter gekocht van € 7,95.
Het speelt nu dus weer na wat aanpassing op gain en delay en de verschillen in gain tussen laag en mid/hoog weer erg lekker.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Mijn vader had zo'n ding liggen, dus die heb ik kunnen lenen
Na wat googlen erachter gekomen dat dat ding 100+ euro is. Superhandig, maar om alleen het afstandsverschil te meten tussen de sub's en sats..., dan is 100 eur wat veel.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Ik heb ook nooit geweten dat die dingen zo duur waren.
Gezien het feit dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen is dat een beetje te veel van het goede.
Bij Conrad kwam ik ook bij de site http://shop.conrad.nl/822736.html deze als goedkoopste tegen, maar € 90 is dan ook teveel.
Bij dit ding zit aan het einde een klemmetje, die ik dan aan een standaard/statief vast klem en dan de meting, en het verschil, kan constateren.
Gaat ook prima.
Nu is het met die UCD voor de laagweergave ook beter afgeregeld als in Almelo.
Vanmorgen eens op een wat luider niveau gespeeld, daar kun je dus wel een zaaltje mee vullen.
Gezien het feit dat ik er mijn brood niet mee hoef te verdienen is dat een beetje te veel van het goede.
Bij Conrad kwam ik ook bij de site http://shop.conrad.nl/822736.html deze als goedkoopste tegen, maar € 90 is dan ook teveel.
Bij dit ding zit aan het einde een klemmetje, die ik dan aan een standaard/statief vast klem en dan de meting, en het verschil, kan constateren.
Gaat ook prima.
Nu is het met die UCD voor de laagweergave ook beter afgeregeld als in Almelo.
Vanmorgen eens op een wat luider niveau gespeeld, daar kun je dus wel een zaaltje mee vullen.
Re: Blanda Rapide MiniDSP ++ Project
Merkte inderdaad dat er niet iets helemaal klopte @ Almelo.hannesie schreef:Dank je, en het klonk nog echt niet helemaal naar mijn zin.![]()
Maar alsnog is het gewoon een spektakel om naar de Rapides te luisteren !
hannesie schreef:Hier thuis klinkt het zeker al goed, kom maar eens luisteren.
Geld dat ook voor mij ?
