Build topic MiniDSP kit

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: Build topic MiniDSP kit

Bericht door cobaltjeh »

hannesie schreef:
cobaltjeh schreef:
Weet iemand toevallig wat voor type stroom connector er op de uitsparing past op het minidsp/minidigi bordje?

Op onderstaand plaatje is deze te zien.
Dat is een zelfde als van het minidigi boardje, ik heb nu de voeding via dat minidigi lopen, werkt prima.
Ik heb pas de situatie uitgeprobeerd, de voeding via minidigi en de de aansturing USB tegelijkertijd gebruikt voor het wijzigen van de instellingen.

Staat trouwens ook in het manuel, en het klopt. Ik heb de Tube heater Supply van Guido tent gebruikt voor de voeding.
Ik had hem toch liggen 8)
De foto is van het miniDigi bordje, deze heeft bij mijn geen connectortje zitten. Ook op de minidsp zelf zit een leeg stukje printplaat. Ik wou deze graag opvullen met een nette power connector.

Maar ik kan bij conrad geen een vinden die lijkt te passen.

Maar dan heb je wel een nette voeding er aan hangen :). Merk je al verschil met een standaard USB voeding?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik denk dat je deze bedoeld, ik had hem ook al gevonden maar zag iemand bij Speaker en Co het op mijn huidige manier doen.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=733247

Voor wat betreft de kwaliteit van de klank, ik moet het eerst nog maar eens goed afregelen en de opzet goed maken.

Heb het even laten zien op de audioclub, opties en mogelijkheden in beeld ge bracht, hier thuis klonk het verschrikkelijk goed maar geen vergelijk gemaakt met of zonder.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ok die kan nog een keer proberen, Ik heb voorlopig even deze besteld:

Afbeelding

Deze lijken ook te passen, als ik zo kijk. En zijn wel een stukje eenvoudiger om mee te werken als een stroom connectortje.
De voeding wordt toch in een kast geplaatst.
Koss
Contacteer:

Bericht door Koss »

Deze brakke zondag heeft toch iets opgeleverd:
j0sg.jpg
In het begin aardig lopen prutsen, maar met hulp van Knuisje werkt hij uiteindelijk toch.

Hij doet nu dienst als dac voor de pc.

Het is nog niet de uiteindelijke behuizing :)
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb begrepen dat diverse mensen nog stoeien met een oplossing voor de in/uitschakelplop van de MiniDSP en heb daarom een schakelingetje ontworpen wat deze bijgeluiden moet elimineren.
Ik maak hierbij gebruik van de brownout detectie van de uC op de volumeprint. Deze zorgt dat zodra de voedingsspanning op de uC onder de 4.3V geraakt deze in reset worden gehouden. Dan zijn alle pinnen in een zogenoemde ongedefinieerde toestand, dus ergens tussen 0 en 5V. In deze toestand trekt R2 de basis van T1 naar massa en zijn de relais K1 en K2 onbekrachtigd, dwz. de audiouitgangen van de minidsp aan de massa gekoppeld. Zodra de spanning op de uC boven de 4.3V komt wordt na circa 1 seconde de pin hoog gemaakt zodat de relais omschakelen en de audiouitgangen niet meer aan de massa zijn gekoppeld.
Het pijltje in de printlayout geeft aan op welke pin de schakeling moet worden aangesloten.
Uiteraard heb ik de code een beetje moeten aanpassen om de pin te besturen. Iedereen die het wil kan de uC naar mij terugsturen zodat ik de nieuwe versie er op kan flashen. Het schakelingetje kan op een stukje gaatjesprint worden opgebouwd en voor de relais kunnen dezelfde worden genomen als op de volumeprint.
Bijlagen
mutecontrol-minidsp.png
mutepin.png
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Mooie oplossing, maar ik heb zelf ook flink lopen testen. En alleen de signaalgang aan massa leggen lost het probleem van de inschakelplop niet in.
Bij mij moest ik ook de andere kant van het relais gebruiken om de uitgang zelf ook te schakelen. Onderstaande schema's heb ik getest met mijn dsp.
Versie 1 werkt prima, versie 2 werkt niet (ontlaad niet snel genoeg denk ik).

Tevens ben ik benieuwd hoe je de uitschakelplop wilt oplossen? aangezien de dsp langer aan moet blijven, dan het relais dat schakelt.
(Ik heb dit gedaan door de dsp op een erg dikke voeding te zetten, en op 12 tot 15 volt. Op deze manier blijft hij een stuk langer aan dan de volumeprint/relaisprint.)

Afbeelding

In mijn topic heb ik een mooi signaal relais printje gevonden in HK, stuk eenvoudiger dan zelf zon relais op een print solderen.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Zojuist een nieuwe versie van het minidsp bordje ontvangen. Deze gaan mijn nieuwe monitor speakers filteren. (topic volgt nog)

En er zijn toch wel een aantal dingen sterk verbeterd:
  • Een nette voedingsconnector, die ontkoppelbaar is!
  • De usb pennen zijn naar boven gebracht, zelf een aansluiting toevoegen is dus goed mogelijk zonder op het bord te solderen.
  • De ingangs gain (Voltage) is nu selecteerbaar met een jumper, dus nu een stukje breeder inzetbaar.
  • De pinnen voor de volume potmeter zijn ook naar boven gebracht, dus dit is ook netjes aan te sluiten.
  • De tulp stekkers zijn beter in kwaliteit geworden, en bevatten nu een schroefgat voor eventuele montage tegen kast. Ik had liever terminals gezien, maar je kan niet alles hebben.
Al met al is het bodje toch een stuk verbeterd, dus bravo voor minidsp!
En nog wat plaatjes voor de liefhebbers.
Bijlagen
P3125184.jpg
P3125186.jpg
P3125189.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

blonde vraag over de volume potmeter: is deze geschikt?
knuisje

Bericht door knuisje »

Minidsp schrijft een lineaire potmeter voor. Echter krijg je dan geen logaritmische volumeregeling zoals ze beloven, maar een lineaire. Op zich geen probleem, als je het maar weet. Dit wordt misschien in een volgende plugin release opgelost. Zie ook http://www.minidsp.com/forum/9-hardware ... ntrol#1856
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

mmm, valt mee te leven denk ik

maar die potmeter in die link is dus de juiste?
knuisje

Bericht door knuisje »

Lijkt me prima.
knuisje

Bericht door knuisje »

Minidsp heeft een application note uitgebracht waarmee het mogelijk wordt gemaakt het pot volume te regelen tot -100dB (is nu -70dB).
Rizzo

Bericht door Rizzo »

Heeft iemand deze volume mod toegepast? Wat zijn de ervaringen?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik hoop niet dat het een probleem is als ik dit topic een kick geef, maar ik heb nog een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden:

Kent de miniDSP, de miniDIGI of de extra print een power-functie?

Groeten,
Mischa
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

je bedoelt uitzetten? de minidsp of digi niet in elk geval...
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Je kan een extra bordje kopen voor remote in/uitschakeling.

http://www.minidsp.com/onlinestore/deta ... r?sef=hcfp

De miniDsp 2x8 en 8x8 hebben dit standaard al geïntegreerd.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

@Henkjan: Ja een soort van centrale aan-uit via remote

@Cobaltjeh: dank je.
meiborg

Bericht door meiborg »

Even een kort vraagje:

Ik heb mijn volume printje ook weer uit de kast getrokken en heb het geheel aangesloten op mijn dsp-plankje met het doel te experimenteren met mijn curryman dac's. Echter, bij proefdraaien met alleen het printje, de minidsp 2x4 en minidigi, wil hij alleen switchen tussen coax 1 & 2, opt 1 & 2. Annaloog "pakt" hij niet.

Nu moet ik wel zeggen dat ik de analoge ingangen ook nog niet heb aangesloten op de Knuisje print (kon geen losse cinch vinden in mijn rommelbak). Zou het daar mee te maken kunnen hebben? De andere ingangen hebben ook geen bron aangesloten.

Mvg Reinder

P.S.

Ik meen dat dit een printje is wat ik ooit heb overgenomen, moet er twee hebben maar de andere is "even kwijt" :hide: , jammer want zou ze graag even vergelijken. Iig werkt volume ook niet, het printje start op met volume 0 maar het bordje geeft dan al max volume, draaien aan de encoder knop doet het volume netjes stijgen en dalen op het display maar er wordt geen daadwerkelijk volume geregeld. Ik heb de draadjes netjes op de minidsp gesoldeerd (ground op pin6 en "hot" op pin 12) Suggesties iemand?
Bijlagen
WP_20150811_002.jpg
meiborg

Bericht door meiborg »

Oeps, ik meende dat "external volume enabled" al aanstond, bleek niet zo te zijn. Volume werkt nu wel, echter helemaal uit werkt niet: op 0 volume speelt hij nog steeds zachtjes :think: .

Dus:

volume wil niet helemaal uit.

analoge ingangen werken niet.

Wie o wie weet raad?

Mvg Reinder
meiborg

Bericht door meiborg »

Vanmiddag mijn stack even uit elkaar gehaald om nog eens goed te kijken naar de 2x4, is toch echt resistor r19 overbrugd. Zal wel liggen aan mijn hoog rendement luidsprekers dan dat het geheel nog niet stil is op -100dB. Blijft toch typisch. Het geheel speelt op volume 10 op het display al onaangenaam hard, als in dat je elkaar niet meer verstaat en de muziek dus wel heel nadrukkelijk aanwezig is.

Analoge ingangen nog niet aan de praat gekregen.
daniel

Bericht door daniel »

ik ken Knuisjes bordje verder niet, maar ik heb ook een minidsp in gebruik met digi en automatische omschakeling tussen analoog en digitaal. Op de digi moet je bij de rij jumpers volgens mij een verwijderen en daar het schakelcontact vanaf Knuisjes bordje op aansluiten.

Met die headers bepaal je de I2S routing. Het bordje/relais schakelt tussen het I2S signaal vanaf de ADC of vanaf de digitale ingang op de MiniDigi. E.e.a. staat in de manual van Minidsp uitgelegd.
meiborg

Bericht door meiborg »

Hoi Daniel,

Bedankt voor het meedenken! Ik heb het nogmaals nagelezen en meen toch alles goed te hebben aangesloten. Zal morgen nogmaals kijken bij beter licht en een foto plaatsen. Raar maar waar, het schermpje werkt ook niet meer, geeft gewoon een rij oplichtende blokjes in de bovenste rij. Het gaat allemaal niet als gewenst!

MVg Reinder
knuisje

Bericht door knuisje »

De volumeregeling op de minidsp is lineair niet logaritmisch. Kan dus kloppen dat het te snel hard speelt. Evt. een spanningsdeler op de uitgang zetten.
De pinning van de minidsp is later veranderd, even de huidige pinning uit de datasheet halen.

Een rij blokjes op het display duidt op een onjuist aangesloten display. Misschien ergens een los contact?
meiborg

Bericht door meiborg »

Hee Knuisje,

Ik heb alles eens nagelopen en het scherm doet het weer, na wat trial and error bleek het in de ide kabel te zitten. Verder met de handleiding de minidsp nagelopen en bij mijn weten is er in de aansluitingen die door het volume printje gebruikt worden geen verandering. Alles werkt nu naar behoren op de analoge ingangen na.

Mvg Reinder
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als ik 't goed heb kun je de ingang op twee maieren kiezen.Met de toetsen 1 t/m 6 van een (Philips) afstandbediening of door op de volumeknop te duwen om stap oor stap door de keuzes te lopen.Klopt dat en gaat het dan op geen van beide manieren ?
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”