Leeuwarden schreef:wouter schreef:Regelmatig luister ik naar een set dat met ongekende zorgvuldigheid samengesteld is in een speciaal (grenzend aan het huis) ontworpen luisterkamer. Geld is in principe daar geen issue en dat merk je in alles (way over 100.000,-

) . Dan kom je er achter dat er sowieso verschillen hoorbaar zijn met upgrades waarvan je denkt dat het complete onzin is. Wat mooier is, tja... meestal is het niet 100% verbetering, maar een aantal dingen worden beter en een aantal dingen gaan er niet direct op vooruit.
Even nieuwsgierig: Hoe verhoudt zich dat nu tegenover de beste diy-set die je ooit hebt gehoord?
Om heel kort te zijn, zo'n set heb ik nog nooit gehoord als zelfbouw. Wel hebben we in die luisterkamer leuke zelfbouwers gezet maar het verschil is gewoon te groot.
Het huidige systeem is de
Martin Logan Statement 2e (99% zeker) en dat systeem heeft 16 (!) stuks 12" servo gestuurde dipool of bipool subwoofers, 14 stuks Scan-speak 18W dipool woofers en een zeer fraaie elektrostaat (?) Tot zo ver alleen grote aantallen.
Wat doet zoiets dan goed? Nou, het kan heel groot klinken, maar ook zeer klein. Heel mooie focus en totaal geen vergelijk met een 2 of 3-weg speaker van normale proporties.
Het systeem van Harry afgelopen jaar in Breda had iets van die grootheid - een fractie - maar het was een niet gefocust (versmeerd?

) geheel. De Ultrazooms klonken zoals de B&G ook in de Infinity/Genesis Reference 2.0 (en evo's) die hij in deze kamer voor de Martin Logan's had, gewoon een groot maar ook nadrukkelijk geluid. Een soort mechanisch iets, niet zo luchtig als bijvoorbeeld AMT of bijvoorbeeld dus de Martin Logans waar ik het over heb. Vergelijk het als het goede van AMT, en dan vanaf 20 Hz. Enorm luchtig. Dat heb ik dus nog nooit gehoord uit een DIY systeem. Maar goed, mag het ook, de ML statement is eigenlijk een soort one off cost no object systeem, van die uit zijn bouwjaar zijn er 2 gemaakt/verkocht. Geen volume product.
En dan heb ik het niet over de rest van het systeem. Een paartje
Audio Research ref610T (mono) met KT120 buizen (16 van deze buizen per kant, plus nog kleinere buizen... (stuk of 46 per kant) 700 Watt buizen eindtrap per kant) op het midden, en 2x Krell fpb650C (1300 Watt op 4 Ohm aansluiting) op het laag.
Pre amp Audio Research Ref 40 Anniversary, De beste DAC van
MSB (torentje van apparaten).
Stuk voor stuk referentie materiaal uit de absolute top van de high end markt, maar vooral als geheel goed samengesteld (geen mismatch van dure componenten uit foldertjes).
En dan hebben we het nog niet over details als racks, kabels (met de prijs van nieuwe auto's), en de door soundscape ontworpen luisterruimte met 30 cm betonnen vloer en een toegangsdeur van ca 20 cm dik

De diffusors die er in zitten zijn uit 80 platen 122x244 gebouwd, en de hoeveelheid, verhouding en plaatsing van absorbtie en diffusie is compromisloos gekozen. Enz enz enz.. echt, de arco's zijn dubbel uitgevoerd omdat dit weer een dB-tje scheelde t.o.v. 1 grotere. (En oja... het is ook gedeeltelijk nog 7 ch. en heeft een leuk scherm... gewoon voor de concerten etc.)
Zelfs met mijn oude NAD C512 cd speler er tussen klonk het nog beter dan alles wat ik verder gehoord had, dus het gaat om het geheel.
Wel leuk als referentie voor de rest
