Waarom moet ik aan Jeroen en Hans vragen hoe jouw luidspreker klinkt? Weet je dat zelf niet?Walt schreef:Hallo pappaleo,
Na lang bezig te zijn geweest met een andere AMT dan Jeroen heb ik een tijd terug de juiste dipool AMT aangeschaft en ik ben toen overgestapt op de filterschakeling van Jeroen. Als je wilt weten met welke muziek er getuned is moet je dit dus eigenlijk aan Jeroen en Hans vragen...![]()
Groetjes Walter
3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee, dat weet ie zelf niet. Dat moet Jeroen hem vertellen. 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Je vroeg toch met welke muziek het filter was getuned?
Ik heb letterlijk 1:1 het filter van Jeroen_d overgenomen, er is alleen verschil in types van componenten bijv. Duelund RS versus Mundorf SGO.
Groetjes Walter
Ik heb letterlijk 1:1 het filter van Jeroen_d overgenomen, er is alleen verschil in types van componenten bijv. Duelund RS versus Mundorf SGO.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Je hebt de Daudio W1 toch wel eens gehoord denk ik? Dat geeft een goede indruk.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee, die heb ik nooit gehoord. Wel gezien, bij Jeroen thuis, maar hij heeft ze niet aangezet.
Gemiste kans. Voor wie laat ik in het midden.
Gemiste kans. Voor wie laat ik in het midden.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
ds23man schreef:Nee, dat weet ie zelf niet. Dat moet Jeroen hem vertellen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Spuit 11 of zoiets?

-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
Maar wel mooi, Jeroen schrijft dat hij geen verschil hoort tussen de Superres en de Mresist. Dat scheelt factor 4 in kosten
Mooie tip!
Tenzij inductievrije cementweerstanden of MOX weerstandenbeterniet slechter zijn dan de Superes 
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
Maar wel mooi, Jeroen schrijft dat hij geen verschil hoort tussen de Superres en de Mresist. Dat scheelt factor 4 in kosten
Tenzij inductievrije cementweerstanden of MOX weerstanden
Laatst gewijzigd door wouter op zo 15 mar 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik zou ze eigenlijk wel eens willen testen.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Als je mij bedoelt.... dan zou ik de vraag nog eens herlezen. In eerste instantie vraag ik niet naar de filterontwerper, maar naar de Golden Earring. Later herformuleer ik mijn vraag met een kleine verscheidenheid aan muziekstukken.wouter schreef:Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik zeg: Luistersessiedre schreef:Ik zou ze eigenlijk wel eens willen testen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De set staat inmiddels uit, wie weet heb ik teveel geluisterd maar ik vond het net helemaal niet meer lekker klinken, net of die Duelund CAST een slechte periode ingingen... Ik heb dit al eerder meegemaakt, even de oren rust geven en morgen weer eens een uurtje luisteren. De gehakt fanaten noemen dit fenomeen trouwens 'zwabberen'...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Swaffelen Walt! 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het filter ligt op de grond, dat zou er op zijn minst 'apart' uit gaan zien.... maar alles voor de klank toch? 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
pappaleo schreef:Als je mij bedoelt.... dan zou ik de vraag nog eens herlezen. In eerste instantie vraag ik niet naar de filterontwerper, maar naar de Golden Earring. Later herformuleer ik mijn vraag met een kleine verscheidenheid aan muziekstukken.wouter schreef:Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
In tegenstelling tot vroeger kan ik nu wel lezen
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt streeft minder tophoog na dan ikzelf heb ik gemerkt. Anders zou hij niet voor de Duelund condensator hebben gekozen. Als de Duelund weerstand ook zoiets doet dan kan het op een gegeven moment teveel worden. Hans en ik vinden de Duelund condensator iets te romig worden in combinatie met de AMT tweeter. Het middengebied is ontzettend mooi, maar je gaat wat missen in het tophoog.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik ben erachter gekomen dat mijn laag nog te zacht stond. Jeroen heeft recent de ASP aangepast naar de nieuwste schakeling (meer sublaag uit de AT woofers) maar deze stond nog ingeregeld voor de situatie met gelijke versterkers voor laag en midhoog. Omdat ik een afwijkende midhoog versterker gebruik die wat gevoeliger is (Lindemann 850) moet het laag dus in verhouding ook verder open. Ik heb de inwendige potmeters net bijgesteld. Morgen dus maar weer eens opnieuw luisteren...
@Jeroen: zou kunnen dat een RS condensator + CAST weerstand teveel van het goede is inderdaad. De komende weken hoop ik wat wijzer te worden. Hopelijk heb jij gelijk en is het verschil in weerstanden zo subtiel dat dit wel goed gaat komen. Anders gaat er voor 160 euro op de plank!
Groetjes Walter
@Jeroen: zou kunnen dat een RS condensator + CAST weerstand teveel van het goede is inderdaad. De komende weken hoop ik wat wijzer te worden. Hopelijk heb jij gelijk en is het verschil in weerstanden zo subtiel dat dit wel goed gaat komen. Anders gaat er voor 160 euro op de plank!
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het is niet snel teveel laag met deze woofers, het gonst niet en irriteert dus ook niet. Het mag dus zodanig afgesteld worden dat het 1 of 2 dB luider staat dan voor een vlakke respons zou moeten.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
We zijn weer een tijdje verder en de Duelund CAST weerstanden zijn wat meer ingespeeld. Het is overduidelijk dat het tophoog met deze weerstand minder op de voorgrond staat dan met de M-Resist. Hier staat tegenover dat het muzikaler klinkt en minder als speakers en meer als echte muziek. Ik zit nu de laatste cd van Mark Knopfler te luisteren en dat is genieten, de saxofoon in nummer 11 is echt heel mooi zo.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik hoorde niet veel verandering meer in de Duelund CAST weerstanden. Zoals eerder vermeld klinken deze wel erg goed maar in samenwerking met een AMT dipool en Duelund RS condensator blijft er naar mijn smaak te weinig tophoog over.
Als compromis heb ik nu een samenstel gemaakt van een 22 ohm Duelund samen met een Mundorf M-Resist in kleinere waarde om de correcte waarde te krijgen. De eerste indruk laat gelijk horen dat het tophoog weer een stuk beter aanwezig is. Ik zal dit eens een tijdje beluisteren, misschien ga ik nog wel terug naar 100% M-resist (de parallel weerstand is nog wel de Duelund CAST).
In ieder geval was dit een leuk voorbeeld van duurder is niet altijd beter
Groetjes Walter
Als compromis heb ik nu een samenstel gemaakt van een 22 ohm Duelund samen met een Mundorf M-Resist in kleinere waarde om de correcte waarde te krijgen. De eerste indruk laat gelijk horen dat het tophoog weer een stuk beter aanwezig is. Ik zal dit eens een tijdje beluisteren, misschien ga ik nog wel terug naar 100% M-resist (de parallel weerstand is nog wel de Duelund CAST).
In ieder geval was dit een leuk voorbeeld van duurder is niet altijd beter
Groetjes Walter
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
waarom geen kleine condensator parallel aan de duelund?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hallo Wouter,
Dit heb ik ook overwogen en ook gesimuleerd, ik schat dan toch al gauw 2.2 uF of meer nodig te hebben om het gewenste gebied te versterken. Uitgaande van een Duelund RS in die waarde heb je het dan weer over een aanzienlijke investering. En begrijp me niet verkeerd, de Mundorf M-Resist is ook een prachtig klinkende weerstand. De test die ik nu doe met een combi M-Resist en duelund is niet onlogisch, proberen het beste van de twee te combineren.
Ik heb overigens lopen zoeken op internet naar mensen met gelijke ervaringen (weinig tophooguit de Duelund CAST) maar kon niet echt iets zinnigs vinden. Wellicht is dit met name merkbaar in combinatie met de dipool AMT die van zichzelf al niet zo veel tophoog geeft.
Groetjes Walter
Dit heb ik ook overwogen en ook gesimuleerd, ik schat dan toch al gauw 2.2 uF of meer nodig te hebben om het gewenste gebied te versterken. Uitgaande van een Duelund RS in die waarde heb je het dan weer over een aanzienlijke investering. En begrijp me niet verkeerd, de Mundorf M-Resist is ook een prachtig klinkende weerstand. De test die ik nu doe met een combi M-Resist en duelund is niet onlogisch, proberen het beste van de twee te combineren.
Ik heb overigens lopen zoeken op internet naar mensen met gelijke ervaringen (weinig tophooguit de Duelund CAST) maar kon niet echt iets zinnigs vinden. Wellicht is dit met name merkbaar in combinatie met de dipool AMT die van zichzelf al niet zo veel tophoog geeft.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nog even iets anders proberen:
Ik heb al jaren een aantal Dale Vishay 1% weerstanden type FP2P liggen. 5 stuks parallel geeft ongeveer de goede waarde:
Groetjes Walter
Ik heb al jaren een aantal Dale Vishay 1% weerstanden type FP2P liggen. 5 stuks parallel geeft ongeveer de goede waarde:
Groetjes Walter
