3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Hallo pappaleo,

Na lang bezig te zijn geweest met een andere AMT dan Jeroen heb ik een tijd terug de juiste dipool AMT aangeschaft en ik ben toen overgestapt op de filterschakeling van Jeroen. Als je wilt weten met welke muziek er getuned is moet je dit dus eigenlijk aan Jeroen en Hans vragen... :lol:

Groetjes Walter
Waarom moet ik aan Jeroen en Hans vragen hoe jouw luidspreker klinkt? Weet je dat zelf niet? ](*,) ](*,)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Nee, dat weet ie zelf niet. Dat moet Jeroen hem vertellen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Je vroeg toch met welke muziek het filter was getuned?

Ik heb letterlijk 1:1 het filter van Jeroen_d overgenomen, er is alleen verschil in types van componenten bijv. Duelund RS versus Mundorf SGO.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

:shock: :think: :-k [-( :relax:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Je hebt de Daudio W1 toch wel eens gehoord denk ik? Dat geeft een goede indruk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Nee, die heb ik nooit gehoord. Wel gezien, bij Jeroen thuis, maar hij heeft ze niet aangezet.

Gemiste kans. Voor wie laat ik in het midden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Nee, dat weet ie zelf niet. Dat moet Jeroen hem vertellen. :mrgreen:
:lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Spuit 11 of zoiets? :rofl: :rofl: :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).

Maar wel mooi, Jeroen schrijft dat hij geen verschil hoort tussen de Superres en de Mresist. Dat scheelt factor 4 in kosten :rock: Mooie tip!

Tenzij inductievrije cementweerstanden of MOX weerstanden beterniet slechter zijn dan de Superes :hide:
Laatst gewijzigd door wouter op zo 15 mar 2015, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Ik zou ze eigenlijk wel eens willen testen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
Als je mij bedoelt.... dan zou ik de vraag nog eens herlezen. In eerste instantie vraag ik niet naar de filterontwerper, maar naar de Golden Earring. Later herformuleer ik mijn vraag met een kleine verscheidenheid aan muziekstukken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12413
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Ik zou ze eigenlijk wel eens willen testen.
Ik zeg: Luistersessie :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De set staat inmiddels uit, wie weet heb ik teveel geluisterd maar ik vond het net helemaal niet meer lekker klinken, net of die Duelund CAST een slechte periode ingingen... Ik heb dit al eerder meegemaakt, even de oren rust geven en morgen weer eens een uurtje luisteren. De gehakt fanaten noemen dit fenomeen trouwens 'zwabberen'... :lol:

Groetjes Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

Swaffelen Walt! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Het filter ligt op de grond, dat zou er op zijn minst 'apart' uit gaan zien.... maar alles voor de klank toch? :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ds23man »

:foto: :foto: :lagge:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Tja Walt, sommigen willen niet anders dan zeuren terwijl jij letterlijk hun vraag goed beantwoordt...
Als je een filter overneemt en de vraag krijgt op welke muziek het gefinetuned is... Dan verwijs je uiteraard naar de filterontwerper(s).
Als je mij bedoelt.... dan zou ik de vraag nog eens herlezen. In eerste instantie vraag ik niet naar de filterontwerper, maar naar de Golden Earring. Later herformuleer ik mijn vraag met een kleine verscheidenheid aan muziekstukken.

In tegenstelling tot vroeger kan ik nu wel lezen :rofl: Dus nee, jouw vraag doelde ik niet op. Maar als je naam en rugnummers wilt... ff terugbladeren :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Walt streeft minder tophoog na dan ikzelf heb ik gemerkt. Anders zou hij niet voor de Duelund condensator hebben gekozen. Als de Duelund weerstand ook zoiets doet dan kan het op een gegeven moment teveel worden. Hans en ik vinden de Duelund condensator iets te romig worden in combinatie met de AMT tweeter. Het middengebied is ontzettend mooi, maar je gaat wat missen in het tophoog.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik ben erachter gekomen dat mijn laag nog te zacht stond. Jeroen heeft recent de ASP aangepast naar de nieuwste schakeling (meer sublaag uit de AT woofers) maar deze stond nog ingeregeld voor de situatie met gelijke versterkers voor laag en midhoog. Omdat ik een afwijkende midhoog versterker gebruik die wat gevoeliger is (Lindemann 850) moet het laag dus in verhouding ook verder open. Ik heb de inwendige potmeters net bijgesteld. Morgen dus maar weer eens opnieuw luisteren...

@Jeroen: zou kunnen dat een RS condensator + CAST weerstand teveel van het goede is inderdaad. De komende weken hoop ik wat wijzer te worden. Hopelijk heb jij gelijk en is het verschil in weerstanden zo subtiel dat dit wel goed gaat komen. Anders gaat er voor 160 euro op de plank! :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Het is niet snel teveel laag met deze woofers, het gonst niet en irriteert dus ook niet. Het mag dus zodanig afgesteld worden dat het 1 of 2 dB luider staat dan voor een vlakke respons zou moeten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

We zijn weer een tijdje verder en de Duelund CAST weerstanden zijn wat meer ingespeeld. Het is overduidelijk dat het tophoog met deze weerstand minder op de voorgrond staat dan met de M-Resist. Hier staat tegenover dat het muzikaler klinkt en minder als speakers en meer als echte muziek. Ik zit nu de laatste cd van Mark Knopfler te luisteren en dat is genieten, de saxofoon in nummer 11 is echt heel mooi zo.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ik hoorde niet veel verandering meer in de Duelund CAST weerstanden. Zoals eerder vermeld klinken deze wel erg goed maar in samenwerking met een AMT dipool en Duelund RS condensator blijft er naar mijn smaak te weinig tophoog over.

Als compromis heb ik nu een samenstel gemaakt van een 22 ohm Duelund samen met een Mundorf M-Resist in kleinere waarde om de correcte waarde te krijgen. De eerste indruk laat gelijk horen dat het tophoog weer een stuk beter aanwezig is. Ik zal dit eens een tijdje beluisteren, misschien ga ik nog wel terug naar 100% M-resist (de parallel weerstand is nog wel de Duelund CAST).

In ieder geval was dit een leuk voorbeeld van duurder is niet altijd beter :lol:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1813[1].JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door wouter »

waarom geen kleine condensator parallel aan de duelund?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Hallo Wouter,

Dit heb ik ook overwogen en ook gesimuleerd, ik schat dan toch al gauw 2.2 uF of meer nodig te hebben om het gewenste gebied te versterken. Uitgaande van een Duelund RS in die waarde heb je het dan weer over een aanzienlijke investering. En begrijp me niet verkeerd, de Mundorf M-Resist is ook een prachtig klinkende weerstand. De test die ik nu doe met een combi M-Resist en duelund is niet onlogisch, proberen het beste van de twee te combineren.

Ik heb overigens lopen zoeken op internet naar mensen met gelijke ervaringen (weinig tophooguit de Duelund CAST) maar kon niet echt iets zinnigs vinden. Wellicht is dit met name merkbaar in combinatie met de dipool AMT die van zichzelf al niet zo veel tophoog geeft.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Nog even iets anders proberen:

Ik heb al jaren een aantal Dale Vishay 1% weerstanden type FP2P liggen. 5 stuks parallel geeft ongeveer de goede waarde:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_1814[1].JPG
Gesloten