Pagina 12 van 13
Re: Frezen.....
Geplaatst: wo 13 jul 2011, 21:45
door morca
Pjotr schreef:morca schreef:
De meeste frezen hebben hier zelf toch geen geleider voor? In de winkel word ik niet veel wijzer,dus kom het eerst hier maar eens vragen voordat ik iets koop.
Slechte winkel dan... Afrond frezen hebben een kogellagertje om de frees te geleiden langs de rand van het gat. Daarmee maak je dan de rand afgerond door ook steeds dieper een randje weg te frezen.
Voor een flinke afronding, zeg met een straal groter dan 12mm, heb je wel een zwaardere machine nodig. Met een simpele goedkope kom je niet weg dan, alleen met veel ervaring misschien.
Afrondfrees.jpg
Hartelijk dank heren,dat bedoelde ik.Daar kan ik mee aan de gang ik ga wel even naar onze plaatselijke ouderwetse winkel die zal mij het pasende wel weten te tippen
De frees die ik nu kan lenen is zo,n aldi aparaat dus of die frees past?
Van deze versie met zo,n wielletje heb je ook een uitvoering waar je houtfineer meer kan frezen wat je gelijmd hebt,als ik het wel heb.
Dankuw heren nu weet ik hoe het heet en waar ik op moet letten,ik krijg een beste korting op een festool van een kennis dan zou ik die maar het beste nemen denk ik?
Hij heeft ook makita bosch en dewalt
Nu heb ik echt zin om te bouwen ,dat was mijn laatste punt waarvan ik nog niet percies wist hoe.
Re: Frezen.....
Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:26
door Leon
Voor een flinke afronding, zeg met een straal groter dan 12mm, heb je wel een zwaardere machine nodig. Met een simpele goedkope kom je niet weg dan, alleen met veel ervaring misschien.
Je kunt gewoon in een aantal stappen de ronding wegfrezen. Je hoeft niet altijd gelijk de complete diepte in te stellen. Met een paar mm per gang kom je ook met een lichte machine een heel eind.
Re: Frezen.....
Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:33
door morca
Leon schreef:Voor een flinke afronding, zeg met een straal groter dan 12mm, heb je wel een zwaardere machine nodig. Met een simpele goedkope kom je niet weg dan, alleen met veel ervaring misschien.
Je kunt gewoon in een aantal stappen de ronding wegfrezen. Je hoeft niet altijd gelijk de complete diepte in te stellen. Met een paar mm per gang kom je ook met een lichte machine een heel eind.
Oh je kan de diepte van de frees instellen,hopelijk blijft er wat voor een nieuwe over.
Anders past die afrondfrees hopelijk in die machine ik kan lenen.
bedankt voor de tip ik wilde al een paar mm tegelijk wegfrezen maar ken de stelmogelijkheden van zo,n apparaat niet goed.
Klinkt mischien niet als een klusser maar dat ben ik juist wel,heb maar 1 keer zo,n machine in mijn handen gehad dus weet het even niet meer.
Nu na alle uitleg,en freeskopjes weet ik dat het best gaat lukken.
ik vraag liever eerst en doe het dan goed ,als dat ik het verpruts en dan kom vragen hier
Re: Frezen.....
Geplaatst: wo 13 jul 2011, 22:42
door Pjotr
morca schreef:
Nu na alle uitleg,en freeskopjes weet ik dat het best gaat lukken.
ik vraag liever eerst en doe het dan goed ,als dat ik het verpruts en dan kom vragen hier
Neemt niet weg dat je met vallen en opstaan toch zelf ervaring moet opdoen. Maar dat gaat wel lukken denk ik. Op zich wijst het meeste wel van zelf als je eenmaal aan de slag gaat.
Maar mijn advies, koop gelijk een wat zwaardere machine van zeg rond de 1200 - 1400 watt. I.i.g als je van plan bent hem regelmatig te gaan gebruiken. Zelf heb ik er eentje die je ook goed onder een freestafel kunt monteren en gebruiken en daar heb ik veel profijt van.
Re: Frezen.....
Geplaatst: do 14 jul 2011, 17:36
door morca
Onder een freestafel

dat is intressant,daar dan je sleufjes mee maken en de plaat iets rond laten lopen als ik het wel heb.
De tip van het vermogen zal ik meenemen,welk merk heb jij waar een tafel bij hoord?
Voor nu krijg ik morgen een metabo te leen met diverse freesje,s,ik bedacht me opeens dat mijn collega ook vaak met hout werkt.
Ik vroeg hem wat tips en toen bood hij opeens zijn machine aan,ik wilde toch gaan kopen,maar hij drong erop aan het eerst eens te gaan testen met die van hem.
Wij liggen elkaar wel en hij zei al dat gaat jouw best lukken,we werken samen in de werkplaats dus hij weet ong wat ik kan en niet.
echt zeer vriendelijk
maar inderdaad als ik koop beter meteen 1 keer een goeie,dat heb ik wel geleerd.
dit komt wel goed uit want mijn oude schroefmachine van makita is stuk,iemand ervaring met de 9,2volt staafaccu uitvoering.
De oude was een beest van een machine,als de nieuwe vergelijkbaar is wil ik die weer.
Re: Frezen.....
Geplaatst: do 14 jul 2011, 18:45
door Leon
Maar mijn advies, koop gelijk een wat zwaardere machine van zeg rond de 1200 - 1400 watt.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Een zwaardere machine werkt in veel gevallen veel makkelijker en sneller dan een lichte machine. Je kunt domweg een grotere frees in meer millimeters hout zetten, en toch ermee weg komen.
Re: Frezen.....
Geplaatst: do 14 jul 2011, 20:22
door Pjotr
morca schreef:
De tip van het vermogen zal ik meenemen,welk merk heb jij waar een tafel bij hoord?
Zie ook deze draadjes:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13229
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13306
Ik heb dus die Triton van 1400W (en Sander ook). Ben daar dik tevreden mee en je kunt er nauwkeurig mee werken, is stabiel en ligt goed in de hand. Die Triton is een goede zware middenmoter maar Festo is degelijker. Die kost dan ook meer dan 2x zo veel, daarmee zit je gelijk boven in de boom. Als je Festo veroorloven kunt en/of het er voor over hebt zou ik dat doen.
Re: Frezen.....
Geplaatst: za 16 jul 2011, 23:46
door morca
Pjotr schreef:morca schreef:
De tip van het vermogen zal ik meenemen,welk merk heb jij waar een tafel bij hoord?
Zie ook deze draadjes:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13229
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =5&t=13306
Ik heb dus die Triton van 1400W (en Sander ook). Ben daar dik tevreden mee en je kunt er nauwkeurig mee werken, is stabiel en ligt goed in de hand. Die Triton is een goede zware middenmoter maar Festo is degelijker. Die kost dan ook meer dan 2x zo veel, daarmee zit je gelijk boven in de boom. Als je Festo veroorloven kunt en/of het er voor over hebt zou ik dat doen.
Past die Festo dan ook onder die tafel?
Ik heb even gekeken vd week maar wat zijn die dingen duur,ik kan forse korting krijgen op een makita,dewalt,bosch,en festool.Die heeft hij liggen.
Welke zou ik dan nemen ,of werkt zo,n bekend goed merk niet altijd het beste.
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 0:25
door Pjotr
Van Festo kan ik het niet zeggen, het is in de folder nergens uit op te maken. Met mijn vorige (groene) Makita kon het i.i.g. niet, maar goed, die was ook al uit het jaar turf. Om onder de tafel te kunnen gebruiken moet ie naast een invaldiepte instelling ook een vaste diepteverstelling mogelijkheid hebben met een schroef mechaniek o.i.d.
Ik heb juist voor die Triton gekozen om zijn mogelijkheid om hem ook onder een tafel te kunnen monteren/gebruiken, de mogelijkheid van 12 mm spantangen en zeker ook vanwege de aantrekkelijke prijs. Een Festo van vergelijkbaar vermogen kost 3x zoveel en dat had ik er voor de hobby beslist niet voor over.
Of andere machines (Bosch, Makita etc.) goed onder een tafel te gebruiken zijn of alleen als invalfrees moeten andere maar zeggen. Daar heb ik verder geen onderzoek naar gedaan.
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 11:51
door morca
Ok bedankt ik ga eens kijken waar je een triton en de tafel kan kopen,google vind ze niet echt
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 17 jul 2011, 12:01
door Pjotr
Mwah:
http://www.google.nl/#hl=nl&safe=off&q= ... 27&bih=875
Waar die in Nederland te koop is staat in die andere draadjes die al genoemd zijn.
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 04 dec 2011, 18:51
door SARK
Voor het afvlakken met de bovenfrees en het maken van facetten zijn al diverse draadjes te vinden (zie oa. het draadje van
Hondasnl Overhaulin' - Classic Vifa Basis 1.0 '86 en die van
MechanicalAnimal Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition) maar deze had ik nog niet eerder gezien:
Facet met kromming
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 04 dec 2011, 21:59
door EppeRRR
Ziet er wel heel erg mooi uit

Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 04 dec 2011, 22:49
door Henkjan
met wat voor freesje is dat gedaan?
Re: Frezen.....
Geplaatst: zo 04 dec 2011, 23:46
door Wowly
ik snap niet dat de geleiders niet zijn weggefreesd....
Re: Frezen.....
Geplaatst: ma 05 dec 2011, 6:42
door SARK
Henkjan schreef:met wat voor freesje is dat gedaan?
Zo te zien met een 'gewoon' freesje.
Wowly schreef:ik snap niet dat de geleiders niet zijn weggefreesd....
Fluxon schreef:Zum Schluss bin ich nochmal vorsichtig mit dem Schwingschleifer drüber um alles schön glatt zu machen.
Hätte ich vorher daran gedacht, dass ich den Fräser einfach nicht ganz bis zur Kante der Schablonen einstellen kann, hätten auch vier gereicht. Ich habe acht gemacht, weil ich dachte, dass ich die Kante der Schablonen teilweise wegfräsen werde, weswegen ich dann bei der zweiten Box mit der gleichen Schablone keine gerade Auflagefläche mehr gehabt hätte.
mfg,
Fluxon
Hij had ook het idee dat hij ze zou wegfrezen (heeft voor de zekerheid acht geleiders gemaakt) maar heeft toch voorzichtig tot de rand gefreesd, hierna het overblijfsel met de schuurmasjien weggehaald.
Re: Frezen.....
Geplaatst: ma 05 dec 2011, 19:20
door MechanicalAnimal
Wat hij dan beter kon doen is gebruik maken van een kopieerring. De geleiders hoef je alleen dan nog maar aan te passen aan de offset van de gebruikte kopieerring.
Re: Frezen.....
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 13:06
door Luukvdk
Goede dag allen,
Ik was opzoek naar een afhoek freesje en kwam dit setje tegen,
http://www.toolstation.nl/shop/Zaagblad ... 811/p28686
Het is echt goedkoop maar vraag me af of het wat is.
Ik ga het gebruiken voor hardhout en MDF. Merkte met eerdere frees klusjes wel dat MDF je frees op eet dus wil eigenlijk wel iets hebben dat een effe wat langere standtijd heeft, zoals iedereen wil.
Ik zit zelf in 't metaal en heb daar een zeer mooie collectie frezen voor, alleen ben ik met die houtfreesjes niet echt bekent met kwaliteit. Heb altijd blauwe van de ijzerwaren winkel, waren best te betalen, 12 euro voor rond 10, 20 lang.
Zag ook dat ze bij Gerritse een hele hoop frezen hebben maar die tikken lachend de 40 euro aan.
gegroet.
Re: Frezen.....
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 15:11
door Arno
Het grootste gevaar dat je loopt met die hobby-freesjes is dat het lager het begeeft en je je werkstuk verkloot. Voor de rest is er doorgaans wel prima mee te werken.
De voornaamste reden dat je freesjes op mdf snel bot worden is dat je te langzaam freest. Er onstaat dan teveel hitte.
Re: Frezen.....
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 16:26
door audiomanics
Arno schreef:dat je te langzaam freest.
Vul even aan dat je het hier over het bewegen (voeren) hebt en NIET het toerental..
MDF is trouwens voor het grootste deel ook alleen maar lijm..
@LuukvdK
http://link.marktplaats.nl/501691659
Dit soort setjes kun je voor nog geen tientje scoren.. Ik frees er bijna ieder dag mee en al jaren hetzelfde setje...
(het tweede setje, dat ik ooit een gratui en for nop kreeg, ligt nog altijd spare niets te doen in de kast..
De duurste frees die ik kocht was dik over de 100 euro maar het kreng heb ik na een paar dagen al weggegooid... Bot, onbalans etc..
Kees
Re: Frezen.....
Geplaatst: vr 30 dec 2011, 19:54
door Arno
audiomanics schreef:Arno schreef:dat je te langzaam freest.
Vul even aan dat je het hier over het bewegen (voeren) hebt en NIET het toerental..
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Hoewel toerental en loopsnelheid uiteraard wel met elkaar verbonden zijn. Wanneer het toerental lager is kun je in theorie ook iets langzamer voeren. Met handfreeswerk is het allemaal natuurlijk best lastig om te zeggen hoe snel je dan moet frezen, je moet immers in eerste instantie om je veiligheid denken, en om het werkstuk. Op een cnc-freesmachine zie je duidelijk de correlatie tussen toerental, loopsnelheid en standtijd.
Re: Frezen.....
Geplaatst: di 03 jan 2012, 0:51
door k.p.
Ik ben aan het kijken voor een aantal nieuwe freesjes. Bij mijn ferm machine zaten een aantal freesjes welke nog altijd goed functioneren, maar met later gehaalde freejes ging het af en toe wat minder. Bij een kantenfrees heeft het lager het eens opgegeven. Deze frees kwam bij ecotools vandaan en was ook zeker niet duur. Bij wat afrondfreesjes uit dezelfde bestelling had ik het probleem niet.
Zoals Arno hier boven duidelijk maakt is frezen op zich een vaardigheid die je niet zomaar beheerst. Nu ben ik wel redelijk handig geworden met zo'n apparaat, maar een pro zal ik nooit worden.
Nu is de vraag wat voor freesjes dan het meest geschikt zijn. Eigenlijk heb ik geen zin om 30E of meer voor een freesje neer te leggen. De problematiek die Arno omschrijft zou bij mij gewoon blijven voorkomen. Ik vraag me dan af of er freesjes zijn die wel goed tegen warm worden kunnen. En zo ja waar haal je die? Ik ben in eerste instantie op zoek naar een kantenfrees met een snijlengte van ongeveer 25mm. Ook zoek ik nog een paar afrondfreesjes, een v-groef frees met een scherpe hoek, een zwaluwstaart frees met een lager aan de bovenkant, een kantenfrees met het lager aan de bovenkant en een wat langere vingerfrees.
De genoemde freesjes zijn volgens mij, in meer of mindere mate, de freesjes die een zelfrespecterend speaker knutselaar in zijn klusruimte moet hebben

. Nu staan er allerlei tips en adresjes over het hele forum verspreid, maar volgens mij staat er nergens een stukje met informatie over verschillende typen/materialen freesjes en goede adressen. Misschien is het een idee om dit op een vindbare plek overzichtelijk weer te geven.
De vraag in het kort:
Welke kantenfrees zal de hobbiest moeten hebben die veelal alleen MDF freest en waar kun je die halen?
De suggestie in het kort:
Een sticky met daar in een korte uiteenzetting over welke type frees je moet hebben voor welk type te frezen materiaal en voor welk type gebruiker en een overzicht van adressen waar je freesjes kunt vinden.
Re: Frezen.....
Geplaatst: ma 14 jan 2013, 20:48
door hbtech
Ik zie dat het lastig is om chassis's in te frezen.
Ik ben nieuw op dit forum, en kan het gebruik van een CNC freesmachine aanbieden.
gr Hans
Re: Frezen.....
Geplaatst: ma 14 jan 2013, 20:52
door Zweitse
hbtech schreef:Ik zie dat het lastig is om chassis's in te frezen.
Ik ben nieuw op dit forum, en kan het gebruik van een CNC freesmachine aanbieden.
gr Hans
En waar woont Hans?
Re: Frezen.....
Geplaatst: di 15 jan 2013, 21:16
door MechanicalAnimal
Belangrijker is de vraag of Hans ook daadwerkelijk nog wat nuttigs gaat posten of alleen zijn toko gaat pluggen
