TMWW-1
Moderator: Beheerdersteam
Re: TMWW-1
Zwart MDF, is meestal V313 MDF, dat is een wat hardere persing en vochtwerend. Heb daar zelf wel goede ervaringen mee, laat zich gemakkelijk mooi afwerken met een transparante PU lak.
Re: TMWW-1
Jup, heb er verschillende delen van gemaakt in m'n B&G monitors, opletten met frezen en de rand kan zo scherp zijn dat je je er aan open haalt.
Re: TMWW-1
Dat van scherp zijn kan ik beamen, had wat met 45 graden verstek van "opmaatzagen" en had toen mijn vingers eraan opengehaald. De buitenste 3mm van die persing zijn echt goed hard en als die scherp zijn dan moet je daar inderdaad mee oppassen.Shadow schreef:Jup, heb er verschillende delen van gemaakt in m'n B&G monitors, opletten met frezen en de rand kan zo scherp zijn dat je je er aan open haalt.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
De baffle steekt naar verwachting <= 1mm uit. De zijkanten worden heel licht afgerond (schuurpapiertje erlangs) en afhankelijk van het uiterlijk met blanke lak of zwarte lak afgewerkt. De zijkanten met parabolisch afgeronde hoeken worden bekleed met kersenfineer.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Dit is een oude foto hoor, van de huidige test exemplaren.
Dat zachte MDF laat zich makkelijk in die vorm schuren, dat zal bij het berken multiplex wel lastiger zijn. Maar daar kan je aan de lijntjes van de laagjes weer goed zien of de afronding een beetje gelijkmatig is.
Dat zachte MDF laat zich makkelijk in die vorm schuren, dat zal bij het berken multiplex wel lastiger zijn. Maar daar kan je aan de lijntjes van de laagjes weer goed zien of de afronding een beetje gelijkmatig is.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Heb ik. Grof met de frees. Iets verfijnder met de schaaf, vervolgens de bandschuurmachine en afmaken met de schuurplank en tot slot de Tempo tissues. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Ik heb het al eens gedaan, project is echter nooit afgemaakt.
Die tissues zijn overigens om de neus te ontdoen van zaagsel ondanks het stofmasker
Die tissues zijn overigens om de neus te ontdoen van zaagsel ondanks het stofmasker
Re: TMWW-1
Oh, dan komt het wel goed. Die streepjes van het multiplex is wel handig i.d.d. Maar ik neem aan dat je toch nog wel een pasmalletje maakt van dun alu plaat o.i.d. ?
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Omdat het weekend is hierbij een verslag van de piramidebouw in stripverhaalvorm. De freesmal voor de driehoekige planken is aan de achterzijde gebruikt als hulpstuk voor het in elkaar zetten. Een plankje van 176mm (interne breedte) met afgeschuinde wanden en een loodrecht richtlatje maken het leven makkelijk:
Mijn Egyptische buurman is trots op me 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: TMWW-1
wauw, knap gedaan johpappaleo schreef:Omdat het weekend is hierbij een verslag van de piramidebouw in stripverhaalvorm.
dat ziet er als een ingewikkeld (did you see what i did there?
Re: TMWW-1
Ik ben van plan om bij volgend project ook een piramide behuizing voor de mid te maken. Echter dan niet met een rechthoekig (vierkant) grondvlak en dan 4 schuine zijden met een driehoek, maar dan met een penta grondvlak en 5 schuine driehoeken.
Ben wat aan het tekenen en rekenen geslagen en moet met een bepaalde hoogte verhouding van de driehoek (basis = a : hoogte = wortel a) dan uitkomen dat ik de driehoeken kan zagen met een verstek van 45 graden. De verstekhoek met grondvlak is dan bijna 30 graden.
Zal spul nog in een spreadsheet stoppen, zodat ook bruto en netto volume uitgerekend kan worden en ik nog alles even kan nalopen. Vind het wel leuk om wat met vormen te spelen en wat leuks te doen met de recente aankoop van een invalzaag met geleiderail
.
Ben wat aan het tekenen en rekenen geslagen en moet met een bepaalde hoogte verhouding van de driehoek (basis = a : hoogte = wortel a) dan uitkomen dat ik de driehoeken kan zagen met een verstek van 45 graden. De verstekhoek met grondvlak is dan bijna 30 graden.
Zal spul nog in een spreadsheet stoppen, zodat ook bruto en netto volume uitgerekend kan worden en ik nog alles even kan nalopen. Vind het wel leuk om wat met vormen te spelen en wat leuks te doen met de recente aankoop van een invalzaag met geleiderail
Re: TMWW-1
Helaas progje is niet statisch gelinkt, dus moet je er weer een hele zooi DLL's bij gaan zoeken. Ga toch maar met spreadsheet aan de gang, wil ook volumes berekenen. Maar had anders een leuke extra check geweest.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Ik vond een rechthoekig grondvlak praktischer. Die vorm heeft -in tegenstelling tot wat soms beweerd wordt- ook geen parallelle wanden. De tweeter moet toch in de buurt van de midrange zijn plekje op de baffle krijgen en het is vervelend als ie met zijn achterwerk precies op het randje van de midrange behuizing moet zitten.
Bij een vijfhoek kan dat natuurlijk ook wel als je 2 kanten van de vijfhoek wat langgerekter maakt. Heb je gelijk een nog leukere uitdaging qua hoekberekening.

Bij een vijfhoek kan dat natuurlijk ook wel als je 2 kanten van de vijfhoek wat langgerekter maakt. Heb je gelijk een nog leukere uitdaging qua hoekberekening.
Re: TMWW-1
Wil een soort van kleine penta zuil maken, dan is het wel leuk om de piramide binnenin ook met een penta grondvlak te maken, gewoon omdat het kan. Of je nu een 3, 4 of 5 vlak piramide heb uiteindelijk is er maar een plankje dat grenst aan de tweeter kant, dus dat maakt niet echt uit. Ik ga met de BMR56 aan de gang, ga die eerst meten, maar als het goed is, is er geen tweeter meer nodig 
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: TMWW-1
Als je geen tweeter nodig hebt.......
Maar ik dacht: Als je een regelmatige vijfhoek hebt, waar zowel midrange als tweeter in passen, dan wordt ie zo breed dat het moeilijk in je kast past.
Als je kast ook al een vijfhoek wordt...
Maar ik dacht: Als je een regelmatige vijfhoek hebt, waar zowel midrange als tweeter in passen, dan wordt ie zo breed dat het moeilijk in je kast past.
Als je kast ook al een vijfhoek wordt...
Re: TMWW-1
Dan wordt het een willekeurige vijfhoek. Is de uitdaging van het uitrekenen van de hoeken ook minder een uitdaging. De hoek van de afschuiningen des te meer 
