TMWW-1

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TMWW-1

Bericht door jvenema »

Zwart MDF, is meestal V313 MDF, dat is een wat hardere persing en vochtwerend. Heb daar zelf wel goede ervaringen mee, laat zich gemakkelijk mooi afwerken met een transparante PU lak.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Jup, heb er verschillende delen van gemaakt in m'n B&G monitors, opletten met frezen en de rand kan zo scherp zijn dat je je er aan open haalt.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TMWW-1

Bericht door jvenema »

Shadow schreef:
Jup, heb er verschillende delen van gemaakt in m'n B&G monitors, opletten met frezen en de rand kan zo scherp zijn dat je je er aan open haalt.
Dat van scherp zijn kan ik beamen, had wat met 45 graden verstek van "opmaatzagen" en had toen mijn vingers eraan opengehaald. De buitenste 3mm van die persing zijn echt goed hard en als die scherp zijn dan moet je daar inderdaad mee oppassen. [-X
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

De baffle steekt naar verwachting <= 1mm uit. De zijkanten worden heel licht afgerond (schuurpapiertje erlangs) en afhankelijk van het uiterlijk met blanke lak of zwarte lak afgewerkt. De zijkanten met parabolisch afgeronde hoeken worden bekleed met kersenfineer.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Geen radius eraan met de frees oid Leo?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
De zijkanten met parabolisch afgeronde hoeken worden bekleed met kersenfineer.
Wel afgerond.....
Shadow schreef:
Geen radius eraan met de frees oid Leo?
....alleen niet niet met de frees:
Afbeelding

Het is wel wat vloeiender geworden dan op deze foto.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Wauw =D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Wauw, dat wordt erg fraai Leo :rock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Dit is een oude foto hoor, van de huidige test exemplaren.

Dat zachte MDF laat zich makkelijk in die vorm schuren, dat zal bij het berken multiplex wel lastiger zijn. Maar daar kan je aan de lijntjes van de laagjes weer goed zien of de afronding een beetje gelijkmatig is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Bandschuurmachine? :hide:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Heb ik. Grof met de frees. Iets verfijnder met de schaaf, vervolgens de bandschuurmachine en afmaken met de schuurplank en tot slot de Tempo tissues. Kost wat tijd, maar dan heb je ook wat. Ik heb het al eens gedaan, project is echter nooit afgemaakt.

Die tissues zijn overigens om de neus te ontdoen van zaagsel ondanks het stofmasker :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Oh, dan komt het wel goed. Die streepjes van het multiplex is wel handig i.d.d. Maar ik neem aan dat je toch nog wel een pasmalletje maakt van dun alu plaat o.i.d. ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Omdat het weekend is hierbij een verslag van de piramidebouw in stripverhaalvorm. De freesmal voor de driehoekige planken is aan de achterzijde gebruikt als hulpstuk voor het in elkaar zetten. Een plankje van 176mm (interne breedte) met afgeschuinde wanden en een loodrecht richtlatje maken het leven makkelijk:
Freesmal
Freesmal
Hulpplankje met richtlat
Hulpplankje met richtlat
Zijwandjes vastschroeven
Zijwandjes vastschroeven
Onderste zijwand er tegen aan
Onderste zijwand er tegen aan
Aan de andere kant een tijdelijk plankje
Aan de andere kant een tijdelijk plankje
Met schuurplank vlakmaken
Met schuurplank vlakmaken
Een beetje lijm er op
Een beetje lijm er op
En vastschroeven die hap
En vastschroeven die hap
Losmaken van het hulpstuk
Losmaken van het hulpstuk
En een spanbandje er omheen
En een spanbandje er omheen
Na drogen weer vastmaken op het hulpstuk
Na drogen weer vastmaken op het hulpstuk
Tijdelijk plankje er weer af
Tijdelijk plankje er weer af
En met hulpplankje en al losmaken
En met hulpplankje en al losmaken
De gelijmde zijkant afgezaagd aan de top
De gelijmde zijkant afgezaagd aan de top
Bovenste zijkant passen en scrhoeven
Bovenste zijkant passen en scrhoeven
De open zijde verstek maken met schaaf....
De open zijde verstek maken met schaaf....
....bandschuurmachine....
....bandschuurmachine....
....en schuurplank
....en schuurplank
Beetje lijm er op
Beetje lijm er op
Vastschroeven
Vastschroeven
Weer een spanbandje er omheen
Weer een spanbandje er omheen
Vastklemmen in de workmate
Vastklemmen in de workmate
De open zijde vlakmaken
De open zijde vlakmaken
Decoupeerzaag en bandschuurmachine
Decoupeerzaag en bandschuurmachine
Omdat ik simultaan werk
Omdat ik simultaan werk
Heb ik er gelijk 2
Heb ik er gelijk 2
Mijn Egyptische buurman is trots op me :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: TMWW-1

Bericht door ray5150 »

=D> =D> =D> =D>

Erg netjes om te zien zo.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: TMWW-1

Bericht door Shadow »

Goed bezig! :bakkie:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: TMWW-1

Bericht door Douwe84 »

mooi werk :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: TMWW-1

Bericht door John P »

To the point.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: TMWW-1

Bericht door MechanicalAnimal »

pappaleo schreef:
Omdat het weekend is hierbij een verslag van de piramidebouw in stripverhaalvorm.
wauw, knap gedaan joh :D

dat ziet er als een ingewikkeld (did you see what i did there? :mrgreen: ) klusje uit om die driehoeken uit te rekenen en te maken, leuk gedaan met die fotorol :goeie:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TMWW-1

Bericht door jvenema »

Ik ben van plan om bij volgend project ook een piramide behuizing voor de mid te maken. Echter dan niet met een rechthoekig (vierkant) grondvlak en dan 4 schuine zijden met een driehoek, maar dan met een penta grondvlak en 5 schuine driehoeken.

Ben wat aan het tekenen en rekenen geslagen en moet met een bepaalde hoogte verhouding van de driehoek (basis = a : hoogte = wortel a) dan uitkomen dat ik de driehoeken kan zagen met een verstek van 45 graden. De verstekhoek met grondvlak is dan bijna 30 graden.

Zal spul nog in een spreadsheet stoppen, zodat ook bruto en netto volume uitgerekend kan worden en ik nog alles even kan nalopen. Vind het wel leuk om wat met vormen te spelen en wat leuks te doen met de recente aankoop van een invalzaag met geleiderail ;-).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door Henkjan »

jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TMWW-1

Bericht door jvenema »

Helaas progje is niet statisch gelinkt, dus moet je er weer een hele zooi DLL's bij gaan zoeken. Ga toch maar met spreadsheet aan de gang, wil ook volumes berekenen. Maar had anders een leuke extra check geweest.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Ik vond een rechthoekig grondvlak praktischer. Die vorm heeft -in tegenstelling tot wat soms beweerd wordt- ook geen parallelle wanden. De tweeter moet toch in de buurt van de midrange zijn plekje op de baffle krijgen en het is vervelend als ie met zijn achterwerk precies op het randje van de midrange behuizing moet zitten.

Bij een vijfhoek kan dat natuurlijk ook wel als je 2 kanten van de vijfhoek wat langgerekter maakt. Heb je gelijk een nog leukere uitdaging qua hoekberekening. :mrgreen: :mrgreen:
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: TMWW-1

Bericht door jvenema »

Wil een soort van kleine penta zuil maken, dan is het wel leuk om de piramide binnenin ook met een penta grondvlak te maken, gewoon omdat het kan. Of je nu een 3, 4 of 5 vlak piramide heb uiteindelijk is er maar een plankje dat grenst aan de tweeter kant, dus dat maakt niet echt uit. Ik ga met de BMR56 aan de gang, ga die eerst meten, maar als het goed is, is er geen tweeter meer nodig ;-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: TMWW-1

Bericht door pappaleo »

Als je geen tweeter nodig hebt.......
Maar ik dacht: Als je een regelmatige vijfhoek hebt, waar zowel midrange als tweeter in passen, dan wordt ie zo breed dat het moeilijk in je kast past.

Als je kast ook al een vijfhoek wordt...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: TMWW-1

Bericht door Pjotr »

Dan wordt het een willekeurige vijfhoek. Is de uitdaging van het uitrekenen van de hoeken ook minder een uitdaging. De hoek van de afschuiningen des te meer :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”