was de handleiding pdf uit de link die ds23man eerder in dit topic gafAntana schreef:Als ik op F1 druk in HFD krijg ik een hele andere handleiding dan die jij beschrijft.Henkjan schreef:Logisch opgebouwd, goed lopend, rekening houdend dat de lezer het voor t eerst in zn leven er mee werkt. Als t begint met uitleggen hoe je de firmware moet updaten dan heeft de auteur een cursus nodig
Hypex Fusion Plate amps
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Re: Hypex Fusion Plate amps
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Niet om het een of ander, maar dat is een levensgevaarlijke setup. Actief filteren via een geluidskaart in je PC. Het kan altijd gebeuren dat een programma iets raars naar je geluidskaart stuurt waar je geen controle over hebt. Een programma die asio gebruikt claimt de geluidskaart buiten de windows kernel om en geeft ie weer vrij als je het afsluit. Bij interne geluidskaarten kan dat rare dingen opleveren en dit fenomeen heb ik nog nooit met een externe usb geluidskaart meegemaakt. Als je HFD gebruikt om te meten hangt de usb geluidskaart aan de analoge ingang van de plate amp die je qua volume terug geregeld hebt waardoor je nooit het volle vermogen op je speaker kan komen.
Om nou HFD hiervan de schuld te geven, gaat me een beetje te ver.
Om nou HFD hiervan de schuld te geven, gaat me een beetje te ver.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nog even iets over dat vermogen, het is normaal bij een versterker met een smps het longterm continuvermogen op te geven. Dit is als je er een sinus op zou zetten. In de praktijk is je muzieksignaal geen continue sinus en levert de versterker gewoon zijn opgegeven vermogen. Dat hebben diverse mensen vorig jaar in Breda kunnen horen op mijn Minizoooms met de FA122.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je haalt een paar dingen doorelkaar. Ze leveren gewoon de opgegeven vermogens bij muzieksignalen. Die waarde van 25 watt is alleen maar de maximale te leveren vermogen als je hem met een sinus aan de dummyload hangt en deze wordt begrensd door de thermische grenzen. Heeft niets met vervorming te maken. Je kunt probleemloos 125 watt met een sinus halen, alleen schakelt ie door de temperatuursbeveiliging af. De NC502 zit in de B&W subwoofers en daar is het continuevermogen 100 watt van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
is niets specifieks Hypex, zie je bv ook met de ICEPower modules van B&O.ds23man schreef:Je haalt een paar dingen doorelkaar. Ze leveren gewoon de opgegeven vermogens bij muzieksignalen. Die waarde van 25 watt is alleen maar de maximale te leveren vermogen als je hem met een sinus aan de dummyload hangt en deze wordt begrensd door de thermische grenzen. Heeft niets met vervorming te maken. Je kunt probleemloos 125 watt met een sinus halen, alleen schakelt ie door de temperatuursbeveiliging af. De NC502 zit in de B&W subwoofers en daar is het continuevermogen 100 watt van.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Waarom zou die het niet redden? Ligt er gewoon aan hoe hard je wil? Die longterm continuous power is trouwens een hypothetische waarde ( zie footnote in datasheet) en in werkelijkheid is die afhankelijk van de toegepaste koeling en omgevingstemperatuur. In de werkelijkheid is een muzieksignaal zeer dynamisch zodat je die grens nooit bereikt, nog even afgezien of je spreekspoeldriver dat wel overleeft.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zou de uitdaging willen omdraaien: pak eens een willekeurige selectie aan versterkers en hang die aan de dummyload met een sinus van 50Hz op vol vermogen bij 4 of 2 ohm en kijk dan eens hoe lang ze het thermisch vol houden........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Robin haalt een aantal dingen door elkaar.
Maar om even een tipje van de sluier op te lichten, een hoog aangeschreven pa eindtrap:
Ik zal daar later vandaag even op in gaan.
Maar om even een tipje van de sluier op te lichten, een hoog aangeschreven pa eindtrap:
Ik zal daar later vandaag even op in gaan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dit is een voorbeeld van een goede specificatie, maar er staat nergens hoelang deze versterker deze vermogens kan leveren!
De FTC powerrating is niet opgegeven.
Deze test bestaat uit eerst een uur op 1/8 van het vermogen en dan minimaal 5 minuten op het vermogen dat ie in die tijd volhoudt. En dit moet op de laagst gespecificeerde impedantie.
Vroeger was de test nog zwaarder, het eerste uur moet ie op 1/3 van het vermogen.
Er zijn maar weinig versterkers die deze test doorstaan en het max vermogen gedurende 5 minuten kan leveren vanwege thermische opwarming. Dit geldt voor alle soorten versterkers.
Maar waarom zou een eindtrap continu vermogen moeten kunnen leveren? Als je kijkt naar het gemiddelde vermogen van een muzieksignaal bekijkt dat:
1. Bij een normaal muzieksignaal tegen de clipgrens uitgestuurd slechts 1/8 van het max vermogen vraagt.
2. Bij zeer zwaar gecompreste muziek en de versterker dik in de clip uitgestuurd nog maar 1/3 van het vermogen gebruikt.
De FTC powerrating is niet opgegeven.
Deze test bestaat uit eerst een uur op 1/8 van het vermogen en dan minimaal 5 minuten op het vermogen dat ie in die tijd volhoudt. En dit moet op de laagst gespecificeerde impedantie.
Vroeger was de test nog zwaarder, het eerste uur moet ie op 1/3 van het vermogen.
Er zijn maar weinig versterkers die deze test doorstaan en het max vermogen gedurende 5 minuten kan leveren vanwege thermische opwarming. Dit geldt voor alle soorten versterkers.
Maar waarom zou een eindtrap continu vermogen moeten kunnen leveren? Als je kijkt naar het gemiddelde vermogen van een muzieksignaal bekijkt dat:
1. Bij een normaal muzieksignaal tegen de clipgrens uitgestuurd slechts 1/8 van het max vermogen vraagt.
2. Bij zeer zwaar gecompreste muziek en de versterker dik in de clip uitgestuurd nog maar 1/3 van het vermogen gebruikt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Robin,
Dit is het laatste wat ik er over zeg:
Je begon met de opmerking dat deze versterkers maar 25 watt konden leveren, ik heb je uitgelegd waar die waarde op slaat.
Daarna begin je over vermogensopgaves in 1% en 0,1%. Helaas zijn daar verschillende standaarden voor en een goede fabrikant geeft dan ook op welke vervormingspercentage is gebruikt. Helaas vandaag diverse specificaties voorbij zien komen waar dat niet gebeurd, zelfs het dure Marantz heeft daar een handje van maar ook Crown en lab Gruppen......
Ik denk dat er weinig fabrikanten zijn die zulke uitgebreide datasheets maakt zoals Hypex dat doet.........
Dit is het laatste wat ik er over zeg:
Je begon met de opmerking dat deze versterkers maar 25 watt konden leveren, ik heb je uitgelegd waar die waarde op slaat.
Daarna begin je over vermogensopgaves in 1% en 0,1%. Helaas zijn daar verschillende standaarden voor en een goede fabrikant geeft dan ook op welke vervormingspercentage is gebruikt. Helaas vandaag diverse specificaties voorbij zien komen waar dat niet gebeurd, zelfs het dure Marantz heeft daar een handje van maar ook Crown en lab Gruppen......
Ik denk dat er weinig fabrikanten zijn die zulke uitgebreide datasheets maakt zoals Hypex dat doet.........
-
Shutdown98
De versterkers zijn gebalanceerd.
Via een apart aan te schaffen Hypex remote en een reciever kit die je koppelt aan de master amp kan je het volume regelen.
Je hebt 1 reciever nodig. Het volume signaal koppel je via de spdif aansluiting door naar de andere amps. Via spdif lus je ook het totale audio signaal door naar de meerkanaals amps.
Alleen de 1 kanaal sub amps hebben geen spdif input. Wel remote input voor volume.
De 1 kanaal sub amps kan je koppelen via de xlr inputs.
Via een apart aan te schaffen Hypex remote en een reciever kit die je koppelt aan de master amp kan je het volume regelen.
Je hebt 1 reciever nodig. Het volume signaal koppel je via de spdif aansluiting door naar de andere amps. Via spdif lus je ook het totale audio signaal door naar de meerkanaals amps.
Alleen de 1 kanaal sub amps hebben geen spdif input. Wel remote input voor volume.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Shutdown98 schreef:De versterkers zijn gebalanceerd.
Bijna correct, alleen het spdif signaal wordt doorgelust, gebruik je AES of analoog in moet je die ook doorlussen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Deze is te mooi om niet te plaatsen....
Je koopt een dure Mcintosh 500 Watt monoblok:
https://www.stereophile.com/content/mci ... urements-0
Wel 30 watt gedurende 20 minuten!

Je koopt een dure Mcintosh 500 Watt monoblok:
https://www.stereophile.com/content/mci ... urements-0
Wel 30 watt gedurende 20 minuten!
Toch lijkt de reviewer best positief, net zoals bij de NCore, hoe realistisch is zo’n duurterm test met een sinus...?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
-
Shutdown98
Een duurtest met een sinus zegt in ieder geval weinig over de klankmatige eigenschappen van de versterker.