Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Willy als je terug ben met spelen met Echt Mannen speelgoed
Dan graag wat uitleg van dit
Het lijkt op een potmeter maar dan een met 4 draadjes
Dan graag wat uitleg van dit
Het lijkt op een potmeter maar dan een met 4 draadjes
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
effe uitblazen
Dit gaat dus over een trimpot, te herkennen aan de loper als volgt: ------I
Een draaipot voor op het front heeft de loper: ---->
dus rood = regelschroef, groen en geel zijn de 2 uiteinden van de pot, alles samen dus 3 pootjes
Dit gaat dus over een trimpot, te herkennen aan de loper als volgt: ------I
Een draaipot voor op het front heeft de loper: ---->
dus rood = regelschroef, groen en geel zijn de 2 uiteinden van de pot, alles samen dus 3 pootjes
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ok gesnapt
Had het nog nooit gezien Willy maar nu is het duidelijk
Kan jij weer verder met die kettingzaag
Timberrrrrrrrrrrr
Had het nog nooit gezien Willy maar nu is het duidelijk
Kan jij weer verder met die kettingzaag
Timberrrrrrrrrrrr
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als je voor R20 (560Ω) vervangt door 680Ω gaan de anodes naar 135V.
Om de -Vg te meten is dat niet tov de massa, maar tov de kathode !
En, omdat het rooster praktisch op nul zit, is het de positieve spanning van de kathodes.
Anne
Om de -Vg te meten is dat niet tov de massa, maar tov de kathode !
En, omdat het rooster praktisch op nul zit, is het de positieve spanning van de kathodes.
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik pas in elk geval al R20 aan naar 680Ω, dan komen de anodes idd op 135V.
Ik weet niet meer waarom ik de weerstanden R33-36-47-50 gewijzigd heb van 680k naar 270k.
Ik geef toe dat ik er niet aan gedacht heb dat die wel per 2 parallel komen te staan aan 1 anode, en 1mA belasting is al teveel zeker?
Als dat zoveel uitmaakt, zelfs in die ordegrootte, kan ik ze beter terug op 680k zetten.
Nooit bij stil gestaan dat die spanning zo kan zakken met een luttele mA belasting of een fractie ervan
Beter ophouden te denken dat ik er wat van snap, zoals steeds, voetjes terug op de grond
en blijven daar! 
Alhoewel
Voor wat het waard is:
- met in het vereenvoudigd model R4 en R5 = 510k, R2 = 1k2 heb ik ook anodespanningen van 135V en roosters die 1,3V negatiever zijn de kathode. (deze gegevens wijzigen niet wanneer ik de anodes extra belast met 255k via een C van 200n.)
- met in het andere model 680Ω heb ik daar anodespanningen van 135V en roosters die 1,2V negatiever zijn de kathode.

Ik weet niet meer waarom ik de weerstanden R33-36-47-50 gewijzigd heb van 680k naar 270k.
Ik geef toe dat ik er niet aan gedacht heb dat die wel per 2 parallel komen te staan aan 1 anode, en 1mA belasting is al teveel zeker?
Als dat zoveel uitmaakt, zelfs in die ordegrootte, kan ik ze beter terug op 680k zetten.
Nooit bij stil gestaan dat die spanning zo kan zakken met een luttele mA belasting of een fractie ervan
Beter ophouden te denken dat ik er wat van snap, zoals steeds, voetjes terug op de grond
Alhoewel
Voor wat het waard is:
- met in het vereenvoudigd model R4 en R5 = 510k, R2 = 1k2 heb ik ook anodespanningen van 135V en roosters die 1,3V negatiever zijn de kathode. (deze gegevens wijzigen niet wanneer ik de anodes extra belast met 255k via een C van 200n.)
- met in het andere model 680Ω heb ik daar anodespanningen van 135V en roosters die 1,2V negatiever zijn de kathode.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Die 270k is idd onnodig klein, ieder z'n keus, of blijven hangen van de EL34 ?
Met weerstanden vanuit de anode naar de basis-transistor zakt de voedingsspanning van de buis.De 200V wordt over 100k en 510k verdeeld.
Met allen 100k komt er 200V op de anode bij Ia=0 en door de extra weerstand is dat {200/(510+100)}x510 = 167V.Heb je een speling omhoog van 32V vanuit 135V anode, tegenover met de stroombron (met de led) 65V.
Je hebt hier niet zoveel nodig, maar meer ruimte geeft minder vervorming (je blijft verder van de grens).
Met weerstanden vanuit de anode naar de basis-transistor zakt de voedingsspanning van de buis.De 200V wordt over 100k en 510k verdeeld.
Met allen 100k komt er 200V op de anode bij Ia=0 en door de extra weerstand is dat {200/(510+100)}x510 = 167V.Heb je een speling omhoog van 32V vanuit 135V anode, tegenover met de stroombron (met de led) 65V.
Je hebt hier niet zoveel nodig, maar meer ruimte geeft minder vervorming (je blijft verder van de grens).
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Voila, nu is het werkelijk duidelijk, het heeft dus wel degelijk zijn nut, merci Anne 
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja zo,n forum isWilly_61 schreef:Voila, nu is het werkelijk duidelijk, het heeft dus wel degelijk zijn nut, merci Anne
Vroeger zat je alles zelf uit te vlooien en de boel af te regelen op minimale rook
Dan zou het wel goed zijn
In mijn eerste 27 mc zender 1 buisje 20 - 25 Watt
Afregelen met een 110 volt lamp 25 Watt met een lus bij uitgangskring brande fel
Ik meen 9 windingen op een 5/8 buis gewikkeld en Toltrimmer er over.
Uitkoppeling naar de antenne 5 windingen
De EL81 AM mod , een 5000-8ohm trafo op schermrooster .
Daar aan de LS uitgang van de Pickup .
En het element vervangen doot een kristal telefoon.
Dat was Spannend
Weer kranten bezorgen in de regen en wind.
En kon niemand vragen met verstand ! wat er fout was .
Alleen bij de radiobeurs kon je er omzchtig er over praten met de bediende
Je kon niks zeggen je was strafbaar.
Na een paar weken was de lol eraf en verkocht
Ik was opgelucht pffff
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat is omdat er nog geen pilletje is uitgevonden voor de drang naar schepping.
Iets maken wat er nog niet is.
Ik bedoel dan niet dat blauwe wiebertje
Iets maken wat er nog niet is.
Ik bedoel dan niet dat blauwe wiebertje
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
democles schreef:Dat is omdat er nog geen pilletje is uitgevonden voor de drang naar schepping.
Iets maken wat er nog niet is.![]()
Ik bedoel dan niet dat blauwe wiebertje
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik denk dat we stilaan aan de finale versie zitten van het versterkerschema, met een geoptimaliseerde toonregeling, een fazedraaier met stroombron (met led) en daarin de tegenkoppeling die correct werkt en toch nauwelijks het signaal verzwakt.
In de fazedraaier is R20 van 560 naar 680Ω gegaan om de anodes naar 135V i.p.v. 122V te brengen.
De weerstanden R33-36-47-50 zijn terug gewijzigd naar 680k.
De nummering van de onderdelen is niet meer gewijzigd t.o.v. het laatst gepubliceerde schema.
De uitdaging wordt nu om er een printplaat voor te ontwerpen zonder al te veel doorverbindingen (hoe noemen jullie die dingen weer?). Het feit dat we met buizen werken met elk een triode en een pentode, kluts zo de voor- en eindtrap een beetje door mekaar.
Alhoewel ik heb al een ideetje in gedachten... even een tekeninkje:
In de fazedraaier is R20 van 560 naar 680Ω gegaan om de anodes naar 135V i.p.v. 122V te brengen.
De weerstanden R33-36-47-50 zijn terug gewijzigd naar 680k.
De nummering van de onderdelen is niet meer gewijzigd t.o.v. het laatst gepubliceerde schema.
De uitdaging wordt nu om er een printplaat voor te ontwerpen zonder al te veel doorverbindingen (hoe noemen jullie die dingen weer?). Het feit dat we met buizen werken met elk een triode en een pentode, kluts zo de voor- en eindtrap een beetje door mekaar.
Alhoewel ik heb al een ideetje in gedachten... even een tekeninkje:
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ziet er goed uit Willy.Willy_61 schreef:Ik denk dat we stilaan aan de finale versie zitten van het versterkerschema, met een geoptimaliseerde toonregeling, een fazedraaier met stroombron (met led) en daarin de tegenkoppeling die correct werkt en toch nauwelijks het signaal verzwakt.
In de fazedraaier is R20 van 560 naar 680Ω gegaan om de anodes naar 135V i.p.v. 122V te brengen.
De weerstanden R33-36-47-50 zijn terug gewijzigd naar 680k.
AMP-CTA4.1-03.jpg
De nummering van de onderdelen is niet meer gewijzigd t.o.v. het laatst gepubliceerde schema.
De uitdaging wordt nu om er een printplaat voor te ontwerpen zonder al te veel doorverbindingen (hoe noemen jullie die dingen weer?). Het feit dat we met buizen werken met elk een triode en een pentode, kluts zo de voor- en eindtrap een beetje door mekaar.
Alhoewel ik heb al een ideetje in gedachten... even een tekeninkje:
Printlayout-proforma1.jpg
Ik denk dat je naar het woord Draadbrug zoekt
Verder potmeters niet op de print vind ik prima .
Misschien tussen verschillende sporen stuurrooster en Anode een spoor wat aan gnd zit.
Dan is er geen beïnvloeding onderling meer
En die draadbruggen daar zit ik niet mee Willy
Ik weet dat print ontwerpers dat een zonde vinden
Nou ik niet
Bdankt voor al het werk Willy
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Bert de potmeters zitten mee op de print hoor.
Behalve mijn allereerste buizenprint ooit (die oscilleerde), heb ik met geen enkele print nadien brom, overspraak of ruis gehad.
Enkel bij de vorige EL34-versterker vonkoverslag tgv groundplane met te kleine tussenafstand tov sporen met HS. Sindsdien gebruik ik de groundplane veel minder en dan nog met veel grotere tussenafstanden.
Geen probleem!
Behalve mijn allereerste buizenprint ooit (die oscilleerde), heb ik met geen enkele print nadien brom, overspraak of ruis gehad.
Enkel bij de vorige EL34-versterker vonkoverslag tgv groundplane met te kleine tussenafstand tov sporen met HS. Sindsdien gebruik ik de groundplane veel minder en dan nog met veel grotere tussenafstanden.
Geen probleem!
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ok begrepen van de potmeters op de print
Dat dicteert dan meteen de maat voering op frontplaat en plaats in de kast
Ook begrepen je reactie op aardspoor tussen de div. Anode en Rooster spoortjes
Blj dat het niet zo kritisch is
Dat dicteert dan meteen de maat voering op frontplaat en plaats in de kast
Ook begrepen je reactie op aardspoor tussen de div. Anode en Rooster spoortjes
Blj dat het niet zo kritisch is
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat is inderdaad zo, je kan nog wel met de hoogte spelen door de hoogte van de afstandsbussen tussen chassis en print aan te passen.Bert61 schreef:Ok begrepen van de potmeters op de print
Dat dicteert dan meteen de maatvoering op frontplaat en plaats in de kast![]()
Ik heb een assortiment M3 afstandsbussen zeskant, beginnend met een hoogte van 5mm en in stappen van 5mm hoger opgaand tot 30mm. Het assortiment bestaat zowel uit afstandsbussen V/V als M/V zodat combineren ook mogelijk wordt.
Dat is al dikwijls heel nuttig gebleken.
Je zou ook kunnen gaan voor de M4 bussen, maar die heb ik niet, de stevigheid met de M3-bussen is meer dan voldoende...
Onder mijn EL34-print zitten zo'n 20 bussen, dus meer dan stevig genoeg: onder de octal voeten = 2 bussen, onder de novals = 1 bus en de rest verdeeld over de lange zijdes van de print. De afstandsbussen onder de voeten zijn belangrijk om probleemloos buizen in en uit de plaatsen, zonder de print te belasten.
Terug naar de potmeters: als je de volledige vrijheid wil kan je ze los van de print monteren op het chassis en met coaxdraden verbinden met de print. Op de print soldeer je dan gewoon soldeerpennen ipv de pots zelf. Dan moet je er wel heel het gedoe en gepruts met die extra bedrading met afscherming -en risico op brom- erbij nemen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nu ga maar zo,n doos m3 afstandbussen kopen bij alie of Conrad
Ik deed ze altijd zelf maken heb 6 kant staal liggen met sleutel wijdte 5 mm Maar geen draaibak meer
En de ALPS die gebruik je ? Toch
op de print
Ziet er heel netjes uit Willy complimenten hoor
Ik deed ze altijd zelf maken heb 6 kant staal liggen met sleutel wijdte 5 mm Maar geen draaibak meer
En de ALPS die gebruik je ? Toch
Ziet er heel netjes uit Willy complimenten hoor
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Toch de ganse dag nog aan het puzzelen geweest om zeker te zijn dat de versterker een handzame bak wordt.
Ik heb om te beginnen de printbreedte 4cm extra gegeven om zeker te zijn dat alles er goed op gaat. Indien bij het ontwerpen van de print blijkt dat het kleiner kan zal ik zeker aanpassen.
Ook voorzie ik 2 onderplaattekeningen van het chassis, zodat je de keuze hebt om de ruimte boven de print laag te houden (zoals CTA2.1) -zodat de buizen er bovenuit komen zitten- en vanaf de trafo's tot achteraan hoger met een rooster. Hiervoor moet dan elke buisvoet van een "SocketSaver" voorzien worden zodat de buizen hoger komen te zitten op de print.
De 2de keuze is dat je het rooster hoog start van voor naar achter zoals bij mijn laatste versterkers en de buizen dus onder het rooster.
De breedte is telkens hetzelfde: 34cm, maar afhankelijk van de keuze is de diepte verschillend.
Bij de buizen bloot moet de Mean Well voeding (bijna 10cm hoog) tegen de achterkant komen en komt de diepte op 31cm.
Bij de 2de keuze kan de hoofdprint wat naar rechts opschuiven en komt er plaats vrij om de Mean Well tegen de linkerkant van het chassis in te bouwen. Hierdoor kan de diepte verminderen naar 29cm.
Ik heb om te beginnen de printbreedte 4cm extra gegeven om zeker te zijn dat alles er goed op gaat. Indien bij het ontwerpen van de print blijkt dat het kleiner kan zal ik zeker aanpassen.
Ook voorzie ik 2 onderplaattekeningen van het chassis, zodat je de keuze hebt om de ruimte boven de print laag te houden (zoals CTA2.1) -zodat de buizen er bovenuit komen zitten- en vanaf de trafo's tot achteraan hoger met een rooster. Hiervoor moet dan elke buisvoet van een "SocketSaver" voorzien worden zodat de buizen hoger komen te zitten op de print.
De 2de keuze is dat je het rooster hoog start van voor naar achter zoals bij mijn laatste versterkers en de buizen dus onder het rooster.
De breedte is telkens hetzelfde: 34cm, maar afhankelijk van de keuze is de diepte verschillend.
Bij de buizen bloot moet de Mean Well voeding (bijna 10cm hoog) tegen de achterkant komen en komt de diepte op 31cm.
Bij de 2de keuze kan de hoofdprint wat naar rechts opschuiven en komt er plaats vrij om de Mean Well tegen de linkerkant van het chassis in te bouwen. Hierdoor kan de diepte verminderen naar 29cm.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Kijk het gaat steeds meer vorm krijgen
Bedankt ook voor de uitleg.
Er is misschien ook een mogelijkheid de voeten verlaagd te monteren
Maar er zijn van die zwarte 4 kante plaatjes waar een buisvoet in past
Die schroef je aan de onderkant van je top plaat b.v. Zwart
Alles zakt dan 7-8 mm en er is dan 15-20 mm ruimte tussen print en onderkant Aluminum
Die plaatjes voor de kt88 zijn 65 mm in 4 kant
Van de 9 pins noval weet ik Nog niet
Ik heb dat aan een verkoper gevraagd bij Alie.
Want zo te zien zitten de buisvoeten krap 60 mm hart op hart uit elkaar
Dan passen de meeste onderdelen er onder
De grotere componenten koellichaam, Elcco,s krijgen dan een ruim gat in het aluminium
Alternatieve plaats SMPS
plat naast de ringkern trafo die moet dan wat uit de midden dan kan de kast toch de zelfde breedte houden
Zomaar gedachten spinsels Willy
Ik heb geen assortiment gekocht van die messing afstandbussen maar gewoon een ruim aantal 20 van wat ik regelmatig gebruik
En die plastic doos vind ik ook wel ergens
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Daarvoor moet je dan de voedingsprint boven de ringkern ook draaien en wordt de versterker nog dieper dan 31cm om ruimte te creëren tov de versterkerprint.Bert61 schreef:Alternatieve plaats SMPS
plat naast de ringkern trafo die moet dan wat uit de midden dan kan de kast toch de zelfde breedte houden
Zomaar gedachten spinsels Willy![]()
En vergeet niet: de ringkern heeft een dia van 120mm en een hoogte van 5cm, dus veel ruimte om er mee te schuiven is er niet.
Op deze manier komt de voedingsprint tegen de versterkerprint (maar hoger) en wordt aansluiten van de versterkerprint aartsmoeilijk.
De SMPS staat nu op de zijkant, als je die plat gaat leggen heb je nog meer plaats nodig: 99x82mm op een diepte van 36mm.
En je mag absoluut niet spaarzaam zijn om ruimte te laten voor ORDELIJKE bedrading. Zonder bedrading lijkt alles pico-bello met weinig ruimte-voorziening, maar eenmaal bedraad is het chaos en kan je moeilijk tevreden zijn met het resultaat.
Voor het overige, wat de print zelf betreft, denk ik wel dat dat gaat lukken, het zijn maar novals, die hebben niet meer ruimte nodig vermits de buizen maar even dik zijn (of dunner) dan de voet op de print
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Geen idee of het past hoor !
Ik had de smps plat tussen de ringkern trafo die ringkern schuif ik iets naar rechts tot de UGT rechts
De printvoeding zoals je eerder getekend had
Mag iets. Naar rechts ook
Dan de smps tussen de linker ugt en de ringkern
Past misschien niet hoor Maar daar zit ook de 230 in Dus leek me een mooi plaatsje
Wat ordentelijk is Weet ik niet
Bij mij is het altijd een gestructureede wanorde
Ik had de smps plat tussen de ringkern trafo die ringkern schuif ik iets naar rechts tot de UGT rechts
De printvoeding zoals je eerder getekend had
Mag iets. Naar rechts ook
Dan de smps tussen de linker ugt en de ringkern
Past misschien niet hoor Maar daar zit ook de 230 in Dus leek me een mooi plaatsje
Wat ordentelijk is Weet ik niet
Bij mij is het altijd een gestructureede wanorde
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik ben weer online, na een week problemen met Ziggo/Wifi.
Het ziet er goed uit, maar wifi van het weekend nog wat onderdelen controleren/simuleren, maar dat heeft alleen effect op de waarde's en niet op de lay-out, dus ga zo door!
Het ziet er goed uit, maar wifi van het weekend nog wat onderdelen controleren/simuleren, maar dat heeft alleen effect op de waarde's en niet op de lay-out, dus ga zo door!
Laatst gewijzigd door mtb op zo 08 apr 2018, 17:16, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
een van de Onderdelen om de buisvoeten te verhogen
Socket saver
Socket saver
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Allereerst: laat Vh(+,-) niet zweven!, je kan 'm belasten met twee 4k7Ω(1/4W)-weerstanden in serie en het midden aarden.
Verder was ik bang dat je de toonregeling zou oversturen in de uiterste standen, maar dat gebeurt alleen in het hoog met de balanspot in één hoek, dus niet echt een probleem.
Anders zou je de volume- en balanspot kunnen omwisselen, maar dan moet je ook de fase-draaier aanpassen, dus laat maar.
De fase-draaier is zo ook wel goed, na Anne's opmerkingen.
Verder was ik bang dat je de toonregeling zou oversturen in de uiterste standen, maar dat gebeurt alleen in het hoog met de balanspot in één hoek, dus niet echt een probleem.
Anders zou je de volume- en balanspot kunnen omwisselen, maar dan moet je ook de fase-draaier aanpassen, dus laat maar.
De fase-draaier is zo ook wel goed, na Anne's opmerkingen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het volgende is waarschijnlijk nog iets anders dan jij bedoelt, maar ik heb vanmorgen (snel vóór het shoppen) al een aanpassing gedaan aan de balansregeling: er komt boven en onder de pot een 120k in serie zoals Angelfire het eigenlijk voorschrijft. Daardoor verkleint het regelbereik van de balans wel maar is nog altijd voldoende om te doen wat ie moet doen.
Zie "figuur c" op die pagina.
Ik heb dat gedaan omdat ik enkele dagen geleden, bij de EL34-amp, ondervond dat de stand van de balans de kwaliteit van de lage bas kon beïnvloeden: als ik de balans bewoog naar links of rechts (hoeft niet helemaal) werd het geluid van die kant wat luider (uiteraard normaal) maar de bas werd ook voller en beter!
En dit was van een betere kwaliteit dan wanneer ik het volume wat luider zet met de balans in het midden!
Ik moet de 2 toestanden nog eens uitzetten in Spice, naast elkaar om te zien of de curves hierdoor aangepast geraken... Maar dat is voor morgen denk ik, vandaag een dag mee gaan shoppen zodat ik nu moet rusten
Het zweven van de HS los ik zeker nog op met wat jij voorstelt.
@Bert: Dat is idd de juiste socketsaver en ik heb die al getest in mijn CTA5.1, geen nadelige invloed ondervonden.
Zie "figuur c" op die pagina.
Ik heb dat gedaan omdat ik enkele dagen geleden, bij de EL34-amp, ondervond dat de stand van de balans de kwaliteit van de lage bas kon beïnvloeden: als ik de balans bewoog naar links of rechts (hoeft niet helemaal) werd het geluid van die kant wat luider (uiteraard normaal) maar de bas werd ook voller en beter!
En dit was van een betere kwaliteit dan wanneer ik het volume wat luider zet met de balans in het midden!
Ik moet de 2 toestanden nog eens uitzetten in Spice, naast elkaar om te zien of de curves hierdoor aangepast geraken... Maar dat is voor morgen denk ik, vandaag een dag mee gaan shoppen zodat ik nu moet rusten
Het zweven van de HS los ik zeker nog op met wat jij voorstelt.
@Bert: Dat is idd de juiste socketsaver en ik heb die al getest in mijn CTA5.1, geen nadelige invloed ondervonden.
Laatst gewijzigd door Willy_61 op zo 08 apr 2018, 7:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
toch spice nog even opgestart met volgend resultaat betreffende de aanpassing in de balans:
de rechterkant is met de balans-aanpassing
Update: figuur vervangen omdat grafieken boven gewisseld stonden tov schema's onder
.asc file in bijlage
de rechterkant is met de balans-aanpassing
Update: figuur vervangen omdat grafieken boven gewisseld stonden tov schema's onder
.asc file in bijlage
- Bijlagen
-
- CTA4-bax-anne-bis.zip
- (1.63 KiB) 31 keer gedownload
