Ladder +++ (Soekris Dam 1021 R-2R)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
15R
Tja, daganiegoe hè :mrgreen:

1A door 15 ohm is al een spanningsval van 15V! Die 15 ohm was voor de oorspronkelijke HK voeding en die trekt minder dan 100 mA van de 5V.

Eigenlijk kun je alleen de DAC voeden uit deze voeding en dan het digitale geluidsvoer uit een aparte voeding. Maar dan nog zou ik de 15 ohm verlagen naar 4,7 ohm en dan eens kijken hoeveel spanning er op de laatste elco staat. Dat moet minstens 7,5 V zijn om de LM317 goed te laten werken.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

In mijn 5VDC heb ik 2R2 gebruikt.

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Ik weet nog niet zeker of het gelukt is, maar heb een poging gedaan om het te bestellen.
TB2CyEgcFXXXXbZXpXXXXXXXXXX-37543496.jpg
Nu maar hopen, het geld is al wel afgeschreven. :shock:
Ik heb mij ingeschreven bij Taobao.com, en kreeg dus na wat wachten de bevestiging, en kon bestellen.
Gelukkig wel een Engelse site, Chinees is niet echt mijn ding. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

O, ik dacht een Ama...... :lol:

Het ziet er mooi uit en lekker compact zo.

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Domenico heeft eindelijk gereageerd, maar even afwachten of morgen de invoice komt.

Dan zal het met de Amanero ook wel even anders zijn.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

hannesie schreef:
Domenico heeft eindelijk gereageerd, maar even afwachten of morgen de invoice komt.

Dan zal het met de Amanero ook wel even anders zijn.
Ha, dat is goed nieuws! :yeah: :yeah:

Ik heb nog even gekeken naar het 5 VDC gedeelte. Met 2R2 weerstanden meet ik voor het ic 13,71 VDC. Op het aansluitpunt meet ik 5,09 VDC. Dit blijft constant ook als ik de AMB lcduino aanstuur met 32 relais, display, klok, ir en motorpot. Geeft geen krimp en minimale warmteontwikkeling. Dan mag zo'n RPI toch geen probleem zijn.

Co
Bijlagen
_DSC0005.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Dan zal ik hier de bout ook maar eens opstoken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

De bout wil wel, maar de weerstand is er wel van de voeding en de aanwezige onderdelen.
Morgen eens even kijken bij de lokale Radioboer of die nog wat heeft liggen van de gewenste waardes.
Ik heb wel wat, maar die 2R2 niet, en de 4R7 geeft niet het gewenste resultaat. :(

De Amanero's zijn betaald, en nu maar even wachten, tot die in de gewenste combinatie kan worden toegepast.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

Hans, je kunt voor een eerste testje die 15 ohm weerstanden van de 5V gewoon kortsluiten met een stukje draad. Kijk dan eens hoeveel spanning er op de elco's staat en hoe warm de trafo wordt. Maar ik ben bang dat de trafo in jouw geval toch te klein is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Ik had hier 4.7 Ohm weerstanden, en die op de eerste C op 17.43 V, de 2e C 10.10 V, en bij de 3e C 2.77 V.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

En zonder weerstanden? Ik bedoel dus met kortgesloten weerstanden :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Dat ga ik eens even doen.................Pizza

16.85 V
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

16.85 V
Het koelprofiel word niet warm.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
16.85 V
Het koelprofiel word niet warm.
Mooi, dan speelt ie dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

:lol: :lol: :mrgreen: Inderdaad........!!

Geeft 5.12 V. :sure:

En nu eerst even over het PC setje, zo maar eens beneden gaan beluisteren.

Gelijk de SE uitgangen even gecorrigeerd, zit nu met een korte bedrading en niet meer over de voeding.
DSC_1722.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
:lol: :lol: :mrgreen: Inderdaad........!!

Geeft 5.12 V. :sure:

En nu eerst even over het PC setje, zo maar eens beneden gaan beluisteren.

Gelijk de SE uitgangen even gecorrigeerd, zit nu met een korte bedrading en niet meer over de voeding.
DSC_1722.jpg
=D>

Voor de 2,2 ohm serie weerstanden zou ik wel even de 5V stroom opmeten voor het vermogen wat ze moeten kunnen hebben. Neem daarvoor minimaal 2x I^2 x R in watts.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

hannesie schreef:
16.85 V
Het koelprofiel word niet warm.
Net echt zo! :lol:

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Nu dan vanavond een poosje aan, en dan merk ik toch warmte ontwikkeling op/bij het koelprofiel.
Zoveel eelt heb ik ook niet meer op mijn vingers, maar nu toch wel behoorlijk warm.

Dan is die 2x I^2 x R in watts?
In jip en janneke notatie, 2x 2.2 Ohm 1 Watt?
of de 1.2 Ohm.
weer.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

I^2 == stroom in het kwadraat. Dus als er een halve ampère loopt: 0,5 x 0,5 x 2,2 ohm = 0,5 watt. Neem dan op zijn minst een 1 watt weerstand anders krijg je daar weer meer eelt van op je vingers :D

Overigens waarom zit er voor de 12V een 8VA trafo in en voor de 5V een 4 VA? Terwijl de 5V het meest vermogen trekt? Je zou andersom verwachten.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 mei 2015, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
I^2 == stroom in het kwadraat. Dus als er een halve ampère loopt: 0,5 x 0,5 x 2,2 ohm = 0,5 watt. Neem dan op zijn minst een 1 watt weerstand anders krijg je daar weer meer eelt van op je vingers :D
Ik ga eens zien of ik hier zulke exquise zaken hier in Dordrecht verkrijgen kan.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Ladder +++

Bericht door democles »

Ik denk toch dat de trafo iets onderbemeten is,even grof uitgerekend max. 800mA,liever wat meer.

De RPI trekt al 700/800mA bij het opstarten! En dan hangt er nog niets aan misschien,,,USB schijf (+600mA),Amanero (+605mA)

Maar goed,werkt het dan werkt het.......... :mrgreen:

Zelf zou ik het liever wat overbemeten.

Volgens mij is 1 ohm weerstanden tussen de elco,s voldoende,of 1,2 steekt niet zo nauw (1 of 2 W).............. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door democles op ma 25 mei 2015, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Pjotr schreef:
I^2 == stroom in het kwadraat. Dus als er een halve ampère loopt: 0,5 x 0,5 x 2,2 ohm = 0,5 watt. Neem dan op zijn minst een 1 watt weerstand anders krijg je daar weer meer eelt van op je vingers :D
Ik ga eens zien of ik hier zulke exquise zaken hier in Dordrecht verkrijgen kan.
Wedden dat ze bruin of grijs zijn :D Je mag daar ook gewoon 2W draadgewonden voor nemen. Die hebben ze vast wel bij de Radiobeurs.

P.s. zie mijn aanvulling w.b.t. de trafo's.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Ladder +++

Bericht door cve »

Overigens waarom zit er voor de 12V een 8VA trafo in en voor de 5V een 4 VA? Terwijl de 5V het meest vermogen trekt? Je zou andersom verwachten
Omdat dat voor een Amanero ruim voldoende is? Niet bedacht dat Hans er iets anders aan zou gaan hangen. :(

Co
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Ladder +++

Bericht door hannesie »

cve schreef:
Overigens waarom zit er voor de 12V een 8VA trafo in en voor de 5V een 4 VA? Terwijl de 5V het meest vermogen trekt? Je zou andersom verwachten
Omdat dat voor een Amanero ruim voldoende is? Niet bedacht dat Hans er iets anders aan zou gaan hangen. :(

Co
Klopt, heb je op het verkeerde been gezet, en ik denk dat alles kan tot het tegendeel blijkt. :hide:

Zou zomaar eens wat anders kunnen worden, Arduino of iets dergelijks, maar de Amanero trekt zijn sap uit de USB verbinding.
typevout
Laatst gewijzigd door hannesie op di 26 mei 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36754
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ladder +++

Bericht door Pjotr »

Kijk maar Hans, als het werkt en de 8V trafo wordt niet heter dan zeg 50 - 60 graden is het geen probleem zo.
Plaats reactie