luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Wowly »

De vraag is: wát is de beste speaker? (definieer dat)

Andere vragen,
voor wíe is het de beste speaker
voor welke muziek is het de beste speaker
voor welke omgeving is het de beste speaker

Truuks als eigen muziek (high end muziek met crisp opname, ademgeluiden, mooie lage tonen), eigen geluidsvolume (harder = vaak beter presteren voor grotere systemen), zien waar je naar luistert (mooie kleintjes die een lekker 100hz bas hebben doen het altijd goed, grote jongens doen het goed met veel controle en dynamiek) moeten eigenlijk niet kunnen.

Ondanks dat de mtb-schakeldoos in de signaalweg zit blijven er plenty verschillen over tussen speakers, daar ben ik van overtuigd.
Een goede belichting gecombineerd met een dun doek doet het visuele aspect weghalen.

Persoonlijk: eerste rondes zoals hierboven beschreven, en latere rondes favoriete muziek en zicht toelaten, mtb weghalen en desnoods eigen versterkers: haal het maximale uit je systeem!
Ervaren luisteraars horen toch wel door versterkers en muziek heen, al fop ik mezelf regelmatig hiermee :)

is er al een datum bekend voor de wedstrijd?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Afhankelijk van het aantal deelnemers kunnen we de speakers ook in groepen verdelen. Bijv. de zeer compacte kastjes, grote 2-weg vloerstaanders en nog grotere 3-weg systemen. Op deze manier kan er dan binnen 1 groep met een gelijk niveau worden gespeeld en kunnen er groepswinnaars worden bepaald. Deze komen dan later tegen elkaar uit in de ultieme shootout om de echte winnaar te bepalen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Waarom moet er een echte winnaar zijn? :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door hannesie »

dre schreef:
Waarom moet er een echte winnaar zijn? :think:
Ik ben het helemaal met je eens.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door dre »

Waar ik vooral van ga genieten zijn de ontwerpen van mensen met weinig bouw en filter ervaring.

Ik val onder weinig filter ervaring bijvoorbeeld. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Wat mij betreft hoeft het ook niet perse een echte wedstrijd te zijn, gewoon een leuke luisterdag houden met alle ontwerpen en daarna eventueel een kleine poll op het forum om je voorkeur voor een bepaald ontwerp uit te spreken.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door metabaron »

Ik heb ook nog nooit een luidspreker gebouwd , of een filter gemaakt...... :think:
Maar ik geniet er nu al van veel doorlezen plannen smeden , plannen in de prullenbak.
Maar met doeken je luidsprekers af dekken ](*,) om ze niet te kunnen zien.
Ik heb nooit meer filterdoek voor me speakers omdat het geluid weggemoffeld wordt.
En hier gaan we in wedstrijdverband er een laken voor hangen [-X
Iedereen kan toch een ander beoordelen kwa geluid.
Je hebt mooie luidsprekers met kutgeluid en viceversa toch niet moeilijk.....
gewoon een leuke dag en er strijkt er 1 met de eer .
En ik leer er gewoon veel van....

dennis
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Dat heb je mooi opgeschreven, in forumtaal +1 !!!

Groetjes Walter
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Bart_M »

Moeten we gewoon een paar van deze met een Zelfbouw Audio bedrukking laten maken?

Afbeelding

Wil ik wel op me nemen, want dan maak ik een speciale audiofiele versie, die kosten nu eenmaal vrij veel. :-$
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Laagje kurk aan de binnenkant? :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door Walt »

Ik gok een plakje gehaktbal voor elk oog... :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door hannesie »

Zolang het maar niet in je oren zit. :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Los van dat ik begrepen heb dat de paper hatt zelfs in Breda in de grote zaal overtuigend was wil ik even kwijt dat ik niet verwacht dat mijn idee voor een 3-weg hard kan. De Omnes Audio CX3.0 kan namelijk totaal niet hard, vooral de tweeter heeft moeite boven de 95 dB.

Het laag is om een andere reden een 10" PA: zo zat het oorspronkelijk in mijn hoofd alleen dan met de te dure 8". Ook moet ik zorgen dat ik weinig filtercomponenten nodig heb. Vanwege opslingering moet ik dus hogere afstemming kiezen of een LCR kring. Dat laatste kost budget dus dan kom je met een 10" PA rond 45Hz nog vrij goed weg. Dat de woofer ca 15 dB luider kan, tja dat is dan 'headroom'. De cumulus B heeft een 6,5" alu TB woofer en in dat concept is CX 3.0 de beperkende factor. Kortom, geen stress. Wel een idee inderdaad om kleine monitoren separaat te vergelijken. Ik zie die dingen namelijk ongeacht budget ook als totaal verschillend: soms wil iemand een vloerstaander soms een monitor, net wat in de situatie past. Een vloerstaander op de kop op je dressoir zetten is namelijk geen porem :rofl:

V.w.b. beoordelen...
Als het een beetje donker gemaakt kan worden binnen en met wat licht achter de speakers is het in de line up anoniem genoeg als je niet weet welke speakers spelen. Bij meer dan 12 ontwerpen kunnen we wellicht een onderscheid maken in monitor en vloerstaander of zo.

Ik ben voor een vaste selectie nummers voor de line up. Ik stel me voor dat we los hiervan de presentatie van elke ontwerp in ca.15 minuten doen. Dan kun je zelf zeker 2 a 3 stukken muziek laten horen waarmee ze excelleren. Voldoende pauzes tussendoor.

Dus hoe zou zo'n dag er uit kunnen zien? Ook dit gaan we natuurlijk samen weer in een vorm gieten...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door John P »

Nu de eerste modellen naar voren komen valt mij een ding op: d'Appolito is dood. Nu bedoel ik niet de arme man maar het mtm principe. Zijn wij logische techneuten dan toch ook gewoon followers of fashion?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door hsmeets »

Heeft dat niet meer te maken met budget? 4 units versus 6 units.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Ik las toevallig vandaag nog een artikel over Joseph zijn topontwerp bij Snell Acoustics, de Illusion. Een 3-weg met d'appolito. Zelf draai ik met infinity overture 1, ook MTM en ik vind het helemaal niet verkeerd. Alleen de afstralingsvoordelen worden niet meer populistisch overgenomen lijkt het. Ik zag bij die Snell onder hoeken een probleem bij 5kHz met de overname op 3kHz vanaf 2 x 5,25"
Mijn overture 1 meet absurd fraai, met 2x 4" en een in de baffle geintegreerde waveguide tweeter.
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/1208snell/


Voor de wedstrijd is het concept wellicht onhandig vanwege de extra unit. Tony Gee heeft van zijn ontwerpserie met de scanspeak Discovery ook een d'appolito variant gemaakt. Ze zijn er dus echt op wel ;-)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Vandaag een oud idee afgestoft en na wat rekenwerk gemerkt dat het kan...

(...) ik heb nog een setje Omnes Audio CX3.0 liggen waarmee ik wel kans zie een 3-weg te maken met wat uitzonderlijke kwaliteiten. Dit project was qua idee ooit al begonnen als een budget TAD reference one.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=9442

Eigenlijk zou optisch een 8" mooier zijn (SP-8/150 PRO) maar die is 8,50 duurder dan de 10" die bij eenvoudige filtering lager komt dus is het gebleven/geworden waar het destijds mee eindigde, de Monacor SPA-10PA.

Als ik het ontwerp een beetje rond krijg dan wil ik met dit ontwerp de strijd in eigen huis aangaan met mijn Project 05 - Filter Less Fits, en als geen van beide duidelijk op elk front minder is dan gaan ze maar beide mee naar de jury. Moet ik het wel binnen budget houden, dus een 3-weg filter onder de 15,- euro (daarom valt de duurdere 8" af)

Het filter van deze 3-weg zal waarschijnlijk geen enkele driver verzwakken, de 10" SPA-10PA woofer heeft een forse gevoeligheid.
De bijlage lautsprecherchassis_tieftoener_monacor_spa_10pa_bild_1323767158.jpg is niet meer beschikbaar
De bijlage CX3.0 005 paint.JPG is niet meer beschikbaar
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6&start=25
Ik was met deze driver al eens bezig geweest maar kreeg hem actief met plate amp en 2x 8" woofers niet lekker binnen het wedstrijdbudget. Nu dus terug naar het originele idee, hem combineren met een machtige PA driver. X-over rond 600 Hz waarschijnlijk..
Heb dit even uitgewerkt. Ik heb verder gezocht naar 8" oplossingen omdat het optisch fraaier is en de 10" PA woofer niets te doen heeft aangezien de tweeter van de coax unit by far de beperkte factor is als het gaat om geluidsdruk. Qua prijs, looks, diepgang kom ik dan uit op het alternatief in de vorm van de Mivoc mpa WM8. Met ca 43 euro echt een prima kandidaat.
Hij zit o.a. in de CT239 en daar valt alleen op dat het systeem in 25 liter wat diepgang mist.

Ik heb dat systeem gesimuleerd (meteen een goede indicatie van de gevoeligheid en bafflestep)
Daarna heb ik de Mivoc 8" en de Monacor 10" hierbij gesimuleerd. Uiteraard met realistische eenvoudige (budget) filters.

Dan neig ik toch weer naar de Monacor, echter de Mivoc maakt een mooi design een stuk eenvoudiger en kost ca 7,- euro minder... (dus 21,- ipv 14 euro per kant voor filters)
mivoc vs monacor 1.png
41 Hz (lage E) op -3dB is toch leuker dan op -8dB \:D/
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Even een truckje uitgehaald, met een LCR de boel 2dB platgemept. Hierdoor gaat de gevoeligheid met de Mivoc 8" 2dB naar beneden - naar 86 dB voor het systeem (CT239 is 88dB) en het kost minimaal 4 euro aan onderdelen. Het prijsverschil tussen de units wordt heel klein maar nog steeds is het concept met de Mivoc in het voordeel qua prijs en qua looks/afmetingen/optiek/design etc.

De vraag is natuurlijk wel wat mooier klinkt. Een systeem zonder handrem er op en een 10" woofer die bijna de helft uitslaat bij dezelfde geluidsdruk of een gelijk metend systeem qua SPL maar wat qua formaat veel meer eenheid vormt. De maximale belastbaarheid is vrijwel gelijk binnen Xmax aangezien de 10" PA woofer heel hard gedempt wordt. Beide spelen 40 Hz op 95 dB free space en de Mivoc speelt 103 dB in de powerdip, de Monacor 106dB. De CX3.0 tweeter is dan waarschijnlijk al naar de eeuwige jachtvelden, dus dat beide spelen in dit concept luid genoeg.
mivoc vs monacor 2.png
Met wat manipulatie komt de 8" Mivoc dus even diep in een compactere maar vooral (mogelijk) smallere behuizing. De vraag is alleen, hoeveel lever je dan in qua geluid? De Coax moet gedempt worden en een 10" klinkt waarschijnlijk makkerlijker dan een 8"... :-k :lagge: #-o :wink: Wat een lol.

Wat vinden jullie??
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Wat vinden jullie??
Ik zeg: testkastjes maken, dan weet je het.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

Wouter, je hebt in een (inmiddels weer opgeschoond) topic gezegd dat er nog een regel aan het reglement toegevoegd zou worden. Wat was dat? Is dat nog een beprekende factor?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

Oja, dat heb ik inderdaad geschreven en toen walt wilde stoppen met de wedstrijd.

de nieuwe regel is:

" het is verboden te stoppen met de wedstrijd voor Walt"

;-) Valt mee toch? Maar betekent voor de rest wel een beperking op de winkans, haha.

En voor wat betreft test kastjes, het wordt wel een kostbare aangelegenheid als ik een setje mivoc woofers en een setje monacor woofers ga aanschaffen. Het leek me altijd erg leuk om iets met die coax unit te doen, en voor de wedstrijd wilde ik ook nog wel een 3 weg uit proberen
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door John P »

Als je die herriewoofers moet gaan dempen om ze te laten aansluiten moet je misschien toch een maatje kleiner. Volgens mij passen optisch die alu dayton woofers er wel mooi bij. Twee daarvan is misschien net iets te duur maar een enkele komt ook al op 85 dB.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

John, je hebt me verkeerd begrepen.

De 10" sluit mooi aan. Kiezen voor de 8" betekent dat er gedempt moet worden in de LP en met een LCR rond 100 Hz om dezelfde diepgang te krijgen. Dat tonen de simulaties ook aan, met 3,4 Volt liggen de curves weer gelijk terwijl de 8" nu even diep komt. Ik demp dus 2dB ten gunste van diepgang, een lagere f3. Vervolgens moet ook de coax gedempt worden. Zet ik de Mivoc van 3,4V terug naar 2,83V dan ligt de gehele curve 2 dB lager. Het is niet anders mogelijk om de f3 naar beneden te krijgen, de kast groter of afstemming lager maken heeft geen zin.

Ik wil qua looks iets met z'n kartelrand. Anders zijn er genoeg mooiere alternatieven, misschien moet het hele idee de prullenbak in maar zo blijf je bezig. Er zijn ontwerpen met de CX3.0 en een 6,5" woofer bleek niet de beperkende factor maar die tweeter. Dat betekent dat je voor diepgang kunt kiezen. Toch heb ik liever een zo mooi mogelijke klank, en dan is een gevoeliger systeem (ca 88dB+) met een 10" woofer helemaal niet zo'n gek idee.

Qua bundeling rond 600 Hz is de 8" waarschijnlijk de betere keuze, of zou dat meevallen :-k
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
Oja, dat heb ik inderdaad geschreven en toen walt wilde stoppen met de wedstrijd.

de nieuwe regel is:

" het is verboden te stoppen met de wedstrijd voor Walt"

;-) Valt mee toch? Maar betekent voor de rest wel een beperking op de winkans, haha.
Ah, dus ik kan gewoon stoppen als ik wil? :rofl: :rofl:

wouter schreef:
En voor wat betreft test kastjes, het wordt wel een kostbare aangelegenheid als ik een setje mivoc woofers en een setje monacor woofers ga aanschaffen. Het leek me altijd erg leuk om iets met die coax unit te doen, en voor de wedstrijd wilde ik ook nog wel een 3 weg uit proberen
Dat had ik ook. Mijn alternatief voor de CP-10x was de CP-138 (of de 108) geweest met een HiVi K1 tweeter (ook maar 27 euro). Dan had ik ook met een paar onbruikbare units blijven zitten. Verder hakt dat in het filterbudget, want het is toch een echte 3-weg.

Nu kan ik nog overwegen om twee woofers toe te passen, mocht dat nodig zijn. Staat optisch ook wat beter.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: luidspreker ontwerpwedstrijd - algemeen discussie topic

Bericht door wouter »

pappaleo schreef:
Ah, dus ik kan gewoon stoppen als ik wil? :rofl: :rofl:
Ik overweeg weer een regel toe te voegen :yeah:

Heb hier 4 tangband woofertjes liggen voor een proef. Het concept klonk nog niet veelbelovend :-$ maar heb er ook eigenlijk geen tijd voor gehad. Maar om dan ook 2x 100,- euro uit te geven aan woofers... Ik laat het nog even rusten en wacht ook de reacties af. Het zou een heerlijk klinkend systeem kunnen zijn, een CX3.0 met een 10". Maar voor z'n formaat klopt de belastbaarheid dan gewoon niet ](*,

Bij ontwerpen van Zu Audio zie ik ook PA achtige woofers, en die schijnen/blijken erg fraai te klinken...
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”