het grote squeezebox vragen topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: het grote squeezebox vragen topic
Extra werk? Extra energie? Wat bedoel je? Zou er zo'n lui of ziek, zwak en misselijk processortje in en die SB zitten?
Die SB heeft tot taak om netwerkpakketjes te ontvangen op de juiste manier, in een buffer te zetten en naar de DAC en/of S/PDIF poort te sturen in het juiste formaat. Daar is hij voor gemaakt en dat doet ie ook goed.
Ik heb het hier getest en pas met 2 betonnen vloeren er tussen is het WiFi signaal zo zwak dat ie gaat haperen en dat hoor je dan heel goed als hikken en geratel: Het is dan goed of helemaal niet goed. Daartussenin is er geen verschil te horen.
Die SB heeft tot taak om netwerkpakketjes te ontvangen op de juiste manier, in een buffer te zetten en naar de DAC en/of S/PDIF poort te sturen in het juiste formaat. Daar is hij voor gemaakt en dat doet ie ook goed.
Ik heb het hier getest en pas met 2 betonnen vloeren er tussen is het WiFi signaal zo zwak dat ie gaat haperen en dat hoor je dan heel goed als hikken en geratel: Het is dan goed of helemaal niet goed. Daartussenin is er geen verschil te horen.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Zullen we het een keer uitproberen.
1 op de kabel en 1 draadloos, dezelfde muziek en de rest van de versterking ook, alleen schakelen tussen de ingangen.
Lijkt mij leuk

1 op de kabel en 1 draadloos, dezelfde muziek en de rest van de versterking ook, alleen schakelen tussen de ingangen.
Lijkt mij leuk
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ok. Hier kom je dus alleen achter door het te proberen en vergelijken, ga ik zeker doen. Voor m'n gevoel heeft Peter gelijk en kan het gewoon niet uitmaken, en is het dezelfde onzin als een vergulde HDMi kabel gebruiken, als voorbeeld. Ik heb er te weinig ervaring mee, heb (te) lang in de analoge hoek gezeten.
Maar wat anders, wat ik me afvraag: als de WiFi router de verbinding naar de Squeezebox verzorgd vanaf de NAS, muziekstreamen dus, in hoeverre is dit van invloed op de snelheid naar andere gebruikers toe, bv een iPad in ons geval die iets ophaalt van internet? Binnen de beperking van internet zelf natuurlijk dat al traag is. Of is het zo dat dit toch een ander kanaal is en de WiFi (N standaard, terwijl de squeezebox G is) zowiezo al veel sneller is?
Een jaar of 10 geleden had ik alles draadloos thuis naar een laptop en 2 pc's toe, maar ben hier toen vanaf gestapt wegens continue ellende, maar sindsdien heef de tijd niet stil gestaan natuurlijk.
Maar wat anders, wat ik me afvraag: als de WiFi router de verbinding naar de Squeezebox verzorgd vanaf de NAS, muziekstreamen dus, in hoeverre is dit van invloed op de snelheid naar andere gebruikers toe, bv een iPad in ons geval die iets ophaalt van internet? Binnen de beperking van internet zelf natuurlijk dat al traag is. Of is het zo dat dit toch een ander kanaal is en de WiFi (N standaard, terwijl de squeezebox G is) zowiezo al veel sneller is?
Een jaar of 10 geleden had ik alles draadloos thuis naar een laptop en 2 pc's toe, maar ben hier toen vanaf gestapt wegens continue ellende, maar sindsdien heef de tijd niet stil gestaan natuurlijk.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Hangt allemaal af van de kwaliteit van je WiFi verbinding. Als die minder is loopt de totale bandbreedte ook terug. Als je daarmee problemen krijgt kun je misschien nog iets doen met een QOS instelling in je router als die aanwezig is. Dan kun je voorrang geven aan het verkeer naar de SB. Maar het moet wel heel veel minder zijn wil de SB het niet meer bij kunnen sloffen.
Zelf bedien ik de SB met iPeng op de een iPod via dezelfde WiFi verbinding en dat interfereert niet met het geluid en soms zit mijn vrouw via WiFi te YouTuben op de iPod en merk daar niets van op de SB.
Zelf bedien ik de SB met iPeng op de een iPod via dezelfde WiFi verbinding en dat interfereert niet met het geluid en soms zit mijn vrouw via WiFi te YouTuben op de iPod en merk daar niets van op de SB.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Lijkt mij ook leuk, kunnen we gelijk nog een paar onmmogelijke verbeteringen proberen.hannesie schreef:Zullen we het een keer uitproberen.![]()
1 op de kabel en 1 draadloos, dezelfde muziek en de rest van de versterking ook, alleen schakelen tussen de ingangen.
Lijkt mij leuk![]()
![]()
-standaard voeding vs. een lineaire
-interne vs. externe dac
-standaard vs. softwarematig gemod
Re: het grote squeezebox vragen topic
Dan heb je wel 2 avonden nodig voor alle grappen, maar wel leuk.
Onder het mom van baat het niet, dan schaad het niet.

Onder het mom van baat het niet, dan schaad het niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Het probleem is dan ook dat als het wat uit zal maken je ook de Wifi verbinding wat slecht zult moeten maken Hans. Maw, ALS er verschil is zal dit verschil groter zijn met een mindere verbinding. Als je het goed wilt testen moet je eigenlijk hetzelfde stukje muziek gelijktijdig op 2 knijpdoosjes afspelen, eentje Wifi en eentje vast in verbinding. Dan op 2 ingangen van een voorversterker en dan omschakelen. Bij 1 knijpdoos omschakelen van Wifi naar vast zit er toch wat tijd tussen wat weer je waarneming kan 'vertroebelen'. Als je met 2 doosjes werkt kun je ook het geachte publiek 'blind' laten luisteren. Als dan blijkt dat vast aangesloten beter klinkt zal het wel zo zijn. Toch? Blijf sceptisch
Dan, soms zit het mee in het leven. Zat even te bekijken (in afwachting van de bestelling) hoe ik de boel eventueel 'vast' zou kunnen aansluiten (een aansluiting voor de video mediaspeler zou zowiezo handig zijn daar), toen ik de door mij vergeten telefoonaansluiting zag die achter de audio kast zit. Dit huis is 15 jaar oud, toendertijd legden mensen nog wel eens een tlf draad. Het zal toch niet.....ja, het zal wel
de telefoonkabel ligt er zelfs nog in, keurig in een piepke, komt uit in de meterkast. Die heb ik wel gezien maar komt wat vreemd meterkast in, en ik nam ook aan dat deze naar een van de kamers boven ging. Dat wordt dus de vaste verbinding, maar neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben of het nou wat uitmaakt of niet.
Dan, soms zit het mee in het leven. Zat even te bekijken (in afwachting van de bestelling) hoe ik de boel eventueel 'vast' zou kunnen aansluiten (een aansluiting voor de video mediaspeler zou zowiezo handig zijn daar), toen ik de door mij vergeten telefoonaansluiting zag die achter de audio kast zit. Dit huis is 15 jaar oud, toendertijd legden mensen nog wel eens een tlf draad. Het zal toch niet.....ja, het zal wel
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik heb precies hetzelfde, de telefoon aansluiting gebruik ik in de kamer niet meer, ik gebruik nu 3 Dect stations en basis Gigaset A580 IP staat naast de Router boven om eventueel VOIP te gaan gebruiken, maar het lijkt er op dat de nummers nu niet vrijkomen.Barry2001 schreef:Als je het goed wilt testen moet je eigenlijk hetzelfde stukje muziek gelijktijdig op 2 knijpdoosjes afspelen, eentje Wifi en eentje vast in verbinding. Dan op 2 ingangen van een voorversterker en dan omschakelen.
Dat is dus precies wat ik wilde doen.
Dan, soms zit het mee in het leven. Zat even te bekijken (in afwachting van de bestelling) hoe ik de boel eventueel 'vast' zou kunnen aansluiten (een aansluiting voor de video mediaspeler zou zowiezo handig zijn daar), toen ik de door mij vergeten telefoonaansluiting zag die achter de audio kast zit. Dit huis is 15 jaar oud, toendertijd legden mensen nog wel eens een tlf draad. Het zal toch niet.....ja, het zal welde telefoonkabel ligt er zelfs nog in, keurig in een piepke, komt uit in de meterkast. Die heb ik wel gezien maar komt wat vreemd meterkast in, en ik nam ook aan dat deze naar een van de kamers boven ging. Dat wordt dus de vaste verbinding, maar neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben of het nou wat uitmaakt of niet.
Ik heb dus door de telefoonleiding 2x Cat 5e, 1 voor IPTV naar het glasvezelmodem, en de andere hangt aan de router en dan in de kast een 5 poort switch 10/100, met een verbinding naar de BD-C8500 en een verbinding naar de SB.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Was je in Beetserszwaag Hans, volgens mij 2 jaar geleden? De man met de platenspeler, cd speler en mediaspeler tegelijkertijd met ik dacht Bob Marley op dezelfde set. Zelfde idee, muziek tegelijk starten, en dan met de bronkeuze omschakelen. Moet te regelen zijn toch?hannesie schreef:Ik heb precies hetzelfde, de telefoon aansluiting gebruik ik in de kamer niet meer, ik gebruik nu 3 Dect stations en basis Gigaset A580 IP staat naast de Router boven om eventueel VOIP te gaan gebruiken, maar het lijkt er op dat de nummers nu niet vrijkomen.Barry2001 schreef:Als je het goed wilt testen moet je eigenlijk hetzelfde stukje muziek gelijktijdig op 2 knijpdoosjes afspelen, eentje Wifi en eentje vast in verbinding. Dan op 2 ingangen van een voorversterker en dan omschakelen.
Dat is dus precies wat ik wilde doen.
Dan, soms zit het mee in het leven. Zat even te bekijken (in afwachting van de bestelling) hoe ik de boel eventueel 'vast' zou kunnen aansluiten (een aansluiting voor de video mediaspeler zou zowiezo handig zijn daar), toen ik de door mij vergeten telefoonaansluiting zag die achter de audio kast zit. Dit huis is 15 jaar oud, toendertijd legden mensen nog wel eens een tlf draad. Het zal toch niet.....ja, het zal welde telefoonkabel ligt er zelfs nog in, keurig in een piepke, komt uit in de meterkast. Die heb ik wel gezien maar komt wat vreemd meterkast in, en ik nam ook aan dat deze naar een van de kamers boven ging. Dat wordt dus de vaste verbinding, maar neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben of het nou wat uitmaakt of niet.
Ik heb dus door de telefoonleiding 2x Cat 5e, 1 voor IPTV naar het glasvezelmodem, en de andere hangt aan de router en dan in de kast een 5 poort switch 10/100, met een verbinding naar de BD-C8500 en een verbinding naar de SB.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik was vorig jaar voor het eerst in Beesterzwaag.
Ik heb zelf wel vergelijkingen gehouden met de platenspeler en de CD speler toen ik het gevoel had dat er bij de CD minder laag in zat.
Ik had een CD gekocht, na veel zoeken gevonden, en toen ik hem afspeelde had ik het gevoel dat ik wat mistte, vooral bij het 2e nummer Take me to the Pilot
Toen heb ik de 2 naast elkaar laten afspelen, en toen bleek dat de plaat meer laag had dan de CD in bepaalde stukken, waarschijnlijk door de remastering van het origineel.
Het was de plaat Your Song van Elton John.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oSEX2yrZDks[/youtube]
Beetje off topic
maar dit klinkt helemaal niet zoals op de plaat.
Ik heb zelf wel vergelijkingen gehouden met de platenspeler en de CD speler toen ik het gevoel had dat er bij de CD minder laag in zat.
Ik had een CD gekocht, na veel zoeken gevonden, en toen ik hem afspeelde had ik het gevoel dat ik wat mistte, vooral bij het 2e nummer Take me to the Pilot
Toen heb ik de 2 naast elkaar laten afspelen, en toen bleek dat de plaat meer laag had dan de CD in bepaalde stukken, waarschijnlijk door de remastering van het origineel.
Het was de plaat Your Song van Elton John.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oSEX2yrZDks[/youtube]
Beetje off topic
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Inmiddels het pakket binnen gekregen, en geinstalleerd. Geen probleem eigenlijk, hangt nu nog aan de Wifi, zal van het weekend een kabel trekken om dat ook te proberen.
Alles wijzigt zich eigenlijk vanzelf, wat muziek op de NAS gezet, eerste indruk is erg goed. Simpel te bedienen, klinkt goed, alhoewel ik er nog eens een avondje goed voor wil gaan zitten, maar het lijkt echt erg goed. En internet radio is toch echt wel gaaf, dat ga ik zeker gebruiken.
Alleen een vreemd probleem, misschien dat het jullie bekend voorkom: Ik zie alle albums 2x. Ik gebruik Squeezebox Server 7.6.1 wat volgens mij de laatste is. Als ik vanuit mijn pc op de NAS kijk zie ik ze uiteraard wel 1 keer staan, dus er zal eits in de Server software fout gaan. Iemand een idee?
Alles wijzigt zich eigenlijk vanzelf, wat muziek op de NAS gezet, eerste indruk is erg goed. Simpel te bedienen, klinkt goed, alhoewel ik er nog eens een avondje goed voor wil gaan zitten, maar het lijkt echt erg goed. En internet radio is toch echt wel gaaf, dat ga ik zeker gebruiken.
Alleen een vreemd probleem, misschien dat het jullie bekend voorkom: Ik zie alle albums 2x. Ik gebruik Squeezebox Server 7.6.1 wat volgens mij de laatste is. Als ik vanuit mijn pc op de NAS kijk zie ik ze uiteraard wel 1 keer staan, dus er zal eits in de Server software fout gaan. Iemand een idee?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Het kan dus zijn dat hij het 2 keer heeft gescand, bij de instellingen alles opnieuw scannen.
Dan gooit hij de oude database weg en moet het goed komen, anders is er een ander probleempje.
Dan gooit hij de oude database weg en moet het goed komen, anders is er een ander probleempje.
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: het grote squeezebox vragen topic
heb je misschien nog van die .m3u playlist files in je mapjes staan?
Scanspeakman
Scanspeakman
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Heb ik geprobeerd Hans, zelfde resultaat. Wat ik doe, ik benader de NAS gewoon met de windows explorer, en kopieer de albums ernaartoe. Hierna scannen. Wat wel vreemd is, standaard in de instellingen van de squeezebox server staat de dir 'Multimedia' als map waar de bestanden staan. Die dir was niet aanwezig op de schijf die in de NAS zit dus die heb ik aangemaakt. Nu gebruik ik Vista, en het lukt me niet om die dir open te zetten, netwerkgebeuren onder Visa is zowiezo een drama, vraag me af waarom ik het nog gebruikhannesie schreef:Het kan dus zijn dat hij het 2 keer heeft gescand, bij de instellingen alles opnieuw scannen.
Dan gooit hij de oude database weg en moet het goed komen, anders is er een ander probleempje.
Kan het de firmware zijn, die is vrij nieuw? Weet je hoe je terug kun naar een oudere firmware versie? Anders probeer ik dat. Wordt zaterdag in elk geval, ga zo op 1 oor en heb morgen een lange dag.
Nog wat zitten luisteren, klinkt echt al wel goed zeg, veelbelovend!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
In een aantal wel ja, niet allemaal. Hoezo?scanspeakman schreef:heb je misschien nog van die .m3u playlist files in je mapjes staan?
Scanspeakman
Re: het grote squeezebox vragen topic
Bij de instellingen staat ook de dir waar de server zijn muziek kan verwachten, er is volgens mij iets wat hem daar nekt, en hij dus 2 dir/mappen ziet onder gedeelde meppen.
Is een beetje vreemd dat je wel kunt kopiëren en niet kunt benaderen of hoe je dat doet.
Ik heb "gelukkig" geen ervaring met Vista.
Ik heb geen negatieve ervaring met de nieuwe SqueezeServer.
Is een beetje vreemd dat je wel kunt kopiëren en niet kunt benaderen of hoe je dat doet.
Ik heb "gelukkig" geen ervaring met Vista.
Ik heb geen negatieve ervaring met de nieuwe SqueezeServer.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Je gebruikt ook 7.6.1? Vista zat op de pc toen ik 'm kocht, niks dan ellende. Met XP kon ik me aardig redden, Vista is drama, zeker het netwerkgebeuren. Op het werk zijn we naar W7 overgegaan wat weer een stuk beter lijkt.hannesie schreef:Bij de instellingen staat ook de dir waar de server zijn muziek kan verwachten, er is volgens mij iets wat hem daar nekt, en hij dus 2 dir/mappen ziet onder gedeelde meppen.
Is een beetje vreemd dat je wel kunt kopiëren en niet kunt benaderen of hoe je dat doet.
Ik heb "gelukkig" geen ervaring met Vista.
Ik heb geen negatieve ervaring met de nieuwe SqueezeServer.
Ik ga er van het weekend nog wel mee stoeien, in elk geval muchos grazias voor het meedenken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Na wat googlen zou het probleem van de dubbele albums wel eens in het niet goed taggen kunnen zitten. Nu ik begin met de collectie op te bouwen is het handig denk ik hier gelijk goed mee te beginnen.
Wat en hoe kunnen jullie aanraden om te taggen? Kan dit met Media Monkey bv?
Wat en hoe kunnen jullie aanraden om te taggen? Kan dit met Media Monkey bv?
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik gebruik MP3tag. Dubbele albums kwamen in sommige oudere versies voor bij een corrupte database.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Mwah, die doet Flac maar matig (voor de Vobis tags). Gewoon goed werkt de tag edit mogelijkheden die al in dBpoweramp zitten.
Belangrijk is dat je dBpoweramp zo instelt dat ie zowel de ID3v1 als de ID3v2 tags beide invoegt.
Verder moet voor iedere track de "album artist" hetzelfde zijn binnen eenzelfde album, alleen "album" is niet voldoende. Is "album artist" niet hetzelfde voor de tracks van 1 album dan krijg voor de verschillende tracks ook verschillende albums (met dezelfde "album" naam).
Belangrijk is dat je dBpoweramp zo instelt dat ie zowel de ID3v1 als de ID3v2 tags beide invoegt.
Verder moet voor iedere track de "album artist" hetzelfde zijn binnen eenzelfde album, alleen "album" is niet voldoende. Is "album artist" niet hetzelfde voor de tracks van 1 album dan krijg voor de verschillende tracks ook verschillende albums (met dezelfde "album" naam).
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
MP3tag is freeware zie ik, dBpoweramp is kopen. Ik zie wel een freeware versie van dBpoweramp, staat niet echt bij wat er wel en niet mee kan, misschien eens proberen. Wat gebruik jij Peter?
Ik zal in elk geval zorgen dat zowel de ID3v1 als de ID3v2 tags worden ingevoegd, goede tip.
Ik zal in elk geval zorgen dat zowel de ID3v1 als de ID3v2 tags worden ingevoegd, goede tip.
Re: het grote squeezebox vragen topic
Ik gebruik Foobar voor alles wat met geluid te maken heeft, dus ook tags maken, bewerken en bewaken. Zelfs songteksten invoegen kan via een add-on, deze zijn ook af te lezen op de squeezebox-touch. Het enige nadeel van Foobar is dat je geen afbeeldingen kunt opslaan in het muziekbestand, hij kan ze wel lezen evenals een folder.jpg. Pas op bij het taggen voor dubbele artiestennamen als:
Crosby Stills Nash and Young
Crosby Stills Nash & Young
Crosby, Stills, Nash and Young
Crosby Stills Nash ... enzovoort
Ik heb ze alle CSN(&Y) genoemd, maar het belangrijkste is dat ze allemaal bij elkaar in een artiestengroep terechtkomen.
Crosby Stills Nash and Young
Crosby Stills Nash & Young
Crosby, Stills, Nash and Young
Crosby Stills Nash ... enzovoort
Ik heb ze alle CSN(&Y) genoemd, maar het belangrijkste is dat ze allemaal bij elkaar in een artiestengroep terechtkomen.
Re: het grote squeezebox vragen topic
dBpoweramp Reference R14 Voor die $38 is er gewoon niet beter. Zowel met Flac als MP3 heb ik nog geen enkel probleem met taggen gehad de afgelopen 2 jaar dat ik het nu gebruik. En het converteert echt ieder formaat naar ieder formaat.Barry2001 schreef:MP3tag is freeware zie ik, dBpoweramp is kopen. Ik zie wel een freeware versie van dBpoweramp, staat niet echt bij wat er wel en niet mee kan, misschien eens proberen. Wat gebruik jij Peter?
Er zitten erg veel administratie tools bij en de Windows shell integratie is ook erg handig: Als je met je muis over een muziekfile gaat krijg je een pop-up met de tags. Met de rechter muisklik kun je direct de tags editen van de file of van meerde files tegelijk die je hebt geselecteerd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: het grote squeezebox vragen topic
Heb even MP3tag gedownload om het taggen te proberen: gaat goed nu, dit was het probleem. Komt er keurig netjes in te staan, geen dubbele albums meer. Zit nog wel even te harken met wat verzamelaars bv, maar daar komen we wel uit. Dit is trouwens wel een tijdrovend karweitje zeg...
Re: het grote squeezebox vragen topic
Voor verzamelaars zet je "Album Artist" op "Various Artists" en vul je per track de artiest in bij "Artist". Moet het goed gaan 
Ja dat is met de hand veel werk. Daarom is rippen met dBpoweramp ook zo handig, gaat het altijgd gelijk goed
Ik heb met een HD download een keer gehad dat "Album Artist" en "Artist" verwisseld waren, ook leuk om dat te herstellen

Ja dat is met de hand veel werk. Daarom is rippen met dBpoweramp ook zo handig, gaat het altijgd gelijk goed
Ik heb met een HD download een keer gehad dat "Album Artist" en "Artist" verwisseld waren, ook leuk om dat te herstellen
