Unbaffled Dipole

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Dan kun je ook een Peerless breedbander nemen, die is ook bijna open van achteren. De Vifa TG9FD10/04 en Fountek FR88EX ook nog wel.
Maar zonder metingen is daar weinig over te zeggen. Daarom was het ook een vraag van mij :) Kun je jou metingen van die BB3.01 laten zien?

Als je trouwens volledige zonder baffle gaat, heb je toch wel een 12inch nodig om tot 100Hz te gaan denk ik.
Maak je de baffle al wat dikker (laten we zeggen 6cm) dan krijg je alweer een beetje last van een staande golf.
Laatst gewijzigd door b_force op ma 02 aug 2010, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Boven 2 khz is geen probleem als je de Neo3W neemt!

Bart heeft niet gelezen dat je bepaalde zaken niet mag posten, dus gauw even je post aanpassen, k.p.! Wat niet weet, wat niet deert :twisted: .
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12448
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door b_force »

Hier zie je open structuur van de BB3.01
Afbeelding
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef:
... zou je een scan van die HH test van de Omnes willen uploaden?
de hele test maar niet doen, maar een kort citaat dan maar:
vervorming BB301.jpg
vrij netjes lijkt me zo, alleen de K2 komt in de buurt van 1%, K3 en K5 blijven daar ruim onder. (zocht wat anders, en kwam toen deze ook tegen)
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door k.p. »

De Omnes Audio bb3.01 heeft een heel mooi afstraalgedrag tot redelijk hoge frequenties. In mijn project wil ik hem tot 2,5kHz LR4 inzetten. Hier ga ik hem toepassen met een kleine baffle. Veel lager dan 1kHz wil je hem waarschijnlijk niet inzetten in verband met de noodzakelijke boost, vervorming en powerhandeling.

Dit is echter niet heel interessant voor Martijn M.

*Ik hoop mijn project snel te kunnen afronden, dan kan er een mooi vergelijk worden gemaakt:). Tenniste als Martijn dat ook wil.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Ik denk dat je hier even goed moet kijken:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... eview.html
en
http://musicanddesign.com/NaO_Note_Previews.html

Scan-speak Discovery 10F gecrossed naar een Neo3PDR met waveguide op 6.5 kHz...
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Ik heb het topic gevolgd. Om eerlijk te zijn vind ik de metingen moeilijk te interpreteren zoals ze zijn gerepresenteerd. Zijn zijn resultaten nou beter dan die van mijn speaker of dan die van jou?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door bertor »

Martijn M schreef:
Ik heb het topic gevolgd. Om eerlijk te zijn vind ik de metingen moeilijk te interpreteren zoals ze zijn gerepresenteerd. Zijn zijn resultaten nou beter dan die van mijn speaker of dan die van jou?
Ze zijn lastig te interpreteren ja. Maar bij mij heb je dat rondstraaleffect rond 6 kHz. Jouw speaker heeft daar, om onduidelijke redenen, minder last van. Ik denk dat zijn speaker vergelijkbaar is. Hij legt minder de nadruk op de respons aan de achterzijde, al is die nog steeds erg goed. Het aardige is dat hij voor zo'n hoog overnamepunt kiest.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Kreskovsky heeft de pagina geüpdate. Nu kan ik de metingen beter interpreteren: http://www.musicanddesign.com/NaO_NoteDetails.html . Best goed. Niet uitzonderlijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Afbeelding

Ja, niet uitzonderlijk. Dit doet MOB3W, blauw is voor en rood is achter (het kostte enige moeite om de resolutie verticaal net zo plat te slaan als John K. heeft gedaan). Hij heeft blijkbaar een erg hoog overnamepunt. Maar zijn speaker zal erg mooi klinken, zeker weten.
Bijlagen
MOB3W.png
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Jeroen

Mooi plaatje maar wat is de verticale resolutie van de grafiek 1,3,5,10 of 20dB per div.

Rob
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Die is 15dB. Ik heb gezorgd dat de hoogte verhouding van 15dB op de 1-2kHz afstand ongeveer 1:2 is net zoals in de grafiek van John K. De grafiek van John K. is zelfs nog steeds wat platter, kun je nagaan.

Ik dacht dat ik dat speciaal in mijn post vermeldde dat ik de resolutie gelijk had getrokken, maar goed extra controle kan geen kwaad...

Het ging me niet zozeer om het aanprijzen van MOB3W, als wel erop te wijzen dat John K. schermt met een grafiek die extreem is platgeslagen. Op normale resolutie zou het er echt niet uitzien, een dip van 10dB op 5kHz.

Hierbij hetzelfde plaatje van MOB3W maar dan op normale resolutie. Dat wordt al een stuk minder fraai. :lol:
Bijlagen
Naamloos.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door Martijn M »

Nu zit er een stel B&G Neo3PDR's in mijn speakers. Het filter aanpassen was gauw gebeurd. Nu maar 's een tijdje luisteren. De eerste indruk is dat er geen heel groot verschil is O:) .

Zie hier voor een vergelijk van de Neo3W en de Neo3PDR: viewtopic.php?f=4&t=13393
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Unbaffled Dipole

Bericht door jeroen_d »

Het stukje extra tophoog in de power respons zal zeker niet bij alle opnames duidelijk hoorbaar aanwezig zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”