T-Amp

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

weidok schreef:
http://www.autocostruire.com/catalog/pr ... cts_id=258

Hier T amp onderdelen gemonteerd met potmeter en getest
voor 95 Euro !!

Geen SMD gedoe !!!!

moet alleen nog een voeding bij en dan de behuizing nog
Heb deze T amp mogen beluisteren 2 x 20 watt dus
heeft meer "ballen'" dan de zilveren T amp..
Echt een toppertje .. erug muzikaal .. lucht in de
weergave...
JuuL

Bericht door JuuL »

Gisteren terug van vakantie, ik heb nu alle tijd om mijn amp2kit af te maken :D.
Dadelijk maar eens beginnen met smd solderen. Voor de koeling van de TP2350B chip ga ik een heatsink gebruiken, lijkt me het handigste.

Rudy, hoe staat het er bij jou eigenlijk voor dan?

/edit
Hoezo staan er geen kleurcodes/cijfers op de smd condensatortjes? Hoe kun je dan in godsnaam weten wat de waarde is? :?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
teacher

Bericht door teacher »

Als het goed is staat er op het zakje wat erin zit.
Dan is het een kwestie van afstrepen wat het niet is, en dan hou je vanzelf de condensatortjes over.

Heb je alle zakjes leeggegooid... then you're screwed :)
JuuL

Bericht door JuuL »

Jah oke dat was mijn tactiek ook al :P
Eigenlijk te gek voor woorden dat je niet kunt aflezen wat van waarde zon condensatortje heeft, maar goed, zet de waarde maar eens op zon friemel smdtje.

Alle smdtjes zitten nu vast (ging eigenlijk best goed!) op de ics na.
Ik heb nog een 5 Volt voeding nodig. Voldoet een simpele 7805 in dit geval? En zo ja, wat van ctjes moet ik erbij plaatsen?

Ik koop nog wat draad wat ik om mijn trafo wikkel voor deze voeding.
Rudy

Bericht door Rudy »

Rudy, hoe staat het er bij jou eigenlijk voor dan?
Ben momenteel veel printen van verschillende projecten aan het layouten, daar het nogal vervelend is telkens het ets en ontwikkelbad opnieuw op te stellen, dus ben ik gewoon van de volgende 5 projecten alle schemas en pcb's aan het voorbereiden, waardes en optimalisatie en inbouwen moet dan achteraf maar gebeuren, wat meestal toch altijd het geval is.

T-amp is er eentje van hoor :wink:

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Ik heb nog een 5 Volt voeding nodig. Voldoet een simpele 7805 in dit geval? En zo ja, wat van ctjes moet ik erbij plaatsen?

Ik koop nog wat draad wat ik om mijn trafo wikkel voor deze voeding.
Tis natuurlijk gissen hoe gevoelig de interne opamp van de T-amp is voor deze voeding. Ik heb de laatste tijd hier eens naar zitten kijken en stuitte op het volgende schema. De BD139 transistoren lijken me overdreven, vervangen door BC547 zou toch ook goed moeten werken. Het schema is simpel en lijkt me wel geschikt.

http://members.chello.nl/~m.heijligers/ ... /suplv.pdf

Zoals je ziet veel RC filtering en veel stroomversterking. Geen tegenkoppeling. Je hebt natuurlijk slechts een gedeelte nodig, de negatieve helft kan worden weggelaten en het hele onderste gedeelte (de 10V voeding) ook.
sietse

Bericht door sietse »

Jeroen schreef:
De BD139 transistoren lijken me overdreven, vervangen door BC547
Kijk uit Jeroen, de BD139 zijn power torren en de BC types absoluut niet!
BD139 zijn bedoeld om stroom te kunnen verwerken en BC types zijn leuk in voorversterker trappen, knipperlicht schakelingen of zo.

Sietse
JuuL

Bericht door JuuL »

Bedankt, maar ik denk dat ik het eens ga proberen met een simpele 7805 hoor, tenzij jullie het me echt afraden.
sietse

Bericht door sietse »

Juul,

Als ik het mij goed herinner, kunnen die ongeveer 1 Amp. leveren?
Met zo'n IC kun je overigens met een parallel transistor de te leveren stroom verhogen. Moet ik eventueel gaan opzoeken maar weet niet of ik dat allemaal nog heb. Vooral waar......:oops:

Sietse
JuuL

Bericht door JuuL »

Jah klopt 1 Amp, dit lijkt me meer dan voldoende. Maar ik vroeg het bovenstaande vooral voor de stabiliteit etc, of dat voldoende is van een normale 7805. Ik denk dat dat wel kan, nietwaar?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Een LM7805 voor de 5V kan prima maar een LM317 is beter: Stabieler en lagere ruis.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

JuuL schreef:
Jah klopt 1 Amp, dit lijkt me meer dan voldoende. Maar ik vroeg het bovenstaande vooral voor de stabiliteit etc, of dat voldoende is van een normale 7805. Ik denk dat dat wel kan, nietwaar?
Ik dacht dat je wel gevoelig zou zijn, zeker na de elektronicalessen van Rudy, voor een voeding zonder tegenkoppeling met Schottky diodes als gelijkrichter waardoor ruis zeer laag is en transient gedrag zeer goed is. Daar legt die 7805 het in theorie natuurlijk zwaar tegen af. Qua stabiliteit is die 7805 natuurlijk geen enkel probleem, vooral niet als je de 100nF ontkoppel C-tjes direct op de pootjes soldeert en de grotere elco's er ook vlakbij.
Rudy

Bericht door Rudy »

Daar legt die 7805 het in theorie natuurlijk zwaar tegen af
Zoals dat schema daar staat wint de 7805 op ALLE vlakken.

En alle emittervolgenrs zijn trouwens locale feedback, dus het concept feedback-loos is nooit het geval.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ik meende me iets over dat stabbie verhaal te herinneren vandaar dat ik het nog een keer vroeg ;). Ik weet het nl niet meer precies.

Een LM317 voedinkje is dus wel wat?

Voldoet deze miss?
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97

Btw, al het solderen van de smdtjes en ICtjes is (lijkt het) goed gegaan. Nog wat kleine dingetjes - en die 5volt voeding uiteraard - en ik kan eerste test doen.
Ik heb hier gewoon mijn eerdergenoemde 50watt soldeerbout voor gebruikt, werkt uitstekent.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Rudy schreef:
Daar legt die 7805 het in theorie natuurlijk zwaar tegen af
Zoals dat schema daar staat wint de 7805 op ALLE vlakken.

En alle emittervolgenrs zijn trouwens locale feedback, dus het concept feedback-loos is nooit het geval.

Groetjes
Rudy
Zou je dat een beetje kunnen uitleggen, dat van die ALLE vlakken? Moet ik dit soort schakelingen onder Audiofiele onzin scharen?

Ik had de indruk gekregen dat ik dit soort schakelingen serieus kon nemen ook na lezen van een artikeltje op TNT audio:
http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... se3_e.html

Hierin staan een paar simpele discrete schakelingen waarbij de zener + emittervolger een erg lage ruis tot gevolg heeft.

Ik zou er dus graag meer over weten, maar wellicht is dit het juiste draadje niet.
Rudy

Bericht door Rudy »

Zou je dat een beetje kunnen uitleggen, dat van die ALLE vlakken? Moet ik dit soort schakelingen onder Audiofiele onzin scharen?
Met dat "soort" schakelingen is er helemaal niets mis.
Maar met de algemenen inzetbaarheid moet wel worden opgelet.
Ik had de indruk gekregen dat ik dit soort schakelingen serieus kon nemen ook na lezen van een artikeltje op TNT audio:
http://www.tnt-audio.com/clinica/regula ... se3_e.html
Je mag ( of moet ) deze ook serieus oppakken, gemis op de site is trouwens het impulsgedrag ( wat juist de reden is waarvoor mensen naar nonfeedback princypes gaan ) , wat imo meer belangrijker is dan noise dat op -100dB ligd, want je opamp "verbeterd" dit tenslotte ook al.
Hierin staan een paar simpele discrete schakelingen waarbij de zener + emittervolger een erg lage ruis tot gevolg heeft.
Zelfde als hierboven

In het kort waarom men naar een "pseudo" nonfeedback wil en ook waarom en wanneer niet.

Wanneer men gebruik maakt van een standaard regulator dan werken deze volgens het princype dat ze een referentie vergelijken met de uitgangsspanning, dit met een verschiltrap, de uitgangsspanning word dus bijgeregeld met de snelheid van de verschiltrap ( en buffer ), het probleem hierbij is dat wanneer de uitgangssimpedantie ( welke behoorlijk laag is trouwens ) lager is dan de parrallelcap aan de uitgang dat bij een impulsbelasting de cap word ontladen, de verschiltrap merkt een verschil op en wil dit compenseren, deze doet dat ook maar al zen toegevoegde energy gaat meer naar de cap dan naar de load, de verschilspanning blijft dus of word nog erger, de verschiltrap gaat hier deze maal nog erger op reageren omdat zen vorige toevoeging van energy het probleem niet heeft opgelost en het verschil er nog steeds is, de energy die hij nu gaat toevoegen is van zodanige groote dat niet enkel de cap word opgeladen maar de uitgangsspanning een spike gaat vertonen ( mV's wel te verstaan ). Wat gebeurd er nu dus, zolang de bandbreedte van de belansting kleiner is dan de regulator is er geen enkel probleem en doet de regulator zen werk, maar wanneer de belansting impulsig is en dus een grotere bandbreedte vertoond dan zal steeds de cap ontladen worden en dan word de elco impulsig bijgeladen door de regulator ( tegen de limietbandbreedte van de reg ).
Moeten we ons daar nu iets van aantrekken, wel dat bepaal je zelf natuurlijk, maar bij het gebruik van moderne opamps ( > 1MHz bandbreedte ) gaat dit wel degelijk voor kleine problemen zorgen, in de praktijk komt dit neer op een agressievere weergave.

Maar wanneer we nou de uitgangsspanning niet ( of lokaal ) gaan vergelijken met de uitgangsspanning, dan krijgen we de overdreven reactie van de regulator op zich niet. Maar deze non-feedabck regulators hebben van nature uit een behoorlijk hoge uitgangsimpedantie ( BE weerstand van de Tra ) omdat ze juist de feedback niet hebben en deze weerstand dus niet kunnen corrigeren. Dus tot nu toe enkel in zen nadeel, tragere en slechtere regulatie.
Wat is nou het groot voordeel aan dit princype, wel heel simpel, daar de standaard reg onstabieler en trager word naargelang er een grote elco aan zen uitgang hangt, heeft dit in dit princype geen enkel nadeel, en kan men dan ook een zo groot men wil elco toepassen als men wil, dat als voordeel heeft dat de load een zeer lage impedantie ziet en wel degelijk zoveel impulsen kan vragen zoveel de elco ook maar toelaat, hierbij moet wel gezegd worden dat de gemiddelde spanning ( bij een load ) dus wel degelijk zakt over de elco omdat de regulator in dit geval dit zeer traag maar zeer gecontroleerd bijregeld. Dus de spanning varieerd niet omwille van het impulsgedrag maar van de gemiddelde stroom, deze gemiddelde stroom veroorzaakt een spanningsval in de BE van de transistor en de uitgangsspanning zal wel degelijk dalen, maar zal nooit spikes vertonen ten gevolge van het proberen op te laden van de elco.

Dit is natuurlijk allemaal enkel van belang als je load niet constant is, wanneer je load constant is kan je dezelde manier van werken gebruiken maar dan zonder de uitgangscap ( of een kleindere ).

Dus bij dergerlijke setups is je voeding net zo goed als de kwaliteit van je elco's, waarbij je naar enkele parameter moet zien, betrekkelijk hoge capaciteit ( > 1000uF per 10mA ) en een elco met zeer lage ESR en ESL ( spreek hier over <25mOhm ).
Let wel op , voor de regulator moet ook een elco staan met een grotere capaciteit ( ESR minder belang ), zodat de tank waarvan je de elco aan de uitgang oplaad nooit uitgeput raakt.
Ook niet onbelangrijk is een een constante stroom door de zener of de referentie die je gebruikt ( eventueel zelfs van de uitgang, maar dit word tricky )

De grote maar aan heel het verhaal is dat de praktische implementatie van heel die boel de prestaties enorm beinvloed, het heeft namelijk geen nut om een voeding te maken die een uitgangsweerstand heeft van 100mOhm als je dan nog een kabel naar je belansting moet trekken van 20cm, ook ivm de ruis ben je dan al al je voordeel kwijt. Kwa layout moet ook zeer goed worden opgelet omdat in sommige delen van dit circuit wel degelijk enorme pulsen voorkomen en voor een boel elende kunnen zorgen, breadborden kan dus absoluut niet ( kan wel, helpt gewoon niets meer dan ).

Ik hoop dat je hiermee een beetje op de weg gezet heb ....

Hoop ook dat je nu de nadelen inziet van het schema dat je gepost hebt.

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

De schakeling in kwestie is trouwens maar gemaakt en voldoet ook maar om enkele mA's te kunnen geven buiten de constante load die ie heeft van die 470E, dus zolang de geleverde stroom niet te hard varieerd tov de continue stroom dan werkt die schakeling ook ~ regulerend.

Groetjes
Rudy
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hartelijk dank voor de uitleg. Even nog wat vragen om te controleren of ik het snap.

Als ik het goed begrijp, de load is in ons geval niet constant want de opamp van de T-amp stuurt de MOSFET eindtrap van de tripath chip aan, dus er moet een uitgangscap worden toegevoegd aan het voedinkje. Moet ik nog even kijken wat het varierende deel is van de 50mA die wordt genoemd op 41Hz, om te weten wat de opamp dan aan dynamische belasting vraagt. Als die dynamisch belasting (variaties in de stroom gevraagd door de opamp) gelijk is aan 10 mA dan moet ik minimaal 1000 uF goede kwaliteit elco aan de uitgang zetten, eventueel gecombineerd met MKT's om de inwendige weerstand op hoge frequenties te verlagen. Is het daarbij te verwachten dat er ook op die hele hoge frequenties 10 mA gevraagd wordt? Anders redt die kleine MKT het natuurlijk niet. MOSFET ingang met name capacititief dus juist steeds meer belasting van de opamp naarmate de frequentie hoger wordt?
JuuL

Bericht door JuuL »

:cry: :cry: :cry:
Ik was mooi aan de gang, testen ging allemaal goed. Totdat ik hem op un-muted zette. Ledje ging ff uit, en toen pats rookwolkje.
Kweet niet waar vandaan. Ergens rond dat gedeelte bij die chip ofzo, kweet het niet precies, ging zo snel.

Had ik nog zo mijn best gedaan met solderen :cry:

De 100mA zekering van mijn 5Volt is gewoon heel gebleven.

/edit
Volgens mij is mijn IC naar de kloten, ik meet kortsluitingen tussen sommige pootjes, die ik eerder niet had gemeten.... Op zeker zo'n 4 plaatsen.

/edit2
1 Printbaan is er helemaal doorheen gebrand, tja er is nog hoop maar dan moet ik wel weten wat fout was.

Het printje:
/Onderkant.JPG
/Bovenkant.JPG

/edit3
Ik meette een kortsluiting bij een 510kOhm weerstand :oops:
Wat litze en dit is verholpen, zal dit het zijn geweest...?
Ik denk dat het vrij kansloos is en dat mijn chip kaduuk is... Of zal ik het toch nog maar een keer proberen?

Of ik wacht op jou, Rudy, kijken of het jou wel lukt en miss dat je me dan wat beter kan helpen oid?
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Juul,

Kan je een beetje proberen uit te zoeken waar die weerstand staat, van waar ie komt en naar waar ie gaat, dan kan ik hem ongeveer plaatsen in het schema en zien of daar een kortsluiting een probleem bij de chip kan veroorzaken.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

R6, maar hoe kom je aan een schema dan?

Hij zit aan D10 vast, een MURS120 (Bij de chip, dat is toch van zo'n brug?), ook zit hij aan een andere diode vast, een MUR120

/edit
Ik meet de kortsluiting blijkbaar toch nog, ff helemaal lossolderen en kijken.

/edit2
Het lijkt erop dat de onderste chip OK is, maar de grote chip ben ik nog niet van overtuigt dattie heel is.

Kan ik het eens opnieuw proberen met 100mA zekeringen bij de 5 Volt, en de positieven en negatieve rail?

/edit3
Alleen de 5 Volt aangesloten, in gemute toestand, dan werkt het, en niks brand door oid.

/edit4
Alles aangesloten, in gemute toestand, weer geen rookwolken. (Maar dat kreeg ik toen ik de boel ging unmuten)
De negatieve rail trekt 4mA
en de positieve rail zon 0,3mA
En het moest 1mA in totaal zijn, dus dan is die 4mA wel aan de hoge kant.
Rudy

Bericht door Rudy »

Die 4mA is eigenlijk zo slecht nog niet, want de negatieve kant zorgd ook voor de extra hulpspanning van het ic om de mosfets aan te sturen tot de railspanning.

Met het schema ben ik bezig ja, héél maybe vandaag een kladschema af.
Is prullen om het uit te zoeken maar nogal handig als je achteraf iets wil optimalizeren of vervangen.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Ah kijk, goed bezig! :lol:

Zal ik het wagen om hem unmuted te testen met 100mA zekeringen?

/edit
LOL, zoek dekking
Laatst gewijzigd door JuuL op do 04 aug 2005, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Je zal het ooit moeten proberen hoor :D

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Nou, de vonken vlogen me om de oren :roll:

Kwam volgensmij bij mijn voedingselcos vandaan :?

/edit
Mijn 3,15A zekering van mijn trafo is erdoorgegaan :shock:
Er lag klein stukje metaal, miss was dat het, hij werkt wel weer...

Nou, lekker bezig vandaag...
Laatst gewijzigd door JuuL op do 04 aug 2005, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie