Actief 2weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
kan ook zijn omdat je versterkingsfaktor van je ene amp hoger is dan de andere. En dat is ook zo :D

Groetjes
Rudy
Kijk eens aan :D

Maar dan heb ik het rendementsverschil nog niet eens genoemt. Dus is er wel een groot verschil tussen die 2 (maar bafflestep kan hier ook aan meedoen).

Wil je dat deel van die attenuator eens uitleggen?
De eerste opamp heeft een spanningsdeler aan de voorkant waardoor het signaal de helft wordt verzwakt als ik het goed begrijp?
En de 2de opamp zal wel voor de looptijd zijn.
Maar moet het signaalniveau voor de tweeter niet juist worden versterkt? Want hij gaat een stuk zachter.

Muhahaha Juul in bezit van multisim 7!
Kan jouw bestandje nu ook openen en simuleren :D


/edit
Het kantelpunt moest toch bij 1600Hz komen? Of had je dit niet veranderd Rudy?

En het valt me nu wel heel erg op dat je met actief filteren alles naar je hand kan zetten, super! :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

je zit wel goe hoor :lol:

die attenuator is nog het simpelste vrees ik, eerste opamp gevoon woor signaal verzwakking, deze hoefd niet voor een opamp te staan maar anders zit je met ingngsimpedanties te kloten, op zich niet erg hoor.
Het andere deel is een looptijdvertraging, deze moet juist ingesteld worden aan de hand van de fases tussen zowel de units als het verschil in drivers ( die +-5cm daar ).

Normaal moet de tweeter verzwakt worden maar het kan ook zijn dat dit niet moet amdat die versterker minder versterkt dan die van je bas.

Edit gewoon die file van me om je 1600Hz te verkrijgen, je bsc inorde te krijgen, dat tijdsverllop staat nu op 30° dacht ik, maar das pas voorals we alles weten he.

ivm dat simuleren, je moet dubbelklikken op een lijn die je wilt zien, die "node" een naam geven, en die node toevoegen bij de nodes die je wil zien in de simulaties. Wat nog nuttig is dat als je zo een grafiek bekomt dat je met je rechtermuis klikt op de schaalverdeling links je de min en max kan aanpassen en het aantal delen.

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Oke is goed.

Ik probeer een LM337 aan te maken *ahum* ben al een uur bezig.....(ik hoef zeker niet te vermelden dat ik hier niet goed van word? ;))
Ik kan maar niet dat symbool editten (dat plaatje voor multisim, niet de shape ofzo). Als ik het edit kan ik het op 1 of andere manier niet fatsoenlijk opslaan...

Dan verander ik de waardes voor een 1600Hz kantelpunt.
15kOhm, 4,7nF en 9,4nF en
15kOhm 30kOhm en 4,7nF geeft dat in de praktijk geen problemen? Dan neem ik deze waardes.
Dan doe ik mooi 2 weerstandjes in serie voor de 30kOhm en 2 ctjes parallel voor de 9,4nF dan klopt het precies :D.

En wat wordt er steeds met bsc bedoelt?
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

baffle step correctie

nu je het zegd, spanningstabilisatoren staan daar idd niet egt in precies.
zal is zien of ik er iets van kan maken voor die LM317

/edit
bij misc en dan voltage regulators staan de 78xx en 78xx series, de LM117 = LM317 enkel de 117 is militaire versie, heeft kwa werking geen verschil. En best kan je twee maal positieve spanning gebruiken, w8 zal effe pikkie uploaden.
/edit

/edit2
ksie dat je LM337 bedoeld :D
/edit2

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

O ze lukken allebei niet hoor :P
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

maak je daar aub bniet druk om, want met het gebruik van die opa chips heeft die voeding niet zo een enorme belang, een 7815 heeft al een psrr van 50dB, die opamps ook nog 70dB, met als resulaat dat srr van het geheel al meer dan voldoende is 120dB.

Als je egt voor die 20dB meer wilt met die LM317/337 combo, check dan men link en doe het effe zo dan heb je in een keer de slechte eigenschappen van de LM337 ook niet meer.

Let effe niet op die weerstanden in serie met alles.
http://users.pandora.be/rudyakaarno/Pro ... lifier.jpg

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Pfff jij weet er zoveel vanaf...

ik volg niet alles 100% steeds. Wat raadt jij me aan dan? Ik heb iig een 16VA trafo met 2x15 Volt.
Ik heb toen een stapel lm78xx en lm79xx ictjes gekocht. Dus deze heb ik nog liggen.
LM337 of LM317 heb ik niet liggen, maar goed die zou ik zo kunnen kopen.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ga gewoon de 78xx/79xx toer op.

Maak het jezelf niet moeilijker voor iets wat toch niks uitmaakt.

Gewoon een dubbelle gelijkrichter ( zie voorbeeld van me ) , 470 .. 2200 uF afvlakking, 100nF zo dicht mogelijk voor en na het chippy ( 78xx/79xx ) , nog een 10 a 22 uF erna, eventueel een weerstandje van 4.7k naar de massa en hupsakee. En laat de massapunten van de twee voedingen ( + en - ) pas samenkomen daar waar het signaal ook tesamenkomt. Trafo "mag" op dezelfde print maar liever toch niet.

Ik zou in dit geval toch opteren om te proberen die 15V DC eruit te krijgen, wat wel zal lukken. ( of je zou 7812 al moeten hebben liggen :D )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
Ga gewoon de 78xx/79xx toer op.

Maak het jezelf niet moeilijker voor iets wat toch niks uitmaakt.

Gewoon een dubbelle gelijkrichter ( zie voorbeeld van me ) , 470 .. 2200 uF afvlakking, 100nF zo dicht mogelijk voor en na het chippy ( 78xx/79xx ) , nog een 10 a 22 uF erna, eventueel een weerstandje van 4.7k naar de massa en hupsakee. En laat de massapunten van de twee voedingen ( + en - ) pas samenkomen daar waar het signaal ook tesamenkomt. Trafo "mag" op dezelfde print maar liever toch niet.

Ik zou in dit geval toch opteren om te proberen die 15V DC eruit te krijgen, wat wel zal lukken. ( of je zou 7812 al moeten hebben liggen :D )

Groetjes
Rudy
Kheb extra de 15Volt versie genomen om later 15 Volt over te houden, maar ik heb de 12 volt spanningsstabilisator ook liggen hoor! ;) Ik had niks, dus meteen hele zooi besteld bij reichelt ;).
De 12 Volt versie is beter hier?

Weet jij waar ik fastons kan vinden?

Ik heb die 2200uF elcos nog die uit mijn amp zijn gekomen, kan ik die niet mooi gebruiken? :)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

liefst de 15V versie eigenlijk

Bij mij thuis in de schuif maar daar ben jij niks mee natuurlijk :lol:
waarvoor heb je ze eigenlijk nodig, want je kan beter alles vastsolderen, zekers als het voor je speakers is.

2200uF is 8)

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ik wou een printje maken waar 1x 230Volt heen gaat vanuit het stopcontact..., en deze maak ik dan vast aan 2 fastons met krimpkous eromheen. En via deze print gaat de 230 ook naar trafo voor het hoog en trafo voor het laag.

Of ik zou van die schroefklemmetjes moeten nemen, weet ff niet hoe ze heten :).

Zo staat het ervoor:
2wegJuuL.MS7
/edit dit is de verkeerde 1 moment
/edit2 )#)(*#%()#%))(#%!)*(alles is weg volgensmij :(:(:( :twisted:
/edit3 Juul word knettergek van multisim7... :roll:

Ik kan dus weer van vooraf aan beginnen :cry:

Het leek zo'n mooi programma... Maar de bugs zitten er nog steeds in. Lijntjes recht trekken kan het programma bijv totaal niet... Maar goed ik waag nog een poging...
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

tja, je moet over dat program teen en ander weten, genoeg saven en verschillende namen, als je het afskuit moet je met ctrl+alt+del zien of niet niet nog bezig is, en zonodig zo aflsuiten. En ik denk zelfs dat er updates van zijn, zal ier thuis is nazien.

/edit
nee ik draai dat ook zonder updates, en zoveel probs heb ik er nou ook niet mee
/Edit

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Jah maar jij weet dat van ctrl alt del enzo...
Blij dat ik er geen cent voor heb betaald :P
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Rudy schreef:
eventueel een weerstandje van 4.7k naar de massa en hupsakee.
Wat bedoel je hiermee?

De schade van multisim is weer zo'n beetje voorzien :)
Van die headers kan ik ook wel gebruiken voor de voeding, best handig.

/edit Tis altijd frustrerend om met een programma te werken dat je niet 100% kent ;)

phew nu heeft ie het wel bewaart
/2wegJuuL3.MS7
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:34, 4 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Gewoon een minimale resistieve belasting doet goed voor regulatoren.
De regulatie op zich word beter en minder oscilatieneigingen.

Groetjes
Rudy / die eigenlijk weinig problemen heeft met ms7, buiten dan de bekende :roll:
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Ben een aardig eindje nu:
/2wegJuuL6.MS7

Wat vind je ervan? (Let niet op die trafo symbolen, vind het wel goed zo, het werkt met ultiboard...)

Dat wordt een mega grote print zeg! (Met mega veel werk ;) )
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

effe wat details, zal morgen effe tegoei nakijken.

- C13 zegt pppfff en stink na 2 sec :D ( ompolen dus :D )
- D5,D6,D7,D8 moeten ook omgekeerd staan ( check ook is hoe ik die teken want op das een pak overzichtelijker voor de + en - te onderscheiden )
- Je kan eigenlijk beter die stabi aan de onderzijde tekenen ( het is een negatieve ), dit denkt makkelijker en dan maak je die fouten niet zo snel.
- C22 ok best 22uF
- en omwille van de wet en dus omwille van je veiligheid moet elke trafo apart afgezekerd worden.

Filter op zich lijkt me zéééééééér okey want de fase liggen op elkaar, mooi gedaan.

pcb is idd héél wat werk.

Groetjes en goedenacht
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Goeiemorgen Rudy ;)

Idd, ik heb er niet aan gedacht dat ik die caps nu andersom moest plaatsen. Dus ik zet de spanningsregelaar idd wel andersom :).
(Haha lol @ Rudy Pfffft en stink :D)

Ok zal ik doen van die diodes, kan trouwens niet echt een gelijkrichter vinden. Dus maar diodes gedaan, alhoewel gelijkrichter mooier staat, maar denk dat een paar 1n4004 wat meer aankunnen.

C22, whoops foutje.

zal ik doen! Secundair bedoel je he?

Haha dat dacht ik ook van die fase ;)

/edit
Ik heb het veranderd:
/2wegJuuL6.MS7
Ik zal over een paar uurtjes ook nog de bafflestep aanpassen. De berekeningen post ik dan wel eerst.
En zou je me nog kunnen helpen met de attenuatie? Want die moet volgensmij versterken. (of bij de woofer in en verzwakken? Want die amp kan meer aan)
Laatst gewijzigd door JuuL op di 05 nov 2019, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Je was voor de zondag wel vroeg bezig (Rudy trouwens ook). O:) Wat een enthousiasme. Ben wel nieuwsgierig naar het eindresultaat. Misschien in de zomer toch maar eens een tussenstop maken, als ik weer eens naar Raalte rij. ;)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Marp schreef:
Je was voor de zondag wel vroeg bezig (Rudy trouwens ook). O:) Wat een enthousiasme. Ben wel nieuwsgierig naar het eindresultaat. Misschien in de zomer toch maar eens een tussenstop maken, als ik weer eens naar Raalte rij. ;)
Haha dankjewel! :D
Toevallig had ik ff kranten moeten doen voor een kameraad van me, maar daarna lag ik weer in bed hoor ;).
Lijkt me leuk als je keer langskomt! :) Ook wel zin om keertje bij jou langs te komen, maar goed ik kom nooit in de buurt.

Hoe verder je met het project komt hoe leuker het wordt! :D Luister nu naar mijn peerless en seas met een testfiltertje 8)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Ach, tegen de tijd dat ik klaar ben, ben jij misschien al afgestudeerd en betaalt de baas je auto, zodat je gelijk je gelijk even wat Zuidelijker kan doorrijden, de grens over. O:)
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Haha, jah tis nog maar iets meer dan een jaartje :o .
Maar kga ut erachteraan doen denk ik. Dus ben ik nog wat jaartjes zoet ;).

Hehe om nou met de auto van je moeder even langs Zeeland of even wat zuidelijker de grens over te gaan... ;)
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Juul,

De diodes bij je LM7915 moet je weer omdraaien, das een samenloop van omstandigheden ( en slecht uitgelegd van me :D ) ( de + kant moet naar de massa in de negatieve situatie ).
En die zekeringen moeten eigenlijk aan de primaire kant, sry dat ik dit niet vermeld had. Secundair moet niet.

Er staan btw wel bruggen in multisim hoor, 2 types maar dacht ik. Maar het ziet er al netjes uit.

Waarom ik nou eigenlijk post is het volgende, voor die versterkingsfaktoren van de eindtrappen mee in de inbreng van het schema te krijgen kan je gewoon een opamp toevoegen met de feedback weerstanden van je eindtrappen. Dan zie je bij de simulaties daar de resultaten van. ( zal dit eventueel effe snel in me voorbeeld doen )

Groetjes
Rudy
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Dat van die zekeringen deed ik omdat op de trafo stond: secundair xxAmpere, ik zal het veranderen, hoeveel moeten die zekeringen zijn dan?

De ene trafo is 16Va 2x15 volt (op deze trafo staat secundair 2 maal 630mA zekering, dus dan moet ik een zekering van ca 1,26A nemen?) en de andere is 10VA 12 Volt (deze zekering moet 1A worden)

Die diodes voor de lm7915 heb ik nu hetzelfde als die erboven (alleen is de lm7915 andersom uiteraard), voor de lm7815.

Een niet inverterende versterker bedoel je? Dat met die grote van die feedback weerstanden vat ik niet helemaal.
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Bericht door Rudy »

Ja je moet die als ze niet vermeld zijn ( meestal wel eigenlijk ) zelf uittellen, je neemt het totaal van alle secundairen in VA ( neem nou die 16VA ) , en dat deel je door de netspanning ( 16/230 = ~ 70mA ) en dit rond je af naar 1.4 tot 1.6 maal die waarde ( 70 x 1.4 = ~100mA ). Kom je wel iets anders uit als 1.26A :oops:

http://users.pandora.be/rudyakaarno/For ... uul007.JPG
zoals deze, maar R22 en R21 komen de waardes van je amps.

Groetjes
Rudy
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”