Pagina 11 van 11
Geplaatst: ma 20 jul 2009, 15:08
door Roland
arjank schreef:Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.
Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt". Rauh is met opgeruwde folie om het oppervlak van de platen te vergroten. Dat is een makkelijke en goedkope manier om boven de 100 uF elco's te maken. Onder de +- 100 uF zie je dan weer vaak de kwalitatief iets beter Glatt versie.
Wat niet wegneemt, dat het een fraai verhaal is, dat met dat ruige gebruik
Groet Roland
Geplaatst: ma 20 jul 2009, 15:45
door Pjotr
Roland schreef:arjank schreef:Op sommige Duitse elco's stond i.d.d. de opdruk "Elco Rauh". Dat betekende dan bestand tegen ruw gebruik.
Het is toch iets ingewikkelder met die Elco's je hebt namelijk ook nog de versie "Glatt".
Jah Roland, dat is alleen maar zo ingewikkeld in de moderne audiofiele wereld.
Maar normaliter betekent het toch echt: Versterkte constructie. Lang geleden, lang voordat audiofilie besmettelijk was, kwam ik die aanduiding op elco's tegen. Evenals de aanduiding "Schaltfest", wat kortsluitvast betekent.
Nieuwsgierig naar wat het betekende heb ik het destijds in de datasheets van de fabrikant opgezocht.
De foto die ik postte van de elco's van Roederstein zijn versterkte industriele elco's zonder audiofiele pretenties.
P.s. Ik weet ook wel dat de audiofiele merken dat anders zien
Geplaatst: ma 20 jul 2009, 16:10
door Roland
Ik snap niet wat audiophilie ermee te maken heeft. Het gaat om twee verschillende constructiewijzes voor Elco's. Het verhaal van het ruwe gebruik blijft veel leuker

.
Bipolare Elektrolytkondensatoren (Elkos) werden in zwei Bauformen, "rau" und "glatt", unterschieden. "Rau" und "glatt" beziehen sich auf die verwendete Aluminiumfolie, aus welcher der Kondensator gewickelt wird. Bei der rauen Bauform wird die Folie angeraut, so dass die Oberfläche der Folie vergrößert wird. Da die Kapazität des Kondensators proportional zur Oberfläche ist, können so mit gleichem Materialaufwand größere Kapazitäten erzielt werden. Erkauft wird diese Materialeinsparung mit etwas schlechteren elektrischen Werten. Die Baugröße der rauen Elkos ist bedeutend geringer.
Groet Roland
Geplaatst: ma 20 jul 2009, 17:02
door Pjotr
Zit je maar een beetje te pesten Roland
Audiofiel heeft er in zoverre mee te maken dat alleen bij elco's specifiek voor die doelgroep onderscheid gemaakt wordt tussen "rauh und glatt".
Geplaatst: vr 24 jul 2009, 23:44
door Roland
Ok Ok,
De dikkere caps zijn ook hier de "betere"

Allemaal nog na te meten ook... Blijft staan dat het twee verschillende bouw wijzes zijn.
Groet Roland
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 8:43
door arjank
Wacht us effe , deze uitspraak was van mij en niet die jullie gepost hebben
Maar misschien was het een `rauhe elko` (duits voor elco met ruwe folie)
Daar gaf ik dus al aan dat "rauh" of "rau"staat voor een elco met ruwe folie, dat is inderdaad om het opp. te vergroten.
Maar inderdaad, een Elco Rau is voor ruw gebruik

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 8:51
door arjank
@arjank: bedenk dat ik bij de testen, voor een eerlijk vergelijk tav vervorming, er wel voor heb gezorgd dat de karakteristieken van het filter met de dure cap en dat met de elco zeer dicht bij elkaar lagen. 1 op 1 vervanging door een elco, zonder het filter opnieuw te tunen, zal altijd de hoge frequenties verzwakken ten opzichte van de situatie met een MKT of MKP condensator. Dit komt door de inwendige serieweerstand van de elco, maar hier kun je dus voor compenseren in je scheidingsfilter.
Als je niet compenseert is de kans groot dat je een simpele vervanging van een MKT of MKP door een elco hoort. Maar dit is vooral een kwantitatief verschil en zegt nog niets over de kwaliteit. Het vervelende van luistertesten, vooral die niet dubbelblind worden uitgevoerd, is dat kwantitatieve verschillen leiden tot gepercipieerde kwalitatieve verschillen. Je waarneming wordt op het verkeerde been gezet, nog versterkt door de vooroordelen, het slechte gevoel, bij de elco.
Dit begrijp ik, maar wat ik hoorde had niets te maken met helderheid en ook niet met het gevoel van"hey, er zit een elco dus het moet wel crap klinken". Wat ik, mijn broer en een vriend hoorden was een bepaalde korreligheid (wat een mooi woord) in het hoog en dan voornamelijk bij iets meer volume. Het was heel duidelijk aanwezig. Maar nogmaals, misschien was het een slechte of Rauhe elco

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 17:44
door jeroen_d
Gewoon een kapotte elco, anders ga je zulke zaken zoals jij beschrijft niet horen in een dubbelblind vergelijk.
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 20:23
door Henkjan
heel erg rauh dus

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 20:58
door Roland
Korrel 80...
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 21:25
door Pjotr
Je mot er ook mee op duiven schieten, NIET op je elco's/speakers
Als je in een restaurant duif eet en je vindt een paar korrels dan weet je iig dat je wilde duif eet (meestal uit Frankrijk) en geen stadsduif
Nu maar weer On Topic dan....?
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 22:53
door jeroen_d
Ik heb de filternetwerkjes van het condensatorvergelijk bewaard. Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt. In het licht van de recente discussie nog eens even gekeken. Zie hieronder een nieuwe foto waarbij ik gezorgd heb dat de opdruk van de elco goed is te zien. Voor de foto van tijdens de test zie pagina 8:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 573#129573 . Ik zie in die post dat ik daar al melding maakte van een ruwe elco. Toch alweer ruim een jaar geleden, de tijd vliegt!
Geplaatst: do 30 jul 2009, 9:11
door arjank
Eerlijk gezegd was ik het type elco al vergeten, gewoon een 6,8uF uit de doos gepakt.
Het is niet voor niets een ruwe elco, daar moet je dus ruw mee omgaan.
Gewoon uit de bak pakken, dat doe je met een ruwe elco.
Een MKP haal je voorzichtig uit het bakje
Hahha, wel humor die rauhe elco's.
Bij die opmerking van Roland met korrel 80 zag ik al al iemand voor me die met schuurpapier alu folie aan het opruwen is, hahahha.

Geplaatst: za 26 sep 2009, 10:20
door Eddie
Ik heb niet alle berichten gelezen van dit topic, maar is de firna Thel hier bekend?
http://www.thel-audioworld.de/bauteile/ ... diocap.htm
Heel interessant artikel en ze hebben buitegewoon goede (en dure) mica-condensatoren (en nog veel meer andere leuke dingen).
M.vr.gr.
Eddie
Re: Condensator vergelijk
Geplaatst: za 31 okt 2009, 14:59
door bartsegers
Ik kwam deze site nog tegen.
Uiteraard wel vertaald door google, dus kan wat haken en ogen hebben...
http://translate.google.nl/translate?hl ... l%26sa%3DX
Re: Condensator vergelijk
Geplaatst: ma 28 jun 2010, 17:26
door Onne
Ok,
Re: Condensator vergelijk
Geplaatst: ma 28 jun 2010, 17:53
door jeroen_d
Wil je deze vraag ergens anders stellen? Hij is volledig off-topic.
Re: Condensator vergelijk
Geplaatst: ma 28 jun 2010, 17:56
door jeroen_d
Ik sluit het topic, want er komen al lange tijd geen reacties meer die met het eigenlijke onderwerp te maken hebben. Daarmee kan de discussie als gesloten worden beschouwd.