100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
viewtopic.php?f=7&t=28757&p=1958509&hil ... t#p1958509
De ref spanning meet je over de ref. diode (D5) en zal iets van 0,6V zijn.
0,6/13= 46mA
De ref spanning meet je over de ref. diode (D5) en zal iets van 0,6V zijn.
0,6/13= 46mA
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ga ik nog nakijken, ik krijg zo bezoek.
ik heb net nog wel wat metingen gedaan.
als ik de spanning op de versterker duurt het ong 30sec voor ik op 400V komen en na enkele minuten heb ik 435V.
Dan meet ik 0,15V over de 13 ohm kathode weerstand en -48V op de grid.
Dat zou volgens Robert ong. -36V op de grid moeten zijn. Spanning op de min van de voeding achter de elco's is -49V
ik heb net nog wel wat metingen gedaan.
als ik de spanning op de versterker duurt het ong 30sec voor ik op 400V komen en na enkele minuten heb ik 435V.
Dan meet ik 0,15V over de 13 ohm kathode weerstand en -48V op de grid.
Dat zou volgens Robert ong. -36V op de grid moeten zijn. Spanning op de min van de voeding achter de elco's is -49V
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat zou betekenen dat de automaat niet regelt. Zitten de transistoren wel goed aangesloten. Ik herinner mij uit eerdere berichten dat ze er andersom in moesten. Kijk daar even naar.peterl schreef: ↑ma 05 dec 2022, 19:57Ga ik nog nakijken, ik krijg zo bezoek.
ik heb net nog wel wat metingen gedaan.
als ik de spanning op de versterker duurt het ong 30sec voor ik op 400V komen en na enkele minuten heb ik 435V.
Dan meet ik 0,15V over de 13 ohm kathode weerstand en -48V op de grid.
Dat zou volgens Robert ong. -36V op de grid moeten zijn. Spanning op de min van de voeding achter de elco's is -49V
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat was met die oude print wel zo, met deze nieuwe print zou dat opgelost zijn maar kijk het na Douwe.
De referentie diode geeft 0,6v volgens mij klopt de aansluiting van de 2n 5401 in dit ontwerp.
Relais is niet geïnstalleerd omdat ik pas na een 30sec mijn hoogspanning op max heb.
Ik denk dat ik een deel van het probleem gevonden heb, voor de bias regeling met de potmeters had ik de spanning verlaagd naar 35VAC en voor de autobias moest deze weer op 70VAC gezet worden door de 2 voedingen op de juiste wijze in serie te schakelen en nadat ik die nameette bleek die nog steeds 35VAC te geven dus verkeerd aangesloten bij de trafo. Vanavond even aanpassen en dan verder kijken.
De referentie diode geeft 0,6v volgens mij klopt de aansluiting van de 2n 5401 in dit ontwerp.
Relais is niet geïnstalleerd omdat ik pas na een 30sec mijn hoogspanning op max heb.
Ik denk dat ik een deel van het probleem gevonden heb, voor de bias regeling met de potmeters had ik de spanning verlaagd naar 35VAC en voor de autobias moest deze weer op 70VAC gezet worden door de 2 voedingen op de juiste wijze in serie te schakelen en nadat ik die nameette bleek die nog steeds 35VAC te geven dus verkeerd aangesloten bij de trafo. Vanavond even aanpassen en dan verder kijken.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Inmiddels ontdekt dat 1 van de 2 35V 100mA wikkelingen niets meer doet, het enige wat ik nu kan doen is de goede wikkeling een verdubbelaar opzetten, volgens mij is het stroomverbruik bijna nihil dacht ik.
Ik heb nu -90V op het autobias printje staan, maar over de kathode weerstand blijft de spanning 0.
Ook als de versterker na 30 sec 400V heeft loopt de -90V niet terug naar de gewenste waarde, of duurt dat veel langer voor dat gebeurt?
De versterker geeft verder ook geen muziek want ik neem aan de de grid volledig is afgeknepen met die -90V.
Ik neem aan dat dit probleem in het autobias printje zit?
Ik heb zoals eerder gezegd het relais niet geïnstalleerd maar zoals ik kan zien hoef ik dan toch geen extra draden aan te passen of juist wel, want dan zit daar het probleem?
Ik heb nu -90V op het autobias printje staan, maar over de kathode weerstand blijft de spanning 0.
Ook als de versterker na 30 sec 400V heeft loopt de -90V niet terug naar de gewenste waarde, of duurt dat veel langer voor dat gebeurt?
De versterker geeft verder ook geen muziek want ik neem aan de de grid volledig is afgeknepen met die -90V.
Ik neem aan dat dit probleem in het autobias printje zit?
Ik heb zoals eerder gezegd het relais niet geïnstalleerd maar zoals ik kan zien hoef ik dan toch geen extra draden aan te passen of juist wel, want dan zit daar het probleem?
Laatst gewijzigd door peterl op wo 07 dec 2022, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Er schiet me nog iets te binnen; moet de autobias nog aangesloten worden op de algemene min van de versterker, want die opereert nu onafhankelijk.
de -90V gaat wel over de print maar die is nu op geen manier gekoppeld met de versterker zelf, is dat wel nodig?
de -90V gaat wel over de print maar die is nu op geen manier gekoppeld met de versterker zelf, is dat wel nodig?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Hoe bedoel je dit Peter. De uitgangen van de bias regelaar komen terecht op de lekweerstanden van de eindbuizen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja dat klopt Douwe, maar is die dan aan de massa verbonden. Want ik zie dat de bias een eigen voeding met min heeft maar die min ligt niet rechtstreeks aan de min van de versterker of is dat niet nodig?
Het lijkt nu of er niets geregeld wordt want de -90V veranderd voor geen meter.(die ligt dan wel weer met de plus aan de massa.)
Het lijkt nu of er niets geregeld wordt want de -90V veranderd voor geen meter.(die ligt dan wel weer met de plus aan de massa.)
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De voeding van de bias print is voor de opamp en voor de referentie spanning. Om de bias automaat te laten werken zeg maar. Verder moet je de automaat aansluiten op de -90v en de gnd. De uitgang van de regelaar gaat dan naar de rooster lek weerstand (4x)
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Die roosterweerstanden van 13 ohm bedoel je Douwe.
Dan begrijp ik niet waarom er niet geregeld wordt door de bias. Er kan toch weinig fout in de bias aangesloten worden
Dan begrijp ik niet waarom er niet geregeld wordt door de bias. Er kan toch weinig fout in de bias aangesloten worden
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja ik kan alleen maar met mn eigen printjes overweg
Grofweg is het Gnd daar moet de + aan komen van je Negatieve voeding en ook aan de gnd print
Dan heb je 4 uitgangen met Negatieve spanning -VGB1 -VGB2 VGB3 -VGB3 -VGB4 .
Dat knoop je via 33k bij mij (Bij jou misschien hoger )aan stuurroosters buis 1 tot buis 4 .
Dan heb je K1 tot K4 en Gnd buis1 Gnd buis 2 Gnd buis 3 Gnd buis 4 deze zitten aan de kathode.
Dan in je versterker heb je aan de kathode een meet weerstand
Daarop zit K1 K2 K3 K4 en wordt de spanning over de kathode weerstand gemeten welke vergeleken wordt met de spanning over een diode ( 0.6Volt ) als referentie
Als daar een 10 ohm weerstand zit dan staat daar 0.6 volt over bij 60 mA kathode stroom
U=IxR 0.06A x 10 = 0.6 Volt
Ah ik reageer als tweede Zal wel voor niks zijn
Grofweg is het Gnd daar moet de + aan komen van je Negatieve voeding en ook aan de gnd print
Dan heb je 4 uitgangen met Negatieve spanning -VGB1 -VGB2 VGB3 -VGB3 -VGB4 .
Dat knoop je via 33k bij mij (Bij jou misschien hoger )aan stuurroosters buis 1 tot buis 4 .
Dan heb je K1 tot K4 en Gnd buis1 Gnd buis 2 Gnd buis 3 Gnd buis 4 deze zitten aan de kathode.
Dan in je versterker heb je aan de kathode een meet weerstand
Daarop zit K1 K2 K3 K4 en wordt de spanning over de kathode weerstand gemeten welke vergeleken wordt met de spanning over een diode ( 0.6Volt ) als referentie
Als daar een 10 ohm weerstand zit dan staat daar 0.6 volt over bij 60 mA kathode stroom
U=IxR 0.06A x 10 = 0.6 Volt
Ah ik reageer als tweede Zal wel voor niks zijn
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nee die 13 ohm weerstanden zitten tussen gnd en de kathode. De spanning die je hierover meet is analoog aan de kathode stroom. De referentie spanning is 0,7 V. Dat is kniespanning van de 1n4148. Op de opamp worden de kathodespanningen vergeleken met de referentie spanning. Deze regelt dan op zijn beurt weer via de transistor de negatieve spanning op het stuurrooster. Via de roosterlekweerstand.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan bedoel je de 220K weerstanden Douwe, waar de Vg1(-90V) op komt. dat heb ik ook zo en boven de 13omh kathode weerstand meet ik de kathode spanning naar massa. die is nu 0. moet 0,45V worden.
En de -90 zou naar -36V ingeregeld moeten worden volgens Robert.
Bert, je hebt dus de gnd van de 5VDC print ook aan de gnd van de versterker liggen?
Want dat heb ik niet gedaan.
En de -90 zou naar -36V ingeregeld moeten worden volgens Robert.
Bert, je hebt dus de gnd van de 5VDC print ook aan de gnd van de versterker liggen?
Want dat heb ik niet gedaan.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De -90v moet aangesloten op de automaat en niet op de 220K weerstanden. De uitgangen van de automaat komen op de 220K weerstanden. En vanzelfsprekend moet de gnd van de 5V aan de gnd van de versterker.peterl schreef: ↑wo 07 dec 2022, 21:10Dan bedoel je de 220K weerstanden Douwe, waar de Vg1(-90V) op komt. dat heb ik ook zo en boven de 13omh kathode weerstand meet ik de kathode spanning naar massa. die is nu 0. moet 0,45V worden.
En de -90 zou naar -36V ingeregeld moeten worden volgens Robert.
Bert, je hebt dus de gnd van de 5VDC print ook aan de gnd van de versterker liggen?
Want dat heb ik niet gedaan.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De -90V sstaat ook op de print maar komt daar uit via de VG en gaat dan naar de 220k weerstand, dus dat klopt dan volgens mij.
Maaar de gnd van de 5V zit niet aan de gnd van de versterker.
dus dan moet daar het probleem zitten, ga ik nu aanpassen.
Maaar de gnd van de 5V zit niet aan de gnd van de versterker.
dus dan moet daar het probleem zitten, ga ik nu aanpassen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het werkt
Maar nu is de vraag of de spanning klopt, ik krijg 0,6V over de kathode weerstand en -39V via de 220K op het rooster.
Lag dus aan het massa draadje van dehet printje naar de versterkermassa die ik vergeten was.
Maar nu is de vraag of de spanning klopt, ik krijg 0,6V over de kathode weerstand en -39V via de 220K op het rooster.
Lag dus aan het massa draadje van dehet printje naar de versterkermassa die ik vergeten was.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Je bedoelt met VG de negatieve roosterspanning?
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Tja, maar ik zou ong 45mA rustspanning moeten krijgen , zit dus een fractie hoger(46,5mA), is verwaarloosbaar.
Nu kan ik het andere kanaal ook bekijken. Bedankt voor de hulp heren

Nu kan ik het andere kanaal ook bekijken. Bedankt voor de hulp heren
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Gefeliciteerd Peter
En Ja
Douwe ik vergeet ook welles een draadje
En ben ook mn Klutskwijt volgens Anne Ook vergeten waar ik die weg gelegd heb
En Ja
En ben ook mn Klutskwijt volgens Anne Ook vergeten waar ik die weg gelegd heb
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
! kanaal werkt nu volledig met wat oude buizen er op en nu kan ik het andere kanaal aansluiten op de bias, hopelijk heeft die niets geleden tijdens die kortsluiting die ik iedere keer had, we zullen zien.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Mooi dat je het gevonden hebt
Even gekeken naar mijn GU50 project.
De automaat,hier 2x regelend,maar principe is gelijk...
Staat ook duidelijk vermeld massa naar de eindbuizen.
Zie blauwe pijl. En hier dus het zwarte draadje wat naar de eindbuizen kathode weerstanden massa van de versterker gaat.
Dat is het punt waar de automaat massa aan de versterker zit. Is al weer wat jaartjes geleden,leuk om weer op te frissen
Even gekeken naar mijn GU50 project.
De automaat,hier 2x regelend,maar principe is gelijk...
Staat ook duidelijk vermeld massa naar de eindbuizen.
Zie blauwe pijl. En hier dus het zwarte draadje wat naar de eindbuizen kathode weerstanden massa van de versterker gaat.
Dat is het punt waar de automaat massa aan de versterker zit. Is al weer wat jaartjes geleden,leuk om weer op te frissen
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Zie het draadje zitten, stond hier niet bij vermeld maar eigenlijk wel logisch natuurlijk. daarom schoot het me ook te binnen omdat er niets reageerde of regelde.
Vanavond de andere kant testen met de autobias kijken of die geen schade heeft opgelopen tijdens die kortsluitings toestand.
Vanavond de andere kant testen met de autobias kijken of die geen schade heeft opgelopen tijdens die kortsluitings toestand.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Die andere autobias waar grote spanning en kortsluiting bij was geweest daarvan hadden de 2n5401 het niet overleefd, die moet ik vervangen, hoop dat het ic nog heel is gebleven, heb evt. nog wel een andere daarvoor.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb de 2n5401's allemaal vervangen net al het ic. het mocht niet baten de spanning loopt nog razendsnel op naar 3V over de kathode. op het rechter kanaal.
Daarna het linker kanaal wat gisteren goed werkte met de autobias ook nogmaals aangesloten stroom liep toen ook te snel op en een doffe plof, en geen zekeringen er door. dus iets heeft de geest gegeven en ik weet niet wat, ik verdenk een ugt of een el34 maar geen zichtbare schade.
Ben nu weer terug bij af. een oude el34 van JJ is opgeblazen blijkt. Maar de spanning van de kathode loopt veel te hoog op, begint na een 20 sec op telopen en zou dan bij 0,6V moeten stabiliseren, maar loopt zo naar 3V door, terwijl hij gisteren wel goed functioneerde.
Daarna het linker kanaal wat gisteren goed werkte met de autobias ook nogmaals aangesloten stroom liep toen ook te snel op en een doffe plof, en geen zekeringen er door. dus iets heeft de geest gegeven en ik weet niet wat, ik verdenk een ugt of een el34 maar geen zichtbare schade.
Ben nu weer terug bij af. een oude el34 van JJ is opgeblazen blijkt. Maar de spanning van de kathode loopt veel te hoog op, begint na een 20 sec op telopen en zou dan bij 0,6V moeten stabiliseren, maar loopt zo naar 3V door, terwijl hij gisteren wel goed functioneerde.
