de kleur is ook 30 jaar oud hèpappaleo schreef:Welke kabel is dat? Het lijkt vd Hul clearwater, maar die hadden een iets andere kleur
Restauratie KEF Reference 104/2
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33827
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik heb volgens mij ook nog een stuk liggen. Dat verkleurde ook een beetje van transparant naar een wat naar groen neigend geel. In ieder geval niet oranje.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik zag dat deze nog steeds gemaakt wordt.pappaleo schreef:Welke kabel is dat? Het lijkt vd Hul clearwater, maar die hadden een iets andere kleur
Laatst gewijzigd door Kappa7 op do 06 mei 2021, 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zo op het eerste gehoor niet gek maar heb slechts een plaatje kunnen luisteren.Shadow schreef:Maar hoe klinken ze?
Ik moet er echt nog even voor gaan zitten.
Morgen een dagje thuis werken dan kunnen ze rustig los komen.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Bedankt ik ben er zelf ook best tevreden over.pappaleo schreef:Ze zijn echt mooi geworden, George
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Vandaag eindelijk aan het meten geslagen.
De eerste meting die ik heb gedaan was met een 2V sinus en de mic op 1M de boel afgeregeld op 92 dB wat het rendement van deze speaker moet zijn.
Daarna met Witte ruis de 2 speakers vergeleken.
Nu had ik al wel gehoord dat er een verschil in het hoog zat tussen A en B en dat klopt dus. Maar dan is de vraag heeft speaker A te weinig Ferro fluid gekregen of B te veel.
De eerste meting die ik heb gedaan was met een 2V sinus en de mic op 1M de boel afgeregeld op 92 dB wat het rendement van deze speaker moet zijn.
Daarna met Witte ruis de 2 speakers vergeleken.
Nu had ik al wel gehoord dat er een verschil in het hoog zat tussen A en B en dat klopt dus. Maar dan is de vraag heeft speaker A te weinig Ferro fluid gekregen of B te veel.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Bijzonder als ik een paar cm van de tweeter meet zie ik dit.
ik zou hier het zelfde verschil verwacht hebben
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Zou dat nog zo veel uitmaken, het zijn natuurlijk niet echt nieuwe componenten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Nooit gedaan, ferro fluid vervangen, misschien vergt dat ook wat inspeeltijd.
Zou er wat herrie opzetten en het een paar dagen laten spelen, en dan eens weer luisteren/meten. Kun je altijd nog gaan aanpassen.
Zou er wat herrie opzetten en het een paar dagen laten spelen, en dan eens weer luisteren/meten. Kun je altijd nog gaan aanpassen.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Een paar cm van de tweeter is meer cm van de midranges af. Je krijgt looptijd- en rendementsverschillen door de verschillende afstanden.
Dus ik vind de laatste grafiek niet héél gek.
Dus ik vind de laatste grafiek niet héél gek.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
I.d.d. het weglengte verschil is zo wel heel fors en daarmee ook de intensiteit ter plekke. Die neemt kwadratisch af met de afstand.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Ik heb het over het verschill in meting tussen de 2 afstanden. Niet over het verschil tussen de speakers
Is de groene lijn bij beide grafieken dezelfde speaker?
Is de groene lijn bij beide grafieken dezelfde speaker?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Even los van het feit dat de speakers verschillend meten: Bij de 2e grafiek mat hij op een paar cm van de tweeter. Niet zo verwonderlijk dat de tweeter dan flink piekt t.o.v. de rest. Zo'n meting wordt dan wel heel kritisch.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Dat snap ik, dat zei ik ook.Pjotr schreef:Even los van het feit dat de speakers verschillend meten: Bij de 2e grafiek mat hij op een paar cm van de tweeter. Niet zo verwonderlijk dat de tweeter dan flink piekt t.o.v. de rest. Zo'n meting wordt dan wel heel kritisch.
Ik reageer hiermee op de opmerking van Barrypappaleo schreef:Ik heb het over het verschill in meting tussen de 2 afstanden. Niet over het verschil tussen de speakers.
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Op wat voor manier zou ik de prestaties van de tweeter zelf goed kunnen meten?
De 2 mid units afdekken en alleen de tweeter meten?
Of de tweeters demonteren en los van de speaker meten?
De 2 mid units afdekken en alleen de tweeter meten?
Of de tweeters demonteren en los van de speaker meten?
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Nee die zijn omgedraaid.pappaleo schreef:Ik heb het over het verschill in meting tussen de 2 afstanden. Niet over het verschil tussen de speakers
Is de groene lijn bij beide grafieken dezelfde speaker?
Ik heb de speakers gewisseld en de micro laten staan.
Dus eerst op 1M beide speakers gemeten en daarna dus de korte afstand zo dat de omstandigheden gelijk zijn
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
bij de bovenste grafiek liggen de mids mooi gelijk, en de vwb het hoog ligt groene grafiek hoger. Omdat de donkerdere grafiek lager ligt, maar gelijk van vorm denk ik dat bij groen een parallelweerstand in de tweeter sectie los ligt ipv verbonden met de massa.
Bij de volgende meting zie ik dat beeld ook, maar zijn de kleuren omgewisseld. Bovendien liggen de mids niet meer over elkaar heen, de groene is in het middengebied luider. Maar ondanks dat in het hoog nog steeds zachter.
Beide metingen tonen hetzelfde probleem.
Met inspelen heeft dit niets te maken.
een impedantie meting van de tweeters is een eerste stap die ik zou doen.
En de tweeters uitwisselen, of ongefilterd meten, evt met een cap er voor.
Bij de volgende meting zie ik dat beeld ook, maar zijn de kleuren omgewisseld. Bovendien liggen de mids niet meer over elkaar heen, de groene is in het middengebied luider. Maar ondanks dat in het hoog nog steeds zachter.
Beide metingen tonen hetzelfde probleem.
Met inspelen heeft dit niets te maken.
een impedantie meting van de tweeters is een eerste stap die ik zou doen.
En de tweeters uitwisselen, of ongefilterd meten, evt met een cap er voor.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Restauratie KEF Reference 104/2
Daarom vroeg ik dat. Het leek me al onwaarschijnlijk dat een tweeter dichtbij gemeten luider speelt en op afstand zwakker.wouter schreef:Bij de volgende meting zie ik dat beeld ook, maar zijn de kleuren omgewisseld.
Inderdaad een impedantiemeting, een dichtbij meting zonder filter (of alleen een C) en dan de karakteristieken en uitsterfgedrag met elkaar vergelijken. Is dat (nagenoeg) hetzelfde, dan moet je het in je filter zoeken.
