MonoBill 3 met CFB

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Dankjewel Bas Peet en Peter :D
Ik vind het ook mooi
Ik heb een probleem met de 30K weerstanden 10 Watt
Die past niet op mn print die is wel voorzien om weerstanden parallel
Ik heb a het niet b kan nergens metaal oxide 30k 10 Watt of 60 K dat ik er 2 parallel zet
Wel heb ik 68K en 47K !
Als ik die parallel zet heb ik 27,8K daar de spanning 413 Volt over beide hetzelfde is loopt door die van 47K iets meer stroom
En meer vermogen 3,6Watt en de 68K =2,5 Watt
Is dit een probleem ? Dat er iets meer stroom loopt door de 6N6P Anne 14,6 mA ipv 13,7 mA :?:
Denk het niet maar denk wel eens meer wat :lol:
Als je de anodeweerstanden verandert bijft de stroom hetzelfde, wordt bepaalt door de stroombron bij de kathode.
Met wat meer weerstand zakt de anodespanning en met minder wordt de anode meer positief.
De 27k8 van 47k//68k moet wel kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Dankjewel Bas Peet en Peter :D
Ik vind het ook mooi
Ik heb een probleem met de 30K weerstanden 10 Watt
Die past niet op mn print die is wel voorzien om weerstanden parallel
Ik heb a het niet b kan nergens metaal oxide 30k 10 Watt of 60 K dat ik er 2 parallel zet
Wel heb ik 68K en 47K !
Als ik die parallel zet heb ik 27,8K daar de spanning 413 Volt over beide hetzelfde is loopt door die van 47K iets meer stroom
En meer vermogen 3,6Watt en de 68K =2,5 Watt
Is dit een probleem ? Dat er iets meer stroom loopt door de 6N6P Anne 14,6 mA ipv 13,7 mA :?:
Denk het niet maar denk wel eens meer wat :lol:
Als je de anodeweerstanden verandert bijft de stroom hetzelfde, wordt bepaalt door de stroombron bij de kathode.
Met wat meer weerstand zakt de anodespanning en met minder wordt de anode meer positief.
De 27k8 van 47k//68k moet wel kunnen.
Anne
Dankje wel Anne
Ik de print bestukt waar de voorversterker en Fasedraaier op zit
Ik wil die testen Anne
Gloeispanning erop 413 volt kan ik ook maken :-k audio in uit mn Functie generator Scoop op eerste trap achter C3 en op c1-2 moet ik een halve sinus verwachten ? Normaliter toch wel

Oh ik heb de BD139 vervangen door een MJE340
Edit
Ook 350 volt DC op B3
Bijlagen
A41914D0-6C7E-4B5F-9448-A15325AC2B06.jpeg
41113C13-1C0A-4665-B1F3-94D277A92277.jpeg
437C2281-309B-404D-B91B-C25F409DACF2.png
0C6072F6-6524-4FEE-896A-5E6EECCE7DE4.jpeg
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door douwebakker »

Op C1 en C2 staat geen halve sinus hoe Bert. Het is gewoon een hele.
Douwe
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
Gloeispanning erop 413 volt kan ik ook maken :-k audio in uit mn Functie generator Scoop op eerste trap achter C3 en op c1-2 moet ik een halve sinus verwachten ? Normaliter toch wel
Geen halve, op elke uitgang eenzelfde sinus. Moet minstens 80V piek kunnen krijgen zonder vastlopen.
Die anodeweerstanden zijn wel erg dik :shock: , 20W bij elkaar ! Een 30k 5W zou volstaan.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
Gloeispanning erop 413 volt kan ik ook maken :-k audio in uit mn Functie generator Scoop op eerste trap achter C3 en op c1-2 moet ik een halve sinus verwachten ? Normaliter toch wel
Geen halve, op elke uitgang eenzelfde sinus. Moet minstens 80V piek kunnen krijgen zonder vastlopen.
Die anodeweerstanden zijn wel erg dik :shock: , 20W bij elkaar ! Een 30k 5W zou volstaan.
Anne
Ah toch een hele sinus Dankje Douwe en Anne
ik neem aan dat ik moet streven naar een toestand dat beide signalen hetzelfde zijn ?
douwebakker schreef:
Op C1 en C2 staat geen halve sinus hoe Bert. Het is gewoon een hele.
Douwe
En die 80 volt :goedzo: daar ken ik wat mee O:)
Leuk weer wat anders dan soep of nassie opwarmen :D
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Gerrittube »

Yep, twee hele sinussen, maar wel uit fase. Het is niet voor niets een fasedraaier. Met een 2-kanaals scoop kun je dat mooi bekijken.

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Gerrittube schreef:
Yep, twee hele sinussen, maar wel uit fase. Het is niet voor niets een fasedraaier. Met een 2-kanaals scoop kun je dat mooi bekijken.

Groeten, Gerrit
:goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Gister ging het een na het ander fout
Heb ik weer de buisvoeten op de verkeerde kant van de print gesoldeerd
Dus de de 6N6P gloeit dan niet en nog meer dingen kloppen dan niet
Dus de buisvoeten nu op dd goede kant van de print geplaatst
Heb het al op een briefje geschreven hoe ik dat moet tellen
Alleen met de afbeelding op de print leek het erg duidelijk aan welke kant de voeten moesten zitten
Vanavond of morgen weer eens testen
Helaas is met het geklungel ook een voeding stuk gegaan ik weet niet of dat de oorzaak is
Maar dat wil ik toch eerst in orde maken
Zal er een ander topic voor maken
Het is een Delta Power supply E0 300-0.1
Bijna net zo oud als ik :D en werkt nu ook niet goed meer
Bijlagen
B5CB8F4A-65B2-4BAC-9C21-713BA8BD0CCF.jpeg
E70D95AA-AC02-42EA-9FD3-6CDBDB2A7AB0.jpeg
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door V4lve Lover »

Bert,
De buisvoeten zitten aan de verkeerde kant, check de silkscreen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Hier zitten de voeten wel aan de goeie kant.
De gloei zit ook goed voor de 6N6P.
Maar als je er een ECC99 in wil moet het anders, zoals dit
gloei83.png
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Hier zitten de voeten wel aan de goeie kant.
De gloei zit ook goed voor de 6N6P.
Maar als je er een ECC99 in wil moet het anders, zoals dit gloei83.png Anne
Dankjewel Anne en Florick
Anne ik heb dus de buizen zoals in de laatste foto :!: waar Anne een paar lijntjes voor een ECC99 heeft getekend
Maar er zit een 6N6P in hoor O:)
Helaas Ik krijg geen signaal uit de 6J5 :(
Over de anode weerstand staat 1,5 volt DC dus er loopt wel wat stroom en 363 volt op de Anode t.o.v. Gnd
Ook op het stuurrooster staat een mooie sinus maar op C3 niks
Over de kathode weerstand staat geen spanning , maar dat begrijp ik niet , daar moet toch ook wat spanning staan :think:
Zoals gewoonlijk snap ik het niet ! Misschien klopt de waarde kathode weerstand niet , morgen controleren :think:
Heb al een andere 6J5 gepakt en er in maar het maakt geen verschil
Maar geen idee waarom niet
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ik denk dat ik de fout gevonden hebt
Of mn schema is abuis
Volgens het schema moet de C3 via 1K aan stuurrooster van de 6N6P zitten die zit op buis pen 3 zijn volgens de Print
Volgens het schema is 3 de kathode en stuurrooster op buispen 2
Datasheet 6N6P erbij gezocht en dat klopt
Moet ik weer printplaten gaan zitten verzieken :evil:
Bijlagen
922158C9-2B61-46A8-AF86-525805630F7D.jpeg
20721A52-19F2-41F5-BF9D-CCDDF6A1D78F.jpeg
C5412FFA-05AD-44D7-A9A5-295E55FEF0F4.jpeg
A085B2CF-1600-4494-9983-4CFD31716294.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

Even naar de print gekeken.Is wel duidelijk waarom het niet werkt maar wie heeft dat printje ontworpen :think:
Het voetje voor de 6N6 zit wel goed maar,volgens de print, zou de 6J5 aan de andere kant moeten zitten :shock:
Gelukkig zijn de aansluitingen van de 6J5 symetrisch en zijn de niet gebruikte pootjes niet aangesloten.Nu kun je doorverbindingen maken 1 aan 8, 3 aan 6 en 4 aan 5.
Anne
Bijlagen
Voet omgekeerd.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Hoi Anne
Ik heb een reactie geplaatst, maar die staat niet
De print is ontworpen door een forum lid tegen vergording
Hij maakt het in orde , dus stop er even mee tot de nieuwe printen binnen komen
Deze versterker moet mijn Beste versterker worden , maar zo gaat dat niet
Dus ik ga maar even opruimen en misschien aan de boven plaat werken
Maar ik moet even een stapje terug doen , het schoonmaken in huis is ff te veel geweest
Mischien morgen O:)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Het wachten duurt lang :(
Ondertussen beetje aan het schuiven met de printjes welke ik voorzien heb van wat figuurtjes zodat het herkenbaar is
Maar ik durf nog geen gaten te boren
Straks zitten de buisvoeten iets verder uit elkaar of dichter en heb ik weer een hoop materiaal verkloot
Maar het wachten valt me zwaar , heb toch al zoveel geduld :^o
Er staat bovenaanzicht maar dat klopt niet helemaal dat is alleen voor de 2 KT88
Voor de rest is het ook niet van belang Dat wordt op de print gedaan
Bijlagen
70780E82-AF8D-41D1-91F0-3E8A3FC3EFA9.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

De Kop is eraf
Lift opgespannen op de tafel , de eerste gaten voor printen bevestiging en center gaten buizen zitten er in :D
Bijlagen
946B3107-E601-4D71-AC2A-8B30579BC7BF.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door democles »

:yeah:
Het gaat verder,mooi Bert.
Ben zelf nog bezig met wat printjes maken voor Bob.
Als dat klaar is kan ik ook weer verder,mijn plaatwerk is eindelijk binnen :rock:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

Bert, ik zit nog eens naar jouw tafel van de freesbank te kijken, kan je in de bovenplaat geen gaatjes boren en er onder een opvangbak maken?
Dan kan je constante koeling aan de freeskop bevestigen en die op de frees richten met een flex stukje?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Ah!buis »

OpaBert schreef:
De Kop is eraf
Lift opgespannen op de tafel , de eerste gaten voor printen bevestiging en center gaten buizen zitten er in :D
Bij een lift moet je je kop wel binnenboord houden anders gaat ie eraf :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
Bert, ik zit nog eens naar jouw tafel van de freesbank te kijken, kan je in de bovenplaat geen gaatjes boren en er onder een opvangbak maken?
Dan kan je constante koeling aan de freeskop bevestigen en die op de frees richten met een flex stukje?
Nee daar zitten mn Rails met kogelomloop wagentjes Ze zitten daar nu weg van de rommel O:)
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
peterl schreef:
Bert, ik zit nog eens naar jouw tafel van de freesbank te kijken, kan je in de bovenplaat geen gaatjes boren en er onder een opvangbak maken?
Dan kan je constante koeling aan de freeskop bevestigen en die op de frees richten met een flex stukje?
Nee daar zitten mn Rails met kogelomloop wagentjes Ze zitten daar nu weg van de rommel O:)
Jammer, dan is de enige mogelijkheid een grote stalen bak laten maken waar het geheel in komt te staan, en rondom de plaat een randje te maken aan de onderzijde zodat de vloeistof niet in de lagers loopt.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De Kop is eraf
Lift opgespannen op de tafel , de eerste gaten voor printen bevestiging en center gaten buizen zitten er in :D
Bij een lift moet je je kop wel binnenboord houden anders gaat ie eraf :shock: :lol:
Anne
Edit
Licht opgespannen op tafel
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door peterl »

OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
OpaBert schreef:
De Kop is eraf
Lift opgespannen op de tafel , de eerste gaten voor printen bevestiging en center gaten buizen zitten er in :D
Bij een lift moet je je kop wel binnenboord houden anders gaat ie eraf :shock: :lol:
Anne
Edit
Licht opgespannen op tafel
Led licht of halogeen licht Bert :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door OpaBert »

peterl schreef:
OpaBert schreef:
Ah!buis schreef:
Bij een lift moet je je kop wel binnenboord houden anders gaat ie eraf :shock: :lol:
Anne
Edit
Licht opgespannen op tafel
Led licht of halogeen licht Bert :lol:
Was een inkoppertje :lol:
Met 2 voeten :rofl:
Gebruikersavatar
Spoc
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 11 okt 2020, 16:20
Locatie: midden van het land

Re: MonoBill 3 met CFB

Bericht door Spoc »

democles schreef:
:yeah:
Het gaat verder,mooi Bert.
Ben zelf nog bezig met wat printjes maken voor Bob.
Als dat klaar is kan ik ook weer verder,mijn plaatwerk is eindelijk binnen :rock:
Klinkt goed, bouwen we gedrieën weer wat verder aan al dat moois :mrgreen:
Plaats reactie