KT88 testen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Maar zo kan de anode mooi laag komen (daar zit meestal een deuk bij tetrodes) en 't is eenvoudiger dan een stroombron.
Anne
Alleen als de voeding belast wordt, anders is R5 de belasting en moet daar minimaal stroom lopen om de boel te kunnen voeden. En die stroom wordt nu wel mee gemeten. Op die stroombegrenzing kun je niet rekenen. Bovendien zit er nog een elco op de uitgang. Voldoende joules om die zener te laten blaffen: Woef!

Overigens het schakelingetje wat ik gaf meet vanaf 10V uitgangsspanning. Lager lijkt mij in het geheel niet boeiend.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Alleen als de voeding belast wordt, anders is R5 de belasting en moet daar minimaal stroom lopen om de boel te kunnen voeden. En die stroom wordt nu wel mee gemeten.
Da's wel spijkers op laag water hè, R5 tov de te meten stroom en zonder belasting is de stroom nul, geen voeding nodig is niks te meten :lol: .
Op die stroombegrenzing kun je niet rekenen. Bovendien zit er nog een elco op de uitgang. Voldoende joules om die zener te laten blaffen: Woef!
Surge current 13A for 8ms, moet toch al erg zijn :think:
Overigens het schakelingetje wat ik gaf meet vanaf 10V uitgangsspanning. Lager lijkt mij in het geheel niet boeiend.
Dat 's waar.Samengevat dan maar zoiets ?
Anne
Bijlagen
PIv.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Yup, en toch weer eigenwijs een MPSA er in gesmokkeld i.p.v. een ZVN0545A hè :rofl: Zou ik R7 8K2 maken voor wat meer stroommarge (zener + LT..). In serie met R4 nog een 760 ohm weerstand voor de uitgang naar de scoop straks: 1V/A. En ook zoiets voor de spanning. Een mocht Bert hoger willen dan 500V op de ingang dan is daar ook nog een mouw aan te passen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Voor een stroombron liever een bipolaire ipv mos wegens beter gedefinieerd Vbe tov Vgs, hoewel 't hier niet uitmaakt.
voor Z1 zou ik iets van 5...6V nemen, het IC doet 't al onder 3volt (en dan R3 ook wat kleiner), kan Va wat ruimer geregeld.
Vermoedelik moet R4 wel 120Ω, ik vermoed dat de uitlezing 500 als volle schaal heeft.Of 150Ω als 't 75mV zou moeten.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Je moet wel rekening houden met de max V_th van de Mosfet. 6,8V lijkt mij wel een redelijke waarde dan voor de zener. Ja wat die meter aan geeft moet Bert verder duidelijk maken. Ik begreep dat ie bij 60mV de waarde 250 aangaf. Je zit met die MPSA wel aan zijn max Vce. Weet niet of ie dan nog in zijn SOA zit. Een mosfet is wat robuster daarin.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Ja wat die meter aan geeft moet Bert verder duidelijk maken. Ik begreep dat ie bij 60mV de waarde 250 aangaf..
Peter ik meet inderdaad 60mV op de print stekker waar de shunt in vast geschroefd zit
En de meter geeft dan 250 Ampère aan.
vind dat tevens een mooie waarde als maximum voor de stroom beveiliging.
Verder schroef ik ook een klixon op het koellichaam die een piepertje activeert bij 60 graden.
Ik bedank jullie voor de mooie ontwerpjes :goeie: :dank: :goedzo: =D>
Ohja volgens het doosje zou de meter geschikt moeten zijn voor 500Amp met een shunt
En 600 Volt
Bijlagen
A0B15F15-F3CA-4CBC-939B-804391BB57A5.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Voor de MSPA44 geven ze Vcb=500V max en Vce=400V bij open collector wanneer de basis lekstroom naar de emitter gaat en versterkt wordt.Hier gaat 't naar de +5volt, mag Vce meer.
Datablad zegt niks over SOA maar moet wel erg zijn als 0,5mA al teveel is.Ic max300mA en Id max 90mA.
Is ook nog een prijsvoordeel :lagge: Farnell,
ZVN0545 , 1€47 x5 = 7€35 :(
MSPA44 , 24,5 cent x5 = 1€22,5 :rock:
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Zeg Anne ik stop verder met dat eindeloze gekissebis. Ik heb wel wat anders te doen. Elektronica kun je op 100 manieren verwezenlijken. Zo komt het nooit ergens.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Zeg Anne ik stop verder met dat eindeloze gekissebis. Ik heb wel wat anders te doen.
Groot gelijk, maar ik heb niet zoveel anders te doen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Ik heb die mspa44 volgens mij vanmiddag gezien in een van Mn onderdelen bakje. ,ik meen dat ergens een bf421 in moest , die was niet leverbaar , en de mspa44 besteld, maakt me dus niks uit :D
De zvpa545 uit Mn hoofd is besteld
Eind januari zal alles wel binnen zijn
Morgen kontroleer ik die 60 mV en of er dan 250 Amp op het paneelmetertje staat
Wordt vervolgd kan wel denk ik nu gaan concentreren op een printje maken hiervoor x 3
2 zijn er in ieder geval nodig
:dank: :dank:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Geen ZVPA545 maar ZVP0545 !
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Ach we kunnen die MPSA44 wel proberen. Als ie heel blijft blijft ie verder heel. Is al een oude Mohikaan. Ik zie dat een vergelijkbaar broertje , de FJN3303F, 2mA mag hebben bij 400V. En we hebben ze straks toch nodig voor de 4-bits DAC voor de -Vg. Dan wordt het dit:
Curve Tracer DVMl.GIF
Zitten nog wat extra beveiligingen in. Mocht er wat mis gaan. Heb er gelijk de aansluitingen voor de scoop bijgetekend.

Je weet wel zeker dat je niet hoger dan 450V gaat op de ingang Bert? Anders moet het aangepast.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Die R9 en R10 moeten er waarschijnlijk niet in, meter heet voor 600V geleverd.
Als het op dezelfde manier wordt als bij die simpeltester van 't internet, met de HS-zwaai vanuit de niet afgevlakte bruggelijkrichter, zit de top ergens boven 420V.
En moet R4 niet wat kleiner met de lagere voeding ?
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Er staan ook geen waarden bij R9 en R10, hangt i.d.d. van het meterje af. Door R4 loopt max 0,25 mA nominaal en Vth@1mA is 4V max. Maar in de praktijk is het ca. 2V. Mocht ie het niet trekken kan ie altijd lager. Het beschermd het IC voor zijn max. I_out van 1 mA. In het meterje zit ook nog een shunt. Die moet er wel uit voor de stroommeting.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Er staan ook geen waarden bij R9 en R10, hangt i.d.d. van het meterje af. Door R4 loopt max 0,25 mA nominaal en Vth@1mA is 4V max. Maar in de praktijk is het ca. 2V. Mocht ie het niet trekken kan ie altijd lager. Het beschermd het IC voor zijn max. I_out van 1 mA. In het meterje zit ook nog een shunt. Die moet er wel uit voor de stroommeting.
Nee in het metertje zit GEEN SHunt Peter ik heb daar gemeten zonder mijn eigen shuntje en dan meet kil ohms ik dacht 100K
Straks laat ik het jullie weten
:goedzo: super gedaan jullie beide :dank:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Bij deze de meter gegevens
Weerstand aan de Input stroom print kroonsteen met twee meters Fluke en Brymen gemeten 474 kOhm
Daarna de eigengemaakte shunt erop aan gesloten 250 Amp op het paneel metertje is 250 mA gecontroleerd met de Fluke en de Brymen meter
De spanning over die eigen gemaakte shunt is geen 0.06 Volt last digit klopt niet wat mijn Delta voeding
Maar het is dus 49.6 mV
3E0B26AF-608E-4A43-BF59-D147FA55A499.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Dan is het dus 50mV voor een weergave van 250? Dan wordt R7: 200 ohm en R6: 800 ohm (2x 1K6 parallel).

Nu de voltmeter nog.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Dan is het dus 50mV voor een weergave van 250? Dan wordt R7: 200 ohm en R6: 800 ohm (2x 1K6 parallel).

Nu de voltmeter nog.
Wat wil je van de voltmeter weten Peter
De RI hm R ie bedoel ik voor de duidelijkheid :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Of ie lekker pizza's kan bakken natuurlijk! Logisch toch? :lol:

Nee, wat ie aangeeft bij een bepaalde spanning. Je wilt vast wel weten wat -Vg is straks? Zullen we wel iets op moeten bedenken om dat te inverteren. Volgens mij geeft ie geen negatieve spanning aan. Of wel?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Zou 't geen 59,6mV zijn (tikfoutje ? )
Lijkt me ook veilig om er nog een diode bij te zetten.
Anne
Bijlagen
Dbij.jpg
Dbij.jpg (15.53 KiB) 84 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Een Fluke die kan typen? Hij is leuk... :relax:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT88 testen

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Een Fluke die kan typen? Hij is leuk... :relax:
De meter staat helemaal in 't donker, zie enkel een 9 :( En Bert tikt vaker verkeerd (hij niet alleen :oops: )
Voor de -Vg is toch geen voltmeter nodig, geijkt knopje volstaat, loopt geen stroom.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Mag Bert dat zelf uitmaken? Misschien is voor -Vg dit dan slimmer: https://www.ebay.com/itm/1pcs-DC-200mV- ... SwiONYMBYk

En verder is het toch duidelijk te zien op die foto? Beter scherm voor jou dan misschien?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT88 testen

Bericht door OpaBert »

Pjotr schreef:
Of ie lekker pizza's kan bakken natuurlijk! Logisch toch? :lol:

Nee, wat ie aangeeft bij een bepaalde spanning. Je wilt vast wel weten wat -Vg is straks? Zullen we wel iets op moeten bedenken om dat te inverteren. Volgens mij geeft ie geen negatieve spanning aan. Of wel?
Als ik 50 V DC er op aansluit geeft hij 50 volt aan en er loopt 25 uA
de max spanning wat er op mag is 600 Volt DC
Nog een keertje voor de duidelijkheid de Stroom metingen
De meter is niet fijn af te lezen je hebt gelijk Anne :!:

Anne ook dat ik wel wat vouten tiep
meeja Koelpa
Je hoeft dat niet te overdrijven hoor het is al duidelijk genoeg reageert Anne dan weer :lol:
Als we elkaar maar begrijpen :wink:
Vwb de foto
Ik weet wat er staat en dat helpt als je er een foto van ziet :D

Maar 250Amp is gelijk aan 250mA stroom met de Brymen en Fluke meter
Bij die 250MA staat er 49.6 mV over de Eigengemaakte shunt gemeten met de Beide Fluke en Brymen
De Delta voeding twijfelt of het 0,05 of 0,06 Volt Dat is Laatste cijfertje
:bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: KT88 testen

Bericht door Pjotr »

Duidelijk v.w.b. de stroommeting. Maar meet dat metertje nou ook negatieve spanning?
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”