Alleen als de voeding belast wordt, anders is R5 de belasting en moet daar minimaal stroom lopen om de boel te kunnen voeden. En die stroom wordt nu wel mee gemeten. Op die stroombegrenzing kun je niet rekenen. Bovendien zit er nog een elco op de uitgang. Voldoende joules om die zener te laten blaffen: Woef!Ah!buis schreef:Maar zo kan de anode mooi laag komen (daar zit meestal een deuk bij tetrodes) en 't is eenvoudiger dan een stroombron.
Anne
Overigens het schakelingetje wat ik gaf meet vanaf 10V uitgangsspanning. Lager lijkt mij in het geheel niet boeiend.
