Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

hrscharft schreef:
Maar dat gaat echt pas als de boel super doorgehard is na een maand of 2
Ik weet niet of dat ook met de owatrol er door gaat gebeuren. Verkoop argument is ook dat het de verf taai en flexibel maakt. Ideaal voor bescherming van staal en hout, maar misschien minder ideaal als je het daarna wil polijsten.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Dan »

Owatrol is een soort lijnolie die je verf termoplastisch maakt dwz minder goed droog schuurbaar ( je schuurpapiertje loopt vol ). Nat schuren gaat overigens prima. Polijsten geen idee. Ik denk dat het wel goedkomt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

En zou ik ook met alleen polijsten de stofjes makkelijk weg kunnen krijgen?

36uur na het lakken voelt de lak krasvast, behalve op de dikkere stukken(druipers, enkele randjes). Eigenlijk voelt het precies hetzelfde als na 24uur. Het voelt als een harde laag met daaronder nog een zachtere substantie. Zouden die dikkere gedeelten flexibel blijven?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Ik denk dat je een paar weekjes geduld moet hebben om de lak echt te laten doorharden...
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Ik wil best geduld hebben, maar als er niets mer veranderd wil ik niet onnodig wachten en door!
Overigens hoop ik dat ik geen weken hoef te wachten per laag...
Ik wil gaan luisteren O:)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door SARK »

Het is een beetje "Mosterd na de maaltijd" maar het was misschien handig geweest als je een proefplankje had meegeverfd in het zelfde tempo (lagen bedoel ik), je kunt dan met een gerust hart even een schuurpapiertje over het proefplankje halen zonder dat je het echte kunstwerk verkloot. Ik heb alleen geen idee hoe je dan een druiper/zakker moet simuleren :-k
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Dat bedacht ik me ook, ruim na het lakken. :lol:
Afijn ik ben wel van plan als ik de volgende laag ga doen ook een testplankje mee te verven.
Kan ik gewoon kijken wat bepaalde behandelingen doen.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Lak hardt uit met de zuurstof in de lucht, het polymeriseert. Bij dikke lagen duurt het langer dat de zuurstof is doorgedrongen. Uiteindelijk zal het eeuwig doorgaan en de verf wordt steeds harder. Dat proces kun je herkennen met oude schilderijen, die zijn vaak behoorlijk gecraqueleerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Pjotr »

Owatrol is een prima extra glansmiddel maar als je haast hebt werkt het averechts, het duurt langer voordat de lak goed door hardt. Heb het vroeger wel gebruikt voor een wit tafelblad en pas maanden later was de lak goed door gehard. Maar 20 jaar later had ik toch geen craquelé effecten hoor :roll: Wel was de lak aardig geler geworden :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Maanden uitharden per laag... Misschien moetje maar even twee spaanplaat kastjes in elkaar batsen zodat je kan gaan luisteren naar je units...

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Maanden uitharden per laag... Misschien moetje maar even twee spaanplaat kastjes in elkaar batsen zodat je kan gaan luisteren naar je units...

:lol: :lol: :lol:
Misschien luistert hij wel liever naar muziek. :mrgreen:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Inderdaad Leo, ik wil weer door mijn muziekcollectie heen gaan en me verbazen hoe het kan klinken. Dit had ik ook al met alleen een woofer en een mid in een lekkende behuizing, zegt genoeg hoe dramatisch mijn huidige speakers klinken. :lol:
Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Luisteraar »

Bij mijn weten vergelen de verfen op terpentinebasis, deze moeten worden uitgebleekt in de zon. Een medewerker in de schilderswinkel vertelde me eens dat als er een bloempot op een wit geverfde vensterbank staat dat het gedeelte onder de pot geel wordt maar als men de vensterbank dan leeg haalt dat dit weer bijtrekt omdat de vergeelde plek door de zon weer wordt uitgebleekt. De watergedragen verfen zouden hier vrijwel geen last van hebben. Daarom heb ik destijds mijn binnendeuren met watergedragen verf behandeld. Tot op heden (1,5 jaar verder) zijn mijn binnendeuren idd nog wit. :)

Betreft je polijst activiteiten. Let goed op wat je koopt! Commandant is ouderwets bekend maar de abrasieve korrels breken niet af gedurende het polijsten. Met andere woorden; je moet afbouwen met fijnere polijstmiddelen om mooi te finnishen en de kans dat je door je lak heen gaat is met Commandant groter.
Verder zitten er in alle polijtmiddelen oliën. Deze oliën kunnen je werk al heel mooi doen lijken, totdat die oliën verdwenen zijn en er weer allerlei swirls, krassen en hologrammen tevoorschijn komen :think:
Om dit te voorkomen moet je je lak reinigen om te zien of je werkelijk klaar bent. Binnen de polijstwereld zijn daar middelen voor te koop als (Q2M prep van Geyon, Nanolex Premium Paint Cleaner of final finish van Menzerna) Je kan ook verdunde IPA gebruiken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door richard »

Luisteraar schreef:
Je kan ook verdunde IPA gebruiken.
Eeuwig zonde, dat drink ik liever zelf op.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Luisteraar schreef:
Bij mijn weten vergelen de verfen op terpentinebasis, deze moeten worden uitgebleekt in de zon. Een medewerker in de schilderswinkel vertelde me eens dat als er een bloempot op een wit geverfde vensterbank staat dat het gedeelte onder de pot geel wordt maar als men de vensterbank dan leeg haalt dat dit weer bijtrekt omdat de vergeelde plek door de zon weer wordt uitgebleekt. De watergedragen verfen zouden hier vrijwel geen last van hebben. Daarom heb ik destijds mijn binnendeuren met watergedragen verf behandeld. Tot op heden (1,5 jaar verder) zijn mijn binnendeuren idd nog wit. :)

Betreft je polijst activiteiten. Let goed op wat je koopt! Commandant is ouderwets bekend maar de abrasieve korrels breken niet af gedurende het polijsten. Met andere woorden; je moet afbouwen met fijnere polijstmiddelen om mooi te finnishen en de kans dat je door je lak heen gaat is met Commandant groter.
Verder zitten er in alle polijtmiddelen oliën. Deze oliën kunnen je werk al heel mooi doen lijken, totdat die oliën verdwenen zijn en er weer allerlei swirls, krassen en hologrammen tevoorschijn komen :think:
Om dit te voorkomen moet je je lak reinigen om te zien of je werkelijk klaar bent. Binnen de polijstwereld zijn daar middelen voor te koop als (Q2M prep van Geyon, Nanolex Premium Paint Cleaner of

Bedankt voor de tips. Als ik ga polijsten, dan ga ik me nog verder in lezen.

Afgelopen week heb ik de boel geschuurd, de laatste oneffenheden weer geplamuurd en daarna weer geschuurd tot nat korrel 600.

Vanmorgen heb ik heel de kamer hermetisch afgesloten: luchtrooster afgeplakt, kier onder de deur dicht gestopt en ben toen na even gewacht te hebben begonnen met de tweede laag lakken.

Het is nu spannend, de boel is nu druiperloos en ik zie ook nog weinig stofjes. Ik hoop dat het zo mooi opdroogt dat ik niet nog een laag hoef te lakken. Ik heb in de woonkamer witte hoogglans kasten staan van ikea. Als ik qua strakheid hetzelfde resultaat behaal, dan weet ik niet of ik nog ga polijsten. Het gaat nu eerst lekker drogen, heb een drukke week op het werk en kan dus toch niets doen. Over een half uurtje ga ik kijken of er druipers zijn. Als dat zo is, dan haal ik voorzichtig de roller er nogmaals overheen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Walt »

Heb je ook nog wat foto's van de stand van zaken?

Groetjes Walter
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Aaad »

rodi schreef:
Luisteraar schreef:
. Als dat zo is, dan haal ik voorzichtig de roller er nogmaals overheen.
Nooit in half gedroogde verf iets veranderen, wordt altijd smerig.
BTDT :hide:

Aad
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

@Walter:Foto's!
Voor het lakken:
speaker#1 voor het lakken
speaker#1 voor het lakken
Speaker#2 voor het lakken
Speaker#2 voor het lakken
Inmiddels ruim 2uur nadat ik de verf gelakt heb, dus ik ben even gaan checken voor druipers en heb meteen foto's gemaakt. Het ziet er vooralsnog goed uit! :)
Speaker #1 na het lakken
Speaker #1 na het lakken
Speaker # 2 na het lakken
Speaker # 2 na het lakken
@Aad: Ga ik nu ook zeker niet meer doen, maar durfde een kwartier na het lakken van de eerste nog wel wat dingen uit te rollen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig! Je hebt in elk geval het maximale nu gedaan om stof te voorkomen, wat er nog ronddwarrelt en op komt, niets aan te doen. Dat moet er met polijsten uit als je dat nog wilt gaan doen.
En inderdaad zoals Aad zegt, verf aanbrengen en niet meer aankomen. Goede verf heeft de eigenschap dat het mooi strak en vlak trekt, en het drogingsproces start direkt na aanbrengen. Je krijgt zelf gevoel wanneer en hoe je de juiste hoeveelheid aanbrengt. Als je erna nog met de roller aankomt krijg je van die doffe plekken. En het moet er goed onder zitten, bij twijfel of je ziet vaag de grond er onder, gewoon nog een laag eroverheen.

Vorig jaar samen met een professionele schilder hier het huis binnen geschilderd. Zij was een keer zo snel met een kozijn als ik, hoe komt dat... als 'onervaren' schilder strijk je teveel. Kwast in de pot, 1 keer aftikken en 1 keer strijken. Een zakkertje of direkt weghalen, of laten zitten.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Net weer even wezen kijken. Geen vliegjes vooralsnog, wel wat stofjes, maar veel minder dan bij de vorige laag. Ik hoop dat het nog meer gaat uitvloeien, want nu is er nog wel wat sinaasappeleffect. Maar de vorige keer is de lak het volgens mij tot wel 12 uur na het aanbrengen blijven uit vloeien, dus ik heb hoop.

Ik zie wel een enkel magneetje voor de bevestiging van de frontjes heel licht door de lak heen, maar ik ga nog kijken of ik daarvoor een extra laag ga lakken. Als de rest dekkend is, dan weet ik het nog niet. De toekomst gaat het leren!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Omdat de lak nu toch moet drogen wil ik het wisselfilter voor het in spelen gaan maken. Stelt weinig voor: zowel voor mid als voor tweeter een condensator in serie om overbelasting te voorkomen.

Ik heb voor de tweeter een jantzen audio bipolair( alleen voor inspelen, komt nooit in uiteindelijke filter), bipolair geeft aan dat er geen plus en min is. Was volgens mij bij alle condensatoren zo.

Voor de mid heb ikeen mundorf mcap evo( gaat hoogstwaarschijnlijk ook gebruikt worden in het uiteindelijke filter)Volgens mij zijn deze niet richtingsgevoelig, aangezien er ook geen + of - op aangegeven staat. Alleen het ene aansluitdraad is langer als de andere. Dus voor de zekerheid: maakt het aansluiten qua richting uit?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door MechanicalAnimal »

Voor zover ik weet heeft een condensator geen + en -.

Een elco heeft dat natuurlijk wel....maar die heb je niet in je filter.

Zonder de discussie aan te zwengelen schijnt het het beste te zijn als je de condensatoren allemaal hetzelfde aansluit.
Het handigste is dat je de stroom met de tekst mee laat lopen, lekker makkelijk onthouden :mrgreen:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door AatV »

@Rodi,
Lees bij Mundorf dat de ene aansluiting langer is dan de andere om de condensator zowel horizontaal als verticaal te kunnen monteren.
MechanicalAnimal schreef:
Zonder de discussie aan te zwengelen schijnt het het beste te zijn als je de condensatoren allemaal hetzelfde aansluit.
Het handigste is dat je de stroom met de tekst mee laat lopen, lekker makkelijk onthouden :mrgreen:
Probleem is hierbij dat het hier wisselstroom betreft.. loopt de stroom steeds een andere kant uit. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door pappaleo »

AatV schreef:
@Rodi,
Lees bij Mundorf dat de ene aansluiting langer is dan de andere om de condensator zowel horizontaal als verticaal te kunnen monteren.
MechanicalAnimal schreef:
Zonder de discussie aan te zwengelen schijnt het het beste te zijn als je de condensatoren allemaal hetzelfde aansluit.
Het handigste is dat je de stroom met de tekst mee laat lopen, lekker makkelijk onthouden :mrgreen:
Probleem is hierbij dat het hier wisselstroom betreft.. loopt de stroom steeds een andere kant uit. :mrgreen:

groet,
Aat
Als je maar snel genoeg omsoldeert :lol:
rodi schreef:
Ik heb voor de tweeter een jantzen audio bipolair( alleen voor inspelen, komt nooit in uiteindelijke filter), bipolair geeft aan dat er geen plus en min is. Was volgens mij bij alle condensatoren zo.
Dat lijkt mij een bipolaire elco. Welke waarde had je in gedachten?
Ik zou dat eerder bij de mid verwachten.

Het is in filters vanwege de kosten gebruikelijk om bipolaire elco's alleen toe te passen bij grotere waardes. Voor een 3,9uF condensatortje of iets van die strekking kan je beter een MKP exemplaar nemen in serie met de tweeter.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Bericht door rodi »

Bedankt voor de tips!

Leo,

Op de mid komt nu een 33uF en op de tweeter een 3,3uF.
Voor de mid moet er waarschijnlijk in het uiteindelijke filter een hogere waarde, de 33uF mundorf mcap evo oil gaat dan aangevuld worden met een andere, misschien zelfs wel iets deftigers. Is even afhankelijk van wat de kosten worden.

Voor de tweeter heb ik nu de goedkoopste condensator gekocht die ik kon vinden voor het inspelen. Na het inspelen ga ik bij je Jeroen_d de speakers laten meten en een mooi filter uitdokteren.

Stiekem zou ik graag een meetsetje aanschaffen i.v.m. met mogelijke toekomstige projecten. Al is het alleen al om de akoestiek eens door te meten, want ik denk niet dat ik zelf een echt mooi filter kan ontwerpen. Qua aanschaf zou het alleen gaan om een microfoon en software, een goede geluidskaart heb ik. Wat heb jij gekocht en hoeveel kostte dat"?
Laatst gewijzigd door rodi op ma 18 mei 2015, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”