projekt egalisatiemortel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door b_force »

meiborg schreef:
Hoi.

Dat zou natuurlijk zo maar kunnen maar bij een project van deze magnitude is een beetje "baat het niet, het schaadt ook niet" natuurlijk niet zo erg ;)

Mvg Reinder
Op z'n Duits, dan krijg je zo'n lompe Panzer tank die je met een paar tactisch vernuftige Shermans of een paar Russische "light weights" zo onschadelijk maakt :lol:

Arno, je moet trouwens toch een mal maken?
Waarom maak je dan niet eerst de bracing - dus een paar betonnen balken.
Die kun je vervolgens gewoon in je mal zetten en de mal volgooien met beton.
Als alles uitgehard is, is het mooi een geheel.

(hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door meiborg »

Ik zeg externe bracing, steunberen net als bij de kerk haha
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door rho »

b_force schreef:
Henkjan schreef:
Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Maar is het niet al zo weinig dat het weinig meer uitmaakt? :wink:

Het gaat niet om de overspanning, het gaat om de stijfheid.
Bracing is niks anders dan er voor te zorgen dat je stijfheid creëert.
Als je een materiaal hebt dat stijf genoeg is (en eventueel zwaar genoeg) dan komt de wand amper meer in trilling.
(lees: zo weinig dat het geen bijdrage meer heeft)
Een grote overspanning die trilt met een even kleine amplitude dan een kleine overspanning genereert toch meer geluidsdruk. Geluidsdruk is namelijk evenredig met het stralende oppervlak. Ook daarom wil je het overspannen oppervlak klein houden.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Arno, je moet trouwens toch een mal maken?
Waarom maak je dan niet eerst de bracing - dus een paar betonnen balken.
Die kun je vervolgens gewoon in je mal zetten en de mal volgooien met beton.
Als alles uitgehard is, is het mooi een geheel.
De bracing integreren in de mal maakt het veel te ingewikkeld. Het gieten is nog wel te doen, maar je moet het geheel ook weer kunnen lossen. Alles kan natuurlijk, en ik zou idd met piepschuim kunnen gaan werken, oplossen in aceton, etc, etc, maar waarom zo ingewikkeld?
Ik maak ze gewoon van multiplex en lijm ze erin. Zoals Jeroen ook zegt, verschillende materialen is goed om resonanties te onderdrukken.

En nogmaals, de bracing is er niet in de laatste plaats om de baffle te verstevigen, die van mdf wordt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

waarom is die baffle eigenlijk van MDF, en niet van multiplex bv? dat is toch stijver?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
waarom is die baffle eigenlijk van MDF, en niet van multiplex bv? dat is toch stijver?
Omdat mdf mooier af te werken is. Het wordt overigens 30mm mdf, dus heel slap zal het niet worden.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

kerel, wat voor merk/type MDF gebruik jij?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Gebruikersavatar
gniaw
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 31 mar 2010, 23:18
Locatie: Amsterdam

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door gniaw »

Arno schreef:
Meegieten wordt te ingewikkeld.

De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
Is het niet makkelijker de bracing als principe verloren bekisting te maken? Ik zal zelfs gehele houten binnenmal incl bracing als verloren bekisting doen. Das minst werk en sterk.

Groetjes, Wai
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

MechanicalAnimal schreef:
kerel, wat voor merk/type MDF gebruik jij?
Voor de baffles die ik al heb gemaakt had ik van dat mooie diepfrees Isorel, ongeveer dezelfde persing als het vochtwerende V313. Maar die baffles liggen in de container vanwege het Focal-verhaal.
Nu moet ik het doen met iets mindere kwaliteit (nog steeds meer dan prima), omdat ik dat nog heb liggen. Ik ga geen hele plaat bestellen voor die twee baffletjes.
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
gniaw schreef:
Is het niet makkelijker de bracing als principe verloren bekisting te maken? Ik zal zelfs gehele houten binnenmal incl bracing als verloren bekisting doen. Das minst werk en sterk.
Een verloren bekisting kost teveel aan liters inhoud. Een bekisting van 6mm dik materiaal, kost al zo'n 2.5 liter.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Volgens mij vergeet Peter wel eens een smily te zetten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Ach, dat doet Arno ook wel vaak maar dat geeft niet :mrgreen:
Arno schreef:
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
Ik zeg dat omdat we niet allemaal zo'n goed geoutilleerde werkplaats hebben met perfecte machines als jij en met een goede stofafzuiging. Zelfs spaanplaat stoft veel minder. En normaal hout is veel taaier en kan meer tegen een stootje dan MDF. Nadeel is dat het eerder splintert met niet zo scherp gereedschap

Het verschil in stofneerslag in een gewone hobbyruimte tussen gewoon hout/muiltiplex en MDF bij machinaal bewerken is dramatisch.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Pjotr schreef:
Ach, dat doet Arno ook wel vaak maar dat geeft niet :mrgreen:
Arno schreef:
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
Ik zeg dat omdat we niet allemaal zo'n goed geoutilleerde werkplaats hebben met perfecte machines als jij en met een goede stofafzuiging. Zelfs spaanplaat stoft veel minder. En normaal hout is veel taaier en kan meer tegen een stootje dan MDF. Nadeel is dat het eerder splintert met niet zo scherp gereedschap

Het verschil in stofneerslag in een gewone hobbyruimte tussen gewoon hout/muiltiplex en MDF bij machinaal bewerken is dramatisch.
Goeie redding :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

:lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

toch nog even over die kit: ik keek net op mn tube Bison Polymax, en daar stond dat t "blijvend elastisch" is. doet dat dan niet de werking van de bracing te niet?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door dre »

blijvend elastich is een ruim begrip heb ik al vaker ontdekt.... :wink:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Arno de Parno schreef:
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
Ik had het niet over Polymax, Henkjan. Dat is een monostyreen polymeer. Die is idd blijvend elastisch. Sterker nog, dat is echt een soort rubber.

Deze ga ik gebruiken. Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.

Maar is good-old montagekit niets voor jou? Wel die mét oplosmiddelen natuurlijk.
Gebruikersavatar
teacher
Berichten: 639
Lid geworden op: wo 06 okt 2004, 14:14
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door teacher »

Arno schreef:

Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.
Ik denk dan aan een bruis / constructielijm.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

teacher schreef:
Arno schreef:

Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.
Ik denk dan aan een bruis / constructielijm.
Tja, maar die voegt niet echt materiaal toe, maar luchtbelletjes :) . Spleetvullend is ie wel, als in dat de spleet wel dicht zit. Sterker wordt het er niet op.
Maar goed, misschien is het voor Henkjan z'n toepassing voldoende sterk.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Hier een vergelijkbaar product.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Henkjan »

Arno schreef:
Arno de Parno schreef:
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid :D
Ik had het niet over Polymax, Henkjan. Dat is een monostyreen polymeer. Die is idd blijvend elastisch. Sterker nog, dat is echt een soort rubber.

Deze ga ik gebruiken. Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.

Maar is good-old montagekit niets voor jou? Wel die mét oplosmiddelen natuurlijk.
ik was er al bang voor... monatgekit zou kunnen, heb ik in t verleden veel mee gedaan, maar geen idee of er in de bouwmarkt nog met oplosmiddelen te vinden is. ik kan eens kijken of de Karwei open is vandaag en dan hopen dat ze iets van die PU kit hebben, maar ik ben bang van niet. dan zal ik voor de net te korte stukjes van wat ik vandaag wil afmaken (de bracing van 't Paasproject) maar een vulplaatje pakken
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door MechanicalAnimal »

Arno schreef:
Voor de baffles die ik al heb gemaakt had ik van dat mooie diepfrees Isorel, ongeveer dezelfde persing als het vochtwerende V313. Maar die baffles liggen in de container vanwege het Focal-verhaal.
Nu moet ik het doen met iets mindere kwaliteit (nog steeds meer dan prima), omdat ik dat nog heb liggen. Ik ga geen hele plaat bestellen voor die twee baffletjes.
Okiedokie :D
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Arno »

Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36757
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:

ik was er al bang voor... monatgekit zou kunnen, heb ik in t verleden veel mee gedaan, maar geen idee of er in de bouwmarkt nog met oplosmiddelen te vinden is. ik kan eens kijken of de Karwei open is vandaag en dan hopen dat ze iets van die PU kit hebben, maar ik ben bang van niet. dan zal ik voor de net te korte stukjes van wat ik vandaag wil afmaken (de bracing van 't Paasproject) maar een vulplaatje pakken
Anders Polyurethaanlijm 2K Expert. Heb deze bij de Karwei ( ;) )gehaald en is volgens mij oplosmiddelvrij en lijmt zo'n beetje alles aan alles (behalve PE, PTFE e.d.). Is wel vrij prijzig, ca. €35/blik maar je doet er lang mee. Ik gebruik dat vooral daar als het vullend moet en als gewone houtlijm veel te snel is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: projekt egalisatiemortel

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Wat zou beter zijn met de scan-speak 18w/8531g00 en een behuizing van 20 liter netto, gesloten of basreflex?
Hoe was het oorspronkelijke ontwerp ??
Gezien het feit dat het dan met die SS alleen over het laag gaat lijkt het mij de juiste weg.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”