Dat zou natuurlijk zo maar kunnen maar bij een project van deze magnitude is een beetje "baat het niet, het schaadt ook niet" natuurlijk niet zo erg
Mvg Reinder
Op z'n Duits, dan krijg je zo'n lompe Panzer tank die je met een paar tactisch vernuftige Shermans of een paar Russische "light weights" zo onschadelijk maakt
Arno, je moet trouwens toch een mal maken?
Waarom maak je dan niet eerst de bracing - dus een paar betonnen balken.
Die kun je vervolgens gewoon in je mal zetten en de mal volgooien met beton.
Als alles uitgehard is, is het mooi een geheel.
Vraag me af of bracing überhaupt wel zin heeft om te plaatsen.
tuurlijk helpt het, ook hier maak je de overspanning kleiner en zal de wand dus minder meetrillen
Maar is het niet al zo weinig dat het weinig meer uitmaakt?
Het gaat niet om de overspanning, het gaat om de stijfheid.
Bracing is niks anders dan er voor te zorgen dat je stijfheid creëert.
Als je een materiaal hebt dat stijf genoeg is (en eventueel zwaar genoeg) dan komt de wand amper meer in trilling.
(lees: zo weinig dat het geen bijdrage meer heeft)
Een grote overspanning die trilt met een even kleine amplitude dan een kleine overspanning genereert toch meer geluidsdruk. Geluidsdruk is namelijk evenredig met het stralende oppervlak. Ook daarom wil je het overspannen oppervlak klein houden.
Arno, je moet trouwens toch een mal maken?
Waarom maak je dan niet eerst de bracing - dus een paar betonnen balken.
Die kun je vervolgens gewoon in je mal zetten en de mal volgooien met beton.
Als alles uitgehard is, is het mooi een geheel.
De bracing integreren in de mal maakt het veel te ingewikkeld. Het gieten is nog wel te doen, maar je moet het geheel ook weer kunnen lossen. Alles kan natuurlijk, en ik zou idd met piepschuim kunnen gaan werken, oplossen in aceton, etc, etc, maar waarom zo ingewikkeld?
Ik maak ze gewoon van multiplex en lijm ze erin. Zoals Jeroen ook zegt, verschillende materialen is goed om resonanties te onderdrukken.
En nogmaals, de bracing is er niet in de laatste plaats om de baffle te verstevigen, die van mdf wordt.
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid
Is het niet makkelijker de bracing als principe verloren bekisting te maken? Ik zal zelfs gehele houten binnenmal incl bracing als verloren bekisting doen. Das minst werk en sterk.
Voor de baffles die ik al heb gemaakt had ik van dat mooie diepfrees Isorel, ongeveer dezelfde persing als het vochtwerende V313. Maar die baffles liggen in de container vanwege het Focal-verhaal.
Nu moet ik het doen met iets mindere kwaliteit (nog steeds meer dan prima), omdat ik dat nog heb liggen. Ik ga geen hele plaat bestellen voor die twee baffletjes.
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
gniaw schreef:
Is het niet makkelijker de bracing als principe verloren bekisting te maken? Ik zal zelfs gehele houten binnenmal incl bracing als verloren bekisting doen. Das minst werk en sterk.
Een verloren bekisting kost teveel aan liters inhoud. Een bekisting van 6mm dik materiaal, kost al zo'n 2.5 liter.
Ach, dat doet Arno ook wel vaak maar dat geeft niet
Arno schreef:
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
Ik zeg dat omdat we niet allemaal zo'n goed geoutilleerde werkplaats hebben met perfecte machines als jij en met een goede stofafzuiging. Zelfs spaanplaat stoft veel minder. En normaal hout is veel taaier en kan meer tegen een stootje dan MDF. Nadeel is dat het eerder splintert met niet zo scherp gereedschap
Het verschil in stofneerslag in een gewone hobbyruimte tussen gewoon hout/muiltiplex en MDF bij machinaal bewerken is dramatisch.
Ach, dat doet Arno ook wel vaak maar dat geeft niet
Arno schreef:
Pjotr schreef:
Maakt niet uit toch? Het blijft allemaal koek wat heel snel beschadigt op de randen, zeker op afgeschuinde randen.
Peter, het valt mij op dat jij erg veel negatieve reacties geeft die in mijn optiek weinig toevoegen aan de positieve bouwsfeer hier op het forum. Jammer.
Ik zeg dat omdat we niet allemaal zo'n goed geoutilleerde werkplaats hebben met perfecte machines als jij en met een goede stofafzuiging. Zelfs spaanplaat stoft veel minder. En normaal hout is veel taaier en kan meer tegen een stootje dan MDF. Nadeel is dat het eerder splintert met niet zo scherp gereedschap
Het verschil in stofneerslag in een gewone hobbyruimte tussen gewoon hout/muiltiplex en MDF bij machinaal bewerken is dramatisch.
toch nog even over die kit: ik keek net op mn tube Bison Polymax, en daar stond dat t "blijvend elastisch" is. doet dat dan niet de werking van de bracing te niet?
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid
Ik had het niet over Polymax, Henkjan. Dat is een monostyreen polymeer. Die is idd blijvend elastisch. Sterker nog, dat is echt een soort rubber.
Deze ga ik gebruiken. Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.
Maar is good-old montagekit niets voor jou? Wel die mét oplosmiddelen natuurlijk.
Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.
Ik denk dan aan een bruis / constructielijm.
Tja, maar die voegt niet echt materiaal toe, maar luchtbelletjes . Spleetvullend is ie wel, als in dat de spleet wel dicht zit. Sterker wordt het er niet op.
Maar goed, misschien is het voor Henkjan z'n toepassing voldoende sterk.
De bracing maak ik van 18mm berken multiplex, en die wordt gewoon vastgelijmd met een 1-component polyurethaan lijmkit. Beestachtig sterk spul en dus geen enkele reden tot bezorgdheid
Ik had het niet over Polymax, Henkjan. Dat is een monostyreen polymeer. Die is idd blijvend elastisch. Sterker nog, dat is echt een soort rubber.
Deze ga ik gebruiken. Ik weet alleen niet of er een equivalent van in de bouwmarkt te vinden is.
Maar is good-old montagekit niets voor jou? Wel die mét oplosmiddelen natuurlijk.
ik was er al bang voor... monatgekit zou kunnen, heb ik in t verleden veel mee gedaan, maar geen idee of er in de bouwmarkt nog met oplosmiddelen te vinden is. ik kan eens kijken of de Karwei open is vandaag en dan hopen dat ze iets van die PU kit hebben, maar ik ben bang van niet. dan zal ik voor de net te korte stukjes van wat ik vandaag wil afmaken (de bracing van 't Paasproject) maar een vulplaatje pakken
Voor de baffles die ik al heb gemaakt had ik van dat mooie diepfrees Isorel, ongeveer dezelfde persing als het vochtwerende V313. Maar die baffles liggen in de container vanwege het Focal-verhaal.
Nu moet ik het doen met iets mindere kwaliteit (nog steeds meer dan prima), omdat ik dat nog heb liggen. Ik ga geen hele plaat bestellen voor die twee baffletjes.
ik was er al bang voor... monatgekit zou kunnen, heb ik in t verleden veel mee gedaan, maar geen idee of er in de bouwmarkt nog met oplosmiddelen te vinden is. ik kan eens kijken of de Karwei open is vandaag en dan hopen dat ze iets van die PU kit hebben, maar ik ben bang van niet. dan zal ik voor de net te korte stukjes van wat ik vandaag wil afmaken (de bracing van 't Paasproject) maar een vulplaatje pakken
Anders Polyurethaanlijm 2K Expert. Heb deze bij de Karwei ( )gehaald en is volgens mij oplosmiddelvrij en lijmt zo'n beetje alles aan alles (behalve PE, PTFE e.d.). Is wel vrij prijzig, ca. €35/blik maar je doet er lang mee. Ik gebruik dat vooral daar als het vullend moet en als gewone houtlijm veel te snel is.