El Cuerno

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Henkjan »

Martijn M schreef: do 22 feb 2024, 16:48
bertor schreef: za 17 feb 2024, 21:54
Ruim 12 jaar verder en El Cuerno speelt nog steeds, naar behoorlijke tevredenheid. [...]
[...] Maar het begint toch wel weer te kriebelen.
Bertor is wakker! En Ronkel! Ik kom ook terug :D .
:yeah: :bakkie:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Ronkel schreef: do 22 feb 2024, 18:36
Zet maar eens een mono signaal op en switch BACCH aan en uit. Je hoort een duidelijk verschil in precisie van plaatsing en breedte van de bron. De papers bevatten ook formules voor zowel bronnen helemaal aan één kant als in het midden en voor mid/hoge frequenties is het weglengteverschil tussen je oren groot genoeg om de cross correlation te laten dalen. In de praktijk komt daar nog head shadow bij, zie bijvoorbeeld https://www.researchgate.net/figure/Int ... 3_37991373
Klinkt wel interessant, dat hele BACCH verhaal. Zou El Cuerno met de hoge directivity hier misschien in het voordeel zijn?

Echt helemaal snappen doe ik het nog niet, maar er is wel e.e.a. uitgelegd in de papers en posters:
https://3d3a.princeton.edu/publications ... udspeakers

https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... sterV4.pdf
https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... rV4d_0.pdf

Nog even op studeren...
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Ivo schreef: zo 25 feb 2024, 16:06
Ronkel schreef: za 17 feb 2024, 22:31
Ik draai nu zelf een Raspberry Pi Zero 2W met Aureon 7.1 USB (wel wat ruis) en CamillaDSP. Kan het moeiteloos aan! :)

Die Pi is overigens niet m'n bron, die wordt gevoed via de Toslink input icm een Toslink switch voor meerdere bronnen.
Ik heb in de studeerkamer een raspberry pi 4 met daarop Volumio en een CamillaDSP plugin draaien. Ik heb een raspberry pi zero w2 klaarliggen, ik vermoed dat dat ook kan werken, maar ik moet daar nog een header op fabrieken voor een Hifiberry amp-hat (zit nu op die rpi 4 dus). Maar ja, die rpi 4 kwam toch beschikbaar (aan mijn monitor hangt nu een rpi 5 en dus is er niet zo'n haast bij).

Op diyaudio is een draadje om van bepaalde modellen pi een usb audio gadget te maken. Je zou in principe een aantal pi Zero's kunnen nemen en daar een aantal dac-hats op kunnen zetten. Die kun je dan als externe geluidskaart aan de dsp-pi kunnen hangen. Mogelijk is dat ruisarmer dan die USB geluidskaart. Ik heb het draadje nog niet doorgewerkt, maar ik zag in ieder geval kansen.

Ik heb luidsprekers met een behoorlijk hoog rendement aangestuurd (95dB+) met een pi met Hifiberry amp2, en ook Hifiberry miniamp, dat was opmerkelijk ruisvrij. En klok verder nergens naar, als in het versterkte gewoon, had geen duidelijke nadelig klankkarakter. Dat is de reden dat ik op zoek ging naar zoiets als een usb audio gadget, ik zou graag de amp2 en miniamp tegelijkertijd gebruiken.
Ik ben bang dat je met afzonderlijke stereo dac's problemen krijgt met de timing. Maar voor het laag onder de 100 Hz zou je daar misschien wel mee wegkomen.

Je bedoelt dit draadje?
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.341590/
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Henkjan »

bertor schreef: zo 25 feb 2024, 17:11
dat hele BACCH verhaal
wat is dat eigenlijk?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Henkjan schreef: zo 25 feb 2024, 18:32
wat is dat eigenlijk?
BACCH is een crosstalk cancellation filter, in de poster wordt mooi beschreven wat het kan en hoe het ongeveer werkt:
https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... sterV4.pdf

Misschien is het wel leuk dat Ronkel een nieuw draadje opent met wat uitleg en zijn ervaringen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door hannesie »

Ik meen te hebben begrepen dat de D&D ook zou werken met die software, maar of dat volledig integreerd is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door Ivo »

bertor schreef: zo 25 feb 2024, 17:17

Ik ben bang dat je met afzonderlijke stereo dac's problemen krijgt met de timing. Maar voor het laag onder de 100 Hz zou je daar misschien wel mee wegkomen.

Je bedoelt dit draadje?
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.341590/
De laatste keer dat ik me er in verdiepte was daar discussie over, het ene kamp zei dat er idd problemen met timing zou zijn, het andere kamp dat dat niet zo was. "Because reasons," ik kon het niet helemaal volgen. Het had iets te maken met de functies van de betrokken devices, wie de usb host en de usb device is (of iets in die richting).

Ik keek naar onderstaande draadje:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... tg.342070/

Overigens heb ik met plezier ook paxover gebruikt, DSP dmv ladspa plugins en pulseaudio, on the fly instelbaar. In principe moet je via een netwerkverbinding dan pulseaudio van andere apparaten kunnen selecteren als output. En in principe zorgt pulseaudio dan voor een goede synchronisatie, net zoals Jack dat in principe zou moeten kunnen doen.

En in principe voelt ieder die dit leest in principe natuurlijk aan dat mij dit in de praktijk niet is gelukt... Maar dat ligt aan mij, aan mijn Linux vaardigheden.

In feite is het gedoe om niks natuurlijk, Hifiberry heeft zelf een vierkanaals versterker met DSP, te programmeren met Sigmastudio. Raspberry Pi erop prikken (technisch gesproken is het ook een HAT) en voor mijn simpele tweewegjes in de studeerkamer is het dan genoeg.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: El Cuerno

Bericht door TabCam »

hannesie schreef: zo 25 feb 2024, 22:08
Ik meen te hebben begrepen dat de D&D ook zou werken met die software, maar of dat volledig integreerd is weet ik niet.
Ja, dat is geïntegreerd. Je kan het in de app van D&D 8c aan en uitzetten. Werkte erg goed in een akoestisch best goed gedempte ruimte. Dat gezegd hebbende, het werkt niet voor alle nummers. Vooral mooie akoestische opnames werken goed en hoe meer bewerkt hoe minder goed het werkt is mijn indruk.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: El Cuerno

Bericht door Walt »

Op HT forum is er wel meer over Bacch te lezen, met name in de showcase topics.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Goede tip! Ik heb een apart draadje aangemaakt voor BACCH:
viewtopic.php?t=32090
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Na een fatale crash van de ouwe filterbak nu alles weer werkend. Nouja niet echt stuk, maar wel zeer onbetrouwbaar in de zin dat er soms ineens een heel harde ruis te horen was. Afijn, niemand in huis durfde het systeem nog te gebruiken ;)

De upgrade ziet er als volgt uit:
- Raspberry Pi5 4 GB met Raspbian
- CamillaDSP, de bestaande FIR filters ingeladen, draait op 96 kHz
- LMS en Squeezelite, met Spotty plugin
- Motu Ultralite mk5 als DAC (en ADC)
- 4 Kanaals UcD voorzien van gebalanceerde ingangen, TRS jack

Wat meteen opvalt is dat er nu nauwelijks ruis en geen brom en bijgeluiden meer te horen zijn. Kortom een hele verbetering!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door hannesie »

Een mooie upgrade dus, weer helemaal bij de tijd. :goedzo: :proost:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: El Cuerno

Bericht door Ronkel »

Klinkt inderdaad als een mooie verbetering! Hoe zijn de UcD's "verpakt"?
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

hannesie schreef: zo 23 jun 2024, 23:46
Een mooie upgrade dus, weer helemaal bij de tijd. :goedzo: :proost:
Zeker, kan er weer 15 jaar tegen :D
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Ronkel schreef: ma 24 jun 2024, 7:20
Klinkt inderdaad als een mooie verbetering! Hoe zijn de UcD's "verpakt"?
Dat is nog steeds deze:
viewtopic.php?p=1522783&hilit=ucd#p1522783
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Voor de subs, zou dit wat zijn?
https://www.thomann.de/intl/the_tamp_e4_250.htm

Is weliswaar geen klasse D, maargoed.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: El Cuerno

Bericht door Chocomel »

Hier kan je foto's vinden van de binnenkant: https://www.bonedo.de/artikel/the-tamp- ... -250-test/
Kan je de versterker in een andere kamer kwijt? De ventilatoren zul je wel horen. Verder ben ik benieuwd of de transformator helemaal bromvrij is, dat is uiteraard volstrekt irrelevant voor zijn oorspronkelijke toepassing.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Bedankt voor de link!

Ventilatoren is wel een dingetje, maar dat lijkt praktisch voor al deze PA versterkers te gelden. Dus een aanpassing van de ventilator zal wel nodig zijn (toch een beetje zelfbouw).

De brom van de transformator is misschien wel een dingetje. Ik draai nu met een JB_systems AX200 met slechts 2 subs. Er is een duildeijke brom te horen uit de versterker, maar niet uit de subs.

Thomann heeft ook een klasse D in het assortiment, ook gereviewed door Bonedo:
https://www.thomann.de/nl/the_t_racks_d ... _4.250.htm
https://www.bonedo.de/artikel/the-t-rac ... 100v-test/

Lijkt op zich ook een goede keus, maar volgens de review wel luidruchtige ventilatoren wederom.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: El Cuerno

Bericht door Shadow »

Waarom zo'n PA bak?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: El Cuerno

Bericht door richard »

bertor schreef: wo 03 jul 2024, 13:19
Er is een duildeijke brom te horen uit de versterker,
Kan ook aan het lichtnet liggen, als daar een gelijkstroomcomponent op staat kan de trafo ook brommen.
Zijn filtertjes voor met vier elco's over een dikke brugcel.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Wellicht, maar dan zou ik dat moeten kunnen meten.

Misschien ook een goed argument voor een SMPS.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Shadow schreef: wo 03 jul 2024, 15:55
Waarom zo'n PA bak?
Een aantal redenen:
  • Genoeg vermogen (250W/8Ohm) voor een niet te hoge prijs[, circa 100 euro per kanaal
  • Gebalanceerde ingangen (XLR/jackTRS), speakon uitgangen
  • 4 kanalen in hoogstens 2U
  • Kant-en-klaar
Ventilator blijft natuurlijk puntje van aandacht. Zelfbouw met modules zou ook kunnen, maar dat wordt zeker niet goedkoper en kost een hoop tijd. Maar ik sta open voor suggesties.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: El Cuerno

Bericht door Shadow »

Ik zou eerst maar eens kijken wat er aan rommel op de speakeruitgang staat zonder signaal aan te bieden, als de elco's in de huidige voeding aan het overlijden zijn zie je daar ook al 50Hz brom komen...
bertor schreef: do 04 jul 2024, 20:15
Shadow schreef: wo 03 jul 2024, 15:55
Waarom zo'n PA bak?
Een aantal redenen:
  • Genoeg vermogen (250W/8Ohm) voor een niet te hoge prijs[, circa 100 euro per kanaal
  • Gebalanceerde ingangen (XLR/jackTRS), speakon uitgangen
  • 4 kanalen in hoogstens 2U
  • Kant-en-klaar
Ventilator blijft natuurlijk puntje van aandacht. Zelfbouw met modules zou ook kunnen, maar dat wordt zeker niet goedkoper en kost een hoop tijd. Maar ik sta open voor suggesties.
Ik snap het helemaal, wat je ook vaak ziet is dat er 5 of 7 kanaals HT recievers gebruikt worden die de kanalen direct extern aan te sturen hebben, dan kun je meestal wel een passief gekoelde vinden, met als nadeel dat het meestal bij 100-150W wel op is. Ik heb hier thuis nog een 2x500W PA bak staan die passief gekoeld is (en stuk) maar die zijn nieuw zo goedkoop dat één kanaal vernieuwen al niet loont, die moet ik dus open maken en na meten.

Maar voor dit soort geld kun je idd niks kopen in hifi land;

https://www.thomann.de/nl/sirus_i_amp_4.500.htm

:rock: :rock: :rock:
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Shadow schreef: do 04 jul 2024, 20:39
k zou eerst maar eens kijken wat er aan rommel op de speakeruitgang staat zonder signaal aan te bieden, als de elco's in de huidige voeding aan het overlijden zijn zie je daar ook al 50Hz brom komen...
Ik hoor gelukkig nog geen 50 Hz brom bij de subwoofers. Die was bij de inmiddels overleden PA versterker wel hoorbaar, dus misschien valt het nog wel mee.

Die sirius lijkt inderdaad ook wel wat. Ik kijk even wat het gaat worden, zo tussen de 400 en 500 is gewoon wel iets te koop.
Gebruikersavatar
bertor
Berichten: 1368
Lid geworden op: vr 25 mei 2007, 20:24
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: El Cuerno

Bericht door bertor »

Inmiddels een versterker voor de subwoofers gekocht, een tweedekansje IMG Stageline STA-2000D bij Amazon binnen budget
H255220A.jpg
Er zitten Pascal S-PRO2 modules in, leveren 4x250W bij 8 Ohm, dus genoeg om de de subs aan te sturen. De fans zijn heel stil, volgens mij zijn ze nog niet aan geweest :)

Verder de subs nog ingeregeld met Multi Sub Optimizer (https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/).
2025-01-16-MSO-result.png
De 4 subwoofers zijn op 3 posities gemeten, 12 metingen in totaal, inclusief een loopback om de timing goed te hebben. De rode lijn is de gemeten respons, de oranje lijn de gesimuleerde. De overeenkomst is verbluffend. De afval in het laag ligt waarschijnlijk aan de afwezigheid van de microfooncalibratie. De crossover naar de mains zit nu op 120 Hz.

Qua klank is het effect heel subtiel, wat vooral opvalt is het gebrek aan resonanties in het laag, het klinkt heel strak. Het gebrek aan resonanties is ook te zien in de burstdecay:
2025-01-16-MSO-burstdecay.png
Boven de 100 Hz wordt het wat rommelig, wat niet echt te voorkomen is. Volgende stap is spelen met het niveau, een tilt en de integratie met de frontspeakers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”