El Cuerno
Moderator: Beheerdersteam
Re: El Cuerno
Klinkt wel interessant, dat hele BACCH verhaal. Zou El Cuerno met de hoge directivity hier misschien in het voordeel zijn?Ronkel schreef: ↑do 22 feb 2024, 18:36Zet maar eens een mono signaal op en switch BACCH aan en uit. Je hoort een duidelijk verschil in precisie van plaatsing en breedte van de bron. De papers bevatten ook formules voor zowel bronnen helemaal aan één kant als in het midden en voor mid/hoge frequenties is het weglengteverschil tussen je oren groot genoeg om de cross correlation te laten dalen. In de praktijk komt daar nog head shadow bij, zie bijvoorbeeld https://www.researchgate.net/figure/Int ... 3_37991373
Echt helemaal snappen doe ik het nog niet, maar er is wel e.e.a. uitgelegd in de papers en posters:
https://3d3a.princeton.edu/publications ... udspeakers
https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... sterV4.pdf
https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... rV4d_0.pdf
Nog even op studeren...
Re: El Cuerno
Ik ben bang dat je met afzonderlijke stereo dac's problemen krijgt met de timing. Maar voor het laag onder de 100 Hz zou je daar misschien wel mee wegkomen.Ivo schreef: ↑zo 25 feb 2024, 16:06Ik heb in de studeerkamer een raspberry pi 4 met daarop Volumio en een CamillaDSP plugin draaien. Ik heb een raspberry pi zero w2 klaarliggen, ik vermoed dat dat ook kan werken, maar ik moet daar nog een header op fabrieken voor een Hifiberry amp-hat (zit nu op die rpi 4 dus). Maar ja, die rpi 4 kwam toch beschikbaar (aan mijn monitor hangt nu een rpi 5 en dus is er niet zo'n haast bij).
Op diyaudio is een draadje om van bepaalde modellen pi een usb audio gadget te maken. Je zou in principe een aantal pi Zero's kunnen nemen en daar een aantal dac-hats op kunnen zetten. Die kun je dan als externe geluidskaart aan de dsp-pi kunnen hangen. Mogelijk is dat ruisarmer dan die USB geluidskaart. Ik heb het draadje nog niet doorgewerkt, maar ik zag in ieder geval kansen.
Ik heb luidsprekers met een behoorlijk hoog rendement aangestuurd (95dB+) met een pi met Hifiberry amp2, en ook Hifiberry miniamp, dat was opmerkelijk ruisvrij. En klok verder nergens naar, als in het versterkte gewoon, had geen duidelijke nadelig klankkarakter. Dat is de reden dat ik op zoek ging naar zoiets als een usb audio gadget, ik zou graag de amp2 en miniamp tegelijkertijd gebruiken.
Je bedoelt dit draadje?
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.341590/
Re: El Cuerno
BACCH is een crosstalk cancellation filter, in de poster wordt mooi beschreven wat het kan en hoe het ongeveer werkt:
https://3d3a.princeton.edu/sites/g/file ... sterV4.pdf
Misschien is het wel leuk dat Ronkel een nieuw draadje opent met wat uitleg en zijn ervaringen?
Re: El Cuerno
Ik meen te hebben begrepen dat de D&D ook zou werken met die software, maar of dat volledig integreerd is weet ik niet.
Re: El Cuerno
De laatste keer dat ik me er in verdiepte was daar discussie over, het ene kamp zei dat er idd problemen met timing zou zijn, het andere kamp dat dat niet zo was. "Because reasons," ik kon het niet helemaal volgen. Het had iets te maken met de functies van de betrokken devices, wie de usb host en de usb device is (of iets in die richting).bertor schreef: ↑zo 25 feb 2024, 17:17
Ik ben bang dat je met afzonderlijke stereo dac's problemen krijgt met de timing. Maar voor het laag onder de 100 Hz zou je daar misschien wel mee wegkomen.
Je bedoelt dit draadje?
https://www.diyaudio.com/community/thre ... ac.341590/
Ik keek naar onderstaande draadje:
https://www.diyaudio.com/community/thre ... tg.342070/
Overigens heb ik met plezier ook paxover gebruikt, DSP dmv ladspa plugins en pulseaudio, on the fly instelbaar. In principe moet je via een netwerkverbinding dan pulseaudio van andere apparaten kunnen selecteren als output. En in principe zorgt pulseaudio dan voor een goede synchronisatie, net zoals Jack dat in principe zou moeten kunnen doen.
En in principe voelt ieder die dit leest in principe natuurlijk aan dat mij dit in de praktijk niet is gelukt... Maar dat ligt aan mij, aan mijn Linux vaardigheden.
In feite is het gedoe om niks natuurlijk, Hifiberry heeft zelf een vierkanaals versterker met DSP, te programmeren met Sigmastudio. Raspberry Pi erop prikken (technisch gesproken is het ook een HAT) en voor mijn simpele tweewegjes in de studeerkamer is het dan genoeg.
Re: El Cuerno
Ja, dat is geïntegreerd. Je kan het in de app van D&D 8c aan en uitzetten. Werkte erg goed in een akoestisch best goed gedempte ruimte. Dat gezegd hebbende, het werkt niet voor alle nummers. Vooral mooie akoestische opnames werken goed en hoe meer bewerkt hoe minder goed het werkt is mijn indruk.
Re: El Cuerno
Op HT forum is er wel meer over Bacch te lezen, met name in de showcase topics.
Re: El Cuerno
Goede tip! Ik heb een apart draadje aangemaakt voor BACCH:
viewtopic.php?t=32090
viewtopic.php?t=32090
Re: El Cuerno
Na een fatale crash van de ouwe filterbak nu alles weer werkend. Nouja niet echt stuk, maar wel zeer onbetrouwbaar in de zin dat er soms ineens een heel harde ruis te horen was. Afijn, niemand in huis durfde het systeem nog te gebruiken 
De upgrade ziet er als volgt uit:
- Raspberry Pi5 4 GB met Raspbian
- CamillaDSP, de bestaande FIR filters ingeladen, draait op 96 kHz
- LMS en Squeezelite, met Spotty plugin
- Motu Ultralite mk5 als DAC (en ADC)
- 4 Kanaals UcD voorzien van gebalanceerde ingangen, TRS jack
Wat meteen opvalt is dat er nu nauwelijks ruis en geen brom en bijgeluiden meer te horen zijn. Kortom een hele verbetering!
De upgrade ziet er als volgt uit:
- Raspberry Pi5 4 GB met Raspbian
- CamillaDSP, de bestaande FIR filters ingeladen, draait op 96 kHz
- LMS en Squeezelite, met Spotty plugin
- Motu Ultralite mk5 als DAC (en ADC)
- 4 Kanaals UcD voorzien van gebalanceerde ingangen, TRS jack
Wat meteen opvalt is dat er nu nauwelijks ruis en geen brom en bijgeluiden meer te horen zijn. Kortom een hele verbetering!
Re: El Cuerno
Re: El Cuerno
Voor de subs, zou dit wat zijn?
https://www.thomann.de/intl/the_tamp_e4_250.htm
Is weliswaar geen klasse D, maargoed.
https://www.thomann.de/intl/the_tamp_e4_250.htm
Is weliswaar geen klasse D, maargoed.
Re: El Cuerno
Hier kan je foto's vinden van de binnenkant: https://www.bonedo.de/artikel/the-tamp- ... -250-test/
Kan je de versterker in een andere kamer kwijt? De ventilatoren zul je wel horen. Verder ben ik benieuwd of de transformator helemaal bromvrij is, dat is uiteraard volstrekt irrelevant voor zijn oorspronkelijke toepassing.
Kan je de versterker in een andere kamer kwijt? De ventilatoren zul je wel horen. Verder ben ik benieuwd of de transformator helemaal bromvrij is, dat is uiteraard volstrekt irrelevant voor zijn oorspronkelijke toepassing.
Re: El Cuerno
Bedankt voor de link!
Ventilatoren is wel een dingetje, maar dat lijkt praktisch voor al deze PA versterkers te gelden. Dus een aanpassing van de ventilator zal wel nodig zijn (toch een beetje zelfbouw).
De brom van de transformator is misschien wel een dingetje. Ik draai nu met een JB_systems AX200 met slechts 2 subs. Er is een duildeijke brom te horen uit de versterker, maar niet uit de subs.
Thomann heeft ook een klasse D in het assortiment, ook gereviewed door Bonedo:
https://www.thomann.de/nl/the_t_racks_d ... _4.250.htm
https://www.bonedo.de/artikel/the-t-rac ... 100v-test/
Lijkt op zich ook een goede keus, maar volgens de review wel luidruchtige ventilatoren wederom.
Ventilatoren is wel een dingetje, maar dat lijkt praktisch voor al deze PA versterkers te gelden. Dus een aanpassing van de ventilator zal wel nodig zijn (toch een beetje zelfbouw).
De brom van de transformator is misschien wel een dingetje. Ik draai nu met een JB_systems AX200 met slechts 2 subs. Er is een duildeijke brom te horen uit de versterker, maar niet uit de subs.
Thomann heeft ook een klasse D in het assortiment, ook gereviewed door Bonedo:
https://www.thomann.de/nl/the_t_racks_d ... _4.250.htm
https://www.bonedo.de/artikel/the-t-rac ... 100v-test/
Lijkt op zich ook een goede keus, maar volgens de review wel luidruchtige ventilatoren wederom.
Re: El Cuerno
Wellicht, maar dan zou ik dat moeten kunnen meten.
Misschien ook een goed argument voor een SMPS.
Misschien ook een goed argument voor een SMPS.
Re: El Cuerno
Een aantal redenen:
- Genoeg vermogen (250W/8Ohm) voor een niet te hoge prijs[, circa 100 euro per kanaal
- Gebalanceerde ingangen (XLR/jackTRS), speakon uitgangen
- 4 kanalen in hoogstens 2U
- Kant-en-klaar
Re: El Cuerno
Ik zou eerst maar eens kijken wat er aan rommel op de speakeruitgang staat zonder signaal aan te bieden, als de elco's in de huidige voeding aan het overlijden zijn zie je daar ook al 50Hz brom komen...
Maar voor dit soort geld kun je idd niks kopen in hifi land;
https://www.thomann.de/nl/sirus_i_amp_4.500.htm

Ik snap het helemaal, wat je ook vaak ziet is dat er 5 of 7 kanaals HT recievers gebruikt worden die de kanalen direct extern aan te sturen hebben, dan kun je meestal wel een passief gekoelde vinden, met als nadeel dat het meestal bij 100-150W wel op is. Ik heb hier thuis nog een 2x500W PA bak staan die passief gekoeld is (en stuk) maar die zijn nieuw zo goedkoop dat één kanaal vernieuwen al niet loont, die moet ik dus open maken en na meten.bertor schreef: ↑do 04 jul 2024, 20:15Een aantal redenen:
- Genoeg vermogen (250W/8Ohm) voor een niet te hoge prijs[, circa 100 euro per kanaal
- Gebalanceerde ingangen (XLR/jackTRS), speakon uitgangen
- 4 kanalen in hoogstens 2U
Ventilator blijft natuurlijk puntje van aandacht. Zelfbouw met modules zou ook kunnen, maar dat wordt zeker niet goedkoper en kost een hoop tijd. Maar ik sta open voor suggesties.
- Kant-en-klaar
Maar voor dit soort geld kun je idd niks kopen in hifi land;
https://www.thomann.de/nl/sirus_i_amp_4.500.htm
Re: El Cuerno
Ik hoor gelukkig nog geen 50 Hz brom bij de subwoofers. Die was bij de inmiddels overleden PA versterker wel hoorbaar, dus misschien valt het nog wel mee.
Die sirius lijkt inderdaad ook wel wat. Ik kijk even wat het gaat worden, zo tussen de 400 en 500 is gewoon wel iets te koop.
Re: El Cuerno
Inmiddels een versterker voor de subwoofers gekocht, een tweedekansje IMG Stageline STA-2000D bij Amazon binnen budget
Er zitten Pascal S-PRO2 modules in, leveren 4x250W bij 8 Ohm, dus genoeg om de de subs aan te sturen. De fans zijn heel stil, volgens mij zijn ze nog niet aan geweest 
Verder de subs nog ingeregeld met Multi Sub Optimizer (https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/). De 4 subwoofers zijn op 3 posities gemeten, 12 metingen in totaal, inclusief een loopback om de timing goed te hebben. De rode lijn is de gemeten respons, de oranje lijn de gesimuleerde. De overeenkomst is verbluffend. De afval in het laag ligt waarschijnlijk aan de afwezigheid van de microfooncalibratie. De crossover naar de mains zit nu op 120 Hz.
Qua klank is het effect heel subtiel, wat vooral opvalt is het gebrek aan resonanties in het laag, het klinkt heel strak. Het gebrek aan resonanties is ook te zien in de burstdecay: Boven de 100 Hz wordt het wat rommelig, wat niet echt te voorkomen is. Volgende stap is spelen met het niveau, een tilt en de integratie met de frontspeakers.
Verder de subs nog ingeregeld met Multi Sub Optimizer (https://www.andyc.diy-audio-engineering.org/mso/html/). De 4 subwoofers zijn op 3 posities gemeten, 12 metingen in totaal, inclusief een loopback om de timing goed te hebben. De rode lijn is de gemeten respons, de oranje lijn de gesimuleerde. De overeenkomst is verbluffend. De afval in het laag ligt waarschijnlijk aan de afwezigheid van de microfooncalibratie. De crossover naar de mains zit nu op 120 Hz.
Qua klank is het effect heel subtiel, wat vooral opvalt is het gebrek aan resonanties in het laag, het klinkt heel strak. Het gebrek aan resonanties is ook te zien in de burstdecay: Boven de 100 Hz wordt het wat rommelig, wat niet echt te voorkomen is. Volgende stap is spelen met het niveau, een tilt en de integratie met de frontspeakers.
