Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT

Bericht door Ah!buis »

Hier klopt iets niet :?
Die koppelC komt toch aan het rooster van de eindbuis :?: en de spanning op de kathode is 40V :shock:
Hoop het niet,maar als die buis idd 30V op z'n rooster heeft en 40 bij de kathode dan is't ie ook heen :sure:
De 30V komt er dan via de buis en niet door die C.Eindbuis eruit en zien of de 30V ook verdwenen is.
Anne
TheoK

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
Kan een nieuwe koppel condensator zomaar kapot gaan?

Denk het wel Rein.
Ik had nieuwe diodes die kapot gingen in mijn versterker.

Voor de rest ziet het er keurig uit. Mijn complimenten. :wink:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De afwerking moet nog even worden afgehandeld Theo, bedankt voor de complimenten. Maar het probleem van de 'kapotte' koppel C is opgelost door Anne. Ik heb de buizen namelijk omgewisseld en toen ging die kapotte C mee zonder hem er uit te moeten solderen :mrgreen: . De buis er uit en de 30 volt was weg. Dat gaat lekker met de buizen maar we weten nu in ieder geval welke buizen goed zijn en welke niet. Die gaan meteen in de Kliko. Ik heb er nu twee goeien in zitten en twee reserves in de doos. En als die op zijn bouw ik hem weer om naar KT88 :lol:
TubeHead

Bericht door TubeHead »

kijk aan ! :D
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

RobertD schreef:
http://link.marktplaats.nl/414757220

Bekende van jou, Rein?

Misschien wat voor een extra voorraadje?
Toch de voorraad maar aanvullen bij je plaatsgenoot? Je hebt nu een test mogelijkheid... :lol:
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ja, ze staan er nog steeds op hè Robert? Hij heeft al een bod van €85,00 maar ik denk dat hij ze op dezelfde manier als ik heeft gekregen. De kwaliteit zal er dus om gooien... Hier liggen nog twee bijna nieuwe JJ KT88's dus mocht ik echt zonder komen te zitten is dat probleem in een handomdraai opgelost.
Ik hoor amper brom uit de speakers dus dat is wel gunstig. De bedrading van de ingangen naar de ALPS en vandaar naar de v.v.buisjes is nog provisorisch gesoldeerd dus daar is winst te maken. Ik vraag me af of er ook printjes voor de ALPS potmeter zijn te krijgen want het solderen van dat ding vind ik persoonlijk het vervelendste klusje van het hele versterker bouwen. Een andere vraag is of ik de ontbrompotmeters kan afregelen met de scoop? :?:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Brompotjes op de gloeidraad ? Koptelefoon op en draaien tot minimum brom,of tot je een ons weegt :lol: .
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik buig altijd een klein rondje om de pootjes van de potmeter en dan solderen. Lukt best hoor, maar niet met heel dik draad natuurlijk.

De brom kun je wel met een scoop wegregelen. Ik heb het ook weleens gedaan. Is jouw scoop uitgerust met twee kanalen die je kunt optellen danwel aftrekken van elkaar?

Je zet de probes op de beide einden van de gloeiwikkeling. De massa ook aansluiten op de scoop (met de krokodilbekjes van de probes)
Wanneer je de twee kanalen van elkaar aftrekt op het scherm moet je een vlakke lijn overhouden, zoniet, dan moet je aan de ontbrommer draaien tot de lijn vlak is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ontbrompotjes zijn er toch om zo min mogelijk brom te horen en niet om een mooi symetrische brom op de gloeidraden te krijgen :? .Als die twee samen zouden vallen kun je ook twee dezelfde weerstanden gebruiken O:) .
Kun je de pootjes van de volumeregelaar niet door een stuk gaatjesprint steken :?: geeft meer stevigheid en minder kans wat af te breken.
Anne
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kunt ook de scoop op de uitgang van de versterker zetten en proberen de brom zo klein mogelijk te maken.
Ik heb de beschreven manier gebruikt voor een versterker waarvan de gloeivoedingswikkelingen niet gescheiden waren over het linker en rechter kanaal. Het gaat er juist om dat de gloeivoeding exact symmetrisch rond de nul ligt, dan is de brom het kleinst.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het kleinst :?: zou er niet op rekenen.
Ik stel toch liever m'n oren dan de scoop tevreden :lol:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ha, hier ontspint zich een mooie discussie! Ik ben bereidt alle aangevoerde manieren te beproeven, maar:
Hoe sluit ik een hoofdtelefoon aan op de uitgangen van de versterker?
De scoop op de LS uitgang gewoon zonder bron en de volume hoog?
Een stukje gaatjesprint is prima, maar ik bedoel meer een professioneel printje dat op de markt is voor dergelijke klunzen als ondergetekende :sure:
Ik heb een scoop maar of het ding op- dan wel aftrekt weet ik niet, moet ff in de boeken duiken...
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Koptelefoon?
Een oude speaker met je oor er vlakbij werkt ook hoor.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Die Wharfedaletjes zijn een beetje te groot voor aan m'n oor Robert, maar ik heb nog ergens wat kleine speakertjes zwerven, gaan we proberen/doen :P .
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kunt toch gewoon dichtbij de speaker gaan staan? Misschien een beetje bukken ofzo.... of op je tenen staan als je boekenplank speakers daadwerkelijk op een plank staan... of kun je dan niet meer bij de ontbrompotmeter?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De mogelijkheid om aan ontbrompotmeters te draaien en tegelijkertijd aan de speakers luisteren is in mijn situatie onmogelijk :( Jij hebt mijn hobbykamer zeker nog nooit gezien 8) Dat is meer een uit de kluiten gewassen kast. Maar volgend jaar wordt dat anders...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die koptelefoon was eigenlijk om ongestoord te luisteren,want er rommelt bromt zoemt of miauwt meestal van alles in huis :shock:
Hoewel,met de weinig gevoelige ingang van die versterker,is heel die regeling hoogstwaarschijnlijk nutteloos :cry:
Anne
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoewel,met de weinig gevoelige ingang van die versterker,is heel die regeling hoogstwaarschijnlijk nutteloos
Licht dat eens toe Anne?
Ik heb trouwens via m'n werkgever een prachtige bodemplaat geregeld. Er lag nog een oud stukje RVS van 34 bij 41 terwijl ondergetekende een stukje van 33 bij 40 nodig was... Knippen werd geregeld in een mum, daarna even met ontvetter en een Brillootje aan de slag en zie hier :kwijl:. Nu nog vier passende voetjes die het gewicht kunnen dragen. Ideetjes?
Bijlagen
Die bodem.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Fraai allemaal weer Rein! Zat zelf ook met het 'probleem' van de voetjes bij m'n 300B. Vanwege het gewicht wil je die op je houten frame hebben en niet op de plaat lijkt me. Bij mij is het frame 3cm dik, 1cm daarvan wordt door de bodemplaat gebruikt dus heb ik 2cm over. Bij jou is dit minder zo te zien, kun je geen (houten of alu) hoekjes maken op het frame waar je ook direkt de bodemplaat mee vastzet?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

De RVS plaat rust voor anderhalve cm. op het hout en is 2.5 mm dik. Vrij stevig dus, maar inderdaad, gezien het gewicht kunnen een paar extra steuntjes in dit geval geen kwaad Barry. Ik zag laatst een paar hele mooie aluminium schijven op Marktplaats die werden aangeboden als voeten voor versterkers. Verder ben ik nog niks tegengekomen wat een beetje de goedkeuring heeft.

Edit: Deze bij Jukebox Revival http://www.jukebox-revival.nl/catalog/i ... 20goud.jpg
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

John Eekels heeft ook weleens van die mooie geanodiseerde voetjes op zijn site.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

PA4URK schreef:
De RVS plaat rust voor anderhalve cm. op het hout en is 2.5 mm dik. Vrij stevig dus, maar inderdaad, gezien het gewicht kunnen een paar extra steuntjes in dit geval geen kwaad Barry. Ik zag laatst een paar hele mooie aluminium schijven op Marktplaats die werden aangeboden als voeten voor versterkers. Verder ben ik nog niks tegengekomen wat een beetje de goedkeuring heeft.

Edit: Deze bij Jukebox Revival http://www.jukebox-revival.nl/catalog/i ... 20goud.jpg
Ja, aan de andere kant, heb het op m'n KT88 ook gedaan, dus in de bodemplaat bevestigd, maar dat is (op een paar ventilatiesleuven na) een massive plaat. Maar omdat je een geperforeerde plaat gebruikt, de stevigheid is dan ook minder. Misschien een blokjes eronder zetten met het gewicht van de versterker erop, en dan kijken of/hoeveel het doorbuigt.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik denk zelf dat het wel kan, bij mijn vorige versterker die maar iets lichter was heb ik hetzelfde materiaal gebruikt en dat ging ook goed. Wel zitten de voeten daar zo ver mogelijk naar de hoeken van de versterker zodat ze gedeeltelijk voor steun onder het houten frame zorgen. Het complete gewicht steunt dan niet alleen via de bodemplaat op de voetjes. Ik krijg net bericht van Piet van Jukebox Revival terug dat de voetjes van kunststof zijn. Misschien een mailtje naar John Eekels sturen? Of zou Kees nog wat hebben liggen...?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

RVS is best taai spul. Zou het gewoon even proberen om met versleten dam stenen ofzo :lol:
BertDB

Bericht door BertDB »

Ik heb nog 4 mooie voetjes liggen in geanodiseerd alu.
Zijn gedraaid door de welgekende John Eekels.
Het zijn schijfjes met een diameter van ong. 30mm en een hoogte van ong. 7mm (zit nu opt werk dus kan het niet even vlug checken). Er is in het midden een gat geboord waar een M5 doorkan met aan één zijde conisch voor de boutkop.
Mocht je interesse hebben kan je me pm'en :wink:
Plaats reactie