Met de deur in huis... / TL bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Henkjan »

Koen K schreef:
Wordt de lengte van de lijn dus wél vanaf het begin gemeten en niet vanaf het midden tussen de woofers? :?:
juist, lengte meten vanaf het dichte stuk van de kast tot aan de opening
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

OK... En kan ik dan nog wel van de overige voorschriften van Sietse gebruik maken of heeft dit ook weer consequenties voor de aannames die daaraan ten grondslag liggen?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door wouter »

Ha - daar tegen in gaan is wel een beetje spannend, hahah

ik denk even hardop - en wordt daarna graag gecorrigeerd :D

Wanneer je dit ontwerp doorzet krijg je een klein beetje een Pied Piper - een 3-weg met drivers op 1/5e en 1/3e in een lijn.
Daarover weet Sietse erg veel, en wellicht krijg je daardoor heel prettige tips.

Wat ik regelmatig zie is transmissielijnen die met meerdere luidsprekers toch een lijnoppervlakte houden die past bij 1 luidspreker. Af en toe wordt de lijn aanzienlijk langer gemaakt, wat bij slechts 1 luidspreker zou dat ivm rendement en belastbaarheid niet handig zou zijn.

Ik weet verder niet of ik het ooit goed begrepen heb, maar het idee is dat meerdere luidsprekers voor een gelijke geluidssterkte zoveel minder uitslaan dat het voor de druk in de lijn niet uitmaakt of er 1 luidspreker in zit, of meerdere.
Een luidspreker extra plaatsen (van 1 naar 2) in bijvoorbeeld een basreflex box betekent dat de units het luchtvolume moeten delen - waardoor de afstemming ineens hoger wordt.

In mijn beleving zouden die net zo goed dan hun uitslag halveren voor een gelijke geluidssterkte - dus waarom kan het dan bij een TL wel, en bij een BR niet? Misschien dat het alleen opgaat voor TL's met zo'n grote opening dat de luchtstroom er verder geen hinder van ondervindt - een poort met de oppervlakte van de luidspreker (sd) geeft minder compressie dan een basreflexpijp met 1/5 (sd) oppervlakte
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

wouter schreef:
Ha - daar tegen in gaan is wel een beetje spannend, hahah
Exact... Dat is ook waarom ik me even afvraag of ik niet beter Sietse's maatstaf, namelijk meten van midden tussen de woofers tot de 'mond', kan aanhouden omdat ik anders ook de rest van zijn vuistregels wellicht overboord moet kieperen en het dan erg ingewikkeld voor me wordt :?:
ik denk even hardop - en wordt daarna graag gecorrigeerd :D

Wanneer je dit ontwerp doorzet krijg je een klein beetje een Pied Piper - een 3-weg met drivers op 1/5e en 1/3e in een lijn.
Daarover weet Sietse erg veel, en wellicht krijg je daardoor heel prettige tips.

Wat ik regelmatig zie is transmissielijnen die met meerdere luidsprekers toch een lijnoppervlakte houden die past bij 1 luidspreker. Af en toe wordt de lijn aanzienlijk langer gemaakt, wat bij slechts 1 luidspreker zou dat ivm rendement en belastbaarheid niet handig zou zijn.

Ik weet verder niet of ik het ooit goed begrepen heb, maar het idee is dat meerdere luidsprekers voor een gelijke geluidssterkte zoveel minder uitslaan dat het voor de druk in de lijn niet uitmaakt of er 1 luidspreker in zit, of meerdere.
Een luidspreker extra plaatsen (van 1 naar 2) in bijvoorbeeld een basreflex box betekent dat de units het luchtvolume moeten delen - waardoor de afstemming ineens hoger wordt.

In mijn beleving zouden die net zo goed dan hun uitslag halveren voor een gelijke geluidssterkte - dus waarom kan het dan bij een TL wel, en bij een BR niet? Misschien dat het alleen opgaat voor TL's met zo'n grote opening dat de luchtstroom er verder geen hinder van ondervindt - een poort met de oppervlakte van de luidspreker (sd) geeft minder compressie dan een basreflexpijp met 1/5 (sd) oppervlakte
Ja, da's een goeie... Dat zal naar ik aanneem ook met de filtering te maken hebben, of zit ik er dan naast?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door sietse »

Koen K schreef:
OK... En kan ik dan nog wel van de overige voorschriften van Sietse gebruik maken of heeft dit ook weer consequenties voor de aannames die daaraan ten grondslag liggen?
Koen en de anderen,
er zijn uiteraard diverse filesofien over de uitvoering van een TL. Maar, ook al moet je nooit nooit zeggen, er is geen haar op m'n hoofd die er over piekert mijn verhaal te wijzigen. Resultaten te goed bevonden en weet je, ik heb het wel es vaker geschreven, m'n gevoel achterna rennen en m'n verstand ff in de asbak leggen, voldoet me zo nu en dan verrekte goed. :D
Verders heb ik geen ervaring met TL uitvoeringen anders dan 1/4 line. Ook nog niet kunnen beluisteren, maar ook die zullen het vast wel goed doen.
Dus Koen, je moet gewoon een keuze durven maken en dan komt het wel goed.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door weidok »

beetje TL theorie in Duits van Visato
lees maar eens

http://www.visaton.de/downloads/tl_artikel_elektor.pdf
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Verders heb ik geen ervaring met TL uitvoeringen anders dan 1/4 line. Ook nog niet kunnen beluisteren, maar ook die zullen het vast wel goed doen.

Somber mode aan :

Je hebt de ML TL 's, Pied Pipers (zeer korte TL's dus), PVC TL pijp (DALINE principe),
B&W's 1/8 TL( Bij Klaas!!!) en Midi Line TL ( zeer tapse TL met voorkamer :) )
gehoord..
dit even als geheugensteuntje dus...
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door sietse »

weidok schreef:
sietse schreef:
Verders heb ik geen ervaring met TL uitvoeringen anders dan 1/4 line. Ook nog niet kunnen beluisteren, maar ook die zullen het vast wel goed doen.

Somber mode aan :

Je hebt de ML TL 's, Pied Pipers (zeer korte TL's dus), PVC TL pijp (DALINE principe),
B&W's 1/8 TL( Bij Klaas!!!) en Midi Line TL ( zeer tapse TL met voorkamer :) )
gehoord..
dit even als geheugensteuntje dus...
Ikke wil niet ruilen.... :twisted:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

sietse schreef:
Koen K schreef:
OK... En kan ik dan nog wel van de overige voorschriften van Sietse gebruik maken of heeft dit ook weer consequenties voor de aannames die daaraan ten grondslag liggen?
Koen en de anderen,
er zijn uiteraard diverse filesofien over de uitvoering van een TL. Maar, ook al moet je nooit nooit zeggen, er is geen haar op m'n hoofd die er over piekert mijn verhaal te wijzigen. Resultaten te goed bevonden en weet je, ik heb het wel es vaker geschreven, m'n gevoel achterna rennen en m'n verstand ff in de asbak leggen, voldoet me zo nu en dan verrekte goed. :D
Verders heb ik geen ervaring met TL uitvoeringen anders dan 1/4 line. Ook nog niet kunnen beluisteren, maar ook die zullen het vast wel goed doen.
Dus Koen, je moet gewoon een keuze durven maken en dan komt het wel goed.
Bedankt voor je reactie, Sietse. Ik heb er nog eens over nagedacht en ik ga het gewoon volgens jouw gebruiksaanwijzing doen. Me dunkt dat het ook in dit geval op z'n minst erg goed moet werken. Ik krijg gelukkig hulp met het filteren (doet de naam S.O.T.A. Jerry hier bij een enkeling een belletje rinkelen?) dus ik zie het wel zitten.

Overigens ben ik eerst nog bezig met een min-of-meer zelfbouw (in elk geval eigen ontwerp) audiomeubel, dus de speakers komen daarna pas aan de beurt ;)

@ Weidok: Dank voor het leesvoer, ik zal er komende week aan beginnen.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

Zo, de drivers liggen klaar...

Afbeelding

4 x Vifa C17WG29
2 x Morel MDM55
2 x Morel MDT40

Nu nog even via marktplaats een bovenfrees opsnorren en dan MDF laten zagen. Weet iemand waar ik dat het beste kan laten doen?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door MechanicalAnimal »

Dat ziet er als een gelikt setje uit!

MDF: zelf zagen of lekker aan de bouwmarkt overlaten, verstek wordt soms wel moeilijk en anders even bij de lokale meubelmaker je hout bestellen

tipje: niet op zaterdag...dan zijn die gasten veuls te druk, lekker 's ochtends op een werkdag, kost je dan 9/10 keer niks :wink:


offtopic: heb jij nog een btje contact met AndriesVA? :mrgreen:
Maudio
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 17:23

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Maudio »

Koen K schreef:
Zo, de drivers liggen klaar...

Afbeelding

4 x Vifa C17WG29
2 x Morel MDM55
2 x Morel MDT40

Nu nog even via marktplaats een bovenfrees opsnorren en dan MDF laten zagen. Weet iemand waar ik dat het beste kan laten doen?
Hoe is het gegaan met je project? Ik ben benieuwd naar het resultaat vooral vanwege het gebruik van de, helaas onderschatte, Vifa C17.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

Tjonge, sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten met reageren ...

Het is helaas niks meer geworden. De Morels heb ik gebruikt om een stel andere speakers (St. Joris audio Scepter) op te knappen. Ik heb de drivers erin gemodificeerd, vriend Jerry (Wattsound?) heeft de filters aangepast en vervolgens zijn de speakers aan een medeforummer gedoneerd.

Klik. Wel grappig, twee speakers van zeker 80 kg per stuk, helemaal van keramiek gemaakt. Klonk verschrikkelijk goed.

De Vifa's liggen een beetje sneu te wachten op iets anders...
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

MechanicalAnimal schreef:
offtopic: heb jij nog een btje contact met AndriesVA? :mrgreen:
Ja! Hoezo?
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door jantje-secuur »

Gebruikt LivingVoice die C17's ook niet? Zo ja, kun je die proberen na te bouwen, eventueel met een beetje hulp van Troels Gravesen. :)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

Volgens mij wel, ja. Die versie van Troels had ik ook gezien, zag er goed uit op papier 8)

Maar eigenlijk vrees ik dat het niet echt iets gaat worden met mij en de C17's. Als ik iets zou bouwen zou het denk ik eerder een grote, gesloten kast worden met twee 12" woofers, een breedbander en een ribbontweeter. Ik heb ooit een vergelijkbaar ding ontworpen en gemoddelleerd en om eerlijk te zijn zie ik dat nog steeds wel zitten.
Gebruikersavatar
Helmuth
Berichten: 193
Lid geworden op: zo 18 apr 2010, 23:14

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Helmuth »

Koen K schreef:
Volgens mij wel, ja. Die versie van Troels had ik ook gezien, zag er goed uit op papier 8)

Maar eigenlijk vrees ik dat het niet echt iets gaat worden met mij en de C17's. Als ik iets zou bouwen zou het denk ik eerder een grote, gesloten kast worden met twee 12" woofers, een breedbander en een ribbontweeter. Ik heb ooit een vergelijkbaar ding ontworpen en gemoddelleerd en om eerlijk te zijn zie ik dat nog steeds wel zitten.
Niet doen! Je bent niet praktisch anders had je er al een tigtal boxen klaar gemaakt.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Met de deur in huis... / TL bouwen

Bericht door Koen K »

:lol:

Nou, dat valt wel mee hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”