Ronkel schreef:Misschien kunnen we nu weer wat meer on topic? Hoe goed de installaties zijn die de een gehoord heeft of wat de tekortkomingen zijn van de installaties die een ander gehoord heeft is niet zo relevant... het gaat hier om de manier waarop de tekortkomingen technisch op te lossen zijn.
Precies,
om terug te komen op de originele vraag van de TS ben ik van mening dat de kwaliteit van de laagweergave niet afhankelijk is van het feit of het nu een Cornerwoofer of een Dipoolsysteem betreft.
Het mooiste laag dat ikzelf al die jaren heb mogen ervaren komt uit een cornerwoofer en is dmv DSP gecorrigeerd volgens de aanwezige ruimteakoestiek.
Close second was het dipoolsysteem van Jeroen tijdens de luisterdag in Breda 2007 alsook een ander open systeem dat ik mocht beluisteren tijdens een luisterdag in Gelsenkirchen.
In beide gevallen was er een gigantisch detail aanwezig, veel growl, weinig dreun, homogeen frekwentieverloop en een enorm open beeld in het laag dat nooit vermoeiend werkt.
Zowel bij Corner als Dipool betreft het woofers met een zeer licht membraan die geen moeite hebben om ook het laagmid bereik weer te geven. Dit zorgt voor een solide drive.
De Cornerwoofer heeft een stapje voor wat dynamiek betreft. Ook kan het laag verder doorlopen.
De dipool, indien goed opgesteld, is nog doorzichtiger en opener. Vooral het weergeven van sterk genuanceerde tonen voorzien van zuivere bovenharmonischen zoals bijvoorbeeld een tuba, een fretless bass of een oude 3/4 contrabas is fenomenaal.
Voordeel cornerwoofer:
- extra akoestische versterking door de kameropstelling
- sterk verminderde dips rond de staande golven
Nadeel cornerwoofer:
- zonder correctie werkt het niet.
- Satelieten moeten van delay worden voorzien.
Voordeel dipool:
- zeer doorzichtig klankbeeld
- geen negatieve kastinvloeden
Nadeel dipool:
- beperkt dynamisch bereik
- kritische plaatsing