afwerking kasten

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: afwerking kasten

Bericht door Leeuwarden »

Mwah... Ik vind verven niet leuk en ik vind het vies, vervelend werk (understatement). Het is een noodzakelijk kwaad. Maar ik kan het wel...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Maar ik kan het wel...
Het is mijn stelligste overtuiging dat jij alles kan, je moet er alleen zin en tijd voor hebben ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: afwerking kasten

Bericht door Leeuwarden »

Is het zo doorzichtig... :roll:
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: afwerking kasten

Bericht door SuperR »

Ik heb de handdoek in de ring gegooid.

Ik ben al een hele tijd bezig met een subwooferbehuizing die ik hoogglans zwart wil maken. Na pogingen met goedkope verf, dure verf, goedkope kwasten en dure kwasten, goedkoop schuurpapier en duur schuurpapier blijf ik lelijke stofjes in de lak krijgen. Kleefdoeken, schilderen in de badkamer en de schilderruimte afplakken met afdekfolie mochten allemaal niet helpen.

Uiteindelijk heb ik besloten de verfwinkel op de hoogte te brengen van mijn gepruts en daar heb ik net de behuizing afgeleverd. Ik hoop dat zij hem met hun "jaren ervaring" netjes krijgen voor een even nette prijs.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: afwerking kasten

Bericht door bartsegers »

Hoe zit het met die ' stofjes" na polijsten, of heb je dat niet gedaan ?

Hoogglans zonder polijstwerk zie ik niet uit een kwast of roller komen namelijk.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: afwerking kasten

Bericht door Zweitse »

Inderdaad, stofjes nat wegschuren en polijsten.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: afwerking kasten

Bericht door Jamesblond »

Ik ben bezig met de afwerking van twee MDF subwoofers.
De kasten heb ik opgeschuurd voordat ik de eerste laag grondverf heb aangebracht. Nu bemerk ik tijdens het aanbrengen van de grondverf een paar kleine oneffenheden (deukjes) in het plaatmateriaal. Maar wat ik vervelender vind, is dat in de grondverf een sinaasappel effect zit, wat ik niet krijg weggeschuurd. Zeker niet met korrel 400.

De Gammel heeft me geadviseerd de grondverf aan te brengen met een viltroller, omdat een schuimroller sinaasappeleffect zou opleveren.

- Hoe krijg ik nu, na twee lagen grondverf, die deuken nog weg;

- Hoe krijg ik dat sinaasappelhuidje weg geschuurd?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op za 10 jun 2017, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door Henkjan »

die deuken kan je prima nu wegwerken met lakplamuur, dan gewoon goed schuren dan wordt die wel weer glad hoor. mss eerst weer met een wat grovere korrel beginnen dan 400
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: afwerking kasten

Bericht door dre »

Even met 220 schuren,niet te lang.
Dan plamuren en schuren met 220,daarna een grondlaag aanbrengen,beginnen met 220 en dan 400.
Het zou daarna prima lak klaar moeten zijn.
Ruud7
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 19 feb 2018, 12:30

Re: afwerking kasten

Bericht door Ruud7 »

Ik lees hier heel veel over MDF,waarom geen Watervast multiplex,en is het niet,hoe dikker het plaatmateriaal,hoe beter het geluid.
En is het niet beter om de binnenzijde het materiaal te polijsten of te politoeren,dus dat het zeer glad word,of heeft dit niets te maken met geluidsgolven.
Bij een orgelpijp klonk het wel anders.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door Henkjan »

ik zelf hou ook niet zo van MDF, dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid stof.

voor t geluid zal de binnenkant mooi maken niet uitmaken, maar ook de binnenkant aflakken sluit t hout wel mooi op
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: afwerking kasten

Bericht door FR_Aad »

Maar een speaker die als een orgelpijp klinkt .......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door pappaleo »

..... Is een transmissielijn :D :D
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: afwerking kasten

Bericht door Led »

Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: afwerking kasten

Bericht door Pjotr »

Afgelopen weekend een eiken tafel gedaan met AVIS PU Siegel. Wat een mooie lak is dat zeg (nee geen aandelen ;) ). Opgebracht met de kwast droogt het echt mooi vlak streeploos op! Nu is dit wel zijdeglans, dus of hoogglans net zo mooi wordt? Kende dit merk wel maar nooit eerder mee gewerkt. Valt niet tegen! O:)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: afwerking kasten

Bericht door dre »

Prima tip!
Is het ook zo'n kogelharde lak?
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door Vinculum »

Led schreef:
Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
Been there, done that...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1435178

...twice actually.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1438571
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
Afgelopen weekend een eiken tafel gedaan met AVIS PU Siegel. Wat een mooie lak is dat zeg (nee geen aandelen ;) ). Opgebracht met de kwast droogt het echt mooi vlak streeploos op! Nu is dit wel zijdeglans, dus of hoogglans net zo mooi wordt? Kende dit merk wel maar nooit eerder mee gewerkt. Valt niet tegen! O:)
Prima spul inderdaad, ik gebruik dit altijd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: afwerking kasten

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
Prima tip!
Is het ook zo'n kogelharde lak?
Nog te kort dag om daar wat over te zeggen maar na een dag drogen is de lak al behoorlijk hard i.d.d. Ze geven zelf op: Volledig belastbaar na 7 dagen.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: afwerking kasten

Bericht door Led »

Vinculum schreef:
Led schreef:
Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
Been there, done that...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1435178

...twice actually.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1438571
Just trying to help ;)

Maar wauw, wat is dat mooi geworden bij jou zeg! Ik had zelf geen hoge verwachtingen van vinyl wrap maar jouw bouw zet me toch weer aan het denken :)
Chapeau!
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door Vinculum »

Dit was gewoon cheapo folie van de bouwmarkt. Mijn elysiums bijv heb ik met carbon vinyl gedaan van 3M (type Di-NOC). Dat is waanzinnig mooi spul met ook een voelbare structuur. Zie het showcase topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=17809
aspie3
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 19:06

Re: afwerking kasten

Bericht door aspie3 »

Dat zijn echt uitzonderlijk mooie speakers geworden! Ook een erg goed voorbeeld van wat je met vinyl wrap kan doen.

Haha nooit aan gedacht om het voor de verkoop te doen? Of is het gewoon te pijnlijk als je al die moeite erin hebt gestoken om het te verkopen ;)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: afwerking kasten

Bericht door Vinculum »

Haha nee niet pijnlijk, ik kan goed afscheid nemen van spullen. Geld vragen voor zelfbouw spullen daarentegen vind ik lastig.
Led
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 01 jul 2016, 10:19

Re: afwerking kasten

Bericht door Led »

Vinculum schreef:
Dit was gewoon cheapo folie van de bouwmarkt. Mijn elysiums bijv heb ik met carbon vinyl gedaan van 3M (type Di-NOC). Dat is waanzinnig mooi spul met ook een voelbare structuur. Zie het showcase topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=17809
Ook erg mooi maar niet mijn smaak, ik hou toch meer van hout.
Ik zou graag eens decospan Querkus gebruiken; fineer dat door de dikte geborsteld kan worden en er daardoor erg natuurlijk en massief uit ziet.
Het is alleen niet makkelijk om daar als particulier aan te komen voor zover ik zie.
Plaats reactie