afwerking kasten
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: afwerking kasten
Mwah... Ik vind verven niet leuk en ik vind het vies, vervelend werk (understatement). Het is een noodzakelijk kwaad. Maar ik kan het wel...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
Het is mijn stelligste overtuiging dat jij alles kan, je moet er alleen zin en tijd voor hebben ...Leeuwarden schreef:Maar ik kan het wel...
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - HiFi gecertificeerd forumlid
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: afwerking kasten
Ik heb de handdoek in de ring gegooid.
Ik ben al een hele tijd bezig met een subwooferbehuizing die ik hoogglans zwart wil maken. Na pogingen met goedkope verf, dure verf, goedkope kwasten en dure kwasten, goedkoop schuurpapier en duur schuurpapier blijf ik lelijke stofjes in de lak krijgen. Kleefdoeken, schilderen in de badkamer en de schilderruimte afplakken met afdekfolie mochten allemaal niet helpen.
Uiteindelijk heb ik besloten de verfwinkel op de hoogte te brengen van mijn gepruts en daar heb ik net de behuizing afgeleverd. Ik hoop dat zij hem met hun "jaren ervaring" netjes krijgen voor een even nette prijs.
Ik ben al een hele tijd bezig met een subwooferbehuizing die ik hoogglans zwart wil maken. Na pogingen met goedkope verf, dure verf, goedkope kwasten en dure kwasten, goedkoop schuurpapier en duur schuurpapier blijf ik lelijke stofjes in de lak krijgen. Kleefdoeken, schilderen in de badkamer en de schilderruimte afplakken met afdekfolie mochten allemaal niet helpen.
Uiteindelijk heb ik besloten de verfwinkel op de hoogte te brengen van mijn gepruts en daar heb ik net de behuizing afgeleverd. Ik hoop dat zij hem met hun "jaren ervaring" netjes krijgen voor een even nette prijs.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: afwerking kasten
Hoe zit het met die ' stofjes" na polijsten, of heb je dat niet gedaan ?
Hoogglans zonder polijstwerk zie ik niet uit een kwast of roller komen namelijk.
Hoogglans zonder polijstwerk zie ik niet uit een kwast of roller komen namelijk.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: afwerking kasten
Ik ben bezig met de afwerking van twee MDF subwoofers.
De kasten heb ik opgeschuurd voordat ik de eerste laag grondverf heb aangebracht. Nu bemerk ik tijdens het aanbrengen van de grondverf een paar kleine oneffenheden (deukjes) in het plaatmateriaal. Maar wat ik vervelender vind, is dat in de grondverf een sinaasappel effect zit, wat ik niet krijg weggeschuurd. Zeker niet met korrel 400.
De Gammel heeft me geadviseerd de grondverf aan te brengen met een viltroller, omdat een schuimroller sinaasappeleffect zou opleveren.
- Hoe krijg ik nu, na twee lagen grondverf, die deuken nog weg;
- Hoe krijg ik dat sinaasappelhuidje weg geschuurd?
De kasten heb ik opgeschuurd voordat ik de eerste laag grondverf heb aangebracht. Nu bemerk ik tijdens het aanbrengen van de grondverf een paar kleine oneffenheden (deukjes) in het plaatmateriaal. Maar wat ik vervelender vind, is dat in de grondverf een sinaasappel effect zit, wat ik niet krijg weggeschuurd. Zeker niet met korrel 400.
De Gammel heeft me geadviseerd de grondverf aan te brengen met een viltroller, omdat een schuimroller sinaasappeleffect zou opleveren.
- Hoe krijg ik nu, na twee lagen grondverf, die deuken nog weg;
- Hoe krijg ik dat sinaasappelhuidje weg geschuurd?
Laatst gewijzigd door Jamesblond op za 10 jun 2017, 8:56, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
die deuken kan je prima nu wegwerken met lakplamuur, dan gewoon goed schuren dan wordt die wel weer glad hoor. mss eerst weer met een wat grovere korrel beginnen dan 400
Re: afwerking kasten
Even met 220 schuren,niet te lang.
Dan plamuren en schuren met 220,daarna een grondlaag aanbrengen,beginnen met 220 en dan 400.
Het zou daarna prima lak klaar moeten zijn.
Dan plamuren en schuren met 220,daarna een grondlaag aanbrengen,beginnen met 220 en dan 400.
Het zou daarna prima lak klaar moeten zijn.
Re: afwerking kasten
Ik lees hier heel veel over MDF,waarom geen Watervast multiplex,en is het niet,hoe dikker het plaatmateriaal,hoe beter het geluid.
En is het niet beter om de binnenzijde het materiaal te polijsten of te politoeren,dus dat het zeer glad word,of heeft dit niets te maken met geluidsgolven.
Bij een orgelpijp klonk het wel anders.
En is het niet beter om de binnenzijde het materiaal te polijsten of te politoeren,dus dat het zeer glad word,of heeft dit niets te maken met geluidsgolven.
Bij een orgelpijp klonk het wel anders.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
ik zelf hou ook niet zo van MDF, dat heeft vooral te maken met de hoeveelheid stof.
voor t geluid zal de binnenkant mooi maken niet uitmaken, maar ook de binnenkant aflakken sluit t hout wel mooi op
voor t geluid zal de binnenkant mooi maken niet uitmaken, maar ook de binnenkant aflakken sluit t hout wel mooi op
Re: afwerking kasten
Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
Re: afwerking kasten
Afgelopen weekend een eiken tafel gedaan met AVIS PU Siegel. Wat een mooie lak is dat zeg (nee geen aandelen
). Opgebracht met de kwast droogt het echt mooi vlak streeploos op! Nu is dit wel zijdeglans, dus of hoogglans net zo mooi wordt? Kende dit merk wel maar nooit eerder mee gewerkt. Valt niet tegen! 
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
Been there, done that...Led schreef:Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1435178
...twice actually.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1438571
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
Prima spul inderdaad, ik gebruik dit altijd.Pjotr schreef:Afgelopen weekend een eiken tafel gedaan met AVIS PU Siegel. Wat een mooie lak is dat zeg (nee geen aandelen). Opgebracht met de kwast droogt het echt mooi vlak streeploos op! Nu is dit wel zijdeglans, dus of hoogglans net zo mooi wordt? Kende dit merk wel maar nooit eerder mee gewerkt. Valt niet tegen!
Re: afwerking kasten
Nog te kort dag om daar wat over te zeggen maar na een dag drogen is de lak al behoorlijk hard i.d.d. Ze geven zelf op: Volledig belastbaar na 7 dagen.dre schreef:Prima tip!
Is het ook zo'n kogelharde lak?
Re: afwerking kasten
Just trying to helpVinculum schreef:Been there, done that...Led schreef:Misschien is het een optie om vinyl-wrap te gebruiken om een hoogglans afwerking te krijgen?
Het zou mijn persoonlijke voorkeur ook niet hebben, maar misschien is het voor sommige mensen wel een goede optie?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1435178
...twice actually.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1438571
Maar wauw, wat is dat mooi geworden bij jou zeg! Ik had zelf geen hoge verwachtingen van vinyl wrap maar jouw bouw zet me toch weer aan het denken
Chapeau!
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
Dit was gewoon cheapo folie van de bouwmarkt. Mijn elysiums bijv heb ik met carbon vinyl gedaan van 3M (type Di-NOC). Dat is waanzinnig mooi spul met ook een voelbare structuur. Zie het showcase topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=17809
Re: afwerking kasten
Dat zijn echt uitzonderlijk mooie speakers geworden! Ook een erg goed voorbeeld van wat je met vinyl wrap kan doen.
Haha nooit aan gedacht om het voor de verkoop te doen? Of is het gewoon te pijnlijk als je al die moeite erin hebt gestoken om het te verkopen
Haha nooit aan gedacht om het voor de verkoop te doen? Of is het gewoon te pijnlijk als je al die moeite erin hebt gestoken om het te verkopen
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: afwerking kasten
Haha nee niet pijnlijk, ik kan goed afscheid nemen van spullen. Geld vragen voor zelfbouw spullen daarentegen vind ik lastig.
Re: afwerking kasten
Ook erg mooi maar niet mijn smaak, ik hou toch meer van hout.Vinculum schreef:Dit was gewoon cheapo folie van de bouwmarkt. Mijn elysiums bijv heb ik met carbon vinyl gedaan van 3M (type Di-NOC). Dat is waanzinnig mooi spul met ook een voelbare structuur. Zie het showcase topic: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=17809
Ik zou graag eens decospan Querkus gebruiken; fineer dat door de dikte geborsteld kan worden en er daardoor erg natuurlijk en massief uit ziet.
Het is alleen niet makkelijk om daar als particulier aan te komen voor zover ik zie.
