Is deze driver wat? - Sub werkend!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

weidok

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Een 1/4 TL met die speaker binnen de gewenste afmetingen gaat niet lukken.
Ik denk dat Koen moet gaan voor het ontwerp van bartsegers.
klopt... 210 ltr daar kun je geen TL in stoppen met zo'n woofer

ik kom op ca. 490 ltr (zonder houtdiktes)
begin tunnel ca. 1500 cm2
einde tunnel ca. 640 cm2
lengte tunnel ca. 185 cm

dus TL gaat moeilijk worden !!!

hier nog een simulatie met kast van ca. 210 ltr
begin ca. 650 cm2
einde ca. 425 cm2
lengte ca.. 150 cm 185 cm is beter
geen rekening gehouden met de inbouwdiepte !!!

misschien toch een proefkast als TL van mdf maken :)
lijkt mij dat deze woofer ook in een "krappe" TL toch werkt :)
Bijlagen
DAB_AB_model2.jpg
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik heb trouwens wel gemerkt dat de dimensies ook sterk afhankelijk zijn van de het BL product. Zet deze eens wat lager en zie het verschil...

Misschien loont het toch om voor 20€ de driver door te laten meten.
Anders moet je gewoon de test kast maken van spaanplaat, en luisteren...
Dat blijft de beste test ;)

Als je kijkt wat je maximaal kwijt kunt aan kastmaat, kun je daar de grootste Tl op afstemmen, beetje compromise tussen mijn snelle ontwerpje, en de sheet uitkomst.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb geprobeerd met de gegevens die Bart segers aan mij gegeven had een TL te vouwen, maar die krijg ik onmogelijk binnen mijn maximale afmetingen.... Is misschien niet het aller makkelijkste idee om gewoon de driver te verkopen, en een te kopen waarvan ik zeker weet dat ik de goede gegevens heb, en een kast bij kan maken van beschaafde afmetingen? Zoiets als dit: http://www.mivoc.com/mivoc/details-einz ... =AW%203000 ?
bartsegers

tuurlijk... Maar Ook een TL met een 12" kan groot worden natuurlijk.

Heb je CAAD3.0 al eens geprobeert? Ff downloaden en dan kijken welke TL deze simuleert en adviseerd. (tip)
Zo heb ik ooit een TL gemaakt volgens caad met 2 monacor sp250p woofers. en dat was ook echt een belevenis die sub...

EDIT. je kan helaas niet meer "tapsheid"geven dan 2,5. Maar je krijgt iig een plotje zoals jij ongeveer hebt ge sketch-uped.

EDIT II.
Ik las net terug, dat je dus maximaal 45x55x85 kwijt kan.
Op zich is de TL die ik eerder postte dan een klei beetje te hoog, die is namelijk 45x45x95 (buitenmaten)

Hoe groot zou nu die Tapped Horn van Rademackers worden, in een van de eerste posts? die response zag er wel héél indrukwekkend uit.
Bijlagen
maffe tl.JPG
weidok

Bericht door weidok »

KoenVW schreef:
Ik heb geprobeerd met de gegevens die Bart segers aan mij gegeven had een TL te vouwen, maar die krijg ik onmogelijk binnen mijn maximale afmetingen....
dacht dat mijn laatse simualatie redelijk bij jouw afmetingen
in de buurt komt ...

voorbeeld
TL
Bijlagen
tlvouwen.jpg
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Hallo,

Ik heb even met de gegevens van Weidok zitten spelen, in een kast van ongeveer 210 liter heb ik de line zo gemaakt:

begin ca. 650 cm2
einde ca. 425 cm2
lengte ca. 185 cm

Buitenmaten zijn nu: 60x50x90... Na wat geschuif met de meubelen moet dat net gaan lukken 8)

Ik heb het google sketchup bestand toegevoegd, volgens mij heb ik alles nu goed zitten maar mischien dat iemand het een en ander wilt controleren?
Bijlagen
Tlletje.rar
(14.66 KiB) 115 keer gedownload
goed1.JPG
goed.JPG
weidok

Bericht door weidok »

het korte stukje tunnel achter de woofer kun je
wel weglalten.. lijkt mij :)

Verder zou ik de woofer laten zakken zodat ie
op ca/ 1/3 van de line komt..

hoe heb je de lengte van de line opgemeten.. ?
bartsegers

Zo op het oog inderdaad het eerste schot weglaten. Driver iets zakken laten, en zeker de bracing niet vergeten. (flink dempen met empingswol overigens helpt ook om het laag wat rustiger te krijgen) Dat is mijn ervaring met grote units in een TL.
Demping losjes of in een aardappelnetje erin doen, zodat je het kan hergebruiken als resultaat niet goed is.
Ik denk dat je het gewoon moet proberen, plaatje spaanplaat en gaan!

Je hebt serieus kans dat je aan de TL verknocht raakt, dat vertel ik er wel bij. Het is echt een totaal andere laagweergave, én een TL, én een joekel van een driver. Paar watt is voldoende, en denk dat boosten ook helemaal niet nodig is in het laagste laag.

Maar idd zoals aangegeven, hoe lang is je line nu? reken eens met een lijn door het midden van de line getrokken.
weidok

Bericht door weidok »

bartsegers schreef:
zeker de bracing niet vergeten. (flink dempen met empingswol overigens helpt ook om het laag wat rustiger te krijgen) Dat is mijn ervaring met grote units in een TL.
voorbeeld bracing
Bijlagen
voorbeeldbracing.jpg
voorbeeldbracing.jpg (7.44 KiB) 2039 keer bekeken
KoenVW

Bericht door KoenVW »

bracing gaat me wel lukken, ik zal straks even een voorbeeldje geven gemaakt in sketchup. Ik heb de line zo gemaakt zoals op het plaatje, met de hoeken niet meegerekend, klopt dit? Dit zijn de lengtes:

1: 14,8
2:13,2
3: 47,2
4:62. 5
5: 47, 2

totaal: 184,9 CM , prima toch? Zonder dat laatste stukje heb ik zo'n 170 cm, weglaten?
Bijlagen
goed1edit.JPG
bartsegers

mooie tekening!

Eerste bochtje weglaten, en dat compartiment mooi vullen met vilt+dempingswol.
Wordt een leuk project! Ik weet zeker dat het je zal verbazen.
Hoe ga je hem aansturen? met een plate ampje heb je misschien een gefixeerde basboost, en dat kan wat kleuren.

(kleurt natuurlijk met elke soort kast)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

lengte van de bochten ook meetellen... je moet in gedachten een lijn trekken midden door het labyrinth, zie plaatje
Bijlagen
TL lengte.png
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Als ik het meet zoals henkjan aanbeveelt, dan kom ik op een lengte van 215 cm, zelfs zonder het laatste stukje in de lijn. Is dit ook goed of moet ik dan even de line opnieuw maken?

Ik ga hem aansturen met een Mivoc AM80 die ik nog heb liggen, daar zit inderdaad een bassboost in, mischien is het een idee om die er uit te halen, dat schijnt wel makkelijk te zijn...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

op welke freq en hoeveel boost die Mivoc?
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb het ontwerp even aangepast, nu heeft de line de correcte lengte, en ik heb de bracing erbij gemaakt. Vergeet ik nu nog iets of niet?

De mivoc heeft een bassboost van 5 db rond de 43 hz, als ik het goed heb, want het staat niet op de site van mivoc oid..
Bijlagen
goednw2.JPG
goednw1.JPG
SARK

Bericht door SARK »

Ik kan het niet onderbouwen maar iets zegt mij dat de bracing bij de luidspreker de boel gaat opsluiten/afsluiten :-k
Misschien is het beter om één zo'n U-brace vertikaal te plaatsen.
bartsegers

Klopt idd.
De bracing, is erg mooi, maar niet gechikt voor in een "line"
Probeer vooral vertikale bracing toe te passen die de openheid van de line niet in de weg staat.

(denk anders aan een opgeofferde bezemsteel in stukjes te plaatsen.
(Zijn gelijk mooi rond en goed voor je "flow" )
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb daar inderdaad niet echt goed over nagedacht, ik heb er nu een gemaakt met verticale bracing. Hij heeft een baffle van 36 mm, en wanden van 22 mm. De bracing en de line is 16 mm, dat leek mij meer dan voldoende.

Weet iemand waar je vilt kan kopen? Ik ben nu bij de gamma en de praxis geweest maar beiden verkochten geen vilt, op van die plakkertjes voor onder de stoelpoten na dan...
Bijlagen
goednw3f.JPG
bartsegers

Alternatieven voor het vilt:
Verhuisdoeken (wel in gamma, praxis)
Tapijttegels (lijmen makkelijk)

Maar je hoef in een testkast niet zo aan de slag te gaan hoor, houdt in je achterhoofd dat zeker bij actief aansturen er toch niet veel hinderlijke middentonen gedempt hoeven te worden, daar waar vilt normaliter wat kan helpen.
voor testen zou je kunne volstaan met 1/2 zakken kussenvulling/wasemkapfilters etc. Denk aan je line bij het vullen he, je moet het niet te gek maken.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Bracing in een TL is eigenlijk overbodig. De drukvariaties in zo'n kast zijn vele malen lager dan in een CB of BR.
KoenVW

Bericht door KoenVW »

De line zelf fungeert toch ook zelf al als bracing? Ik zorg wel dat er wat bracing in zit, ik gebruik wel wat restjes MDF om de kosten laag te houden. Ik ga zaterdag even langs bij de lokale doe het zelf om te vragen hoeveel het MDF laten zagen gaat kosten, en als dat een beetje goed te doen is dan laat ik het zagen!
sietse

Bericht door sietse »

(en als dat een beetje goed te doen is dan laat ik het zagen!)

Hangt af van jou zaag plan en dat hangt weer af van hoe je de kast gaat bouwen. Ik teken eerst de zijpanelen,(eerste zaagmach. instelling) en dan alles wat daar aan panelen tussen moet.(tweede zaagmach. instelling) Gaat meestal wel goed.
En de bracing kan zo, maar of het nodig is..? Zelf doe ik het nooit, maar het kan ook geen kwaad.
richard

Bericht door richard »

KoenVW schreef:
Weet iemand waar je vilt kan kopen?
Bij de Kwantum verkopen ze het als ondertapijt. Waarschijnlijk zul je bij een andere tapijtboer ook kunnen slagen.
Voordeel van dergelijk vilt is dat het een variatie aan vezelsoorten heeft, mogelijk met een positief effect op de demping. Je verlijmt het met waterkit, met een staalborstel kun je het wat opruwen.
bartsegers

Pjotr schreef:
Bracing in een TL is eigenlijk overbodig. De drukvariaties in zo'n kast zijn vele malen lager dan in een CB of BR.
Ik zie dit ook niet meer als een "normale" TL eigenlijk. De lange zijkanten zijn toch best flinke panelen, en die zijn snel gevoelig voor resonanties.

Het is een beetje de smaak van de bouwer natuurlijk, maar achteraf bracing aanbrengen mocht dat nodig zijn, is ook erg veel werk. (en nu is het minimaal)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ben t met Bart eens, zeker de baffle zou ik bracen. t maakt t bouwen wel wat lastiger, maar een stille kast is t wel waard
Plaats reactie