dre Vifa XT
Moderator: Beheerdersteam
de plannen voor de sub zijn zo goed als rond,alleen zit ik nog te twijfelen over de wandconstrutie:
of:
-25mm mdf met 6mm strespa 2mm loodbitumen=33mm
-22mm mdf 6mm strespa en 4mm loodbitumen=32mm
welke zou beter dempen?
volgens mij maakt `t weinig uit omdat er ook nog een uitgebreide bracing in komt.
of:
-25mm mdf met 6mm strespa 2mm loodbitumen=33mm
-22mm mdf 6mm strespa en 4mm loodbitumen=32mm
welke zou beter dempen?
volgens mij maakt `t weinig uit omdat er ook nog een uitgebreide bracing in komt.
GEEN loodbitumen. Pak liever 15mmMDF, 6mm trespa en 12mm MDF.dre schreef:de plannen voor de sub zijn zo goed als rond,alleen zit ik nog te twijfelen over de wandconstrutie:
of:
-25mm mdf met 6mm strespa 2mm loodbitumen=33mm
-22mm mdf 6mm strespa en 4mm loodbitumen=32mm
welke zou beter dempen?
volgens mij maakt `t weinig uit omdat er ook nog een uitgebreide bracing in komt.
Hoe groot wordt je sub? Als hij niet te groot is, dan heb je meer aan extra balken in de hoeken om de kast supersterk te maken.
de kast zal ongeveer 50x50 x35 worden.
het valt me eigenlijk tegen hoe groot de kast nog wordt terwijl je maar rond de 30 liter zit excl. ruimte voor de ds 4.0.
15 aan de buitenzijde gaat niet lukken ivm de radius van de hoeken.
dus minimaal 18mm.
bv 18mm mdf+6mm trespa+9mm mdf=33mm
dan de baffle met 2x18mm en trespa=42mm
omdat het een klein drivertje is wil ik de kast toch nog wat smal houden voor het aanzicht.
en denk denk je even simpel een subje te berekenen
eigenlijk nog lastiger als een normale kast....
het valt me eigenlijk tegen hoe groot de kast nog wordt terwijl je maar rond de 30 liter zit excl. ruimte voor de ds 4.0.
15 aan de buitenzijde gaat niet lukken ivm de radius van de hoeken.
dus minimaal 18mm.
bv 18mm mdf+6mm trespa+9mm mdf=33mm
dan de baffle met 2x18mm en trespa=42mm
omdat het een klein drivertje is wil ik de kast toch nog wat smal houden voor het aanzicht.
en denk denk je even simpel een subje te berekenen
eigenlijk nog lastiger als een normale kast....
Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.
Ik zou voor de versterker dan aan de achterkant een compartiment erbij bouwen.
De baffle hoeft niet zo dik te zijn. Die is juist verhoudingsgewijs heel sterk! De slapte in die wand zit hem veel meer in de woofer. De bevestiging van de woofer wordt afgesteund in de buurt van de zeer sterke hoekpunten. Een dikke baffle is alleen nodig indien hij groter is dan de woofer. Daarom ook mijn voorkeur om de baffle 35x35 te houden.
Ik zou voor de versterker dan aan de achterkant een compartiment erbij bouwen.
De baffle hoeft niet zo dik te zijn. Die is juist verhoudingsgewijs heel sterk! De slapte in die wand zit hem veel meer in de woofer. De bevestiging van de woofer wordt afgesteund in de buurt van de zeer sterke hoekpunten. Een dikke baffle is alleen nodig indien hij groter is dan de woofer. Daarom ook mijn voorkeur om de baffle 35x35 te houden.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 25 apr 2009, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
bedoel je nu 18mm icm trespa en weer mdf?Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.
de eerste opzet was gewoon 22mm mdf en daar tussen de bracing in plaatjes trespa en dit geheel weer massief verlijmen met 2 componenten pu lijn zodat er een massief pakket onstaat.
Nee, alleen 18mm HDF, die je hooguit nog versterkt met een laag 6mm trespa. Als je de hoeken verstevigd zoals ik aangaf, houd je aan de zijpanelen en boven en onderkant nog slechts oppervlakken van 25,4cm ongebraced over. Het is echt overbodig om dat nog te bracen.dre schreef:bedoel je nu 18mm icm trespa en weer mdf?Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.
de eerste opzet was gewoon 22mm mdf en daar tussen de bracing in plaatjes trespa en dit geheel weer massief verlijmen met 2 componenten pu lijn zodat er een massief pakket onstaat.
dat is echt te simpel......Nee, alleen 18mm HDF, die je hooguit nog versterkt met een laag 6mm trespa. Als je de hoeken verstevigd zoals ik aangaf, houd je aan de zijpanelen en boven en onderkant nog slechts oppervlakken van 25,4cm ongebraced over. Het is echt overbodig om dat nog te bracen.
nadeel:je moet hiet een volle plaat hdf afnemen omdat ie dat niet op voorraad heeft.
ik gaat eens informeren,anders 18mmgewoon mdf met 6mm trespa.
en even een paar balkjes merantie opsnorren(gratis
gisteren begonnen aan de sub en tot mijn grote verbazing is ie in 1 dag af
alleen de afwerking nog.....
doordat alles mee zat heb ik helaas geen foto`s gemaakt
ik had nooit verwacht dat ik zover zou komen op 1dag.
de afwerking is nog een lastige keuze:
-hoogglans witte formica heb ik nog liggen maar dan wordt het een kast zonder ronde randjes,wel lekker snel een goed en duurzaam resultaat.
-of dezelfde randjes als de xt`s er aan en ook in dezelfde kleur spuiten.
tevens worden de fronts ook in dezelfde kleur als xt`s gespoten.(maar dan hopelijk wel wat netter......)
alleen de afwerking nog.....
doordat alles mee zat heb ik helaas geen foto`s gemaakt
ik had nooit verwacht dat ik zover zou komen op 1dag.
de afwerking is nog een lastige keuze:
-hoogglans witte formica heb ik nog liggen maar dan wordt het een kast zonder ronde randjes,wel lekker snel een goed en duurzaam resultaat.
-of dezelfde randjes als de xt`s er aan en ook in dezelfde kleur spuiten.
tevens worden de fronts ook in dezelfde kleur als xt`s gespoten.(maar dan hopelijk wel wat netter......)
vanmorgen de sub in elkaar gezet en hij staat nu een klein uurtje te draaien en begint al lekker los te komen
ongelooflijk wat toevoeging van een subje toch met je set doet
ondanks dat de set de openbaffles er zeker niet uitspeeld(lees gelukkig
)
vind ik het een heerlijke set,heerlijk open klinkend goede detailering en een prima plaatsing!!
wel hebben ze best wat versterking nodig,de buizenbakken sturen ze wat redelijk aan,maar de ucd 400 heeft er een stuk minder moeite mee.
helaas klinken de buizenbakken gewoon beter(vind ik
)
ongelooflijk wat toevoeging van een subje toch met je set doet
ondanks dat de set de openbaffles er zeker niet uitspeeld(lees gelukkig
vind ik het een heerlijke set,heerlijk open klinkend goede detailering en een prima plaatsing!!
wel hebben ze best wat versterking nodig,de buizenbakken sturen ze wat redelijk aan,maar de ucd 400 heeft er een stuk minder moeite mee.
helaas klinken de buizenbakken gewoon beter(vind ik
