dre Vifa XT

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ach als je niet al teveel film geweld toelaat en je niet giga hard speelt, is gesloten prima met zo'n ding 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat dacht ik ook en dan in een 40 liter kast.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Jeroen,

het afstraalgedrag van deze speaker meet akelig perfect. Heb je daar een verklaring voor?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Filterhellingen 2de orde akoestisch Linkwitz-Riley op 3kHz. :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gisteren werd m`n nieuwe platenspeler bezorgd,en de verkoper was duidelijk onder de indruk van de vifa 8)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de plannen voor de sub zijn zo goed als rond,alleen zit ik nog te twijfelen over de wandconstrutie:
of:
-25mm mdf met 6mm strespa 2mm loodbitumen=33mm
-22mm mdf 6mm strespa en 4mm loodbitumen=32mm

welke zou beter dempen?
volgens mij maakt `t weinig uit omdat er ook nog een uitgebreide bracing in komt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat ik me herrinner uit het "ingesloten laag" topic, was dat je toch wel een beetje dikke tussenlaag moet hebben
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
de plannen voor de sub zijn zo goed als rond,alleen zit ik nog te twijfelen over de wandconstrutie:
of:
-25mm mdf met 6mm strespa 2mm loodbitumen=33mm
-22mm mdf 6mm strespa en 4mm loodbitumen=32mm

welke zou beter dempen?
volgens mij maakt `t weinig uit omdat er ook nog een uitgebreide bracing in komt.
GEEN loodbitumen. Pak liever 15mmMDF, 6mm trespa en 12mm MDF.
Hoe groot wordt je sub? Als hij niet te groot is, dan heb je meer aan extra balken in de hoeken om de kast supersterk te maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

de kast zal ongeveer 50x50 x35 worden.

het valt me eigenlijk tegen hoe groot de kast nog wordt terwijl je maar rond de 30 liter zit excl. ruimte voor de ds 4.0.

15 aan de buitenzijde gaat niet lukken ivm de radius van de hoeken.

dus minimaal 18mm.

bv 18mm mdf+6mm trespa+9mm mdf=33mm

dan de baffle met 2x18mm en trespa=42mm

omdat het een klein drivertje is wil ik de kast toch nog wat smal houden voor het aanzicht.

en denk denk je even simpel een subje te berekenen :roll:
eigenlijk nog lastiger als een normale kast....
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.

Ik zou voor de versterker dan aan de achterkant een compartiment erbij bouwen.

De baffle hoeft niet zo dik te zijn. Die is juist verhoudingsgewijs heel sterk! De slapte in die wand zit hem veel meer in de woofer. De bevestiging van de woofer wordt afgesteund in de buurt van de zeer sterke hoekpunten. Een dikke baffle is alleen nodig indien hij groter is dan de woofer. Daarom ook mijn voorkeur om de baffle 35x35 te houden.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op za 25 apr 2009, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

dre schreef:
de kast zal ongeveer 50x50 x35 worden.
Dat is ongeveer even groot als mijn subs met 18" Beyma G550 :? .
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ik heb nog aardig wat 13 mm Trespa staan.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Ik heb nog aardig wat 13 mm Trespa staan.
te laat :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.
bedoel je nu 18mm icm trespa en weer mdf?

de eerste opzet was gewoon 22mm mdf en daar tussen de bracing in plaatjes trespa en dit geheel weer massief verlijmen met 2 componenten pu lijn zodat er een massief pakket onstaat.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

dre schreef:
Ik heb nog aardig wat 13 mm Trespa staan.
te laat :roll:
Het is nooit te laat voor gratis 13 mm Trespa :lol:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gratis is een prachtig woord 8)

in principe wil ik het gebruiken om de lege stukken tussen de bracing mee te verstevigen,dus denk dat 13mm een beetje te veel van het goede is.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
Ikzelf zou dan gewoon 18mm nemen. Als je bang bent dat dat niet dik genoeg is, neem HDF. Vul alle hoeken met balken van 30x30mm, in de diepterichting. 4 balken dus. Buitenmaten van de kast 35x35cmx35cm. Dan heb je 30 liter en een flink sterke kast. Je kan intern nog bekleden met trespa, wordt het nog wat sterker, moet je voor handhaven van de inhoud de kast ietsje hoger of dieper maken.
bedoel je nu 18mm icm trespa en weer mdf?

de eerste opzet was gewoon 22mm mdf en daar tussen de bracing in plaatjes trespa en dit geheel weer massief verlijmen met 2 componenten pu lijn zodat er een massief pakket onstaat.
Nee, alleen 18mm HDF, die je hooguit nog versterkt met een laag 6mm trespa. Als je de hoeken verstevigd zoals ik aangaf, houd je aan de zijpanelen en boven en onderkant nog slechts oppervlakken van 25,4cm ongebraced over. Het is echt overbodig om dat nog te bracen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

Nee, alleen 18mm HDF, die je hooguit nog versterkt met een laag 6mm trespa. Als je de hoeken verstevigd zoals ik aangaf, houd je aan de zijpanelen en boven en onderkant nog slechts oppervlakken van 25,4cm ongebraced over. Het is echt overbodig om dat nog te bracen.
dat is echt te simpel......

nadeel:je moet hiet een volle plaat hdf afnemen omdat ie dat niet op voorraad heeft.

ik gaat eens informeren,anders 18mmgewoon mdf met 6mm trespa.
en even een paar balkjes merantie opsnorren(gratis :wink: )
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

dre schreef:
dat is echt te simpel......
:lol: :lol: :lol:

Maar werkt wel!!!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

dat is echt te simpel......
ik heb altijd de drang om de lat elke keer weer hoger te leggen :roll:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

gisteren begonnen aan de sub en tot mijn grote verbazing is ie in 1 dag af :shock:

alleen de afwerking nog.....
doordat alles mee zat heb ik helaas geen foto`s gemaakt :oops:
ik had nooit verwacht dat ik zover zou komen op 1dag.

de afwerking is nog een lastige keuze:
-hoogglans witte formica heb ik nog liggen maar dan wordt het een kast zonder ronde randjes,wel lekker snel een goed en duurzaam resultaat.
-of dezelfde randjes als de xt`s er aan en ook in dezelfde kleur spuiten.
tevens worden de fronts ook in dezelfde kleur als xt`s gespoten.(maar dan hopelijk wel wat netter......)
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

vanmorgen de sub in elkaar gezet en hij staat nu een klein uurtje te draaien en begint al lekker los te komen 8)
ongelooflijk wat toevoeging van een subje toch met je set doet :shock:

ondanks dat de set de openbaffles er zeker niet uitspeeld(lees gelukkig :wink: )
vind ik het een heerlijke set,heerlijk open klinkend goede detailering en een prima plaatsing!!
wel hebben ze best wat versterking nodig,de buizenbakken sturen ze wat redelijk aan,maar de ucd 400 heeft er een stuk minder moeite mee.
helaas klinken de buizenbakken gewoon beter(vind ik :wink: )
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

toch maar weer het tweeter niveau naar de orginele stand gezet :roll:
het is nu wat beter in balans.
wel weer een kleine 5 uurtjes verder voordat je de hele zooi weer verbouwd hebt......
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Bericht door dre »

nu staat de set toch wel een weekje constant te spelen,en het is gewoon zeer goed 8)
ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden.......
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Misschien word het wel de verassing van de dag!

In welke ruimte wil je hem hebben: 1 of 2?

Jan
Gesloten