12E1 buizen mono versterkers + voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
sevenup schreef:
Hoe bereken je zoiets?
Nou, men neme de grafiek van de 12E1, en op je werkpunt zet je de belastingslijn van 3545 Ohm (de Raa van de trafo) . Omdat je niet verder mag dan 300V bij deze buis is dat je bovengrens. Het snijpunt van 300V met deze belastinglijn ligt op 98mA.
Het verschil tussen je voedingspanning en de 300V is 90V. Het verschil in stroom is 125-98=27mA 90V*0.027 = ca 2.3W bij push-pull..
Het zou ook beter passen als je hier een trafo zou gebruiken met een Raa van 1000 Ohm of nog iets lager en de stroom door de buis nog iets hoger zou nemen.. Voor het gemak heb ik de belastingslijn van 1K er ook in getekend..

Beter is het om ook de andere zijde uit te plotten en om van de Vg uit te gaan om het maximum vermogen te berekenen..
Het kantelpunt om van klasse a naar b te gaan kun je vinden door het punt waar de belastingslijn door de nul gaat.. Vanuit de linker kant ga je dan verder met een belastingslijn Raa/2..
(B.J.Thomson construction... zie ook literatuur van Menno van der Veen etc)

Kees

Kees
Bedankt voor de uitleg :) Ik zal nog eens de literatuur induiken...

Zo leer ik telkens weer wat bij. Blijft allemaal zeer interessant.
sevenup

Bericht door sevenup »

Ik heb nog even gekeken naar de voeding, en kom nu op 240V voor de 12E1. Als ik dan ook nog een iets hogere stroom neem, komt het vermogen toch een stukje hoger te liggen.

Ik weet niet of ik het goed heb, maar ik kom dan op ongeveer 14W voor push pull in 4K.

Klopt dit?
Bijlagen
14.JPG
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Die gele belastingslijn komt, volgens mij, eerder overeen met een Raa van 2K..
Nu ben ik er niet zeker van of Amplimo de Raa van een spoelhelft geeft of ze bij elkaar optelt, zodat iedere buis slechts zo'n 1750 Ohm ziet...
Je spanning hoger nemen dan die 210V is niet heel voordelig: je zit namelijk beperkt aan die 300V Als je deze buis in triode gaat gebruiken.. Wellicht ben je beter uit als je 'm gebruikt in UL- tetrode.. Moet je even de andere grafiek gebruiken
sevenup

Bericht door sevenup »

Nog even wezen zoeken.

http://www.mennovanderveen.nl/nl/project20.html

Hierbij is de Rcc ( geen Raa omdat de cathode aan de trafo zit ) maar 900 Ohm.
audiomanics
Contacteer:

Dit is trouwens een projectje wat ik stiekum al een tijdje op mijn velanglijstje heb staan. Niet omdat er topklasse onderdelen gebruikt worden, sterker Menno wilde dit ook niet, maar omdat je er ondertussen al zo'n 100 verschillende versterkers mee kan maken door alleen wat draadjes anders te leggen..
Een zeer leerzaam geval dus...
Misschien ooit als ik niets te doen heb en wat geld teveel heb...

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

audiomanics schreef:
Dit is trouwens een projectje wat ik stiekum al een tijdje op mijn velanglijstje heb staan. Niet omdat er topklasse onderdelen gebruikt worden, sterker Menno wilde dit ook niet, maar omdat je er ondertussen al zo'n 100 verschillende versterkers mee kan maken door alleen wat draadjes anders te leggen..
Een zeer leerzaam geval dus...
Misschien ooit als ik niets te doen heb en wat geld teveel heb...

Kees
Denk dat dit hem dan maar wordt, kan ik lekker experimenteren :)
audiomanics
Contacteer:

Hetzelfde concept maar dan met de 12E1?
Ik hou je in de gaten, mannetje ...
Afbeelding

:wink:

Kees
sevenup

Bericht door sevenup »

Ben de laatste tijd niet aan bouwen toegekomen. maar dat heeft een goede reden. Sinds 7 weken ben ik de trotse vader van ons eerste kindje. Het is een meisje met de naam Fleur. Ik ben nog nooit zo trots geweest op iets wat ik zelf gemaakt heb :wink:

Nu gaat alles zijn gangetje en heb ik weer wat tijd. Ik doe rustig aan en ben begonnen met het bestellen van de onderdelen voor de voorversterker. Alles gevonden op http://www.tubetown.de. Veel mooie onderdelen voor een goede prijs. Alles binnen 3 dagen geleverd.

Zie foto voor de onderdelen...

Binnenkort ga ik dan beginnen met het boren van alle benodigde gaten.
Bijlagen
1.JPG
gervenja

Bericht door gervenja »

@sevenup: van harte gefeliciteerd met je nieuwe geluk. Zijn de wallen onder je ogen al wat weg getrokken :lol:
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

sevenup schreef:
Sinds 7 weken ben ik de trotse vader van ons eerste kindje. Het is een meisje met de naam Fleur. Ik ben nog nooit zo trots geweest op iets wat ik zelf gemaakt heb :wink:
Gefeliciteerd met dit nieuwe zelfbouwstuk. Hoe bevalt de geluidskwaliteit?
In het begin is er altijd nog wat vervorming, maar dat wordt steeds beter hoor. Dit soort doe-het-zelf producten moet je wel een jaar of drie laten inspelen voordat er iets zinnigs uitkomt, maar het is de moeite waard.

Wij wachten natuurlijk op de foto's !!!

Geniet ervan, en wens je vrouw ook veel geluk!!
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Wowie! Gefeliciteerd!!! Wat een ontzettend leuke naam zeg...

veel geluk met je gezin, en ook je vriendin/vrouw gefeliciteerd!

Jan
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ook vanaf hier de hartelijke gelukwensen. Ik kan me precies voorstellen hoe je je voelt. Lekker he?

Geniet ervan, voor je het weet zie je een baby van een ander en denk je: was die meid van mij nog maar zo klein :D :D

Betekent dit trouwens dat je project vertraging op gaat lopen?

Groeten,
Mischa
sevenup

Bericht door sevenup »

Bedankt voor de felicitaties, ook namens mijn vriendin. Wallen onder de ogen valt wel mee. Ze wordt 1 keer per nacht wakker voor voeding. Verder is ze heel tevreden en huilt weinig. Volgens mij hebben we hier wel geluk mee, ik hoor ook wel anders...

Het project zal wel iets langzamer gaan, maar ik heb best wel wat tijd over. Fleur slaapt nogal veel :D

Hierbij een foto van de kleine :D
Bijlagen
DSCF2196.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Lekker aan het bouwen geweest :) Hierbij een paar foto's...
Bijlagen
6.JPG
5.JPG
4.JPG
3.JPG
2.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Alweer een heel stuk opgeschoten. De bedrading voor de ingangen en de potmeter moet nog gedaan worden. Ook moet het ledje op het frontje nog aangesloten. Verder alles klaar, de voeding meet goed en de schakeling ook. Buizen staan goed ingesteld, voedingspanning 280V, uitgangsspanning 140V voor de ontkoppel-condensatoren.

Morgen weer een dag :D
Bijlagen
8.JPG
7.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Nu begint het er echt op te lijken. Power ledje aangesloten en knoppen gemonteerd. Vandaag de tulp chassisdelen nog in het chassis boren.

Ik heb trouwens ook nog een paar mooie smoorspoelen gekregen voor de eindversterker. Ze zijn 5H bij meer dan 250mA :shock: en zien er nog heel goed uit. Wegen wel 2 tot 3 kilo per stuk...
Bijlagen
9.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

Hij is nu zo goed als klaar. tulp connectoren er in en bedrading aangesloten. Alles met dunne afgeschermde coax kabel. Straks eens uitproberen :D
Bijlagen
11.JPG
10.JPG
jaapschreuder

Bericht door jaapschreuder »

Dat ziet er goed uit (beide, de kleine, en je voortrap!!!)

Gefeliciteerd nog!!!

Ben zelf ook aan het orienteren naar wat ik bouwen ga, alleen heb ik mijn prio nu eerst wat liggen bij de auto. denk dat ik na de bouwvak het 'bouwplan' klaar wil hebben, zodat ik tegen de winter het praktische gedeelte kan afronden...

Ik houd je project even in de gaten, ziet er goed uit!!!
sevenup

Bericht door sevenup »

De nieuwe bestelling is binnen :D Met onder andere een chassis van 25x43cm en een 260VA ringkern transformator. Ook een paar elco's en klein materiaal. Hiermee heb ik zo goed als alles om de voeding te maken. Deze komt apart van het eindversterker deel. Voornamelijk omdat ik nooit alles op 1 chassis kan krijgen. De smoorspoelen zijn namelijk nogal groot :shock:

Morgen weer verder met boren en zagen...
Bijlagen
13.JPG
12.JPG
TubeHead

Bericht door TubeHead »

ziet er al goed uit !
sevenup

Bericht door sevenup »

Pff, wel erg zwaar geworden die voeding. Moet alleen nog een ledje voorop.

Ik ben nog op zoek naar een meerpolige connector voor de kabel tussen voeding/versterker. Ik heb 9-10 polen nodig.

gloei links +
gloei links -
gloei rechts +
gloei rechts -
massa
hoogspanning 12E1 links
hoogspanning 12E1 rechts
hoogspanning ECC99 links
hoogspanning ECC99 rechts

Iemand suggesties? Ook een meter meeraderig draad zoek ik nog.

edit: misschien deze met deze?
Bijlagen
15.JPG
14.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

En weer wat verder (De condensatortjes moeten nog worden verbonden met de diodes)
Bijlagen
16.JPG
sevenup

Bericht door sevenup »

De voeding is bijna klaar. Alleen nog de softstart/inschakelvertraging inbouwen...
Bijlagen
18.JPG
audiomanics
Contacteer:

sevenup schreef:
Ik ben nog op zoek naar een meerpolige connector voor de kabel tussen voeding/versterker. Ik heb 9-10 polen nodig.
Iemand suggesties? Ook een meter meeraderig draad zoek ik nog.

edit: misschien deze met deze?
De pluggen die je daar voorstelt zijn niet alleen heeeeeeel groot maar je komt er ook niet qua aantal pennen.

Veel gebruikt in de buizenwereld zijn die zogenaamde octal pluggen, maar dan kom je er ook niet..

Een hele elegante oplossing kan zo'n eenvoudige 15-polige D-Connector zijn... ja, die ook achter op je computer zitten..
15-polig kom je niet zo vaak tegen dus je zult niet in de verleiding raken om je voeding op je computer aan te sluiten ook..
Je kunt ook zelfs een 21 polige nemen:
Voor hoogspanning sla je een puntje over en voor grote stromen neem je twee pennetjes.. De shield maakt eerder contact dan de pennen dus je massa potentiaal staat ook meteen goed.
En die dingen worden geclassificeerd met minimaal 250V en 2A contact belasting.. ruim voldoende dus...
Niet te groot, makkelijk aan te sluiten..en bovenal: heel erg goedkoop... dus wat let je??

Desnoods een iets duurdere 'mixed' 40A 750V!!! zoals deze:
http://nl.farnell.com/harting/096940090 ... dp/1200473

Kees
AatV

Bericht door AatV »

@Sevenup,
In aanvulling op de vorige suggesties ; als je een beetje geduld hebt kun je via ebay een setje van een 14-polige connector/plug kopen bij deze verkoper uit Hong Kong voor 11 euro en een beetje:
http://cgi.ebay.nl/Military-Gold-14-Pin ... .m63.l1177

Afmeting van de plug : doorsnede van ca 31 mm.
Afmeting van het het schassisdeel : 31 x 31 mm.
Kleur : inderdaad militair groen. :)

groeten,
AatV
Bijlagen
connector 14 polig.jpg
Plaats reactie