Scan speak ontwerp
Moderator: Beheerdersteam
Grappig om deze speakers eens weer te zien! Ik heb ze een paar weken geleden beluisterd bij Jan. Had mijn eigen B&W's 803 Matrix verkocht en was al een tijdje op zoek naar andere speakers.
Ik vond deze speakers er erg goed uitzien! Had er toen erg veel belang bij, en ben toen serieus gaan luisteren. Als het geluid mij toen aanstond had ik ze gelijk gekocht. Jan had de speakers speelklaar opgesteld en het filter in elkaar gezet. De middentoner bestond toen uit een 18W16545 van Scan Speak. Ik heb van hem wel de center speaker gekocht, de scanspeak reference shielded.
Het blijven prachtige speakers om te zien, Jan gaf toen aan dat hij ze in ieder geval mooier vond klinken als de Reference Plus. Ik was zelf toen niet echt te spreken over het geluid, en ik heb geen kennis van het ontwerpen van een eigen filter. Ik heb nu een setje Scan Speak Vertigo thuis staan waarmee ik erg tevreden ben.
Ik vond deze speakers er erg goed uitzien! Had er toen erg veel belang bij, en ben toen serieus gaan luisteren. Als het geluid mij toen aanstond had ik ze gelijk gekocht. Jan had de speakers speelklaar opgesteld en het filter in elkaar gezet. De middentoner bestond toen uit een 18W16545 van Scan Speak. Ik heb van hem wel de center speaker gekocht, de scanspeak reference shielded.
Het blijven prachtige speakers om te zien, Jan gaf toen aan dat hij ze in ieder geval mooier vond klinken als de Reference Plus. Ik was zelf toen niet echt te spreken over het geluid, en ik heb geen kennis van het ontwerpen van een eigen filter. Ik heb nu een setje Scan Speak Vertigo thuis staan waarmee ik erg tevreden ben.
Jah ik was niet echt te spreken over de mid die erin zat. Die breekt bij 2kHz al op. Door het missen van de stofkap mist die unit stijfheid denk ik.
Met de 8545 is het beter te doen. Ik wacht nu op de filtercomponenten en als die binnen zijn kom ik er snel achter hoe goed de speaker is. Jan komt ook een keer luisteren en ik ben erg benieuwd wat hij er dan van vindt!
Met de 8545 is het beter te doen. Ik wacht nu op de filtercomponenten en als die binnen zijn kom ik er snel achter hoe goed de speaker is. Jan komt ook een keer luisteren en ik ben erg benieuwd wat hij er dan van vindt!
En het speelt! Compleet met impedantiecorrecties etc etc.
Als ik geen veranderingen meer aanbreng zal ik de laatste versie van het filter laten zien. Zo snel weet ik eigenlijk niet wat er mis mee is. De balans lijkt er voor de 100% goed in te zitten. Crossover naar de mid is nog iets lager gelegd als dat het was. 200Hz nu (hoog 1700). Het hoog straalt een beetje rond op 2kHz, maar verticaal onder 20 graden trekt hij hem iets uit fase weer.
Grappig dat deze 8"woofer enorm laag komt. Misshcien iets te laag als je graag hard luistert.
bijgevoegde grafiek: de eerste lijn is de respons op 1.5 meter met de speaker 1 meter van de muur. De dippen in het laag zijn reflecties.
De drie grafieken daaronder zijn 15-35 en 60 graden
De laatste twee verticaal 20 graden omhoog en omlaag.
Als ik geen veranderingen meer aanbreng zal ik de laatste versie van het filter laten zien. Zo snel weet ik eigenlijk niet wat er mis mee is. De balans lijkt er voor de 100% goed in te zitten. Crossover naar de mid is nog iets lager gelegd als dat het was. 200Hz nu (hoog 1700). Het hoog straalt een beetje rond op 2kHz, maar verticaal onder 20 graden trekt hij hem iets uit fase weer.
Grappig dat deze 8"woofer enorm laag komt. Misshcien iets te laag als je graag hard luistert.
bijgevoegde grafiek: de eerste lijn is de respons op 1.5 meter met de speaker 1 meter van de muur. De dippen in het laag zijn reflecties.
De drie grafieken daaronder zijn 15-35 en 60 graden
De laatste twee verticaal 20 graden omhoog en omlaag.
Laatst gewijzigd door Martijn H op za 28 mar 2009, 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn setup.. Als ik 44kHz metingen doe valt het nog sneller af. In het echie loopt het gewoon door. Al mijn metingen laten dit gedrag zien. Als je er op doelt dat de electrische filterrespons van de tweeter daalt naar het hoog toe, dan is dta niet zo. Die loopt van 2 naar 20kHz juist iets op, zoals op de vorige pagina te zien is.
Als ik de microfoon op 3 meter zet heeft het laag exact dezelfde hoeveel energie als het mid. Ik vergat dat wanneer je laag wil meten je een aantal golflengtes speling moet houden tussen de woofer en mic. -3dB punt ligt rond 23 Hz
Als ik de microfoon op 3 meter zet heeft het laag exact dezelfde hoeveel energie als het mid. Ik vergat dat wanneer je laag wil meten je een aantal golflengtes speling moet houden tussen de woofer en mic. -3dB punt ligt rond 23 Hz
Ik heb nog wat gefinetuned aan de notch en het rondstralen op 2kHz. Eerst met kleinere spoelen op de tweeter, maar dat werkte niet goed. Door de 8.2uF in 6.8uF op de tweeter te veranderen lukte het ook.
Tot nu toe houdt mijn AV receivertje het nog vol, maar ik zal toch eens een impedantiemeting doen om te kijken hoe lastig de speakers werkelijk aan te sturen zijn. Ik kan me voorstellen dat een UcD ze strakker laat klinken in het laag. Zo een budget sony receiver is wellicht niet stabiel tot 3ohm
van boven naar onderen:
powerrespons 1.5 meter 0 graden
optimale luisterhoek 5 graden, er is niks meer van de resonantie op 800Hz en de dip rond 1.2kHz te zien
afstraal gedrag 0 tot 60 graden
Tot nu toe houdt mijn AV receivertje het nog vol, maar ik zal toch eens een impedantiemeting doen om te kijken hoe lastig de speakers werkelijk aan te sturen zijn. Ik kan me voorstellen dat een UcD ze strakker laat klinken in het laag. Zo een budget sony receiver is wellicht niet stabiel tot 3ohm
van boven naar onderen:
powerrespons 1.5 meter 0 graden
optimale luisterhoek 5 graden, er is niks meer van de resonantie op 800Hz en de dip rond 1.2kHz te zien
afstraal gedrag 0 tot 60 graden
En hier de impedantiemeting nog. Komt helemaal overeen met de simulatie. 2.85ohm op de afstemfrequentie vraagt toch om een versterker die stabiel is tot zo een 2 ohm.
Ik ben uiterst tevreden over de klank! De speaker klinkt neutraal, zonder opvallende kastkleuring. In het mid toch wel een stap neutraler dan mijn ex Apocalypsia speaker met W22 en accuton mid hoog. Omdat de speaker zo enorm laag komt is het basfundament onder 50Hz wat heftig in mijn kamer. Ik zal de UcD eens aansluiten om na te gaan of de huidige versterker wellicht controle verliest in het laag en daardoor de woofer wat teveel laat "wapperen". edit: op hoger volume lijkt de UcD inderdaad beter te werken.
Ik ben uiterst tevreden over de klank! De speaker klinkt neutraal, zonder opvallende kastkleuring. In het mid toch wel een stap neutraler dan mijn ex Apocalypsia speaker met W22 en accuton mid hoog. Omdat de speaker zo enorm laag komt is het basfundament onder 50Hz wat heftig in mijn kamer. Ik zal de UcD eens aansluiten om na te gaan of de huidige versterker wellicht controle verliest in het laag en daardoor de woofer wat teveel laat "wapperen". edit: op hoger volume lijkt de UcD inderdaad beter te werken.
Nu alles eindelijk is ingebouwd lijkt het toch mogelijk om ze mee te nemen naar Breda. Met twee man zijn ze wel te verplaatsen! Tot nu toe heeft niemand ze gehoord, dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Het lijkt erop dat een impedantiecorectie ook minimaal iets met de fase doet, want nu de missende correctie voor de imp. op de linker mid nu ook aangesloten is is de plaatsing beter geworden over het hele midbereik.
(die pen zit er natuurlijk niet meer in!)
Het lijkt erop dat een impedantiecorectie ook minimaal iets met de fase doet, want nu de missende correctie voor de imp. op de linker mid nu ook aangesloten is is de plaatsing beter geworden over het hele midbereik.
(die pen zit er natuurlijk niet meer in!)
Montana, zeker een hele mooie kast!
Loopt de kast nou naar onderen toe smaller weg? of is de voet juist breder aan de achterzijde tov de voorzijde?
De units van Scan Speak vind ik erg prachtig om naar te kijken.
De bouwdoos van de Reference Plus vind ik ook helemaal TOP.
Zeker de woofer ervan, met die ruwe konus.
Zelf ooit is iets gedaan met de Scan Speak 25W/8565-01.
Zou de speakers best wel eens willen terugkopen, want ik ben ervan overtuigd dat er toen meer uit die kasten gehaald kon worden, dit voordat ik dit forum ontdekte.
Loopt de kast nou naar onderen toe smaller weg? of is de voet juist breder aan de achterzijde tov de voorzijde?
De units van Scan Speak vind ik erg prachtig om naar te kijken.
De bouwdoos van de Reference Plus vind ik ook helemaal TOP.
Zeker de woofer ervan, met die ruwe konus.
Zelf ooit is iets gedaan met de Scan Speak 25W/8565-01.
Zou de speakers best wel eens willen terugkopen, want ik ben ervan overtuigd dat er toen meer uit die kasten gehaald kon worden, dit voordat ik dit forum ontdekte.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Zaterdag op de ZBA dag gehoord.
Ik ben erg onder de indruk van hoe deze speakers klinken. Eigenlijk waren het de enige speakers die (ondanks dat ze veel teveel laag weergaven) fatsoenlijk klonken in die bovenruimte op de ZBA dag. Ik vond ze beduidend beter klinken dan de dipools bijvoorbeeld (en nog heel veel beter dan de andere twee sets die ik er hoorde). Iets wat ik echt niet had verwacht. Ik heb inmiddels redelijk wat dipool gehoord en juist die speakers doen normaal gesproken wat ik van die scanspeak hoorde.
Zo makkelijk als alles werd weergegeven, zo lekker losjes en eigenlijk vond ik het dik aangezette laag ook wel lekker klinken (al gaat dat wschl wel vermoeiend worden na verloop van tijd).
Ik ben erg onder de indruk van hoe deze speakers klinken. Eigenlijk waren het de enige speakers die (ondanks dat ze veel teveel laag weergaven) fatsoenlijk klonken in die bovenruimte op de ZBA dag. Ik vond ze beduidend beter klinken dan de dipools bijvoorbeeld (en nog heel veel beter dan de andere twee sets die ik er hoorde). Iets wat ik echt niet had verwacht. Ik heb inmiddels redelijk wat dipool gehoord en juist die speakers doen normaal gesproken wat ik van die scanspeak hoorde.
Zo makkelijk als alles werd weergegeven, zo lekker losjes en eigenlijk vond ik het dik aangezette laag ook wel lekker klinken (al gaat dat wschl wel vermoeiend worden na verloop van tijd).
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Heb ze wel gezien zaterdag maar helaas niet gehoord bij gebrek aan een voorversterker aan het einde van de dag. Ik was juist wel benieuwd naar de klank aangezien ik zelf de reference plus heb.JvS schreef:Zaterdag op de ZBA dag gehoord.
Ik ben erg onder de indruk van hoe deze speakers klinken. Eigenlijk waren het de enige speakers die (ondanks dat ze veel teveel laag weergaven) fatsoenlijk klonken in die bovenruimte op de ZBA dag. Ik vond ze beduidend beter klinken dan de dipools bijvoorbeeld (en nog heel veel beter dan de andere twee sets die ik er hoorde). Iets wat ik echt niet had verwacht. Ik heb inmiddels redelijk wat dipool gehoord en juist die speakers doen normaal gesproken wat ik van die scanspeak hoorde.
Zo makkelijk als alles werd weergegeven, zo lekker losjes en eigenlijk vond ik het dik aangezette laag ook wel lekker klinken (al gaat dat wschl wel vermoeiend worden na verloop van tijd).
Scanspeakman
Ik heb deze afgelopen zaterdag ook gehoord.
Toen de BR nog open was, werd je zowat gek van het laag. Met gesloten BR klonk deze speaker lekker strak (alhoewel de ruimte niet mee hielp) en in vergelijking met de OB mooi ongekleurd. Niet dat de OB's kleuren, uiteraard niet, maar meestal is het verschil tussen OB en gesloten groter.
Dat merkte ik hier niet, wat zeer positief is
Toen de BR nog open was, werd je zowat gek van het laag. Met gesloten BR klonk deze speaker lekker strak (alhoewel de ruimte niet mee hielp) en in vergelijking met de OB mooi ongekleurd. Niet dat de OB's kleuren, uiteraard niet, maar meestal is het verschil tussen OB en gesloten groter.
Dat merkte ik hier niet, wat zeer positief is
