XTZ luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb een beetje naar de tweak opties gekeken, die Zaph meegeeft. Ik denk dat de enige nuttige tweak de variatie op de L-pad is. Maak R10 (3.3ohm) maar eens een stuk lager bv 2.2ohm. Dan komt het laag en midden beter naar voren en zal de speaker ruimtelijker klinken.

Dat de bas zo dun klinkt verbaast me niet. Een poort van 4cm diameter voor een 18cm woofer moet je niet willen. Het poortoppervlak is dan slechts 1/10 van het oppervlak van de woofer. Als je het volume dan een beetje opdraait krijg je veel te veel last van compressie in de poort. Dat geeft dun laag en het laag dát eruit komt is vervormd.

De Thiele/Small parameters van de L18 woofer zorgen ervoor dat de kast vrij klein moet zijn. Dit geldt ook voor de Excel woofer in de XTZ luidspreker. Maar wat ze daar hebben gedaan is toch gewoon een grote diameter poort nemen, zo te zien aan de plaatjes op hun site is het een 6cm poort. Daarmee wordt bereikt dat het gebied rond 75Hz bevoordeeld wordt ter compensatie van gebrek aan dieplaag. Ik denk dat als je een 6cm poortdiamter neemt, dat je dan een veel steviger en voller basgeluid krijgt. Ik denk dus dat je naar de BR-60TR moet.

P.S. wouter als het hoog verder weg van de speaker 2-3dB harder is dan de rest heb je een probleem. Het moet eerder zachter zijn dan de rest dan harder!

P.S. Martijn is bij jou soms R10 naar zijn grootje?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Hey Jeroen,

bedankt voor de tips. Het gat voor de BR45TR is groot genoeg voor een ca 6cm PVC pijp, ik ga het binnenkort even proberen. De lengte wordt wel een plobleempje, of de afstemming komt wat hoger.

Aangezien dit setje is bedoeld voor iemand die life opnames wil afmixen voor een CD moet het allemaal wel zoveel mogelijk ongekleurd blijven.
Voor mezelf had ik de onderdelen ook besteld, ik wilde het als referentie gebruiken bij mijn eigen ontwerpen. Ik meende er vanuit te kunnen gaan dat deze recht metende degelijk ontworpen 2-weg neutraal verondersteld kon worden. Dat BR en 1/10e verhouding verhaal maakt me duidelijk dat deze ontwerper niet klakkeloos gevolgt hoeft te worden. Thanks for the eye-opener.

Aangezien ik meestal TL's bouw wist ik ook niet heel goed hoe ik moest (be)dempen. Heb demping 10 en 30 gebruikt, en nu 1/2 zak sonofil (wat is dat een dun matje zeg) De demping van de foto hieronder maakte de boel 'doods'

Afbeelding


Afbeelding


Vanavond hebt ik geluisterd naar het Visaton Bijou setje, ter vergelijking. 4 liter gesloten, aangezien er 2 subs bij komen. De homogeniteit en detaillering is echt compleet anders. De units zijn wel wat duurder maar op het totaal maakt het niet eens zo gek veel uit. En ik mis het plezier van de Bijou bij de seas monitor. Die klinkt nu echt niet lekker. En dat zal niet alleen aan de BR afstemming liggen ben ik bang.

Ik ga er mee aan de slag. Bedankt voor de reacties!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

wat mij betreft zouden referentiemonitors eigenlijk geen br moeten hebben, maar een qtc 0.7 gesloten kast afstemming. Daar kan dan evt. mooi een sub op aansluiten.

Nu gaat het waarschijnlijk niet voor alle gebouwde zaph monitors op, maar de versie die ik heb gehoord kleurde rond de 250-300Hz. Ik vraag me af of dat alleen de kast was die ik hoorde.

Mijn dayton-seas monitor had ik ernaast staan en die kleurde ook op die frequentie, maar wel minder dan de zaph van martijnM, terwijl de kast van de zaph niet méér trilde.

Misschien kan MartijnM daar nog wat over zeggen, als ik me vergis.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Hm, ik wil dat best geloven.

Zelf ben ik pas sinds de chorda weer gaan geloven in BR, totdat ik die ombouwde tot TL. Laag afgestemd in een groot volume schijnt qua groeplooptijd nog redelijk mee te vallen.

Die Bijou in 4 liter, welke afstemming zou dat zijn in Q? Ik gebruik ajhorn, en heb hem over de stijgende lijn (BSC) van het originele (gefilterde) BR-ontwerp gelegd.

Een GHP variant lijkt mij namelijk in prakijk niet neutraal. De gesimuleerde BR is namelijk in de visaton meting mooi vlak


Afbeelding
Basreflex afstemming Bijou, en 4 liter gesloten

Afbeelding
4 liter gesloten en gesloten highpass 1,8 liter met 220uF

Welke Q waarde dit heeft weet ik niet. F3 rond 90 Hz, dan mooi naar de TL subs met TIW200XS. Dit paste alleen niet binnen het budget van de 'seas & CD mix' vriend. En die monitoren wil ik zo optimaal mogelijk maken.

Ben trouwens erg benieuwd naar die Dayton seas monitor. Welke units? Ik overweeg nog de RS225 met een H1212 te combineren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Er is iets mis met de gemeten monitor. De andere meet netjes. Ik heb gezocht naar een oorzaak, maar die zit niet in het verkeerd aansluiten van filtercomponenten. Misschien heeft Jeroen gelijk en is de weerstand parallel aan de tweeter stuk. Maar 's met een multimeter aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ik zou ook nog met de hoeveelheid en soort dempingsmateriaal experimenteren.

Haal uit die monitor maar eens de helft van wat er nu in zit (op de foto) en luister dan nog eens.

Ik heb een enigzins soortgelijke monitor met welliswaar andere seas units maar ook daar heb ik behoorlijk wat demping moeten verminderen.

Die van mij is ook BR maar met een slotpoort met een redelijk groot oppervlak van de doorsnede
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

De demping in beide boxen is ongeveer gelijk. De diameter van de poort is 5 cm. Dat zou genoeg moeten zijn. Ik hoor dan ook geen storende bijgeluiden. Het is puur dat het hoog van de ene speaker meettechnisch mooi geïntegreerd is met het mid, terwijl de andere, nouja... dat zie je op de vorige pagina.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Zou ik misschien zo vrij mogen zijn om te vragen iets van die corrcte meting te plaatsen? Ben wel benieuwd.

De demping zoals op die foto heb ik aangepast. Die rol met 1/2 mat Sonofil heb ik eruit gehaald. Het valt me op dat het ogenschijnlijk zelfde materiaal van visaton wel 2 x zo dik is. Het kwam met de BMM bestelling mee maar niet in de verpakking. toch denk ik dat het 'polyester wol' is.

De demping zal een rol hebben gespeeld, maar de BR45TR die gebruikt wordt in de DD8-MKII en Zaph seas L18/H1212 monitor is dus minder geschikt... En de tonaliteit moet ik heroverwegen. Al wilde ik alles zo eerlijk mogelijk maken - was noodzakelijk voor het goed afmixen (waarvoor deze luidsprekers gebruikt gaan worden) Ik zal eens wat meten en posten, misschien dat iemand daar wat concreets over kan zeggen.

Bedankt maar weer. En ben nog benieuwd naar de Dayton/Seas monitor :-)
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik kan de 'goede' meting van de Zaph nergens meer vinden, maar ik heb goede hoop dat Montana hem nog in zijn ontvangen bestanden heeft staan. Hij kan je ook meer vertellen over de Dayton/Seas. Die speaker klinkt en meet heel mooi.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

wouter schreef:
En ben nog benieuwd naar de Dayton/Seas monitor :-)
Dat is deze

Klinkt gewoon erg neutraal, maar heeft een klein issue rond 280Hz. Ik denk dat dat aan de afmetingen van de kast ligt en een staande golf is. Eigenlijk iets wat elke monitor wel een beetje heeft. Met een 3 weg kan je beter rekening houden met staande golven, omdat je de kabinetsize dan kan optimaliseren voor het frequentie bereik.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

Op een ander forum kwam ik nog wat tegen over de gebruikte seas in de XTZ:

Afbeelding

Een opengeschroefde box heeft geen geheimen :) Maar het blijft vreemd, een magnesium cone met de looks van Nextel...

Die L18 monitoren zijn trouwens uiteindelijk erg mooi geworden. Ik had de tweeter L-pad verkeerd gesoldeerd :oops: 3,9 en 3,3 omgewisseld. Scheelde net dat stuk. Dat laag kwam uiteindelijk ook goed.



Excuses voor het formaat, weet ff niet hoe die kleiner moet... zucht - stukkie over attachments nog niet gelezen :oops:
Bijlagen
IMG_2234.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op wo 07 okt 2009, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door SARK »

Da's rete-strak zeg, hoe heb je dat gedaan :?:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

4 x grondlak en daarna met flexa interieur verf een heel dikke laag. De speaker op zijn rug op een bavaria kratje, en dan heel dik van de voorzijde over naar de boven-, onder- en zijkanten. Trok als 1 mooie laag om de box heen.

Die XTZ heeft trouwens ook niet overall dit filter in. Dit zie je op de website
Afbeelding

En op dat andere forum zie je een cheap(er) filter
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Excuses voor het formaat, weet ff niet hoe die kleiner moet... zucht - stukkie over attachments nog niet gelezen :oops:
  1. klik op de button [ Kiezen ] (in de bericht-editor bij "Bestandsnaam", onder het tekstgedeelte).
  2. selecteer in het geopende popupvenster de file op je harddisk, en klik op [ OK ] (waarschijnlijk doe je exact hetzelfde bij plaatjesupload.nl).
  3. klik op [Voeg bestand toe] als je nog een foto wilt toevoegen, en anders op [Voorbeeld] of [Bevestig]. Op dat moment wordt de foto automatisch geupload en aan je bericht toegevoegd.
  4. Klaar!

Foto moet tussen de tekst komen?
Vanaf dit moment is dat nog eenvoudiger dan toevoegen d.m.v. [ img ]plaatjesupload.nl/foto.jpg[ img ]
Had je op [Voorbeeld] geklikt, dan zie je nu een voorbeeld van je bericht met de foto('s) als bijlage. Tevens is nu onder het tekstveld een selectiebox te zien met daarin de namen van de toegevoegde foto's, en daarnaast de button [Plaats in bericht]. Een klik op die button plaatst een tag tussen je tekst, op de plaatst waar de cursor staat. That's all.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

test...
Bijlagen
IMG_2227.JPG
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door MBG Verhoeven »

Wouter, het viel me op dat je in eerste instantie de drivers niet verzonken had maar wel reeds de gaten voor de 'baskets' uitgezaagd had.
Ik begrijp dat je dit op kunt lossen door weer een stuk hout in het midden te klemmen en opnieuw naar buiten te frezen, maar heb je dit met opzet gedaan of is het een andere speaker?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

De luidsprekers en het merkplaatje zijn verzonken met behulp van een freesmal en kopieergeleider kopieerring:

Afbeelding

Helaas was de mal voor de tweeter 1,5 mm te ruim, waardoor het lijkt dattie niet ingefreest is. De dikte van de verf had ik ook wat onderschat... vandaar dat ze niet helemaal strak ingefreest lijken. Mijn merkje zit er gelukkig wel mooi in :wink:
Laatst gewijzigd door wouter op wo 07 okt 2009, 20:07, 2 keer totaal gewijzigd.
MBG Verhoeven
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 15 jul 2009, 21:33
Locatie: Vinkel

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door MBG Verhoeven »

Ah, okey dat verklaard een hoop. Dank je..
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: XTZ luidsprekers

Bericht door wouter »

Misschien dat het hierop duidelijker is...
Bijlagen
IMG_2233.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”