Nieuwe aanwinst "Peerless actieve sub XLS10"

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als de uithang maar 0,7 mm is dan gaat dat idd van X_max af en gezien de totale X_max van een XLS10 denk ik dat dat nauwelijks wat uitmaakt.

En anders wordt het beide verticaal, 1 in de voorkant en 1 in de achterkant. Maar dacht dat je dat niet wilde?
SARK

Bericht door SARK »

Pjotr schreef:
En anders wordt het beide verticaal, 1 in de voorkant en 1 in de achterkant. Maar dacht dat je dat niet wilde?
Wil ik ook niet, ik wil zowel de units als de module aan het zicht onttrekken.
Ik heb hier een vlak van 50 x 50 cm voor, als zowel de units als de module in/op dat vlak gemonteerd moeten worden ... krijg ik ruimte problemen. Ik had zelf het idee om de Hypex te verbouwen zodat het gedeelte waar de trafo op gemonteerd zit aan de onderzijde van de box komt te zitten, de terminals en knoppen zijn dan nog steeds (makkelijk) bereikbaar. Als ik nu de actieve ls aan de onderzijde (ook uit het zicht) kan monteren, hoef ik de Hypex module niet te verbouwen.
Bean

Bericht door Bean »

SARK schreef:
Ik heb hier een vlak van 50 x 50 cm voor......
Als je het vlak iets groter zou maken passen de luidsprekers en subwoofermodule wel op een kant. (en hoef je de Hypex niet "aan te passen")
Bv. 50 breed en 55 hoog (of andersom). Dan heb je voldoende ruimte van luidspreker tot kastrand voor een wanddikte van 18mm.

Heb je een speciale reden om dat vlak 50x50 te maken?
SARK

Bericht door SARK »

Bean schreef:
Als je het vlak iets groter zou maken passen de luidsprekers en subwoofermodule wel op een kant. (en hoef je de Hypex niet "aan te passen")
Bv. 50 breed en 55 hoog (of andersom). Dan heb je voldoende ruimte van luidspreker tot kastrand voor een wanddikte van 18mm.
Als je naar deze image kijkt (50 x 50 cm kast) dan denk ik dat ik met 55 cm nog steeds te weinig ruimte heb.
alternatievekastxls100ow.gif
Heb je een speciale reden om dat vlak 50x50 te maken?
Ik heb hier een tafeltje staan (50 x 50 x 50) en vind dat wel een mooie maat, het is niet heilig hoor :D er mogen gerust een paar centimeters bij of af.
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bean

Bericht door Bean »

Ik heb even zitten tekenen en voila....

Afbeelding
(Ik heb gebruik gemaakt van de maten die door peerless en Hypex worden opgegeven)

Zowel de luidsprekers als de module liggen zo ver mogelijk op de rand van de kast, er is nog wat hout over aan de buitenkant.
Beide liggen dus met hun montagedelen over de kopse kant van de kast (als je begrijpt wat ik bedoel)
SARK

Bericht door SARK »

Ik zat in de tussentijd ook te tekenen en moet je helemaal gelijk geven :!: het past makkelijk als er 5 centimetertjes bij komen. Dank voor deze tip.
Ik ga de maten aanpassen.
SARK

Bericht door SARK »

Vandaag uit nieuwsgierigheid en om een goed gevoel voor de dimensies van de units te krijgen, deze eens uit de kast geschroefd.
Als eerste de PR en deze eens onder het genot van een peuk en een kop koffie op m'n gemak bekeken ... :shock: OEPS :shock:

Als eerste een foto van de unit op z'n rug in rust stand:
oeps1.jpg
Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, totdat ik een beetje ging wiebelen met de conus en zag dat de spider niet mee bewoog.
Hieronder een foto waarom dat niet gebeurde:
oeps2.jpg
En eentje van de achterzijde:

Afbeelding

Tsja, wat nu :?: Welke lijm kan ik het beste gebruiken om het geheel weer (goed) aan elkaar te plakken ... ik heb van mijn broertje uit Australie twee componenten lijm opgestuurd gekregen die hij voor zijn houten boot gebruikt ... "EPI glue" van "International", ik heb deze lijm al eens gebruikt om een metalen kandelaar (die ik zelf omgestoten heb en daardoor gebroken :oops: ) te herstellen. Poeh hee, da's sterk spul (en zo ruikt het ook Afbeelding ) :!:

Anyhoe ... de rand even flink ingesmeerd en de unit hierna op z'n rug neergelegd om hem (zoveel mogelijk) gecentreerd te laten drogen. Als de lijm is uitgehard, post ik nog wat foto's.

Voorbereiding:

Afbeelding

@Sietse, zie je iets bekends :D

Gadverdamme Afbeelding

Afbeelding

Even goed mengen, en ... weer gadverdamme Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmm Sark,

Het kon best nog wel eens zo zijn dat die spider los zat om de compliantie van de spider buiten werking te stellen. Die compliantie is nl een vervelend iets wat je eigenlijk niet hebben wil ???? Maar omdat op zo'n manier te doen?
SARK

Bericht door SARK »

Nee, hij heeft echt vast gezeten. Het patroon van de spider zat nog in de oude lijm laag.
oeps4.jpg
oeps4.jpg (38.61 KiB) 319 keer bekeken
Daarnaast lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de fabrikant de spider wel monteert maar niet gebruikt, tevens bestaat de mogelijkheid dat (omdat de spider niet mee beweegt) de conus tegen de spider gaat schrapen/klapperen. Dit heb ik overigens niet gehoord.
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bean

Bericht door Bean »

Ik heb net even de passive van mijn xls 10 er uit geschroefd en die spider hoort inderdaad gewoon vast te zitten.

De spider zit vast aan het "metalen centrum" op ongeveer 5mm van de achterkant hiervan.
SARK

Bericht door SARK »

:D Straks gaat iedereen met een Peerless PR controleren of alles nog goed vast zit :D
Bean

Bericht door Bean »

You never know....
sietse

Bericht door sietse »

@Sietse, zie je iets bekends
Niet vastlijmen he, dan doet ie het nie meer.... :?
ovni

Bericht door ovni »

SARK schreef:
... ik heb van mijn broertje uit Australie twee componenten lijm opgestuurd gekregen die hij voor zijn houten boot gebruikt ... "EPI glue" van "International", ik heb deze lijm al eens gebruikt om een metalen kandelaar (die ik zelf omgestoten heb en daardoor gebroken :oops: ) te herstellen. Poeh hee, da's sterk spul (en zo ruikt het ook :-& ) :!:
Dit is gewoon epoxy, International is tegenwoordig van Akzo Nobel. Het type Epi glue wordt hier niet verkocht onder de naam glue, wel de hele epi serie. zie http://www.yachtpaint.com/netherlands/default.asp
SARK

Bericht door SARK »

ovni schreef:
Dit is gewoon epoxy, International is tegenwoordig van Akzo Nobel. Het type Epi glue wordt hier niet verkocht onder de naam glue, wel de hele epi serie. zie http://www.yachtpaint.com/netherlands/default.asp
Ah, dat scheelt weer een tripje :P
SARK

Bericht door SARK »

sietse schreef:
Niet vastlijmen he, dan doet ie het nie meer.... :?
Ach, ik heb altijd nog de scans voor je :D
SARK

Bericht door SARK »

Ik denk toch dat ik een van de units in de bodem van de kast ga monteren, nu twijfel ik alleen of ik de PR of de actieve unit in de bodem ga plaatsen. Ik heb reeds een Peerless gebruiker gevonden die de PR in de bodem heeft gemonteerd:
http://www.vikash.info/audio/xls10/
braceddrivers02.jpg
Ik heb hem reeds een mailtje gestuurd met de vraag of er nog nadelen aan kleven (extreme doorhang ivm. het grote gewicht van de PR zoals Pjotr reeds meldde) maar tot op heden nog geen response gekregen.
Ik kan het natuurlijk eenvoudig oplossen door de actieve unit in de bodem te monteren :D
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Bart_M »

Ik zou de passive nooit onder doen. Dan maar de woofer onder.
Je zou ook eens kunnen mailen naar Peerless.
sphere

Bericht door sphere »

http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... tation.pdf

Ik weet niet of dat ook op gaat voor PRs, maar ja. Peerless lijkt me wel een goede bron van informatie. Ik heb in ieder geval gehoord dat je beter je driver horizontaal kan mounten dan de PR. Of het echt waaris weet ik niet, was ergens op GoT denk ik, dat ik het las.
SARK

Bericht door SARK »

Jullie hebben de twijfel weggenomen, ik plaats de actieve unit in de bodem. Nu ik het zo lees, snap ik niet waarom ik ben begonnen met twijfelen :-k . Misschien bied het ook nog een extra voordeel dat het zwaartepunt (magneet) laag in de box komt te zitten.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

SARK schreef:
ik plaats de actieve unit in de bodem.
Dat lijkt me inderdaad de enige optie.

Buiten dat de PR geen electrische tegenkoppeling ondervindt en dat er geen versterker is om hem tegen de zwaartekracht in terug omhoog te trekken :arrow: een konus met 400 gram aan toegevoegd gewicht omhoog trekken om hem vervolgens, geholpen door de zwaartekracht, richting aarde te lanceren lijkt me zelfs bij laag volume al een regelrechte moordaanslag op een PR.

Het gevolg zal niet zo spectaculair zijn als de filmpjes van een gast die konussen lanceerde met netspanning, maar toch wel een huiveringwekkende gedachte hoor. :D
SARK

Bericht door SARK »

Marp schreef:
Buiten dat de PR geen electrische tegenkoppeling ondervindt en dat er geen versterker is om hem tegen de zwaartekracht in terug omhoog te trekken :arrow: een konus met 400 gram aan toegevoegd gewicht omhoog trekken om hem vervolgens, geholpen door de zwaartekracht, richting aarde te lanceren lijkt me zelfs bij laag volume al een regelrechte moordaanslag op een PR.
Ik monteer de passive lekker verticaal :!: geeft ook zo'n troep als die PR zich in de vloer boort :twisted:

Anyhoe, we zijn inmiddels een week verder (ik doel op mijn lijm perikelen) en ik denk dat de pox inmiddels wel goed is uitgehard.

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet het, ik verdien er geen schoonheids prijs mee, maar ik heb me daar ook niet echt mee bezig gehouden :wink:
Ik ga hem/haar er weer inschroeven :idea:
SARK

Bericht door SARK »

BASS, HOW LOW CAN YOU GO

Tijdens het drogen van de lijm op de PR, heeft de sub een week lang met een groot gat staan spelen (vrij laag niveau, niet beuken of zo). De bas was (zoals verwacht) niet denderend.
Ik heb net de PR in de kast geschroefd, en ben een beetje in een "retro" mood, oude MD-tjes aan het draaien met dance/trance spul .... Ahem, ik geloof dat de bassen nu pas hoor/voelbaar zijn :?: :!:
Het zal toch niet zo zijn dat die spider zoveel invloed heeft :?:
ralf

Bericht door ralf »

voor de liefhebbers, ik heb net een xls10 plus slave (400 gr) te koop gezet op deze site, daar ik een tweetal subwoofers met de eton 11-581/60 ga bouwen
SARK

Bericht door SARK »

Zitten de units al in een kast of verkoop je ze los :?:
Gesloten