Nieuwe aanwinst "Peerless actieve sub XLS10"
Moderator: Beheerdersteam
Wil ik ook niet, ik wil zowel de units als de module aan het zicht onttrekken.Pjotr schreef:En anders wordt het beide verticaal, 1 in de voorkant en 1 in de achterkant. Maar dacht dat je dat niet wilde?
Ik heb hier een vlak van 50 x 50 cm voor, als zowel de units als de module in/op dat vlak gemonteerd moeten worden ... krijg ik ruimte problemen. Ik had zelf het idee om de Hypex te verbouwen zodat het gedeelte waar de trafo op gemonteerd zit aan de onderzijde van de box komt te zitten, de terminals en knoppen zijn dan nog steeds (makkelijk) bereikbaar. Als ik nu de actieve ls aan de onderzijde (ook uit het zicht) kan monteren, hoef ik de Hypex module niet te verbouwen.
Als je het vlak iets groter zou maken passen de luidsprekers en subwoofermodule wel op een kant. (en hoef je de Hypex niet "aan te passen")SARK schreef:Ik heb hier een vlak van 50 x 50 cm voor......
Bv. 50 breed en 55 hoog (of andersom). Dan heb je voldoende ruimte van luidspreker tot kastrand voor een wanddikte van 18mm.
Heb je een speciale reden om dat vlak 50x50 te maken?
Als je naar deze image kijkt (50 x 50 cm kast) dan denk ik dat ik met 55 cm nog steeds te weinig ruimte heb.Bean schreef:Als je het vlak iets groter zou maken passen de luidsprekers en subwoofermodule wel op een kant. (en hoef je de Hypex niet "aan te passen")
Bv. 50 breed en 55 hoog (of andersom). Dan heb je voldoende ruimte van luidspreker tot kastrand voor een wanddikte van 18mm.
Ik heb hier een tafeltje staan (50 x 50 x 50) en vind dat wel een mooie maat, het is niet heilig hoorHeb je een speciale reden om dat vlak 50x50 te maken?
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb even zitten tekenen en voila....

(Ik heb gebruik gemaakt van de maten die door peerless en Hypex worden opgegeven)
Zowel de luidsprekers als de module liggen zo ver mogelijk op de rand van de kast, er is nog wat hout over aan de buitenkant.
Beide liggen dus met hun montagedelen over de kopse kant van de kast (als je begrijpt wat ik bedoel)

(Ik heb gebruik gemaakt van de maten die door peerless en Hypex worden opgegeven)
Zowel de luidsprekers als de module liggen zo ver mogelijk op de rand van de kast, er is nog wat hout over aan de buitenkant.
Beide liggen dus met hun montagedelen over de kopse kant van de kast (als je begrijpt wat ik bedoel)
Vandaag uit nieuwsgierigheid en om een goed gevoel voor de dimensies van de units te krijgen, deze eens uit de kast geschroefd.
Als eerste de PR en deze eens onder het genot van een peuk en een kop koffie op m'n gemak bekeken ...
OEPS
Als eerste een foto van de unit op z'n rug in rust stand:
Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, totdat ik een beetje ging wiebelen met de conus en zag dat de spider niet mee bewoog.
Hieronder een foto waarom dat niet gebeurde:
En eentje van de achterzijde:

Tsja, wat nu
Welke lijm kan ik het beste gebruiken om het geheel weer (goed) aan elkaar te plakken ... ik heb van mijn broertje uit Australie twee componenten lijm opgestuurd gekregen die hij voor zijn houten boot gebruikt ... "EPI glue" van "International", ik heb deze lijm al eens gebruikt om een metalen kandelaar (die ik zelf omgestoten heb en daardoor gebroken
) te herstellen. Poeh hee, da's sterk spul (en zo ruikt het ook
)
Anyhoe ... de rand even flink ingesmeerd en de unit hierna op z'n rug neergelegd om hem (zoveel mogelijk) gecentreerd te laten drogen. Als de lijm is uitgehard, post ik nog wat foto's.
Voorbereiding:

@Sietse, zie je iets bekends
Gadverdamme

Even goed mengen, en ... weer gadverdamme

Als eerste de PR en deze eens onder het genot van een peuk en een kop koffie op m'n gemak bekeken ...
Als eerste een foto van de unit op z'n rug in rust stand:
Zo op het eerste gezicht niets aan de hand, totdat ik een beetje ging wiebelen met de conus en zag dat de spider niet mee bewoog.
Hieronder een foto waarom dat niet gebeurde:
En eentje van de achterzijde:

Tsja, wat nu
) Anyhoe ... de rand even flink ingesmeerd en de unit hierna op z'n rug neergelegd om hem (zoveel mogelijk) gecentreerd te laten drogen. Als de lijm is uitgehard, post ik nog wat foto's.
Voorbereiding:

@Sietse, zie je iets bekends
Gadverdamme

Even goed mengen, en ... weer gadverdamme

Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Nee, hij heeft echt vast gezeten. Het patroon van de spider zat nog in de oude lijm laag.
Daarnaast lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de fabrikant de spider wel monteert maar niet gebruikt, tevens bestaat de mogelijkheid dat (omdat de spider niet mee beweegt) de conus tegen de spider gaat schrapen/klapperen. Dit heb ik overigens niet gehoord.
Daarnaast lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat de fabrikant de spider wel monteert maar niet gebruikt, tevens bestaat de mogelijkheid dat (omdat de spider niet mee beweegt) de conus tegen de spider gaat schrapen/klapperen. Dit heb ik overigens niet gehoord.
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is gewoon epoxy, International is tegenwoordig van Akzo Nobel. Het type Epi glue wordt hier niet verkocht onder de naam glue, wel de hele epi serie. zie http://www.yachtpaint.com/netherlands/default.aspSARK schreef:... ik heb van mijn broertje uit Australie twee componenten lijm opgestuurd gekregen die hij voor zijn houten boot gebruikt ... "EPI glue" van "International", ik heb deze lijm al eens gebruikt om een metalen kandelaar (die ik zelf omgestoten heb en daardoor gebroken) te herstellen. Poeh hee, da's sterk spul (en zo ruikt het ook
)
![]()
Ah, dat scheelt weer een tripjeovni schreef:Dit is gewoon epoxy, International is tegenwoordig van Akzo Nobel. Het type Epi glue wordt hier niet verkocht onder de naam glue, wel de hele epi serie. zie http://www.yachtpaint.com/netherlands/default.asp
Ik denk toch dat ik een van de units in de bodem van de kast ga monteren, nu twijfel ik alleen of ik de PR of de actieve unit in de bodem ga plaatsen. Ik heb reeds een Peerless gebruiker gevonden die de PR in de bodem heeft gemonteerd:
http://www.vikash.info/audio/xls10/ Ik heb hem reeds een mailtje gestuurd met de vraag of er nog nadelen aan kleven (extreme doorhang ivm. het grote gewicht van de PR zoals Pjotr reeds meldde) maar tot op heden nog geen response gekregen.
Ik kan het natuurlijk eenvoudig oplossen door de actieve unit in de bodem te monteren
http://www.vikash.info/audio/xls10/ Ik heb hem reeds een mailtje gestuurd met de vraag of er nog nadelen aan kleven (extreme doorhang ivm. het grote gewicht van de PR zoals Pjotr reeds meldde) maar tot op heden nog geen response gekregen.
Ik kan het natuurlijk eenvoudig oplossen door de actieve unit in de bodem te monteren
Laatst gewijzigd door SARK op do 04 feb 2010, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.adireaudio.com/Files/TechPap ... tation.pdf
Ik weet niet of dat ook op gaat voor PRs, maar ja. Peerless lijkt me wel een goede bron van informatie. Ik heb in ieder geval gehoord dat je beter je driver horizontaal kan mounten dan de PR. Of het echt waaris weet ik niet, was ergens op GoT denk ik, dat ik het las.
Ik weet niet of dat ook op gaat voor PRs, maar ja. Peerless lijkt me wel een goede bron van informatie. Ik heb in ieder geval gehoord dat je beter je driver horizontaal kan mounten dan de PR. Of het echt waaris weet ik niet, was ergens op GoT denk ik, dat ik het las.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Dat lijkt me inderdaad de enige optie.SARK schreef:ik plaats de actieve unit in de bodem.
Buiten dat de PR geen electrische tegenkoppeling ondervindt en dat er geen versterker is om hem tegen de zwaartekracht in terug omhoog te trekken
Het gevolg zal niet zo spectaculair zijn als de filmpjes van een gast die konussen lanceerde met netspanning, maar toch wel een huiveringwekkende gedachte hoor.
Ik monteer de passive lekker verticaalMarp schreef:Buiten dat de PR geen electrische tegenkoppeling ondervindt en dat er geen versterker is om hem tegen de zwaartekracht in terug omhoog te trekkeneen konus met 400 gram aan toegevoegd gewicht omhoog trekken om hem vervolgens, geholpen door de zwaartekracht, richting aarde te lanceren lijkt me zelfs bij laag volume al een regelrechte moordaanslag op een PR.
Anyhoe, we zijn inmiddels een week verder (ik doel op mijn lijm perikelen) en ik denk dat de pox inmiddels wel goed is uitgehard.

Ik weet het, ik verdien er geen schoonheids prijs mee, maar ik heb me daar ook niet echt mee bezig gehouden
Ik ga hem/haar er weer inschroeven
BASS, HOW LOW CAN YOU GO
Tijdens het drogen van de lijm op de PR, heeft de sub een week lang met een groot gat staan spelen (vrij laag niveau, niet beuken of zo). De bas was (zoals verwacht) niet denderend.
Ik heb net de PR in de kast geschroefd, en ben een beetje in een "retro" mood, oude MD-tjes aan het draaien met dance/trance spul .... Ahem, ik geloof dat de bassen nu pas hoor/voelbaar zijn
Het zal toch niet zo zijn dat die spider zoveel invloed heeft
Tijdens het drogen van de lijm op de PR, heeft de sub een week lang met een groot gat staan spelen (vrij laag niveau, niet beuken of zo). De bas was (zoals verwacht) niet denderend.
Ik heb net de PR in de kast geschroefd, en ben een beetje in een "retro" mood, oude MD-tjes aan het draaien met dance/trance spul .... Ahem, ik geloof dat de bassen nu pas hoor/voelbaar zijn
Het zal toch niet zo zijn dat die spider zoveel invloed heeft