WildGuesssss Hoorn-octet vanaf 700Hz

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Dat ziet er echt heel fraai uit. Ben zeer benieuwd hoe dat klinkt.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Magistraal Kees! Jammer van de hoge Fc, past niet bij mijn baskasten (gaan niet hoger dan 220 Hz). Anders had ik ze graag voor je uitgeprobeerd.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

audiomanics schreef:
Dit is rechtstreeks de output van een enorme spreadsheet vol met kees-formules :wink:
Dit is herkenbaar. Alleen zijn het dan geen Ivo-formules, maar Birte-formules. Mijn liefste heeft weinig met luidsprekerbouw, maar is gek op wiskunde en samen hebben we menig hoornontwerp uit excel laten rollen.

"Oh, ga je weer een toeter maken? Ga eens opzij!" :mrgreen:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Ivo schreef:
maar is gek op wiskunde
Ook al jaaaaaaren mijn hobby. Soms kom ik er achter dat een formule van een half A4-tje ook in een regeltje geschreven kan worden..
Maar dat maakt Excel niet zoveel uit..
Gelukkig heb je ook nog een wiskunde-forum waar heel wat bollebozen je ten dienste kunnen zijn..
Zo kwam voor mijn zaaghoekcalculator een of andere prof dat mijn formule van 20cm ook in 4 cm geschreven kon worden... Hij had gelijk maar 't is mij nog niet gelukt om het zo te herschrijven dat ik die formule er ook uit krijg.. Kennis te kort neem ik aan..

Kees
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Over het algemeen weet ik precies wat ik wil berekenen, maar niet hoe. Geen wiskundeknobbel en wat dat aangaat ook geen goed geheugen. Vervolgens leg ik dat dan uit aan mijn vriendin. Hoe moeilijk hoe leuker, desnoods gaat ze bellen met haar moeder, die wiskundige is. Zij verzint een aantal formules, die ik dan zelf wel in Excel aan mekaar weet te schrijven en aan de grafiekjes kan ik dan weer zien of het gelukt is en klopt. De dingen die ik bedenk zijn nog niet echt zo goed/interessant dat ik er tientallen uren cnc-frezen tegenaan zou gooien, maar misschien komt dat nog.

Ik heb een vaag idee voor een 180 graden Smith-hoorn, zelfde idee als jouw hoorn, maar expandeert niet in beide richtingen. 180 graden omdat mijn woonkamer niet zo diep/breed is en de speakers dus tegen de muur moeten staan. Ik heb nog vragen over geschikte drivers en welk bereik ik daarmee wil afdekken, vandaar dat er nog geen concrete plannen liggen.

Ik heb de berekeningen/schetsen afgerond voor weer van die grammofoontoeters, die zullen wel wat eerder af zijn. Daar wil ik eens een goed afgewerkte set van maken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Zag deze net op sixmoons, en moest aan de wildguess denken...

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Mooi draaiwerkje... Hoe de compressiedriver vast zit? schroeven zal lastig gaan...

Kees
Nils_vn
Berichten: 868
Lid geworden op: do 23 nov 2006, 20:11
Locatie: Molenstede

Bericht door Nils_vn »

mss ook wat info over de mid/laag kast ? 8)
Plaats reactie