Opamps

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

dekkersj
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Wowly schreef:
[...]

Overigens zag ik dat jacco zijn verschil met de NE/LM heeft getest door in een kanaal een LM en het andere kanaal een NE te zetten. Ik kan me niet voorstellen dat ik dan een verschil zou horen.
Aha, daar is de eerste achterdeur-zoekactie.

Laat ik het zo zeggen, als er een verandering van klank is tgv die andere opamp, dan zou er toch een verschil gehoord moeten worden. Nu had ik de muziek op mono gezet en er was werkelijk niets maar dan ook echt helemaal niets te merken van een verschil. Totaal helemaal niets. Nul komma nul. Het beeld was zuiver mono met precies dezelfde klank over beide kanalen. Als ik een verschilsignaal zou maken, zou daar het nulsignaal uit komen. Of iets wat ver onder de gehoordrempel ligt.

Groet,
Jacco
Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Tja, dat zeggen ook veel mensen over condensators...zou je willen proberen het verschil te herkennen tussen een originele CD-rip en eentje die ik door een hele UcD + scheidingsfilter met elco heb gehaald? Zie hier de laatste test die ik alweer een tijdje geleden heb gedaan. Ik heb geprobeerd zo goed mogelijk de test uit te leggen en een aantal bestanden gepost die gehoormatig vergeleken kunnen worden. Je kunt ze met je geluidskaart beluisteren, maar ook op CD branden en over je installatie afspelen.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 526#129526
Ik weet zeker dat als mensen verschil konden horen, dat ik meer reactie had gehad dan die ene van bertor die zo vriendelijk was om melding te maken van zijn vruchteloze poging. Het kan natuurlijk zijn dat mensen de moeite niet nemen, omdat ze niet in de test geloven. :cry: Dat is op zich begrijpelijk, omdat de uitkomst zo enorm tegen het gevoel en geloof in gaat.
Ik denk dat het mij aan kennis ontbreekt om hier over mee te praten. Nu heb ik niet het hele door jou aangehaalde topic gelezen maar ik begin me nu wel af te vragen waar ik dan naar zit te luisteren dat ik wel verschil hoor. (En dus toch maar hele topic gaan lezen straks) De andere kant van het verhaal is dat ik persoonlijk er (kennelijk) wel lol in heb om zo nu en dan eens een onderdeeltje te veranderen/vervangen en dan ook nog het gevoel te hebben dat ik daadwerkelijk iets zinnigs heb gedaan.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

dekkersj schreef:
Als ik een verschilsignaal zou maken, zou daar het nulsignaal uit komen. Of iets wat ver onder de gehoordrempel ligt.
Ik heb er geen verstand van (geen pro), mar het lijkt me dat het niet alleen om "klank" gaat. Die NE is zo neutraal, net zo neutraal als de LM wat mij betreft. Ook weet ik niet niet wat de resolutie van de apparatuur is waarmee je het zou willen differentieren. Misschien is het oor en de daarachter gehangen organen wel fors fijngevoeliger voor minimale verschillen dan een hoge resolutie vergelijkmachine?

Ik weet niet of het onder de gehoordrempel ligt, maar denk wel dat het MINIMAAL zal zijn, zo klein zijn de verschillen. Zoals ik al eerder zei, de verschillen zijn heel erg klein. Ik verwacht dat de mood waarin iemand is meer van invloed zal zijn. Om de verschillen te horen moet ik er echt voor gaan zitten op mijn uiterste gemak....

Ik vind de teac-dac beter klinken, maar heb nu een paar dagen de hongkongdac draaien met de LM, en als je mij met een pistool op mijn hoofd zou dwingen verschil te horen zou ik dat nog niet kunnen.

Feit is dat ik zo nu en dan er echt voor ga zitten, en die teac me een beter gevoel van "erbij zijn" geeft dan die HKdac met de LM. en dat zijn voor mij de dingen die het doen....

En of dat nu verifieerbaar is of niet maakt me eigenlijk niet zoveel uit :lol:

Jan
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ierdereen hoort wel eens iets wat er niet is, maar voor zover me heugt heb ik nog nooit hardop een verschil benoemd wat er niet daadwerkelijk was. Ik begrijp echter best dat wanneer eigen visies worden herzien, dit ook op andermans visie moet worden gereflecteerd. Niets is dan immers nog wat het was. Ik heb er dan ook geen probleem mee als het door mij gehoorde verschil (niet het horen maar het werkelijk aanwezig zijn) in twijfel wordt getrokken, hoe duidelijk dat ook was (en na 1 week testen nog altijd is). Wellicht deed ik hetzelfde. Wel ga ik er een beetje voor waken dat ik anderen niet meer enthiousiast maak voor wat ik vaststel, indien ik zoiets via het forum moeilijk hard kan maken.

Mochten er in de toekomst 22 van de 23 stuks LM4562 vrijkomen, dan valt tegen die tijd wel af te leiden waar ik sta/stond, hoe ik luisterde en waar ik mee bezig ben geweest. Wat de 23e LM betreft... die ga ik vast nog nodig hebben in Breda.

Tot dusver mijn opamp-bijdrage. Ik ga me richten op andere zaken, waaronder een RIAA-versterker die na 35 jaar en een aantal revisies wordt opgebouwd rond 4 stuks NE5532. O:)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is mijn bedoeling helemaal niet om mensen de lol te ontnemen om dingen uit te proberen.

Ook mag iedereen beweren wat hij hoort en anderen enthousiast maken. Heb ik in het verleden ook vaak gedaan en ik voel me niet schuldig als ik later wat anders beweer door nieuwe ervaringen. Iedereen moet het maar voor zichzelf uitmaken.

Dat laat onverlet dat ik graag uitdaag om beter te testen dan zoals bijna uitsluitend wordt gedaan. Als je dat niet wil doen, even goede vrienden. Er zullen er genoeg zijn die enthousiast worden van posts over componenten die beter/mooier/ruimtelijker klinken dan andere. Maakt mij niet uit, ga vooral door, waarom zou je waken om je ervaring te posten? De kans is groot dat dat soort posts beter wordt gewaardeerd dan die van mij met mijn gerationaliseer en mijn condensatortestjes.

Het aardige van een forum is dat je gewoon meningen tegenover elkaar kan zetten. Of je gelijk krijgt of niet van de deelnemers maakt niet uit. De groep die niet meedoet maar alleen leest en zijn eigen conclusies trekt is veel groter.
Wowly
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Jeroen, spot on!

Het leuke is dat er hier zelfs een middenweg is. Overigens voel ikzelf ook de drang om te rationaliseren. Maar houd er ook graag een beetje magie in :P :P

Overigens lezen die enthousiaste sukjes idd een heel stuk lekkerder weg hahaha.

Jan
]eep
Contacteer:

Bericht door ]eep »

is het misschien en idee om hier een sticky van te maken?
Opampjes komen zo vaak terug en zijn voor veel mensen zo'n abracadabra dat deze info altijd wel van pas komt.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”