SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Moderator: Beheerdersteam
Je begint dus een project wat je niet zelf kan afmaken, kan je niet het ontwerp aanpassen naar iets wat je zelf kan maken? Dan leer je er het meeste van.Porcino schreef:Tijdje niets gebeurd. Vakantieperikelen he...![]()
Voor de topkast kom ik uit op een 15 litertjes gesloten. Vandaag de testtop maar eens maken.
Rest mij de vraag, wie kan mij helpen een filter te ontwikkelen? Ik durf niet zo snel Edo of Tony of... op de man af te vragen, maar alleen kom ik er niet uit...
Het handigste is om alle panelen los te tekenen en vervolgens mbv een doorsnede de hoeken te bepalen. Misschien dat je tekenpakket dit ook al kan doen.
Het filter is toch aardig kritisch zonder metingen heb je veel ervaring nodig en dan nog kom je niet aan de resultaten dan als je meet. De forumspecialisten kunnen je vast verder helpen.
Tja, in eerste instantie was ik van plan een rechthoekige doos te maken. En hierin een gemodificeerd filter van de EX-4 High Edition van Intertechnik. Hier is de wooferkast dan ook van geclooned.
Het idee was dat er enkel een minimale aanpassing van het filter nodig was om de W18 ADA in te kunnen zetten. De tweeter uit de W18 ADA is echter gelijk aan die in de WP 180 XP en dus 4,5 dB te laag in rendement.
In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens welke Audiodata aan de vorige eigenaar van de COAX had gestuurd. Echter nameten bij Ruud van Speakerland gaf een totaal ander resultaat.
Het idee was dat er enkel een minimale aanpassing van het filter nodig was om de W18 ADA in te kunnen zetten. De tweeter uit de W18 ADA is echter gelijk aan die in de WP 180 XP en dus 4,5 dB te laag in rendement.
In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens welke Audiodata aan de vorige eigenaar van de COAX had gestuurd. Echter nameten bij Ruud van Speakerland gaf een totaal ander resultaat.
-
Audioslave
- Berichten: 82
- Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08
Hoe staat ervoor met de coax ?
Ik zag dat Seas nu ook een wel erg lijkende (audiodata) coax heeft opgenomen in hun excel reeks.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=221
Ik zag toevallig hier staan :
HTGuide Forum >Mission Possible DIY>>Seas Excel Coax!
Zag geen directe link
Ik zag dat Seas nu ook een wel erg lijkende (audiodata) coax heeft opgenomen in hun excel reeks.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=221
Ik zag toevallig hier staan :
HTGuide Forum >Mission Possible DIY>>Seas Excel Coax!
Whow, dat ziet er niet slecht uit. De nieuwe korf met rolrand en een tweeter welke afwijkt van de overige coaxtweeters...Audioslave schreef:Hoe staat ervoor met de coax ?
Ik zag dat Seas nu ook een wel erg lijkende (audiodata) coax heeft opgenomen in hun excel reeks.
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=221
Ik zag toevallig hier staan :
HTGuide Forum >Mission Possible DIY>>Seas Excel Coax!
Zag geen directe link
Op dit moment ben ik bezig de tweede (test) laagkast af te maken en de topkastjes te maken. Kom ik toch weer uit op de kastjes zoals jij ze had alleen dan met een gesloten kamer.
- Bijlagen
-
- Nieuwe Coax
- eseasexcelloud_250x198_ae6329fd7e168c66e0329a97a99bbb0f.jpg (9.12 KiB) 2878 keer bekeken
Weer eens een statusupdate:
Sinds ik ziek thuis zit verveel ik mij gruwelijk dus ben ik maar eens begonnen om de top te gaan simuleren. Filteren is lastig dus ga voorlopig voor een andere opzet:
Coax in een 17 liter BR kast en de W21 in een gesloten actieve subkast van 67 liter, met naar alle waarschijnlijkheid de DS2.0 voor de versterking. Tot ik meer van de materie begrijp.
Voor de grap mijn eerste filtertje op de coax met een frequentie en faseplot. Hoe zinnig lijkt dit? Ik zou het laag iets verder willen optrekken, maar hoe doe je dat? Ook nog geen idee hoe ik de faseplot netter maak.
Het hoog is 2e orde met spanningsdeler om rendement aan te passen.
Laag 1e orde met een notch om de brede bult op 1-2 kHz aan te pakken en een impedantiecorrectie welke mij nog niet goed genoeg is.
Sinds ik ziek thuis zit verveel ik mij gruwelijk dus ben ik maar eens begonnen om de top te gaan simuleren. Filteren is lastig dus ga voorlopig voor een andere opzet:
Coax in een 17 liter BR kast en de W21 in een gesloten actieve subkast van 67 liter, met naar alle waarschijnlijkheid de DS2.0 voor de versterking. Tot ik meer van de materie begrijp.
Voor de grap mijn eerste filtertje op de coax met een frequentie en faseplot. Hoe zinnig lijkt dit? Ik zou het laag iets verder willen optrekken, maar hoe doe je dat? Ook nog geen idee hoe ik de faseplot netter maak.
Het hoog is 2e orde met spanningsdeler om rendement aan te passen.
Laag 1e orde met een notch om de brede bult op 1-2 kHz aan te pakken en een impedantiecorrectie welke mij nog niet goed genoeg is.
De vraag is waar de geimporteerde frequency response vandaan komt en hoe die gemeten is en daarbij welk type meting er is aangegeven in Boxsim. Seas meet meestal op een bepaald type IEC klankbord. Die response is niet bruikbaar voor Boxsim, dat alleen Visaton testbaffles en infinite baffle kan gebruiken. Zonder geimporteerde frequency response simuleren in Boxsim werkt naar mijn ervaring niet zo goed.Montana schreef:Ik kan me niet voorstellen dat de respons van de woofer er zo uitziet.
Heb je de metingen van de individuele drivers zonder filter en zonder smoothing? het liefst onder meerdere hoeken..
Weer eens een update. Het wordt een raar project...
Op vakantie in Limburg had ik het idee eens in Aachen te gaan kijken. Laat daar nu Audiodata gevestigd zijn. Om een lang verhaal kort te maken. Dhr. Peter Schippers bevestigde dat de gemeten parameters bij Speakerland niet juist waren. Verschilden niet veel voor het laag maar de tweeter (die Ruud niet had kunnen meten) is een totaal andere dan we dachten. Na beraad heeft hij mij aangeboden om mij éénmalig de wisselfilters voor de Partout, de luidspreker waaruit de coaxjes komen, te leveren. Gevolg hiervan is dat ik de Partouts dus nu ga klonen, aangevuld met de subs, welke nu actief Hypex gaan worden.
Foto-update:
Edit: Typo in url
Edit: dan maar geen URL...
Op vakantie in Limburg had ik het idee eens in Aachen te gaan kijken. Laat daar nu Audiodata gevestigd zijn. Om een lang verhaal kort te maken. Dhr. Peter Schippers bevestigde dat de gemeten parameters bij Speakerland niet juist waren. Verschilden niet veel voor het laag maar de tweeter (die Ruud niet had kunnen meten) is een totaal andere dan we dachten. Na beraad heeft hij mij aangeboden om mij éénmalig de wisselfilters voor de Partout, de luidspreker waaruit de coaxjes komen, te leveren. Gevolg hiervan is dat ik de Partouts dus nu ga klonen, aangevuld met de subs, welke nu actief Hypex gaan worden.
Foto-update:
Edit: Typo in url
Edit: dan maar geen URL...
Update: Kast 1 zit in elkaar, Hawaphon erin gelijmd met Titebond. Machtig spul, die Titebond. Volgfrees van 25 mm gebruikt voor de randjes, Ideaal!
Een restje Santos Palisandefineer van wijlen Fineermannetje zal worden gebruikt in combinatie met een hoogglans-zwart frontje. Bewaard voor een top-monitor.
Foto's:
Een restje Santos Palisandefineer van wijlen Fineermannetje zal worden gebruikt in combinatie met een hoogglans-zwart frontje. Bewaard voor een top-monitor.
Foto's:
Hij doet 't... :lol:
De eerste speelt... Losse baffle en een niet afgemaakte BR maar kon niet meer wachten 
1 speaker volledig gefineerd en in de Danish Oil gezet. Op de foto is de 2e laag aangebracht. Het frontje staat in de antraciet-grondlaag. Hierop zal nog wel een laagje of wat nodig zijn... Misschien dat ik mijzelf nog een nieuwe frees met een cirkelradius van 2 cm kado doe. Vind het frontje net te leeg voor mooi. Hebben jullie nog ideeen?
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Weer een updatge, nummer 1 staat sinds 30 min. te spelen...
Mij is blij
!!!
Mij is blij
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Is er nog wat verschil te bespeuren met de "losse baffle" en nu het ding fatsoenlijk zit vastgelijmd?
Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax
Wat wegen die laatste loodjes toch altijd zwaar. Sinds de laatste posting heeft het tot nu geduurd voor ik weer voortgang heb.
Stand ná het paasweekeinde: Nummer 2 zit in elkaar, demping aangebracht, fineer gesneden en begonnen met de baffle.
Het fineer is een klus. Ik wilde het laatste vel Santos Palissander wat ik heb hier niet voor aanbreken dus uit de restjes van andere projecten 4 zijden kunnen samenstellen. Helaas zal de tekening niet doorlopen maar ik heb in ieder geval wel mooie stukken gevonden. Fineermannetje waarschuwde me dat er eigenlijk geen palissander fineer-op-papier is te koop, het was een privepartijtje. Ben er dus wat zuinig mee...
Stand ná het paasweekeinde: Nummer 2 zit in elkaar, demping aangebracht, fineer gesneden en begonnen met de baffle.
Het fineer is een klus. Ik wilde het laatste vel Santos Palissander wat ik heb hier niet voor aanbreken dus uit de restjes van andere projecten 4 zijden kunnen samenstellen. Helaas zal de tekening niet doorlopen maar ik heb in ieder geval wel mooie stukken gevonden. Fineermannetje waarschuwde me dat er eigenlijk geen palissander fineer-op-papier is te koop, het was een privepartijtje. Ben er dus wat zuinig mee...
