SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Weet iemand een makkelijke manier om voor zulk een lastige topkast een zaagplan te maken? Of weet iemand iemand die me dit kan zagen? Mij kennis en gereedschap laat me wat in de steek :S
nlmb
Berichten: 355
Lid geworden op: zo 28 jan 2007, 16:37

Bericht door nlmb »

Porcino schreef:
Tijdje niets gebeurd. Vakantieperikelen he... :roll:

Voor de topkast kom ik uit op een 15 litertjes gesloten. Vandaag de testtop maar eens maken.

Rest mij de vraag, wie kan mij helpen een filter te ontwikkelen? Ik durf niet zo snel Edo of Tony of... op de man af te vragen, maar alleen kom ik er niet uit...
Je begint dus een project wat je niet zelf kan afmaken, kan je niet het ontwerp aanpassen naar iets wat je zelf kan maken? Dan leer je er het meeste van.

Het handigste is om alle panelen los te tekenen en vervolgens mbv een doorsnede de hoeken te bepalen. Misschien dat je tekenpakket dit ook al kan doen.

Het filter is toch aardig kritisch zonder metingen heb je veel ervaring nodig en dan nog kom je niet aan de resultaten dan als je meet. De forumspecialisten kunnen je vast verder helpen.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja, in eerste instantie was ik van plan een rechthoekige doos te maken. En hierin een gemodificeerd filter van de EX-4 High Edition van Intertechnik. Hier is de wooferkast dan ook van geclooned.

Het idee was dat er enkel een minimale aanpassing van het filter nodig was om de W18 ADA in te kunnen zetten. De tweeter uit de W18 ADA is echter gelijk aan die in de WP 180 XP en dus 4,5 dB te laag in rendement.

In eerste instantie ben ik uitgegaan van de gegevens welke Audiodata aan de vorige eigenaar van de COAX had gestuurd. Echter nameten bij Ruud van Speakerland gaf een totaal ander resultaat.
Audioslave
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 20:08

Bericht door Audioslave »

Hoe staat ervoor met de coax ?

Ik zag dat Seas nu ook een wel erg lijkende (audiodata) coax heeft opgenomen in hun excel reeks.


http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=221

Ik zag toevallig hier staan :

HTGuide Forum >Mission Possible DIY>>Seas Excel Coax!

:oops: Zag geen directe link
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Audioslave schreef:
Hoe staat ervoor met de coax ?

Ik zag dat Seas nu ook een wel erg lijkende (audiodata) coax heeft opgenomen in hun excel reeks.


http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=221

Ik zag toevallig hier staan :

HTGuide Forum >Mission Possible DIY>>Seas Excel Coax!

:oops: Zag geen directe link
Whow, dat ziet er niet slecht uit. De nieuwe korf met rolrand en een tweeter welke afwijkt van de overige coaxtweeters...

Op dit moment ben ik bezig de tweede (test) laagkast af te maken en de topkastjes te maken. Kom ik toch weer uit op de kastjes zoals jij ze had alleen dan met een gesloten kamer.

Afbeelding
Bijlagen
Nieuwe Coax
Nieuwe Coax
eseasexcelloud_250x198_ae6329fd7e168c66e0329a97a99bbb0f.jpg (9.12 KiB) 2883 keer bekeken
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Die topkastjes zijn wellicht het makkelijkst te maken door gewoon rechthoekige kastjes te maken en de zijwanden van voldoende "vlees" te voorzien, en daarna met een handzaag de hoeken eraf te zagen. Beetje spierballenwerk, maar het luikt geheid.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Weer eens een statusupdate:

Sinds ik ziek thuis zit verveel ik mij gruwelijk dus ben ik maar eens begonnen om de top te gaan simuleren. Filteren is lastig dus ga voorlopig voor een andere opzet:

Coax in een 17 liter BR kast en de W21 in een gesloten actieve subkast van 67 liter, met naar alle waarschijnlijkheid de DS2.0 voor de versterking. Tot ik meer van de materie begrijp.

Voor de grap mijn eerste filtertje op de coax met een frequentie en faseplot. Hoe zinnig lijkt dit? Ik zou het laag iets verder willen optrekken, maar hoe doe je dat? Ook nog geen idee hoe ik de faseplot netter maak.

Het hoog is 2e orde met spanningsdeler om rendement aan te passen.

Laag 1e orde met een notch om de brede bult op 1-2 kHz aan te pakken en een impedantiecorrectie welke mij nog niet goed genoeg is.
Bijlagen
MUS_Top3.jpg
MUS_Top2.jpg
MUS_Top1.jpg
Gebruikersavatar
fgroen
Berichten: 336
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 9:43

Bericht door fgroen »

Ik zou het topkastje ook gesloten maken. Minder gedonder met fasedraaiing in het laag.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Nu dan even zonder verdere filteraanpassingen:

7.9 liter gesloten laag, Q=0,7
Bijlagen
MUS_Top2a.jpg
MUS_Top1a.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ik kan me niet voorstellen dat de respons van de woofer er zo uitziet.

Heb je de metingen van de individuele drivers zonder filter en zonder smoothing? het liefst onder meerdere hoeken..
Gebruikersavatar
GeertM2
Berichten: 557
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 14:48
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Porcino schreef:
Ik zou het laag iets verder willen optrekken, maar hoe doe je dat?.
Da's lastig. Een wat te kleine kast kan het midlaag misschien wat opstuwen. Je kan ook het mid meer dempen. Groter spoeltje voor de woofer en de tweeter wat meer dempen. Wordt het rendement wel wat lager van.
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Montana schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat de respons van de woofer er zo uitziet.

Heb je de metingen van de individuele drivers zonder filter en zonder smoothing? het liefst onder meerdere hoeken..
De vraag is waar de geimporteerde frequency response vandaan komt en hoe die gemeten is en daarbij welk type meting er is aangegeven in Boxsim. Seas meet meestal op een bepaald type IEC klankbord. Die response is niet bruikbaar voor Boxsim, dat alleen Visaton testbaffles en infinite baffle kan gebruiken. Zonder geimporteerde frequency response simuleren in Boxsim werkt naar mijn ervaring niet zo goed.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Weer eens een update. Het wordt een raar project...

Op vakantie in Limburg had ik het idee eens in Aachen te gaan kijken. Laat daar nu Audiodata gevestigd zijn. Om een lang verhaal kort te maken. Dhr. Peter Schippers bevestigde dat de gemeten parameters bij Speakerland niet juist waren. Verschilden niet veel voor het laag maar de tweeter (die Ruud niet had kunnen meten) is een totaal andere dan we dachten. Na beraad heeft hij mij aangeboden om mij éénmalig de wisselfilters voor de Partout, de luidspreker waaruit de coaxjes komen, te leveren. Gevolg hiervan is dat ik de Partouts dus nu ga klonen, aangevuld met de subs, welke nu actief Hypex gaan worden.

Foto-update:


Edit: Typo in url
Edit: dan maar geen URL...
Bijlagen
partout1.jpg
Partout-RAL9010.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Bericht door wouter »

Mazzelaar :D :wink:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk zeg!
Ik zou de W21 trouwens niet als sub inzetten. Daar zijn geschiktere drivers voor. De W21 is juist geschikt als een woofer in een 3-wegsysteem waarbij de woofer wat hoger door loopt.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Update: Kast 1 zit in elkaar, Hawaphon erin gelijmd met Titebond. Machtig spul, die Titebond. Volgfrees van 25 mm gebruikt voor de randjes, Ideaal!

Een restje Santos Palisandefineer van wijlen Fineermannetje zal worden gebruikt in combinatie met een hoogglans-zwart frontje. Bewaard voor een top-monitor.

Foto's:
Bijlagen
DSC_0179a.jpg
Santos Palisander
Santos Palisander
Met Hawaphon
Met Hawaphon
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Hij doet 't... :lol:

Bericht door Porcino »

De eerste speelt... Losse baffle en een niet afgemaakte BR maar kon niet meer wachten :p
Bijlagen
Tja...
Tja...
Ongelijke BR pijpjes...
Ongelijke BR pijpjes...
Spelend!
Spelend!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

en?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

Tja nog niet echt veel van te zeggen wel... Demping moet er nog in, 2e BR gat nog afgerond en dan kan je pas een eerste oordeel geven. Toch heb ik deze vorm 1 cd aangezet en deze pas weer uitgezet nadat de cd was afgelopen...
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

En weer door...

Frontje pas gemaakt, achterzijde gefineerd.
Vilt voor de demping is besteld, lastig aan te komen...
Bijlagen
Achterkant gefineerd met de frees, das makkelijk :) ...
Achterkant gefineerd met de frees, das makkelijk :) ...
afronden is ook een vak. Gelukkig aan de voorkant minder fouten.
afronden is ook een vak. Gelukkig aan de voorkant minder fouten.
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Bericht door Porcino »

1 speaker volledig gefineerd en in de Danish Oil gezet. Op de foto is de 2e laag aangebracht. Het frontje staat in de antraciet-grondlaag. Hierop zal nog wel een laagje of wat nodig zijn... Misschien dat ik mijzelf nog een nieuwe frees met een cirkelradius van 2 cm kado doe. Vind het frontje net te leeg voor mooi. Hebben jullie nog ideeen?
Bijlagen
In de primer
In de primer
DSC_0005a.jpg
2 lagen Danish Oil
2 lagen Danish Oil
DSC_0013a.jpg
DSC_0010a.jpg
Gebruikersavatar
bakmeel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:22
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Bericht door bakmeel »

Ziet er gelikt uit kerel!

Mooi werk!
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Weer een updatge, nummer 1 staat sinds 30 min. te spelen...

Mij is blij :D :D :D !!!
Bijlagen
DSC_0031a.jpg
DSC_0032a.jpg
Gebruikersavatar
bakmeel
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:22
Locatie: Sassenheim
Contacteer:

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door bakmeel »

Is er nog wat verschil te bespeuren met de "losse baffle" en nu het ding fatsoenlijk zit vastgelijmd?
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: SEAS W21E002 en SEAS W18 coax

Bericht door Porcino »

Wat wegen die laatste loodjes toch altijd zwaar. Sinds de laatste posting heeft het tot nu geduurd voor ik weer voortgang heb.

Stand ná het paasweekeinde: Nummer 2 zit in elkaar, demping aangebracht, fineer gesneden en begonnen met de baffle.

Het fineer is een klus. Ik wilde het laatste vel Santos Palissander wat ik heb hier niet voor aanbreken dus uit de restjes van andere projecten 4 zijden kunnen samenstellen. Helaas zal de tekening niet doorlopen maar ik heb in ieder geval wel mooie stukken gevonden. Fineermannetje waarschuwde me dat er eigenlijk geen palissander fineer-op-papier is te koop, het was een privepartijtje. Ben er dus wat zuinig mee...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”