Versterkertje in opbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Leeuwarden

Bericht door Leeuwarden »

Nou met die beperktere dynamiek valt het wel mee.
Wat ik me van de Aleph discussies herinner is dat ze het niet leuk vinden een laag-ohmige belasting aan te sturen, maar ze kunnen het tot op zekere hoogte wel.
Sietse, waren jou speakers niet extreem laag-ohmig?

Ach anders niet getreurd... Ik heb een setje Hypex UcD 400's in bestelling.
(Lees ik weinig over op dit forum....)
daniel

Bericht door daniel »

Marcel schreef:
daniel schreef:
wat waren voor jou de verzendkosten? Ik sta ook op het punt een frontplaat te bestellen daar, maar het bestelprogramma zegt dat het geen verzendgegevens voor mijn adres kan vinden. Kep Schaeffer al gemaild, maar ik krijg geen antwoord.
Beste Daniel,

Op mijn orderbevestiging staan geen "verzendkosten", dus die zullen denk ik voor de leverancier komen. Daarom heb ik ook toch maar meteen mijn Backpanel ontworpen en meteen besteld zodat dit in één keer uitgeleverd kan worden. Scheelt hun ook weer kosten.

Voor verzend gegevens zul je eerst jezelf bekend moeten maken in hun bestand.

Succes
Ik heb uiteraard een profiel aangemaakt met mijn adresgegevens. En bij mij staan wel degelijk verzendkosten als mogelijk vakje. Ik zal eens kijken of er wellicht een nieuwere versie is van FPD. Misschien is het daar wel duidelijk.
sietse

Bericht door sietse »

Leeuwarden schreef:
Hoi Jan,

Mijn kastjes zijn laagohmig. Eigenlijk 4 woofers parallel met twee spoelen.
Denk iets van 2,5 ohm.
Dus als je nog eens zin hebt te komen luisteren dan doet m'n Denon het ook wel.
Ben je overigens al aan het bouwen met je kasten? Ben eigenlijk wel nieuwschierig.

Sietse
Leeuwarden

Lijkt me hartstikke leuk Sietse!
Maar even op je eigen Denon dan maar...
Het schiet niet op met de luidsprekers...
We hebben nieuwe kozijnen gekregen en her een der nog wat extra dubbel glas. Ik sta dus me suf te schilderen op dit moment. Hele installatie staat op dit moment ook niet in de kamer...
Zal dus nog wel even duren...

Jan
weidok

Bericht door weidok »

Leeuwarden schreef:
Lijkt me hartstikke leuk Sietse!
Maar even op je eigen Denon dan maar...
Het schiet niet op met de luidsprekers...
We hebben nieuwe kozijnen gekregen en her een der nog wat extra dubbel glas. Ik sta dus me suf te schilderen op dit moment. Hele installatie staat op dit moment ook niet in de kamer...
Zal dus nog wel even duren...

Jan
Neem je STEIN mee en ik m'n PS1 hebben we DIY dag in DKM
sietse

Bericht door sietse »

Meer liefhebbers uit de "buurt" ?
4 luisteraars kan ik denk ik wel bergen.
Wijx

Bericht door Wijx »

Leeuwarden schreef:
Nou met die beperktere dynamiek valt het wel mee.
Wat ik me van de Aleph discussies herinner is dat ze het niet leuk vinden een laag-ohmige belasting aan te sturen, maar ze kunnen het tot op zekere hoogte wel.

Ach anders niet getreurd... Ik heb een setje Hypex UcD 400's in bestelling.
(Lees ik weinig over op dit forum....)
Ik heb Alephs :). Ze kunnen lastig met lage ohms omgaan omdat ze niet schakelen naar klasse AB. Mijn speakers gingen tot 2,2 ohm en ging nog best. Nelson Pass maakt zijn ontwerpen uit oogpunt van maximale dynamiek en bandbreedte. De Alephs hebben geen CSS dat zijn de X-en pas
Rudy

Bericht door Rudy »

Ik heb Alephs . Ze kunnen lastig met lage ohms omgaan omdat ze niet schakelen naar klasse AB. Mijn speakers gingen tot 2,2 ohm en ging nog best. Nelson Pass maakt zijn ontwerpen uit oogpunt van maximale dynamiek en bandbreedte. De Alephs hebben geen CSS dat zijn de X-en pas
Wel, laat ik het zo zeggen, alephs en x-alephs en XA zijn allemaal CCS, ze hebben geen enkele mogelijkheid om op een degelijke manier loads aan te sturen lager dan de de inpedantie dan deze waarvoor de instelstroom is bepaald, en zijn wel duidelijk NIET gemaakt omwille van de bandbreedte en omwille van hun dynamische karakter, integendeel zelfs meneer pass himself intresseerd zich helemaal niet aan die termen, en in hoeverre dat bepalend is in zijn type versterkers is een andere kwestie.

De enige ontwerpen die dynamisch zijn van pass zijn de X-series, en deze zijn niet eens door pass zelf verder doorontwikkeld. De basis ervan is wel ontwikkeld door pass.

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op ma 28 mar 2005, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Wel, voorversterker en logica is af, wel op experimenteerbordjes, na wat problemen met het aansturen van de PGA2310, ja als je de uitgangen kortsluit en denkt dat je software matig iets verkeerd aanstuurd kan je lang zoeken waarom er geen uitgangsspanning is :D

Maar uiteindelijk speelt ie en i2C 7segment display werkt ook, dat alles in combinatie met een rotary encoder voor het volume met een bereik van -90dB tot +10dB ( +10 is duidelijk een beetje teveel :roll: ) , kwa klank heb ik de indruk dat het hoge toch wel te schel overkomt in vergelijking met een gewone alps en opamps configuratie ( kan ook verholpen zijn bij definitieve layout/bekabeling, maar dat zal de toekomst uitmaken ), maar dit word deze namiddag nog onderzocht, foto's komen er in de namiddag ook aan.

Hoewel de PGA2310 normaal direkt een load kan hebben is dat in de praktijk dus niet het geval, de ingang was zoiezo al gebufferd bij deze opstelling, maar de uitgang niet en dit word dan ook toegevoegd in de definitieve versie.

Enkel afstandbediening is nog niet bij in geprogrammeerd, maar daarvoor moet eerst de ontvanger aan de hardware interupt pin worden aangesloten ipv momenteel een gewone ingang. anders loopt het softwarematig een beetje in de soep.

Groetjes
Rudy
Leeuwarden

Ik begrijp dat je niet zo enthousiast bent over Aleph's van Pass?
Rudy

Bericht door Rudy »

Jawel, het zijn versterkers die zeer goed hun werk doen op toch wel efficientere speakers met een mooie impedantieloop, en op dergerlijke speakers zetten ze een heel rustige bas/mid/hoog weer. Zo een tussenstap tussen de rest van de versterkerprincypes en de buizen. Maar te load afhankelijk, maar das enkel en alleen door het princype, niet de uitwerking ervan.

Niet dat ik er persoonlijk grote fan van ben, dat niet, maar ik ben ook geen fan van buizen ( of nog niet, dunno :D ), maar dat wil dus niet zeggen dat ze slechter zijn, ze hebben gewoon elk hun eigenschappen en hun verschillend klankkleuring, vanuit een technische kant zijn ze soms zelfs intressanter, en dit bedoel ik niet mee de nummers, maar gewoon de implemenaties van de devices.

Pass amps zijn goed als je bekijkt dat het tochwel behoorlijke eenvoudige dingen zijn kwa opbouw, maar denk maar niet dat ze niet vatbaar zijn voor verbeteringen, dit zowel voor zijn voor als eindversterkers. Maar er zijn ook wel redenen waarom pass zelf niet verder gaat in zen DIY materiaal, het moet nabouwbaar zijn voor veel mensen, en dat is en blijft toch wel een primaire stap in zelfbouw. Zowel elektronisch als principieel ben ik meet een voorstander van zijn X series, maar dan verdubbel je wel even het aantal componenten en de moeilijkheidsgraad van integratie.

Ben zelf in het bezit van een bosoz, wel helemaal herwerkt met CCS's en andere mosfets met nog een additionele bufferstage ( soort van cascade ), maar omwille van volume regeling is dit een lastige schakeling, potmeter aan uitgang moet laagohmig zijn om effektief gebalanceerd te werken bij ongebalanceerde signalen aan de ingang, dit wil zeggen dat je ofwel een stappen attenuator moet gebruiken ( 4 polig dan nog ) of wel een relais attennuator, uiteindelijk de gewone potmeter oplossing is lastig omdat je geen <10k kan verkrijgen en dat moet ie nog 4 gangen zijn. Op een shunt manier het volume regelen is geen optie voor me, distortie/kleuring is dan afhankelijk van het ingestelde volume, en dat staat me eenmaal niet aan. Dus word uiteindelijk een duurdere preamp gewoon omwille van de volumeregeling. Momenteel word ie geregeld aan de ingang, maar dat is uiteindelijk nog de slechste manier. Maar goed ie doet zen werk. In ieder geval imo beter dan die PGA2310 :D

Groetjes
Rudy
Rudy

Bericht door Rudy »

Reden waarom ik die opmeking gaf doorover is omdat ik niet graag dingen hoor/lees die totaal uit de lucht gegrepen zijn om "hun" ding in de lucht te blazen, DIY is niet egt een rationeel op gebied van vergelijkingen.

Mensen hebben altijd de nijging om hun nieuwe dingen beter te noemen, alhoewel ik mezelf er soms ook op moet betrappen dat de nieuwere diy dingen soms wel eens beduidend slechter zijn als vroegere gemaakte spullen, wat niet altijd even leuk is :cry: , maar dat moet je nouy eenmaal onder ogen kunnen zien.

Groetjes
Rudy
Wijx

Bericht door Wijx »

Volgens mij bedoel ik hetzelfde maar zeg ik het verrotter :p

Maar om een Aleph alleen op effeciente speakers met een mooi impedantie verloop je te zetten is een beetje onzinnig. Het zijn echt geen slappe onstabiele versterkers. Op een infinity kappa 9 ofzo zou ik ze ook niet zetten, maar daarbij gaat elke versterker over de zeik. Maar verder kan ie echt bijna alles aansturen vooral de nieuwere X en XA. Maar je moet wel van het geluid houden net als bij andere amps. Het is geen ML ofzo.

Overigens zijn de X in feite gewoon 4 alephs in elkaar gepropt. Mijn BOSOZ ga ik trouwens verwennen met een relais geschakelde volumeregeling. Misschien eens experimenteren met een S&B trafo?
Rudy

Bericht door Rudy »

Effe updatetje en rechtzetting bevindingen van gisteren :D

bureaux

momenteel experimenteel opgebouwd front, komt achteraf natuurlijk achter een wit alu frontplaat

geheel

kanaalselektie, aarding, OPA2134 buffer en PGA2310 + dual LM317 voeding

experimenteele niet eens afgewerkte en uP opgebouwde afstandbediening, ach ja een mens moet zich met iets verderhelpen, je kan niet altijd de afstandbediening van je TV stelen

referentie blokje voor de vergelijkingstesten, hoormatig wel te verstaan

voeding preamp, inschakelvertraging trafo's en voeding uP gedeelte

Vraag me niet waarom, maar om een of ander reden is het scherpe verdwenen, is het gewoon de inwerking van de tijd of was ik gisteren aan de dove kant van de gevolgen van zaterdagavond, dunno.

Signaal ruis van opgebouwde preamp is momenteel hoorbaar ongeveer 80dB, niet slecht maar moet een pak beter in de definitieve layout, het hoog is nou rustig, mid en laag was al behoorlijk tot goed. De kanaalscheiding is hoormatig een 60dB, wat absoluut niet voldoende is, dus andere of dubbel relais in kortsluitmodus voor het tussenliggend signaal.

De combinatie met de deze preamp en men referentieversterker is toch wel een betere keuze dan met de eindtrap die nu gebruikt was, maar das nou eenmaal geen optie. Maar het gaf wel aan dat ie behoorlijk was die PGA2310, en niks mis was met de implementatie, vooral de gelijkloop tussen links en rechts is uitzettend goed, en door mij nog nooit gehoord. Ik zou persoonlijk concluderen dat ie toch wel een beetje een voorsprong heeft tov de alps/opamp combinatie, niet veel maar vooral de gelijkloop op lage signalen ( -50dB ... -80dB ) is een enorm ongekend verschil. Groot voordeel ook is geen storingen tijdens het veranderen van volumes, daar deze behoorlijk irritand aanwezig waren aan de gemotorizeerd alps.

Is uiteindelijk wel een aanrader wetende dat de gehele preamp eigenlijk zo goed als geen geld kost ( PGA + uP is minder dan 30euro ), en daarnaast nog bijzonder compact en makkelijk implementeerbaar voor afstandbedieningen. ( ja ik weet het ik ben lui :D )

Schema zal iets voor einde van de week of begin volgende week zijn, alles staat momenteel gewoon op kladpapier, maar steld op zich niet zo veel voor.

Het enige waar ik nog over twijfelk is het implementeren van een galvanische scheiding tussen het processorgedeelte en het digitaal gedeelte van de PGA2310, maar dit zal van de beschikbare plaats afhangen.

Rotary encoder is wel geinig 8)
Leuk is ook de aflezing van het volume in dB en het daarbij het te kunnen bereken vermogen. ( als je het ingangssignaal natuurlijk kent kwa groote )

Wat rest er nog, nu nog een weekje of 2 luisteren en tergelijk de nieuwe layouts tekenen, praktisch verder afwerken en de frontplaat afwerken, waar ik persoonlijk dik tegen opzie, maar het moet nou eenmaal :roll: .

/edit fotos removed

Groetjes
Rudy
Laatst gewijzigd door Rudy op wo 28 dec 2005, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Rudy

Bericht door Rudy »

Nog effe het nadeel vergeten :D

de PGA2310 is dus niet zo DC stabiel bij volumeveranderingen als de datasheet vermeld, dwz dat bij veriaties tussen dan -20 en -0 dB moet er een grotere delay in de verandeing moet zijn als bij lagere volumes, op zich niet zo erg want het gaat hier maar over een kwestie van tiendes van seconden, op deze manier heeft de servo van de eidversterker tijd genoeg om zich bij te corrigeren om de DC output op minder dan 0.001 V te houden. Dit is natuurlijk enkel van belang bij DC gekoppelde eindtrappen, iets wat weinig gebruikt word momenteel, juist omwille van die veiligheids redenen waarschijnlijk.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

ERG MOOIE VERSTERKER RUDY! Netjes gemaakt! 8)
Zon afstandsbediening kano ook best handig zijn. Is zoiets moeliijk te maken?? Je hebt dan zeker een digitale volumeregeling nodig ofzo? Hoe heb je dat gedaan?
Rudy

Bericht door Rudy »

Je hebt eigenlijk 3 manieren, je kan gewoon een RC5 decoder plaatsen in je preamp ( gewoon 1 decoder ic'tje ) en dan via een gemotoriseerde potmeter gaan. Wat handiger daarintegen is gewoon een microprocessor gebruiken waar je zowel het volume en ook de kanaalselektie mee doet. Met deze laatste kan je zowel gaan voor een gemotoriseerde potmeter of een chipje zoals ik gedaan heb. De processor kan je als je wilt behoorlijk simpel programmeren met hoegere programmeertalen zoals er nu toch al enkele zijn ( basic, C, java zelfs :D , of gewoon machinetaal als je hiermee bekent bent ), en je heb bijna geen additionele hardware nodig, enkel je kabel van je parralelle poort naar je cpu, en das natuurlijk niet egt de kost.

Voor afstandbediening zelf kan je gewoon eentje kopen van sony of phillips, dat zijn standaard code afstandbedieningen ( RC5 ), of zelf maken zoals ik maar dan duurd het net iets langer en een alu afstandbediening is "net" iets zwaarder.

btw, het netjes maken moet nog beginnen hoor :D
dit is maar testopstelling voor de globale werking van het geheel, enkel de eindtrappen zijn al compleet zoals ze blijven, rest word nog verbeterd en mechanisch verbeterd.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Hey Rudy hoe staat ie ermee voor? Jij hebt ook wel een flink grote kast zeg.
Ik zit er nog over te denken hoe ik het bij mij zou aanpakken met de kast.

Of heb ik je teveel van je werk afgehouden? ;)
Rudy

Bericht door Rudy »

Ja dat laatste :D

nee, ben momenteel etsbak aan het ineenflatsen, zal dit weekend af zijn.

Layout van de preamp is af, schema van het gewijzigd controllercircuit is ook af, layout van voeding hiervan is ook al af.

Groetjes
Rudy
JuuL

Bericht door JuuL »

Dat is wel het mooiste eigenlijk, als je eerst op een gaatjesprint gaat experimenteren en daarna het in het "net" maakt met een geetste print 8)

Hehe etsbak aanleiding van het bruin zijn van het etsmiddel? Ik heb ook een trui erdoor naar de *** geholpen... Tja je leert er wel van :roll:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Mooi werk Rudy!

Natuurlijk ben ik als luidspreker fanaat erg benieuwd op welke boxen je deze versterker laat spelen :D

Groet, Jeroen
Rudy

Bericht door Rudy »

Eigenlijk is ie bedoeld voor men kef Q75 in men kamer ( filter is wel veranderd, way to scherp standaard ), daarom ook sommige eigenschappen zoals veel power ( hun vreten dit vooralleer ze tot leven komen ) en dat in combinatie met een extreem lage uitgangssimpedantie lijd tot een zeer leuke en volumineuze bas/sub.

Wetende dat ik hier heel het gamma van visaton ( niet letterlijk he :D , AL reeks vooral, korte slag en alu membraan ) en een deel morel ( vooral tweets ) heb liggen in de kast en deels in speaker gemonteerd om experimenteel bezig te zijn met speakers zal je in de zomer wel iets van me te zien krijgen, probleem vind ik nog steeds dat het afwerken steeds niet perfekt lukt, en dat irriteerd me enorm. Daarom dat er eerst wat van men testspeakers hermaakt gaan worden om dat fineren onder de knie te krijgen, eventueel in combinatie met een antiek poetsmiddeltje.

Maar eerst dit beestje afwerken en men referentie amp inbouwen, en dan word het mdf vreten voor de rest van de zomer.

Groetjes en weltrusten
Rudy
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Bij mijn weten zijn dit soort frontplaten vrijwel altijd zeefdruk. Je zou eens kunnen overwegen om een zeefdrukkerij binnen te lopen en dit eens voor te leggen. Volgens mij moet er wel wat mogelijk zijn.

Wat je dan in feite gaat doen is een ontwerp maken mbv een DTP programma (denk aan adobe Ilustrator) Daar kun je dan een film van laten maken bij de zeefdrukkerij en wordt het gedrukt.

Ik kan me voorstellen dat je bij voorbaat al het idee hebt dat dit kostbaar is, maar ik adviseer je om toch eens te informeren. Ik weet wel dat je dan het mooiste resultaat krijgt, en je bent ook niet gebonden aan alleen zwart.
Gezien het ontwerp lijkt een bepaalde kleur blauw me een prima idee...

Succes ermee!

Groetjes,

Jasper Joppe Geers
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Plaats reactie